Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2010 #1 Skrevet 7. januar 2010 Hei! Jeg er en 29 år gammel jente med en datter på 9 år. Jeg er alenemor og skal flytte inn i 2 etg hos en kompis snart. Jeg jobber som taxi-sjåfør. Jeg er ikke særlig glad i å gå tur, men det er datteren min. Jeg har verken tid eller penger til å gå på valpekurs. I kjelleren i huset jeg skal flytte inn bor det en med to hunder. En liten terrier og en border collie. Jeg har nå kanskje kjøpt meg en staffordshire bullterrier, fordi de ser litt tøff ut og de passer bra med barn, og er flotte nybegynnerhunder. Passer staffen meg?
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2010 #2 Skrevet 7. januar 2010 Den trenger som andre hunder turer og oppdragelse. Så om du skal skaffe deg ville jeg satt av tid til valpekurs, turer hver dag osv. Det er ikke lurt å kjøpe en hund for å la den 9 år gamle jenten din ta seg av den, da bør du heller utsette dette. Slik du skriver innlegget vil jeg si at det ikke passer deg med hund i det hele tatt. Ikke før du er innstillt på at hundens turer, sosialisering og oppdragelse blir ditt ansvar. Når du forstår dette burde staffen kunne fungere som en fin hund for deg og din datter.
*Numi* Skrevet 7. januar 2010 #3 Skrevet 7. januar 2010 (endret) Ikke for å være slem, men du sier du har "kanskje kjøpt deg en staff"? Det hørtes i tilfelle veldig lite gjennomtenkt ut?? Enten så har du vel kjøpt den ellers har du ikke. Og du burde vel funnet ut om hunden passet deg før den ble kjøpt. Du kan lese om den her da, ihvertfall: www.canis.no At den er kjent for å være hengiven med barn, ser det ut som du har rett i. Ellers er jeg enig med gjesten over meg - hunden trenger mosjon og disiplin, så du bør ikke kjøpe deg hund i den tro at datteren din på 9 år skal ta seg av all gåingen. Hva om hunden blir slitsom grunnet manglende valpekurs/disiplin, og hun går lei? Hunders behov bør bli ivaretatt av voksne personer. Endret 7. januar 2010 av *Numi*
Gjest negasjon i.i. Skrevet 7. januar 2010 #4 Skrevet 7. januar 2010 Siden du spør om noe så alvorlig og ansvarsfullt krevende som å skaffe deg en hund, er svaret nei straks du i det hele tatt tviler på om du skal gjøre det, eller om du tviler på hvilken rase som passer deg. Jeg visste hva jeg ville svare straks jeg leste headingen. Dette gjelder ikke bare deg, men dessverre altfor mange.
Gjest Marlo Skrevet 7. januar 2010 #5 Skrevet 7. januar 2010 Nei, jeg tror ikke at noen raser passer for deg for å være ærlig, iallefall ikke en rase som er litt tøff og som trenger noen som vet hva de driver med. Du har ikke råd til valpekurs? Dette burde alle ha råd til når de skaffer seg hunder. Du har ikke tid til å gå valpekurs? Da burde du aldri skaffe deg hund. Har du ikke tid til et kurs, så har du heller ikke tid til en hund. Hunder trenger din oppmerksomhet flere timer pr dag. Det er ikke noe du bare kan ha som pynt. Du må gå turer, du må faktisk trene den, du må leke og kose med den...da går det fort noen timer hver dag...
Eplefe Skrevet 7. januar 2010 #6 Skrevet 7. januar 2010 Er ikke nødvendigvis kun valpekurs du da "ikke har råd" til, hva med vaksiner, akutt sykdom eller andre uforutsette utgifter som ligger i det å ha hund? Dessuten kan du ikke overlate en staffe til din ni år gamle datter, samme hvor familiehengivne de er.
Gjest Shivas Skrevet 7. januar 2010 #7 Skrevet 7. januar 2010 Oppdragelse - og ansvaret for øvrig - er det faktisk du, som voksen, som skal ha tid og overskudd til. Ikke minst interesse! En valp er ganske så 'trengende' og krevende, og en voksen hund har også behov for kontinuerlig oppfølging og oppmerksomhet. Det er ganske naivt av deg å tro at en 9-åring kan ta på seg et slikt ansvar! Siden du ikke engang har tid eller penger å avse til et skarve valpekurs, vil jeg påstå at du verken har tid eller penger til å ha hund, heller. Ikke at jeg mener det er alldeles påkrevd med valpekurs for valpens skyld, men for uerfarne hundeeiere er det absolutt gull verdt. Og dessuten; en 9-åring skal ikke på tur ut alene med hund. Mye uforutsett kan skje, og et barn har naturlig nok ingen forutsetninger til å takle eventuelle akutte situasjoner. En annen ting er at muligheten er stor for datteren din er lei hele valpen innen 2 måneder. Hvem vil da sørge for dens behov for turer, oppdragelse og aktivisering? Jeg fatter ikke hvordan folk kan ta så lett på dette med å anskaffe hund!
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2010 #8 Skrevet 7. januar 2010 Må si meg enig med de andre at det virker ikke som en hund passer for dere i det hele tatt akkurat nå. Tror også dere skal få det "moro" med en terrier som ikke får brukt seg, fåtallet forblir vennlige om de har fri oppdragelse, dessverre.
Kunzite Skrevet 7. januar 2010 #9 Skrevet 7. januar 2010 (endret) Forde de ser litt tøff ut?? hvis dette er et av de viktigeste kriteriene du har for valg av rase, så Nei staffen passer ikke for deg.... Endret 7. januar 2010 av Kunzite
Troyamin Skrevet 7. januar 2010 #10 Skrevet 7. januar 2010 Hei! Jeg er en 29 år gammel jente med en datter på 9 år. Jeg er alenemor og skal flytte inn i 2 etg hos en kompis snart. Jeg jobber som taxi-sjåfør. Jeg er ikke særlig glad i å gå tur, men det er datteren min. Jeg har verken tid eller penger til å gå på valpekurs. I kjelleren i huset jeg skal flytte inn bor det en med to hunder. En liten terrier og en border collie. Jeg har nå kanskje kjøpt meg en staffordshire bullterrier, fordi de ser litt tøff ut og de passer bra med barn, og er flotte nybegynnerhunder. Passer staffen meg? Nei! "Staffen" passer absolutt ikke for deg! Og den er absolutt ingen nybegynnerhund! Helt ærlig så vil jeg anbefale Nintendogs. Da kan du legge bort "hunden" når du er lei...
Leo Skrevet 7. januar 2010 #11 Skrevet 7. januar 2010 Nei, ut fra det du beskriver passer ikke "staffen" deg! Ut fra det du beskriver passer ikke hund deg i det hele tatt rett og slett fordi du mangler både tid, interesse og ressurser. Barn kan ha enorm glede av å være sammen med hunder, men det gjelder bare hunder som de voksne har ansvaret for og det ansvaret er du åpenbart ikke verken villig til eller har ressurser til å påta deg. Har du f.eks. ikke penger til valpekurs, så har du heller ikke råd til å ha hund!
Miss Puddel Skrevet 7. januar 2010 #12 Skrevet 7. januar 2010 å sette en ni år gammel unge til å ha ansvaret for en staff på tur er direkte uansvarlig!
Gjest negasjon Skrevet 7. januar 2010 #13 Skrevet 7. januar 2010 Å skaffe seg hund fordi barnet vil det, er helt dødfødt, når du selv sier at du egentlig ikke er glad i dyr. Og som jeg skev, når du er i tvil så ikke gjør det. Barnetvil sikkert bli skuffet over deg, liten som hun er, hvis du ikke følger opp henne og hunden. Og til sist blir både barn og dyr å lide fordi du ikke orker mer selv. Hva med et kurs i søm?
Lumê Skrevet 7. januar 2010 #14 Skrevet 7. januar 2010 (endret) Staffen passer nok ikke deg, men jeg kan anbefale denne Endret 7. januar 2010 av Lumê
Miss Puddel Skrevet 7. januar 2010 #15 Skrevet 7. januar 2010 Staffen passer nok ikkedeg, men jeg kan anbefale denne helt enig!
Gjest Huffsa Skrevet 7. januar 2010 #16 Skrevet 7. januar 2010 Jeg syntes du har planer om å skaffe deg hund på HELT feil grunnlag, og jeg syntes overhode ikke at staffen passer deg! Ingen hund passer deg i den situasjonen du er i nå, eller på det grunnlaget du vil ha deg hund på.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2010 #17 Skrevet 7. januar 2010 En staff vil være altfor krevende for deg. Faktisk tror jeg alle raser vil være for krevende for deg - i hvertfall dersom du har noen interesse av hvordan hunden har det. Alle hunder må gå tur hver dag. Og vanlig gåtur hvor hunden løper løs er bare et minimum. Aktive raser trenger enda mer stimuli. Videre kreves det at man er ansvarlig, noe man absolutt ikke er dersom man lar et barn ta seg av hunden på egenhånd. Barn og dyr er en særdeles dårlig kombinasjon dersom voksne ikke er til stede. De kan skade hverandre på grusomste vis! Og til sist: En hund krever generelt mye, spesielt i oppdragelsesfasen, og du virker egentlig ikke særlig interessert.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2010 #18 Skrevet 8. januar 2010 Ehhh!!! Jeg er en jente som skal bo i en kjeller hvor damen på loftet skal kjøpe seg en staffe.. Jeg har BC og PRT! Høres igrunn ut som at det e du som skal flytte inn i samme hus som meg ja, og eg må bare si det at om du e så usikker på dette, så bør du ikkje kjøpe hund, spesielt ikkje staffe. Kanskje datteren din heller kan komme ned til meg so kan hun få leke med mine hunder? De e veldig barnevennlige, og hun kan få gå tur med meg om hun vil. Ikkje kjøp hund på disse grunnlagene! Og for å være litt egoistisk oppi det hele (og dette har eg ikkje rett til å si!), men om du ikkje har tenkt å sosialisere denne hunden eller gå kurs med den, så kan det bli et surt "hjemmemiljø" for oss! Staffen MÅ du sosialisere for å få den til å fungere i lag med andre hunder! Eg har jo to hannhunder?? Nei, dette høres lite gjennomtenkt ut du.. Eg og ville ha en "tøff" hund, men eg vil heller ha en hund som passer meg, som eg vet eg kan få til, enn det.. Jaja, du får gjøre som du vil, men om det e datteren din det står på, så syntes eg heller at du kan få "låne" en av mine litt om dagen. Han ene e et skikkelig pubertetstroll, og det kommer din til å bli og Kanskje du vil låne han, siden han e i den verste perioden no? Då ser du fort om dette e noke du takler no eller ikkje.
NovaFlare Skrevet 8. januar 2010 #19 Skrevet 8. januar 2010 Haha, fantastisk at naboene fant hverandre på Kvinneguiden! Staffen krever en fast og kjærlig hånd, oppdragelse og er nok ikke noe for en nybegynner. Dessuten kan ikke ei jente på 10 år (som hun jo er når hunden er blitt større) klare å gå tur alene med staffe uten tilsyn. Hallo, det er grisesterke hunder. Dette er også en rase som krever god sosialisering spesielt med andre hunder. Ikke at de flyr på Gud og hvermann, men de er nok såpass tøffe at de ikke takker nei til en slosskamp om en annen hund kommer og ypper. Og da skal din 10 år gamle datter gjøre hva...?
Gjest farge Skrevet 10. januar 2010 #20 Skrevet 10. januar 2010 Jeg er enige med de andre her. Livssituasjonen du er i er ikke tilpasset en slik rase. Faktisk ingen rase. En operasjon kan fort koste 30 000 kr. Hvordan skal du skaffe de pengene dersom du ikke har råd til valpekurs engang? Forsikring av hunden koster ca. 1400 pr. år. Mat koster. Årlige vaksinasjoner koster. En hund koster penger! En hund tar tid! En valp tar ennå mer tid. Den skal bli husren og trenger sosialisering både med mennesker og andre hunder. En hund trenger oppdragelse, oppmerksomhet og aktivisering, hvis ikke får du en mannevond hund, uansett hvilken rase det er. Hvordan har du tenkt å klare dette dersom du ikke har tid?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå