Gå til innhold

Puls og blodtrykk


Fremhevede innlegg

Skrevet

Henger høyt bt og høy puls sammen? Om man har høy hvilepuls tenker jeg på da.

Jeg kan kjenne både systole og diastole (heter det det?) slagene på venstre siden, men kun systole slagene på høyre siden. Og på venstre side føles det raskere og sterker ut.

Noen som har noen peiling på dette, finner ingenting om det på nettet.

Videoannonse
Annonse
Gjest Sykepleierstudent
Skrevet
Henger høyt bt og høy puls sammen? Om man har høy hvilepuls tenker jeg på da.

Jeg kan kjenne både systole og diastole (heter det det?) slagene på venstre siden, men kun systole slagene på høyre siden. Og på venstre side føles det raskere og sterker ut.

Noen som har noen peiling på dette, finner ingenting om det på nettet.

Systolisk trykk (sammenspenningsfase) er det høyeste trykket i arteriene i en hjeresyklus mens diastolisk (avslapningsfase) er det laveste trykket. Dette kan en finne ut ved hjelp av et blodtrykksaparat. Når en måler arterielt blodtrykk måler en det sirkulerende blodets trykk mot åreveggen.

Puls er hjerteslagenes puls, altså hvor fort hjertet banker. Det kan vi kjenne over en arterie. Det er derfor arterier også kalles pulsårer.

Altså er blodtrykk og puls to forskjellige ting, men har ofte en sammenheng siden det begge har med hjerte og gjøre. Men det år an å ha høy puls og lavt blodtrykk og omvendt. Håper du skjønte

Skrevet

ofte er pulsen høy når blodtrykket er lavt, for å kompensere for det lave trykket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...