Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen her som selv har diabetes som kan fortelle litt om symptomer og hvordan man oppdaget det?

Jeg ble selv fortalt for en stund siden at man kunne se det på urinene, at dersom det var "skum" i urinen, så var det et tegn på diabetes. At man ser et slags skumlag i do etter at man har urinert. Stemmer det? Så selv i dag at det var et slikt skumlag i do, og lurer selvsagt på om det er grunn til bekymring.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Symptom på Diabetes: unormal tørste, hjelp ikkje å drikke,på do ofte, også om natta, dårleg ånde,vektnedgang. Dersom det er type1 det er snakk om, vil det ikkje gå mange vekene før ein vert skikkeleg sjuk og fare for koma/død. Type 2 kan ein gå ubehandla med i årevis.

Gjest Gjest_Maj_*
Skrevet

Når urinen begynner å skumme bør du gå til legen. Du har mest sannsynlig syreforgiftning og det bør behandles raskt! Sukker i urinen kan du i tillegg lukte, det lukter på en måte søtt.

Skrevet

Jeg har diabetes type 1.

Symptomene jeg fikk var hyppog vannlating, tørste, var uopplagt og det luktet søtt av urinen min. Samt plutselig vekttap.

Skrevet

Jeg har type 1 diabetes som ble oppdaget pga en alvorlig ketoacidose (syreforgiftning). Det begynte med kvalme og oppkast utover dagen og pusteproblemer på kvelden. Ble sendt på sykehus, men det var allerede kommet så langt at jeg falt i koma morgenen etter. Heldigvis gikk det bra, men det var nære på. I ettertid ser jeg jo at jeg var en del tørst og følte meg uopplagt/konsentrert samt at jeg hadde gått ned i vekt, men jeg tenkte ikke over det da og det er skremmende hvor fort man blir vant til enkelte symptomer. Det er raskt gjort å gå målt blodsukkeret hos legen, bedre å gjøre det en gang for mye enn en gang for lite.

Skrevet

Man får også bestilt seg blodsukker apparat gratis på nett :Nikke:

Her finner du en gratis faktisk.

Da kan du selv måle det fastende blodsukkeret (dvs på morgenen før du spiser) og holde et øye med det. Ligger det over 7-8 bør du ta en tur til legen å få målt HbA1c.

Skrevet

Tusen takk for alle svar.

Det eneste som jeg har merket er litt skum i urinene, men det er ikke mye. Jeg har også merket meg at dette skjer kun om morgningen. Jeg har ikke merket noe til de andre symptomene. Men jeg skal følge med, og ta meg en tur til legen dersom jeg merker noe annet enn dette med urinen.

Er det større sjanse for å få diabetes dersom en i familien har det? Jeg har en mormor som fikk det da hun var 70 år.

Skrevet

Det ligger jo i genene, men jeg regner med hun fikk type2? Slik jeg har skjønt det skal det virkelig være vanskelig at du får diabetes da før etter fylte 40...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...