Lemming Skrevet 7. januar 2010 #21 Skrevet 7. januar 2010 Men det er også galt av barnefar å ikke ta over omsorgen i perioden det gjelder, når barnet bor hos en mor som ikke har råd til å ikke ha ekstrajobb. Å avbryte utdannelsen like før målstreken, vil sannsynligvis redusere mors inntektsevne når en ser det over flere år, selv om hun da kan tjene noen kroner mer i vår. Det går igjen ut over far når bidrag beregnes, og hva slags forhold barnet skal ha når det er hos mor. Ja, at det er kjipt av barnefaren å ikke unne henne dette er jo greit i og for seg, men når alt kommer til alt er det ikke hans ansvar. At hun bryter studiene vil ikke gå ut over far da de deler omsorgen 50-50 - altså betaler han ikke bidrag.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2010 #22 Skrevet 7. januar 2010 Han kan likevel få skattefradrag i år. Det er hvor barnet bor 1 desember som bestemmer hvem som får foreldrefradraget. Så hvis dere ordner det i før den tid kan han få fradraget for i år.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2010 #23 Skrevet 7. januar 2010 Hva med å betale ham tilbake noen kroner når du er i mål med utdanning da? Altså, han tar merbelastning nå, og så blir dere enige om hvor mye penger du skylder ham når du er ferdig.
Lemming Skrevet 7. januar 2010 #24 Skrevet 7. januar 2010 (endret) Hva med å betale ham tilbake noen kroner når du er i mål med utdanning da? Altså, han tar merbelastning nå, og så blir dere enige om hvor mye penger du skylder ham når du er ferdig. Likte dette forslaget jeg. Finn ut hvor mye han kan få i fradrag og bli enig om at du betaler han det etter endt utdanning. Forøvrig var det én ting jeg stussa over. Dere har ungen 50-50, han betaler ikke bidrag, men DU står for ALLE utgifter? Barnehage, utstyr, osv? Det er vel ikke helt vanlig...? Endret 7. januar 2010 av Lemming
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2010 #25 Skrevet 7. januar 2010 Likte dette forslaget jeg. Finn ut hvor mye han kan få i fradrag og bli enig om at du betaler han det etter endt utdanning. Forøvrig var det én ting jeg stussa over. Dere har ungen 50-50, han betaler ikke bidrag, men DU står for ALLE utgifter? Barnehage, utstyr, osv? Det er vel ikke helt vanlig...? Ja, jeg gjør det. det var det han sa at jeg måtte gjøre for at han skulle gå med på at jeg hadde sønnen på papirene. men, nå har han funnet ut at han tjener mer hvis vi deler offentlig så da vilhan ikke det likevel.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2010 #26 Skrevet 7. januar 2010 Ja, at det er kjipt av barnefaren å ikke unne henne dette er jo greit i og for seg, men når alt kommer til alt er det ikke hans ansvar. At hun bryter studiene vil ikke gå ut over far da de deler omsorgen 50-50 - altså betaler han ikke bidrag. Det er jeg ikke så sikker på. Juridisk helt klart ikke, men det er ikke bare jussen som bestemmer hvordan man bør oppføre seg overfor et menneske man har laget et hjelpeløst barn med. Mange par velger å få barn sammen under forutsetning av et skjevdelt forsørgeransvar i starten. Sagt med andre ord: Han har satt barn på en som er student. Jeg synes han bør akseptere et større ansvar for at barnet har det materielt sett bra, enten i sitt eget hjem eller ved å hjelpe moren, de månedene som gjenstår til mor er ferdig og kan ha en akseptabel inntekt. Jeg regner med hun ikke har lurt seg til å bli gravid, og at de har hatt en felles plan om at han skulle dekke mer av inntektene til hun kom seg i jobb. Kanskje er hun også forsinket i studiene pga omsorgspermisjon, mens han har jobbet.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2010 #27 Skrevet 7. januar 2010 Jeg synes du har relativt høye boligutgifter; du kan sikkert med letthet finne deg noe billigere enn 10.000 om du flytter lengre fra sentrum.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2010 #28 Skrevet 7. januar 2010 Jeg synes du har relativt høye boligutgifter; du kan sikkert med letthet finne deg noe billigere enn 10.000 om du flytter lengre fra sentrum. Men det skal kombineres med å hente og levere barnet i barnehage, og komme seg til og fra skolen, samtidig som det skal være noe igjen av dagen til å gi omsorg for barnet.
Shade Skrevet 7. januar 2010 #29 Skrevet 7. januar 2010 Ja, jeg gjør det. det var det han sa at jeg måtte gjøre for at han skulle gå med på at jeg hadde sønnen på papirene. men, nå har han funnet ut at han tjener mer hvis vi deler offentlig så da vilhan ikke det likevel. Det tror jeg ikke han vil, hvis det blir 50/50 på papiret må jo han og være med på de daglige utgiftene, klær, barnehage og eventuelt andre ting som måtte dukke opp. Og jeg tror (jeg er ikke 100 sikker) du kan søke om bidrag fra han og siden han har såpass høyere inntekt enn deg. Ellers så synes jeg det var et godt forslag at du kunne avtale å betale fradraget til han når du er ferdig med studiene Og til dere andre, husk på at hun har foreslått for far at barnet kan bo fast hos han men det ønsker ikke far.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 7. januar 2010 #30 Skrevet 7. januar 2010 Det du gjør er faktisk ulovlig. Du mottar støtte som er beregnet til aleneforeldre, og siden dere deler samværet 50/50 er du faktisk ikke i denne kategorien. Barnefar kan i verste fall melde deg og du kan ende opp med fengselstraff! Om du har barnet bare annenhver uke har du stor mulighet til å jobbe denne uken på kveldstid. Du vil ved 50/50 fremdeles motta en barnetrygd og du kan søke om bostøtte. Bhg regning skal deles og det samme med andre utgifter som klær o.l Du kan søke om bidrag fra far mens du studerer. Når det er sagt: ja du er urettferdig mot barnefar og ikke minst sønnen din! Tenk å bruke sønnen sin som et pressmiddel når det gjelder penger. Er det noe krutt i barnefar kan du ende opp som samværsforelder på fulltid.Mye her som kan brukes mot deg om han hadde valgt gå rettens vei!
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2010 #31 Skrevet 7. januar 2010 Det du gjør er faktisk ulovlig. Du mottar støtte som er beregnet til aleneforeldre, og siden dere deler samværet 50/50 er du faktisk ikke i denne kategorien. Barnefar kan i verste fall melde deg og du kan ende opp med fengselstraff! Om du har barnet bare annenhver uke har du stor mulighet til å jobbe denne uken på kveldstid. Du vil ved 50/50 fremdeles motta en barnetrygd og du kan søke om bostøtte. Bhg regning skal deles og det samme med andre utgifter som klær o.l Du kan søke om bidrag fra far mens du studerer. Når det er sagt: ja du er urettferdig mot barnefar og ikke minst sønnen din! Tenk å bruke sønnen sin som et pressmiddel når det gjelder penger. Er det noe krutt i barnefar kan du ende opp som samværsforelder på fulltid.Mye her som kan brukes mot deg om han hadde valgt gå rettens vei! Gå rettens vei?? Dama har TILBUDT mannen å ha barnet på HELTID og han sa nei.
Gjest Vilma Skrevet 7. januar 2010 #32 Skrevet 7. januar 2010 (endret) Ja, jeg gjør det. det var det han sa at jeg måtte gjøre for at han skulle gå med på at jeg hadde sønnen på papirene. men, nå har han funnet ut at han tjener mer hvis vi deler offentlig så da vilhan ikke det likevel. Er han klar over at han med en femti/femti ordning må begynne å betale for barnet? Det han tjener på skatteklasse 2 går fort bort når han må kjøpe fullt utstyr til barnet/ halve barnehagen osv. Endret 7. januar 2010 av Vilma
Gjest denisa Skrevet 7. januar 2010 #33 Skrevet 7. januar 2010 Gå rettens vei?? Dama har TILBUDT mannen å ha barnet på HELTID og han sa nei. Han kan likvel gå rettens vei for å få mer samvær enn annenhver helg som hun truer med. Uansett er det svindel og det er straffbart. Litt overrasket over at hun blir rådet til å love faren å betale han en sum senere for å fortsette som nå.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå