Gå til innhold

_hva er en påtalekonsulent?


Gjest TS

Anbefalte innlegg

Sitter og leser litt stillingsannonser og ser at det er noen som har ledige stillinger som påtalekonsulent. Lurer egentlig på hva dette er og hva denne stillingen innebærer? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Påtale er det samme som politi, så dette er en konsulent som jobber for juristene i politiet.

Selv jobber jeg som konsulent for høyere påtale (statsadvokatene), og jeg gjør oppgaver for dem. Kall det gjerne sekretæroppgaver, i Staten har man stigen: sekretær - førstesekretær - konsulent - førstekonsulent.

Konsulentene hos politiet gjør vel stort sett det samme som vi gjør - stevner tiltalte og vitner i ulike saker, importerer/eksporterer saker fysisk og elektronisk, svarer telefonhenvendelser osv.

Endret av Ingridsr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påtale er det samme som politi...

Nei, politiet og påtalemyndigheten er IKKE det samme! Hvis du virkelig jobber i påtalemyndigheten er det SKIKKELIG flaut å ikke vite noe så elementært...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, politiet og påtalemyndigheten er IKKE det samme! Hvis du virkelig jobber i påtalemyndigheten er det SKIKKELIG flaut å ikke vite noe så elementært...

Wikipedia har denne forklaringen på hva påtalemyndighet er, og hvis du ser ekstra i siste avsnitt, så kan ikke jeg skjønne at mitt svar var feil:

"Påtalemyndigheten er den offentlig instans som leder etterforskningen i straffesaker, og avgjør påtalespørsmålet. Påtalemyndigheten leder politiets etterforskning. Underveis kan påtalemyndigheten ta ut siktelse, beslutte ransaking, pågripelse, begjære varetektsfengsling mv. Påtalemyndigheten kan beslutte å henlegge saken, de kan ilegge forelegg eller påtaleunnlatelse, eller de kan beslutte at det skal reises tiltale for domstolene. Påtalemyndigheten kan også beslutte saker oversendt til konfliktrådet.

Påtalemyndigheten i Norge består av politiadvokatene, statsadvokatene og Riksadvokaten. Riksadvokaten er således øverste leder, og kan også instruere i enkeltsaker."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...