Gå til innhold

Reveskabb


Gjest Gjest_Petter_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Petter_*

Hei alle sammen... :)

Jeg lurer på om det er noen som vet om reveskabb overlever lenge i kuldegrader? Altså i går kveld var det en skabbet rev på plenen og rullet seg, så jeg lurer på om det er trygt og slippe hunden min ut nå??

Taakk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Petter_*
Ingen fare når det er kaldt ute.

Ellers kan skabben smitte uten direktekontakt.

Ok. takk! :)

Men vet du hvor lenge skabben overlever ute da det er kalft??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest negasjon

Det vet jeg faktisk ikke, men ikke lenger enn det tar en halv dråpe vann til å fryse til is, er det jeg tenker. Smittefaren er så redusert så jeg håper ikke du stenger bikkja inne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er sikkert ikke dumt å ta kontakt med veterinær og be om resept på ivomec å behandle bikkja med, den ikke bare behandler, den virker beskyttende mot smitte også.

Husk at reveskabb går på katter også om du har det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest negasjon
Men det er sikkert ikke dumt å ta kontakt med veterinær og be om resept på ivomec å behandle bikkja med, den ikke bare behandler, den virker beskyttende mot smitte også.

Husk at reveskabb går på katter også om du har det...

Det er kanskje dumt å kjøre en kur på hunden når den ikke er smittet. Parasitten /midden overlever ikke ute i det fri i kuldegrader. Feil bruk av antibiotika har gjort bakterier resistente, lus er blitt immune mot midlene, så jeg er skeptisk til å behandle før det er bevist smitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

np er jo ivomec et middel som som sagt også brukes forbyggende, så da kan vel ikke det kalles feil bruk? Jeg hadde IKKE tatt sjansen på at alt døde i kulda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen... :)

Jeg lurer på om det er noen som vet om reveskabb overlever lenge i kuldegrader? Altså i går kveld var det en skabbet rev på plenen og rullet seg, så jeg lurer på om det er trygt og slippe hunden min ut nå??

Taakk for svar! :)

Jeg var livredd for skabb etter at mine bikkjer stadig jager katter om høsten. Er da ungrevene er nysgjerrige og skal klare seg alene. De roter da i spøpla osv. Kontaktet da min veterinær som roet meg ned. Det skal MYE til for at hundene får reveskabb! I tillegg ses reveskabb mest på at reven ikke har den typiske buskete halen. "Mine" rever har stor, fin hale.

Jeg har vært plaget av kløe på mine bikkjer denne høsten likevel. Fikk de sjekket, og det viste seg at de var plaget av rester fra lopper. Altså loppebittene de reagerte på. Fikk middel som tok bort kløen umiddelbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...