Gå til innhold

Angst

Gjest Gjest_Sunburn_*

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Sunburn_*
Skrevet

Jeg er sterkt plaget med angst og hjertebank i visse situasjoner. Har fått et tips fra min akupunktør om en homeopatmedisin som heter Gelsemium (dose D-30) som visstnok skal være et bra hjelpemiddel man tar med en gang man føler ubehag, eller rett før man skal "ut i kamp".

Er det noen her inne som har prøvd dette? Hadde vært spennende å høre om andre synes det fungerer :) Jeg skal avgårde å bestille dette på apoteket idag.

Mvh Sunburn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vel, jeg har hatt(og har) samme problemstilling - og googlet i vildensky.

etter mye undersøkelser fant jeg vel ut av følgende:

- skolemedisin anbefales ikke i første omgang fordi det bedrer de fysiske symptomene, men ikke årsaken til angsten. ergo du vil ikke bli kvitt det.

- alternativ medisin kan gjerne forsøkes, men har ingen dokumentert effekt.

noen ganger er placeboeffekten like bra som noe annet - men:

det som er spesielt med angst er jo nettopp dette at man må finne verktøy for å håndtere det.

kun på denne måten kan det dempes eller gå helt bort.

jeg valgte en kombinasjon av terapi(eksponeringsterapi er mye brukt) og litteratur.

kan anbefale litteratur som gir konkrete øvelser: http://www.amazon.com/Mindfulness-Acceptan...6292&sr=8-2

har også fått mye hjelp av eckhardt tolles "the power of now".

og husk: det tar tid.

så mitt egentlige svar er vel at jeg synes enhver person som anbefaler medisiner for angst kanskje ikke har satt seg helt inn i hva som faktisk fungerer - og hva som er kjernen i angstproblematikk.

har man alvorlige angstproblemer kombinert med andre psykiske lidelser e.l, så er det noe helt annet.

om du eksempelvis blir totalt lammet av å skulle gå ut av døren og dermed ikke klarer oppsøke terapi fysisk, ja da tenker jeg at medisiner er helt nødvendig i en periode.

men om du skulle bestemme deg for å prøve, så bare husk at du ikke kommer noen vei om du ikke tar en skikkelig tak i problemet med reelle og fungerende verktøy.

Gjest Gjest_Sunburn_*
Skrevet

Hei og takk for svar!

Mange gode poenger som jeg er enig i. Kan jo også nevne at jeg går o terapi og driver med eksponeringstrening. Går til akupunktøren for å dempe de verste periodene. Virker som at om man har angst så er det noe som følger en for resten av livet. Tror ikke man kan bli helt kurert, men derimot lære seg å leve med deg og takle det på bedre måter :) Og selvsagt vil gode og dårlige perioder følge en.

Har hørt mye positivt fra andre om Eckart. Lurer på om jeg skal bestille meg den boken.

Jeg går også på medisiner fra legen mot angsten. Føler egentlig ikke at de hjelper noe særlig. Fører heller til en motsatt effekt som gjør at jeg får panikk når jeg har glemt å ta dem. Dårlig sirkel. Blir så opphengt i at jeg har glemt dem at det utløser angsten i seg selv.

Jeg håper og tror på et liv uten medisiner. Men om homeopatmedisinen kan hjelpe meg over noen kneiker ser jeg på det som et lite mirakel akkurat nå :)

Hvordan går det med deg nå? Føler du bra fremgang og fungerer som normal i arbeid/skole? Eller er det så ille for deg som for meg at du er hjemmeværende? (om jeg får spørre om det)

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...