Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2010 #1 Del Skrevet 8. januar 2010 Enda en "problemer med rør" tråd... Vannet hakker i det man skrur det på. Deretter er trykket dårlig. Varmtvann går bra, det virker som om kaldtvann er problemet. I det man skrur opp varmtvann er trykket veldig bra, for så å falle. Regner med problemet er frost? men hva skal man gjøre... Rørene går under huset (misstenker jeg), og jeg bor i et område der det normalt aldri er så kaldt i grunnen over så lang tid som nå. Nå har jeg skrudd på kaldtvannet, og lar det renne. Har rent en time nå, men ser ikke ut til å virke. Det rare er at det ikke er noen problemer med vasken på badet. Forslag? Liknende erfinger? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil S. Skrevet 8. januar 2010 #2 Del Skrevet 8. januar 2010 Enda en "problemer med rør" tråd... Vannet hakker i det man skrur det på. Deretter er trykket dårlig. Varmtvann går bra, det virker som om kaldtvann er problemet. I det man skrur opp varmtvann er trykket veldig bra, for så å falle. Regner med problemet er frost? men hva skal man gjøre... Rørene går under huset (misstenker jeg), og jeg bor i et område der det normalt aldri er så kaldt i grunnen over så lang tid som nå. Nå har jeg skrudd på kaldtvannet, og lar det renne. Har rent en time nå, men ser ikke ut til å virke. Det rare er at det ikke er noen problemer med vasken på badet. Forslag? Liknende erfinger? Det må være et kortere rør inn til vasken på badet enn til der du har varierende trykk. Har du tilgang til vannrør, eller til der de måtte være så frem med skjøteledning og vifteovn så raskt som mulig før det fryser helt igjen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2010 #3 Del Skrevet 8. januar 2010 Det må være et kortere rør inn til vasken på badet enn til der du har varierende trykk. Har du tilgang til vannrør, eller til der de måtte være så frem med skjøteledning og vifteovn så raskt som mulig før det fryser helt igjen! Høres rart ut dersom det er kortere rør. Rørene kommer opp fra gulvet i den veggen der dusjen er, for så å gå bort til vasken. Det er ca 28 grader på badet, og varmekabler på i gulvene hele veien fra der rørene kommer inn i huset til bad. Derfor så rart at det er problemer med dusj og ikke med andre rør. Jeg ser ikke helt hvor jeg kan sette opp vifteovnen for å tine eventuelle frosne rør. Nå har vannet rent i noen timer, ingen forandring i trykk. Vi lar det nok bare stå på gjennom natten. Snakket nettopp med noen venner av oss som hadde hatt samme problem, for å våkne opp uten vann i dusjen dagen etter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 8. januar 2010 #4 Del Skrevet 8. januar 2010 Prøv å rens filteret/silen som er på dusjen. Du finner den normalt i overgangen mellom slange og dusjhode eller slange og armatur. Jeg hadde problemer med dårlig og ujevnt trykk i servanten på badet, og det ble bra etter å ha renset filteret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 9. januar 2010 #5 Del Skrevet 9. januar 2010 Prøv å rens filteret/silen som er på dusjen. Du finner den normalt i overgangen mellom slange og dusjhode eller slange og armatur. Jeg hadde problemer med dårlig og ujevnt trykk i servanten på badet, og det ble bra etter å ha renset filteret. Takk for tips! Nå trur jeg at vi er inne på noe. Det var brudd på en hovedvannledning her for noen dager siden, med det resultat at vannet var fult av små partikler. Men nå har jeg skrudd opp hele dusjhodet og slangen inn til armaturet, med det resultat at det ikke er noe filter her. Kan filteret sitte der varmt og kaldtvann kommer ut av veggen, ved inngangen til armaturet? Da må jeg vel stoppe hovedkranen? Eller er dette rørleggerjobb? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest negasjon Skrevet 9. januar 2010 #6 Del Skrevet 9. januar 2010 (endret) Har du tilgang til vannrør, eller til der de måtte være så frem med skjøteledning og vifteovn så raskt som mulig før det fryser helt igjen! Ja i noen tilfeller må man i kjelleren eller la vannet renne for å unngå frostskader, men det er kanskje bedre å sette inn litt varme der før det oppstår et problem...Tror ikke frost er problemet her, da ville sannsynligvis rørene ha sprukket i kjelleren? Takk for tips! Nå trur jeg at vi er inne på noe. Det var brudd på en hovedvannledning her for noen dager siden, med det resultat at vannet var fult av små partikler. Men nå har jeg skrudd opp hele dusjhodet og slangen inn til armaturet, med det resultat at det ikke er noe filter her. Kan filteret sitte der varmt og kaldtvann kommer ut av veggen, ved inngangen til armaturet? Da må jeg vel stoppe hovedkranen? Eller er dette rørleggerjobb? Etter et brudd på en hovedvannledning, og siden noen du kjenner har opplevd det samme, er det mest sannsynlig grunnen til at du opplever ulikt trykk i dusjen. Dusjen blir vel brukt mindre enn servanten, så det er kanskje bare luft i rørene, særlig siden du sier det ikke gjelder varmt vann. Hjalp det å la vannet renne? Tror ikke det er rørleggerjobb, eller lekkasje i kjelleren for det ville du jo oppdaget. Et rør som fryser, sprekker. Ring rørleggervakta og spør hva de mener, før du gir de et oppdrag. Som regel svarer de konkret, og ikke gi deg om de sier at de må se på det først. Spør bare hva de mener, og at det ikke er en egentlig krise, men at du gjerne vil ha svar før du evt. kontakter de igjen. Håper det er så enkelt som luft i rørene etter lekkasjen. Endret 9. januar 2010 av negasjon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 9. januar 2010 #7 Del Skrevet 9. januar 2010 Takk for tips! Nå trur jeg at vi er inne på noe. Det var brudd på en hovedvannledning her for noen dager siden, med det resultat at vannet var fult av små partikler. Men nå har jeg skrudd opp hele dusjhodet og slangen inn til armaturet, med det resultat at det ikke er noe filter her. Kan filteret sitte der varmt og kaldtvann kommer ut av veggen, ved inngangen til armaturet? Da må jeg vel stoppe hovedkranen? Eller er dette rørleggerjobb? Ja, det kan det. Hos meg er det slik. Jeg klaget over lite trykk i dusjen selv om jeg hadde det greit ellers i huset en gang jeg hadde rørlegger innom i et annet ærend og han skrudde opp og renset siler. De var nesten helt tette. Vet ikke om du "må" ha rørlegger til dette, men er kanskje en fordel siden du tross alt skrur opp noe som er "før" krana og noe som kan føre mye vann. Skal du skru selv så husk i allfall å stenge stoppkrana først så du ikke får deg en overraskelse.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå