Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har antageligvis fått en UVI (au!) og har ikke sjans til å gå til legen før langt ut i neste uke. Noen som har gode råd for å begrense svineriet? Drikke masse vann gjør jeg allerede, er det andre ting som er smart å gjøre?

Takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ha sitron i vannet for å gjøre urinen syrlig. Sørg også for å tømme blæra skikkelig hver gang du går på do, og pass på å holde deg god og varm i kulda.

Når det er sagt, ville jeg prioritert å få meg legetime asap. Går man lenge med ubehandlet uvi kan det nemlig utvikle seg til en nyrebekkenbetennelse. Og det vil du IKKE ha - tro meg!

Skrevet

Kjøp c-vutaminbrustabletter på apoteket. C-vitaminer syrner urinen og skaper utrivelige forhold for bakteriene. Tranebærkapsler virker på samme måten, men min erfaring er at c-vitamin brusetabletter (1 g) virker raskere. Du kan ta to brusetabletter om dagen.

Dersom du blir verre, bør du kanskje prøve å få tid til å gå til legen litt før?

God bedring! :klem:

Skrevet

Tusen takk for råd, jenter.

Da løper jeg og kjøper- og sørger for å holde meg vann. Satser på at det ikke blir nyrebekkenbetennelse av dette her, men har det i bakhodet.

Takk igjen! :)

Skrevet
Når det er sagt, ville jeg prioritert å få meg legetime asap. Går man lenge med ubehandlet uvi kan det nemlig utvikle seg til en nyrebekkenbetennelse. Og det vil du IKKE ha - tro meg!

Signerer. Au!

Skrevet

Som de andre nevner, kan c-vitaminer og tranebær hjelpe, og det har funket for meg når jeg har merket tilløp til UVI. Altså, jeg tror stort inntak av disse tingene og masse drikke, har stoppet prosessen sånn at den ikke har utviklet seg ordentlig. Men om man først har fått det ordentlig, bør man virkelig gå til lege. Antibiotika tar vanligvis raskt knekken på det.

Den første gangen jeg hadde UVI i voksen alder, gikk jeg i flere dager uten å gå til lege. Fulgte råd om å drikke masse og ta tranebær. Men da var det ingenting som fungerte og jeg endte med masse smerter, rød urin og feber. Jeg utviklet antakeligvis nyrebekkenbetennelse, og det var noe av det verste jeg har vært borti. Så jeg ville absolutt anbefalt lege, spesielt hvis det er snakk om noe mer enn litt murring. Det kan nemlig gå veldig fort over, og jeg har nå lært meg å gå og få antibiotika umiddelbart hvis jeg får symptomer på UVI. (I tiden etter å ha hatt UVI, merket jeg en mer murring, og da holdt det som sagt med drikke og tranebær/c-vitamin).

Så vil jeg legge til mitt beste råd for å forebygge, og det er å gå på do rett etter sex, sånn at man får ut bakteriene som visstnok har blitt "pumpet" opp i urinrøret (iflg. legen min).

Skrevet
Som de andre nevner, kan c-vitaminer og tranebær hjelpe, og det har funket for meg når jeg har merket tilløp til UVI. Altså, jeg tror stort inntak av disse tingene og masse drikke, har stoppet prosessen sånn at den ikke har utviklet seg ordentlig. Men om man først har fått det ordentlig, bør man virkelig gå til lege. Antibiotika tar vanligvis raskt knekken på det.

Den første gangen jeg hadde UVI i voksen alder, gikk jeg i flere dager uten å gå til lege. Fulgte råd om å drikke masse og ta tranebær. Men da var det ingenting som fungerte og jeg endte med masse smerter, rød urin og feber. Jeg utviklet antakeligvis nyrebekkenbetennelse, og det var noe av det verste jeg har vært borti. Så jeg ville absolutt anbefalt lege, spesielt hvis det er snakk om noe mer enn litt murring. Det kan nemlig gå veldig fort over, og jeg har nå lært meg å gå og få antibiotika umiddelbart hvis jeg får symptomer på UVI. (I tiden etter å ha hatt UVI, merket jeg en mer murring, og da holdt det som sagt med drikke og tranebær/c-vitamin).

Så vil jeg legge til mitt beste råd for å forebygge, og det er å gå på do rett etter sex, sånn at man får ut bakteriene som visstnok har blitt "pumpet" opp i urinrøret (iflg. legen min).

Støtter disse rådene ja, dvs - masse vann, appelsinjuice, tisse rett etter sex og forsøk å komme deg til lege ASAP! Hadde UVI rett før jul, dro på Oslo Legevakt samme kveld - og med denne diagnosen (dette vet man jo bare) slipper man å sitte og vente for å komme inn til lege. Man får resepten så og si i hånda siden det er en såpass sikker diagnose.

Skrevet

For å forebygge anbefaler jeg på det sterkeste å få noen timer med Akupunktur. Jeg skal si at jeg var skeptisk. Men etter å ha fått behandling med akupunktur har jeg ikke hatt en eneste UVI infeksjon på 2 år! Kjenner også flere som har fått behandling med akupunktur mot UVI som også er helt blitt kvitt dette.

Skrevet

Gode råd her. Har slitt med dette i over ti år, men ved å ta tranebær, drikke appelsinjuice, tisse etter sex, aldri sitte på benker ute når det er kaldere enn 15 pluss. De første årene hadde jeg nesten klippekort på legevekt pga dette, nå har jeg ikke vært der siden 2001:)

Mitt råd når man har veldig vondt er å ta en veldig varm dusj, så varmt vann man bare greier og holde dusjhodet opp mellom bena. Gjør jeg dette i 5 min blir smertene så godt som borte. Pakke seg godt inn i ull og så legge seg mens man drikker varm drikke:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...