Gå til innhold

Hund i bil i kulden


Perledrøm

Anbefalte innlegg

Da jeg var på et kjøpesenter her om dagen så jeg en hund som satt i baksetet på en bil og bjeffet iherdig. Det var et sted mellom 13-17 minusgrader - husker ikke nøyaktig.

Som alle (håper jeg) vet har man lov til å knuse ruter for å få dyr ut av varme biler. Men hva skjer når det er kaldt?

Jeg aner ikke hvor lenge denne hunden ble sittende i bilen, men bilen var borte da jeg kom ut igjen to timer etterpå. Dette er et stort kjøpesenter, så jeg tror ikke de bare skulle ha seg en pølse i brød på Narvesen - uten at jeg egentlig kan vite det for sikkert.

Hva ville dere ha gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skrevet opp bilnummeret og gått til informasjonen på senteret, slik at de kunne ha ropt opp eieren over høytaleranlegget og informert om hva saken gjaldt. Hadde det ikke skjedd noe da, skal man ringe politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo veeeeeldig an på hunden også, da. Og om det er kaldt inne i bilen og sånn (kommer det frostrøyk ut når hunden puster/bjeffer, f.eks.). Og så klart tiden. Det beste hadde nok vært som gjest over her sier, i alle fall om hunden ikke ser ut til å ha det bra, å få kjøpesenteret til å rope opp eierne av bilen. Kanskje er de bare en liten tur inne, og kanskje er de uansvarlige folk. I det siste tilfellet kunne de kanskje fått seg en vekker av å bli ropt opp på den måten. :) Bra du bryr deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg leste det, men det stod ingenting om opphold i bil? Det er klart at det ikke er vind og snø inne i bilen, men det blir jo minusgrader etterhvert.

Jeg tittet ikke så nøye etter om det var frostrøyk, men hunden hadde pels. Synes sånne ting er litt vanskelig å bedømme iom at jeg ikke har hatt hund selv, men vi har alle ansvar for at dyrene har det godt. Hvis jeg hadde gjort noe jeg ikke visste var "skadelig" for et dyr hadde jeg blitt glad for at noen gjorde meg oppmerksom på det.

Det er mye 'tenk om', 'dersom' og 'hva hvis' i slike situasjoner, men det er bedre å reagere unødvendig enn at stakkaren hutrer og fryser i timesvis. De dør ikke av å fryse i et par timer vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flott at du bryr deg!

Selv om hunden har pels, kan det fort bli temmelig kaldt i en bil, spesielt nå om dagen. Hunden får heller ikke beveget seg i særlig grad.

Jeg er enig med de som sier at du kan kontakte senterkontoret, og hvis ingen reaksjon, høre med politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg var på et kjøpesenter her om dagen så jeg en hund som satt i baksetet på en bil og bjeffet iherdig. Det var et sted mellom 13-17 minusgrader - husker ikke nøyaktig.

Som alle (håper jeg) vet har man lov til å knuse ruter for å få dyr ut av varme biler. Men hva skjer når det er kaldt?

Jeg aner ikke hvor lenge denne hunden ble sittende i bilen, men bilen var borte da jeg kom ut igjen to timer etterpå. Dette er et stort kjøpesenter, så jeg tror ikke de bare skulle ha seg en pølse i brød på Narvesen - uten at jeg egentlig kan vite det for sikkert.

Hva ville dere ha gjort?

Jeg har mine i bilen når det er kaldt. De er jo tross alt vant til kulden ellers. Setter gjerne på et dekken på eldstebikkja også.Hadde noen knust min bilrute pga de trodde bikkjene mine hadde det vondt, ville jeg blitt forbannet! Mine bjeffer ofte dersom noen er ved bilen. Yngstehunden begynner ofte å skjelve av glede. Noe folk muligens tror er av kulde...

Er det snakk om en hund med tynn pels som åpenbart led, ville jeg fått ropt opp bilnr osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen god ide å la hundene ligge i bilen over lengre tid i den kulda vi har nå. Et dekken er lurt å ha, men det virker ikke som om ts så noe slikt.

Det er vel ikke snakk om å knuse vinduer, men gjøre eierne oppmerksom på at det ikke er bra å etterlate hunden slik over lengre tid. Ofte går timene fort når man er på handel, og hunden kan bli liggende mye lengre enn man har tenkt i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke snakk om å knuse vinduer, men gjøre eierne oppmerksom på at det ikke er bra å etterlate hunden slik over lengre tid. Ofte går timene fort når man er på handel, og hunden kan bli liggende mye lengre enn man har tenkt i utgangspunktet.

Men hva er forskjellen på å ligge ute i isolert hundehus og en bil? Vet hvertfall at ene av mine biler er godt isolert. Og jeg vet hvordan temperaturen er etter en times tid.

Er greit nok å gi eier beskjed, men da må man også tåle å bli skjelt ut. Tviler på de fleste takker og bukker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er forskjellen på å ligge ute i isolert hundehus og en bil? Vet hvertfall at ene av mine biler er godt isolert. Og jeg vet hvordan temperaturen er etter en times tid.

Er greit nok å gi eier beskjed, men da må man også tåle å bli skjelt ut. Tviler på de fleste takker og bukker...

Akkurat nå er det 20-30 minusgrader mange steder i landet. Det er ganske surt når det er 17 minus også. Jeg hadde ikke hatt min hund liggende i bil i timevis under slike forhold. At jeg stikker en tur en times tid gjør ingenting, men over lengre tid hadde jeg ikke ønsket at han skulle ligge.

Å skjelle ut noen fordi de bryr seg om hundens forgodtbefinnende, synes jeg er spesielt. Men noen er vel så hårsåre. Uansett synes jeg det er bedre å bry seg en gang for mye enn en for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt rimelig paff hvis noen skjelte meg ut når jeg prøver å hjelpe et dyr, ja.

Jeg tittet ikke så nøye etter, jeg så bare at det var bilen rett ovenfor min på p-plassen. Jeg tenkte at jeg skulle sjekke om den stod der når jeg dro, og den gjorde den jo ikke.

Man kan jo gå nærmere og sjekke om motor er varm, om dyret ser OK ut eller om det er pledd/dekken/andre til hunden kan varme seg på, men siden jeg var så usikker på om det i det hele tatt er et problem, så gjorde jeg ikke noe nummer ut av det. Jeg hadde selvsagt spurt noen forbipasserende hvis bilen fortsatt var der da jeg kom ut to timer senere om hva som bør eventuelt gjøres. Jeg har null greie på hunder.

Men det er veldig greit å vite til en evnt. senere gang hvis jeg opplever det en gang til. Tusen takk for svare, alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å la en eller flere hunder ligge i bil i disse kuldegradene er dyremisshandling-uten tvil! Nå er den nye loven i kraft og man PLIKTER å melde ifra til politi og mattilsynet ved slike ting.OG godt er det.Selv om hundene har pels,blir det fort kaldt i en bil ved -20C ,de sitter /ligger stille og taper varme fort i forhold til om dyrene er i aktiv bevegelse.

Hvorfor i alle dager ikke la hunden(e) bli igjen hjemme om du må la dem ligge mer enn 30 min i en bil? Fatter ikke at folk ikke forstår at dyra blir kalde av å ligge/sitte i ro. Prøv selv da vel. Sitt i en genser med "dekken" (teppe) Og se hvor lenge du orker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skjelle ut noen fordi de bryr seg om hundens forgodtbefinnende, synes jeg er spesielt. Men noen er vel så hårsåre. Uansett synes jeg det er bedre å bry seg en gang for mye enn en for lite.

Jeg har blitt skjelt ut flere ganger fordi jeg har sagt klart fra om mislighold av dyr. (bla overopphetet bil med valp i) Så ja, mange mennesker tåler ikke å bli klagd på.

Hvorfor i alle dager ikke la hunden(e) bli igjen hjemme om du må la dem ligge mer enn 30 min i en bil? Fatter ikke at folk ikke forstår at dyra blir kalde av å ligge/sitte i ro. Prøv selv da vel. Sitt i en genser med "dekken" (teppe) Og se hvor lenge du orker det.

Fordi mine hunde elsker å bli med. Og de trives i kulden. Jeg har også sittet i bilen og vet derfor hvor kaldt det blir. Jeg lar liklevel ikke hundene mine sitte timesvis i kald bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om sommeren er det greit, men jeg hadde blitt rimelig forbannet om noen hadde knust ei rute på min bil på vinteren for å ta ut min hund.

Den ene bikkja jeg hadde kunne sitte å bjeffe i bilen i flere timer om han ville. Enten fordi han kjedet seg, eller fordi han ser noe der ute, men ikke snakk om at han fryser.

Han kan fint ligge ute i mange minus og bli snødd ned så jeg til slutt ikke ser ham lengre. Hadde det vært kaldt for han så hadde han gått inn.

Han blir derimot helt fra seg om han må være innendørs i varmen...nesten umulig å roe han ned.

Har Dobermann nå, en rase som ikke har underull. Hun ligger også i bilen en time nå og da uten at hun lider noen nød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager ikke la hunden(e) bli igjen hjemme om du må la dem ligge mer enn 30 min i en bil? Fatter ikke at folk ikke forstår at dyra blir kalde av å ligge/sitte i ro. Prøv selv da vel. Sitt i en genser med "dekken" (teppe) Og se hvor lenge du orker det.

Har prøvd det, gjort det mange ganger faktisk. Ikke hatt noe vondt av det ;)

Hunder er HUNDER og ikke mennesker - husk det da ;)

Du kan ikke forvente at alle skal ha hundene hjemme hver gang de skal ut.

Det er så utrolig mange ganger jeg stopper for å handle på vei hjem fra en hyttetur. Skulle jeg kjørt hunden hjem først? Eller kanskje latt hunden være hjemme når jeg dro på hytta?

Eller når vi er i Sverige å besøker familie - da sitter hunden i bilen når vi handler før vi drar hjem. Eller er med oss når vi skal til byen, fordi familien er redd hunden og ikke vil være alene med den.

Kanskje jeg like gjerne skal bestille kennel plass hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Hunden hjemme ligger gladelig ute i 30 kuldegrader hele dagen om han får lov til det. Men så er han også godt tilpasset slike forhold.

En annen hund er kanskje ikke det, og det kan være vanskelig å bedømme hvis mann ikke kjenner hunden (ikke alle hunder har f.eks. god underull selv om det ser ut som om de har god og varm pels.)

Synes det hørtes fornuftig ut det du gjorde jeg ts, legge merke til bilen, og så evt gjøre noe om den fortsatt stod der med hunden i når du kom ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...