Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2010 #1 Skrevet 8. januar 2010 Henger høyt bt og høy puls sammen? Om man har høy hvilepuls tenker jeg på da. Jeg kan kjenne både systole og diastole (heter det det?) slagene på venstre siden, men kun systole slagene på høyre siden. Og på venstre side føles det raskere og sterker ut. Noen som har noen peiling på dette, finner ingenting om det på nettet.
Gjest Sykepleierstudent Skrevet 8. januar 2010 #2 Skrevet 8. januar 2010 Henger høyt bt og høy puls sammen? Om man har høy hvilepuls tenker jeg på da. Jeg kan kjenne både systole og diastole (heter det det?) slagene på venstre siden, men kun systole slagene på høyre siden. Og på venstre side føles det raskere og sterker ut. Noen som har noen peiling på dette, finner ingenting om det på nettet. Systolisk trykk (sammenspenningsfase) er det høyeste trykket i arteriene i en hjeresyklus mens diastolisk (avslapningsfase) er det laveste trykket. Dette kan en finne ut ved hjelp av et blodtrykksaparat. Når en måler arterielt blodtrykk måler en det sirkulerende blodets trykk mot åreveggen. Puls er hjerteslagenes puls, altså hvor fort hjertet banker. Det kan vi kjenne over en arterie. Det er derfor arterier også kalles pulsårer. Altså er blodtrykk og puls to forskjellige ting, men har ofte en sammenheng siden det begge har med hjerte og gjøre. Men det år an å ha høy puls og lavt blodtrykk og omvendt. Håper du skjønte
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2010 #3 Skrevet 8. januar 2010 ofte er pulsen høy når blodtrykket er lavt, for å kompensere for det lave trykket.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå