Gå til innhold

Hjelp meg...


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei..

Trenger sårt tips til hva jeg kan lage/spise uten melk/meieriprodukter og hvetemel.. Babyen min har fått kolikk så har fått beskjed om å slutte og spise dette men sulter snart.. Vet ikke hva jeg skal spise.. Er det noen ferdig brød og sånn som ikke inneholder noe av dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må du spise brød? Du kan lage deg en deilig wokrett med strimlet kylling- eller svinekjøtt, masse grønnsaker og ris som tilbehør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregrøt lagd med vann. Det blir veldig godt om du lar rosiner koke med grøten og tilsetter hakkede nøtter (valnøtter og hasselnøtter) helt på slutten. Strø sukker enten på toppen av grøten eller i grøten mens du lager den :)

En jeg kjenner, som ikke kan spise hvetemel, pleier å spise havreknekkebrød. Det kan jo være et alternativ til brødmaten.

Endret av AnneMarthe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er masse glutenfrie (hvetemelfrie) produkter i butikkene. Spør etter glutenfrittbrød hvis de ikke har det liggende i frysedisken. Hvis det går lite av det hender de har det i frysere på lageret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du bruke alternativer til kumelk? Rismelk, havremelk og soyamelk funker flott... :) Melkefritt margarin (Soft? I blå pakke).

Endret av Frosk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Eg syns dette var ein noko ekstrem diett. Å kutte ut både mjølkeprodukt og gluten for å unngå kolikk hos barnet er vel litt overkill? Har den som har gitt deg desse råda ein fagleg bakgrunn som gjer grunnlag for å gje slike drastiske råd?

Når du ammar treng du eit godt kosthald med variert og ernæringsmessig samansetjing, og mjølkeprodukt og glutenhaldige produkt er ein naturleg del av eit slikt kosthald. (Er du allergisk er det noko anna, men eg har ikkje inntrykk av at du er det.)

Endret av Alt godt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser heller ikke meieriprodukter eller hvete. Har tilfeldigvis notert ned alt jeg spiser fordi jeg er på jakt etter hva jeg er allergisk mot, denne uken har jeg også kuttet ut eggeplommer. Dette har jeg spist de siste dagene:

1. Knekkebrød med skinke og paprika

2. Linsesuppe

3. Omelett av 2 eggehviter, paprika, tomat og spinat. Hotsauce

4. Smoothie med soyayoghurt, fun light, bær og vann.

5. Kamskjell på en seng av sjampinjong, squash og løk. Fullkornsris.

6.Eple og 12 mandler

7. En kopp linsesuppe

1. Havre-og eggehvitepannekaker med jordbær, ett knekkebrød med skinke og ruccola, en kokt eggehvite

2. En kopp linsesuppe

3. Hjemmelaget frokostblanding med soyamelk og blåbær

4. Soyayoghurt med fun light og frokostblanding. Eple og 10 mandler.

5. Omelett av to egg med skinkeskive, tomat, spinat, purre og paprika. Med hotsauce.

6. Fruktsalat med eple, appelsin og druer + soyayoghurt med fun light

1. Hjemmelaget frokostblanding med soyamelk

2. Eple og 12 mandler

3. To hjemmelagede knekkebrød med skinke og agurk

4. To hjemmelagede knekkebrød med skinke og paprika + urtekonfektbit

5. 1/2 grapefrukt. Tre hjemmelagede knekkebrød med skinke og paprika

6. Bocca og Snack a Jacks

1. Tunfisksalat med spinat, ruccola, hjertesalat, paprika, gulrot, tomat, agurk og rødløk. Balsamicoeddik og litt pepper.

2. To hjemmelagede knekkebrød med skinke og paprika. Bocca.

3. Hjemmelaget frokostblanding med soyamelk og blåbær.

4. Soyayoghurt med hjemmelaget frokostblanding og Fun Light.

5. 1/2 grapefrukt og 12 mandler. Melkesjokolade.

6. Hjemmelaget tacopizza, Farris, Bocca og Snack a Jacks

1. Tunfisksalat med spinat, ruccola, hjertesalat, isberg, paprika, tomat, agurk, avocado og rødløk. Balsamicoeddik og litt pepper.

2. Ett knekkebrød og to eggehviter.

3. 1/2 grapefrukt og 10 mandler

4. To knekkebrød med skinke og paprika.

6. Sushi av ris, laks, avocado, nori, soyasaus og wasabi. Farris. Rox.

1. Havregrøt (kokt på vann) med kanel og en sukett, ett grønt eple, en eggehvite

2. Kyllingsalat av kyllingfilet, isberg, spinat, rødløk, tomat, paprika, avocado, agurk og balsamicoeddik.

3. Kyllingsalat av kyllingfilet, isberg, spinat, rødløk, tomat, paprika, avocado, agurk og balsamicoeddik.

4. Halv grapefrukt og 11 mandler

5. To knekkebrød med skinke og paprika.

6. Torsk med kokte gulrøtter og søtpotet- og blomkålpuré.

Knekkebrødene jeg nevner er hjemmebakte og inneholder ikke hvete.

Håper du finner noen tips her! Jeg føler i hverfall at jeg har spist godt disse dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

smoothie kan man godt lage uten melk også, bare bruk banan istedet. Jeg lagde en god en i går,ca til 2 personer: 2 bananer, 1 eple, 1 appelsin, ca 200 gr blåbær og en god skvett tropisk nektar. Den smakte himmelsk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser heller ikke meieriprodukter eller hvete. Har tilfeldigvis notert ned alt jeg spiser fordi jeg er på jakt etter hva jeg er allergisk mot, denne uken har jeg også kuttet ut eggeplommer. Dette har jeg spist de siste dagene:

1. Knekkebrød med skinke og paprika

2. Linsesuppe

3. Omelett av 2 eggehviter, paprika, tomat og spinat. Hotsauce

4. Smoothie med soyayoghurt, fun light, bær og vann.

5. Kamskjell på en seng av sjampinjong, squash og løk. Fullkornsris.

6.Eple og 12 mandler

7. En kopp linsesuppe

1. Havre-og eggehvitepannekaker med jordbær, ett knekkebrød med skinke og ruccola, en kokt eggehvite

2. En kopp linsesuppe

3. Hjemmelaget frokostblanding med soyamelk og blåbær

4. Soyayoghurt med fun light og frokostblanding. Eple og 10 mandler.

5. Omelett av to egg med skinkeskive, tomat, spinat, purre og paprika. Med hotsauce.

6. Fruktsalat med eple, appelsin og druer + soyayoghurt med fun light

1. Hjemmelaget frokostblanding med soyamelk

2. Eple og 12 mandler

3. To hjemmelagede knekkebrød med skinke og agurk

4. To hjemmelagede knekkebrød med skinke og paprika + urtekonfektbit

5. 1/2 grapefrukt. Tre hjemmelagede knekkebrød med skinke og paprika

6. Bocca og Snack a Jacks

1. Tunfisksalat med spinat, ruccola, hjertesalat, paprika, gulrot, tomat, agurk og rødløk. Balsamicoeddik og litt pepper.

2. To hjemmelagede knekkebrød med skinke og paprika. Bocca.

3. Hjemmelaget frokostblanding med soyamelk og blåbær.

4. Soyayoghurt med hjemmelaget frokostblanding og Fun Light.

5. 1/2 grapefrukt og 12 mandler. Melkesjokolade.

6. Hjemmelaget tacopizza, Farris, Bocca og Snack a Jacks

1. Tunfisksalat med spinat, ruccola, hjertesalat, isberg, paprika, tomat, agurk, avocado og rødløk. Balsamicoeddik og litt pepper.

2. Ett knekkebrød og to eggehviter.

3. 1/2 grapefrukt og 10 mandler

4. To knekkebrød med skinke og paprika.

6. Sushi av ris, laks, avocado, nori, soyasaus og wasabi. Farris. Rox.

1. Havregrøt (kokt på vann) med kanel og en sukett, ett grønt eple, en eggehvite

2. Kyllingsalat av kyllingfilet, isberg, spinat, rødløk, tomat, paprika, avocado, agurk og balsamicoeddik.

3. Kyllingsalat av kyllingfilet, isberg, spinat, rødløk, tomat, paprika, avocado, agurk og balsamicoeddik.

4. Halv grapefrukt og 11 mandler

5. To knekkebrød med skinke og paprika.

6. Torsk med kokte gulrøtter og søtpotet- og blomkålpuré.

Knekkebrødene jeg nevner er hjemmebakte og inneholder ikke hvete.

Håper du finner noen tips her! Jeg føler i hverfall at jeg har spist godt disse dagene.

Et lite tips, når man ikke tåler melk er det ofte melkeproteinene man ikke tåler (ofte, ikke alltid) - det er tilsvarende proteiner i eggehvite derfor henger dette noen ganger sammen. Eggeplommene har ikke samme proteinene :) Jeg vet ikke om du har prøvd å kutte ut eggehvite, men det kan jo være et forslag! :)

Jeg har det hvertfall mye bedre nå når jeg ikke spiser eggehvite i tillegg til det andre jeg ikke tåler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset :) jeg er allerede i gang med å kutte ut hele egget denne uka. Håpet i det lengste at jeg i hverfall kunne spise hviten (elsker egg!). Men heldigvis tror jeg ikke egentlig at egg er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...