Gå til innhold

Kan pus ha forfrosset ørene?


Gjest Gjest_pus_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_pus_*

Da min samboer skulle på jobb for 1,5 time siden, klarte pus å komme seg ut sammen med han. Han sa fra til meg, så jeg sto opp litt før for å slippe henne inn igjen.

Hun var da ute i ca en time i 25 minus.

Da hun kom inn igjen med en gang jeg sto opp, var hun kjempekosete og grom, og det gikk en stund før noe skjedde.

Da mjauet hun plutselig høyt og løp bortover gulvet mens hun ristet/skalv på ørene. Satte seg ned litt, mjauet mens det ristet og løp litt igjen, så begynte hun febrilsk å vaske seg i ansiktet og klø seg i øret.

Først ble jeg veldig redd for at hun hadde fått en gnist fra peisovnen i øyet, men hun lå i vinduskarmen da "noe stakk henne", og det er langt unna ovnen.

Kan hun ha forfrosset ørene? Hva gjør jeg i såfall? Det er så vondt å se på vesla slik :(

Jeg har igjen noe smertestillende (metacam) fra hun hadde en infeksjon i beinet for litt siden.. skulle jeg gitt henne en halv dose eller noe av det?

Uff :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest negasjon

Hun kan ha forfrosset ørene, men hvis de ikke er "blå i fargen", håper jeg bare det er en lettere type forfrysning. Ørene er ekstra utsatte, og hun kan ha smerter når hun kommer inn i varmen igjen.

Etter en time i kulda tror jeg ikke katten din har alvorlige frostskader, men hun kan kjenne ubehag når hun kommer fra minus 25 og inn til pluss 25. Et menneske som forfryser seg alvorlig/mindre alvorlig, bør ikke utsettes for så store temp.forskjeller, men gradvis få i seg varmen. Men jeg vet ikke hvor utsatt ørene er på en katt. Har du aloe vera du kan smøre på til du får ringt veterinær og høre?

Endret av negasjon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gi katten din smertestillende uten at du har fått beskjed om det av veterinæren. Om det viser seg at du må ta katten din med til vet. nå, vil det at du har gitt den smertestillende kunne fjerne eller dempe symptomer og gjøre det vanskeligere å stille en diagnose. Sånn på generelt grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Heldigvis virker det som det er gått over en del nå..

hun så litt hoven ut, men ikke blå.. og nå hiver hun seg over godbitene jeg prøvde å lokke med i sted. :)

Og det var ikke direkte varmt inne (rundt 19 grader), så jeg satt foran ovnen litt etter at hun var kommet inn, og da var hun rundt meg og koste, så det kan godt hende det ble alt for stor temperaturforskjell for henne.

Ingen sjans i havet for at hun skal ut i noe under 5 minus igjen (som jeg nå har lest er anbefalt av dyrebeskyttelsen), hvor mye hun enn flyr på veggene og står loddrett i sofaen..slik vil jeg ikke se henne igjen..Stakar..

noen som vet om noen fluer eller lignende som jeg kan slippe i huset for at hun skal få tilfredsstilt trangen til å fange noe igjen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som vet om noen fluer eller lignende som jeg kan slippe i huset for at hun skal få tilfredsstilt trangen til å fange noe igjen? :)

Hehe! Kunne jeg ha tenkt meg å ha nå og. Sitter på høyfjellet i 30 minus med en pinglete bykatt. Hun vil ut, jeg åpner døra, hun ser ut i 3 sekund, begynner å skjelve og riste, bråsnur og flyr inn igjen. :fnise:

Heldigvis er hun ganske voksen og forstandig, så hun maser ikke vettet av meg, men at det er uhyre kjedelig for henne er helt klart. Sove, spise, sove, spise.. Drømmer om våren og småfugler..

Katter forfryser (og forbrenner) ørene veldig lett, da de har veeldig tynn pels og tynn hud der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo leke med en pinne eller snor med papirlapp i eller noe? ellers selger de sirisser og slikt i dyrebutikkene - og maggots som klekker til deilige spyfluer også hvis du takler det...

vår katt kjeder seg også for tiden, er ute maks en halvtime (han kan gjemme seg i høyet på låven, men det er ikke et aktuelt alternativ når det er så kaldt som nå, rundt -30, hverken for han eller oss...) og setter seg foran ovnen, graver seg ned under tepper og dynes osv :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jo leke med en pinne eller snor med papirlapp i eller noe?

Ja hadde bare det vært nok så :)

Hun har så mye leker.. hun er liksom ungen vår, så der unger har stua full av sine leker, har hun stua full av katteleker :)

Favoritten er en "fiskestang" med en kule med bjelle i, men vi kan holde på i en time og hun blir ikke fornøyd..og på langt nær sliten..bare fortsetter å rasere hele stua nesten..hehe.

Jeg er nå hjemme fra jobb og hun er sitt gamle jeg igjen, med unntak av at ørene fortsatt er litt hovne. Vil anta at hevelsen går ned til i morgen, hvis ikke må hun nok en til til legen igjeeeen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen sjans i havet for at hun skal ut i noe under 5 minus igjen (som jeg nå har lest er anbefalt av dyrebeskyttelsen

Fornuftig av deg :)

Katter er opprinnelig ørkendyr og kattunger som blir født ute i under -6 grader, fryser faktisk oftest ihjel. Noe å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Oda_*

Hei, flott å høre at det går bedre med pusen din!

Litt fakta som det kan være greit å vite om:

Katter bør ikke være utendørs i mer enn 30-60 minutter når det er ti minusgrader eller kaldere. Da kan de få alvorlige frostskader på ører og poter. Dette ser du hvis ørene har "krøllet" seg innover, eller hvis potene blør fra små sår.

Frostskader er svært smertefulle for katter og hvis du noen gang mistenker frostskader på pusen din, så må du ta den med til dyrlege snarest.

Håper dette var til litt hjelp! Hvis du ikke har kattesand inne, så er det lurt å skaffe det nå, så katten slipper å gå utendørs for å gjøre sitt fornødne. :-)

Har selv katt, men her er det ikke mer enn fem minusgrader på kvelden, så han får være ute mye, men han liker tydeligvis ikke å være utendørs i mer enn 15 minutter av gangen, så da trenger jeg i hvert fall ikke å være redd for at han skal fryse!

Hilsen Oda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, flott å høre at det går bedre med pusen din!

Litt fakta som det kan være greit å vite om:

Katter bør ikke være utendørs i mer enn 30-60 minutter når det er ti minusgrader eller kaldere. Da kan de få alvorlige frostskader på ører og poter. Dette ser du hvis ørene har "krøllet" seg innover, eller hvis potene blør fra små sår.

Frostskader er svært smertefulle for katter og hvis du noen gang mistenker frostskader på pusen din, så må du ta den med til dyrlege snarest.

Håper dette var til litt hjelp! Hvis du ikke har kattesand inne, så er det lurt å skaffe det nå, så katten slipper å gå utendørs for å gjøre sitt fornødne. :-)

Har selv katt, men her er det ikke mer enn fem minusgrader på kvelden, så han får være ute mye, men han liker tydeligvis ikke å være utendørs i mer enn 15 minutter av gangen, så da trenger jeg i hvert fall ikke å være redd for at han skal fryse!

Hilsen Oda

Min katt NEKTER å komme inn før etter flere timer hvis jeg har vært så dum å blitt lurt å ha måtte slippe han ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min katt NEKTER å komme inn før etter flere timer hvis jeg har vært så dum å blitt lurt å ha måtte slippe han ut..

Bjørnetjeneste... Vi må tenke på dyrenes beste og gjøre det som er best for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg tenkt på selv, hvor kaldt det er for kattene. Vi har, sånn sett, to katter nå. Hun ene har blitt mer eller mindre frivilig innekatt etter at snøen og kulden kom. Og jeg merker tydelig forskjell på oppførselen hennes - hun er veldig rastløs og kan bli veldig herjete og leken i forhold til slik hun var da hun gikk mer ute.

Men gamlepus går fortsatt ut hver dag. Hun er ute noen timer før hun kommer inn igjen og er inne til neste dag. Det er ca. -11/12-grader her jeg bor. Nå har jeg også et hus til henne ute, som er isolert med isopor i bunnen og et lite ullteppe inne i huset. Jeg har sett at hun bruker det, og faktisk noen ganger heller vil være der enn inne.

De får selvsagt være inne så mye de vil i denne kulden, og om de går ut følger jeg ekstra godt med for å slippe dem inn igjen. Men vet ikke om jeg har lyst til å holde dem inne mot deres vilje heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørnetjeneste... Vi må tenke på dyrenes beste og gjøre det som er best for dem.

Har selv hatt katter i 30 år og ennå ikke sett noen av disse ta skade av å være ute så lenge de selv vil. Har i dag 3 stk og det er stor forskjell på hvor lenge de vil være ute når det er -20 ute, men to av dem kan være ute i flere timer i strekk og har aldri vært plaget av forfrysninger. De sier alltid i fra når de vil inn og de sier også i fra hvis de ikke vil ut og da slipper de det, men jeg holder dem ikke inne hvis de tydelig ønsker å ut. Det klarer de å regulere selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det klarer de å regulere selv.

Ja, det er min erfaring også. Hun ene vil inn etter 10-20 minutter, mens gamlepus kan være ute i et par timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis dere holder dere hjemme og tilgjengelige (med mindre pus har luke da) når katten er ute så er det jo ikke noe problem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi passer på at kattene er inne i denne kulden om vi skal noe sted og skal være borte flere timer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kattene våre er ute selvom vi blir borte i mange timer, hvis de ikke er å finne når vi drar.

Det klarer de fint hvis de har et sted å gå inn. det ttenger ikke være varmegrader der de er. mine katter har en garasje å oppholde seg i. Der finner de pledd som de kan ligge på. De har også et hus laget av byggisopor. Det er varmt og godt når de ligger der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...