Gå til innhold

Hvordan bli glad i å lage mat?


Gjest - hater matlaging -

Anbefalte innlegg

Gjest - hater matlaging -

Har aldri likt å lage mat, men det er tross alt et nødvendig onde for å overleve.

Noen som har tips om hvordan det går an å lære seg å like denne oppgaven? :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har aldri likt å lage mat, men det er tross alt et nødvendig onde for å overleve.

Noen som har tips om hvordan det går an å lære seg å like denne oppgaven? :tristbla:

Å lage mat til bare seg selv er ikke alltid like gøy. For å motivere meg liker jeg å prøve nye ting/oppskrifter slik at jeg kan ved en senere anledning servere det til andre. Det å lage noe til andre er en fin måte å motivere seg.

Før du gjør det er det viktig at du prøver en oppskrift som du mestrer med et godt resultat.

Når du vet du mestrer en oppskrift kan du prøve andre mer avanserte oppskrifter.

For inspirasjon kan du lese forskjellige matblogger. En av mine favoritter er denne: http://trineblogg.blogspot.com/. Youtube har også mange bra matkanaler. Søk feks på "fix my recipe" eller "chef tips jason hill".

Når du lager mat er også planlegging viktig. Finn frem alt utstyr og alle ingredienser på forhånd. Da blir det ikke stress. Følg oppskriften til punkt og prikke, ellers blir ikke resultatet som oppskriften sier.

En siste ting: Utstyr. En god kokkekniv gjør kuttearbeid mye kjekkere, men du trenger ikke løpe ut å bruke formuer på kniver. Hvis du har en kokkekniv kan det å sende den på profesjonell sliping gjøre underverker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags mat lager du da? Pass på at du lager noe som er litt spennende og som du har lyst til å spise. Gjerne uten at det tar så lang tid å forberede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Missus

Kanskje ikke akkurat det du liker å høre, men jeg har begynt å like det etter at jeg fikk en type som elsker å gjøre det. Og han elsker å spise det, så da har det blitt en del matsnakk de siste årene. Og når en får overentustiastiske tilbakemeldinger hver gang jeg prøver meg fram, så er det egentlig ganske lett å fortsette.

Hva jeg har lært: ha alltid krydder tilgjengelig, alt blir bedre med litt skikkelig tykk kremfløte, bruk gjerne feks to Toroposer der du til vanlig ville brukt én/knip igjen på vannet for å få fram mer smak. Og tilbake til Toro: Ikke "bare tilsett 7dl vann", men følg "luksusvarianten"som de har med ekstra tips, ofte tilsett meieriprodukter/ selleri/egg.osv.

Og lettest av alt: Kjøp inn, vask og kutt opp en bråte med paprika i fine farger, kanskje det samme med bacon, persille, pølser, og frys det. Så har du noe lett tilgjengelig som øyeblikkelig får enhver rett til å se litt mer appetittelig ut.

Ikke vær redd for å be venner på spleisemiddag, så får du smakt litt forkjellig, utvekslet oppskrifter, og noe å jobbe opp mot å vise frem på matfronten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke akkurat det du liker å høre, men jeg har begynt å like det etter at jeg fikk en type som elsker å gjøre det. Og han elsker å spise det, så da har det blitt en del matsnakk de siste årene. Og når en får overentustiastiske tilbakemeldinger hver gang jeg prøver meg fram, så er det egentlig ganske lett å fortsette.

Hva jeg har lært: ha alltid krydder tilgjengelig, alt blir bedre med litt skikkelig tykk kremfløte, bruk gjerne feks to Toroposer der du til vanlig ville brukt én/knip igjen på vannet for å få fram mer smak. Og tilbake til Toro: Ikke "bare tilsett 7dl vann", men følg "luksusvarianten"som de har med ekstra tips, ofte tilsett meieriprodukter/ selleri/egg.osv.

Og lettest av alt: Kjøp inn, vask og kutt opp en bråte med paprika i fine farger, kanskje det samme med bacon, persille, pølser, og frys det. Så har du noe lett tilgjengelig som øyeblikkelig får enhver rett til å se litt mer appetittelig ut.

Ikke vær redd for å be venner på spleisemiddag, så får du smakt litt forkjellig, utvekslet oppskrifter, og noe å jobbe opp mot å vise frem på matfronten!

Jeg er litt uenig med deg. Toro sine sauser smaker ikke direkte fælt, men de fleste smaker ikke slik som de skal smake. Prøv heller å lage sausene fra grunnen av. Det vil gi deg en HELT annen smaksopplevelse. Det tar tid å lage mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...