Gå til innhold

Kuldeallergi?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_mum_*
Skrevet

Sønnen som nå er 3.5 år, får merker i ansiktet. Første gangen når han var 8mnd. Han får det når han er ute. Men trenger ikke være så kalt. Og av og til reagerer huden andre ganger ikke.. Aldri hørt om det før, ei som nevnte kuldeallergi. Trodde at det ville komme hvis det var veldig kalt. Men her en dag lå det på o grader og ingen vind, de kom. Det er ikke små merker. Dekker hele kinnet, hvitt oh tydelig opphovnet. Han merker det ikke selv, og har ikke vondt sier han. Forsvinner når han har vert inne litt.

Kuldekrem hjelper ikke...

Andre med erfaringer fra dette? Tips? Bør jeg ta hensyn til det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kuldeallergi ja. Jeg har fire unger med kraftig kuldeallergi på hendene. Om vi ikke smører så krabber det oppover armene også. Tørt som ørken, knallrødt, uthevet og til slutt sprekker det og blør. Klør og er sårt.

Ikke så mye å gjøre med. Kuldekrem er viktig. Og FET god krem uten parfyme til å smøre med hver dag på kvelden. GODE votter som er tørre. Ull innerst alltid. I ansiktet må du prøve å pakke inn med sånn finnlandshette under lua etc. Og igjen smøre smøre og smøre.

Det er ikke farlig og det gir seg når tempen kryper opp igjen.

Skrevet

Elveblest. Det er helt ufarlig og svært vanlig.

Gå til legen, så får du resept på allergitabletter.

Skrevet (endret)

Elveblest er ikke bare helt ufarlig.. Man kan få elveblest i hals, og da er det ikke ufarlig.. Kan hovne opp så mye at man får problemer med å puste.

I tillegg er det vondt når man får store hevelser og skal bøye fingre, gå på beina osv.. Det klør, strammer, og gjør vondt samtidig.

Jeg hadde veldig mye kuldeallergi som barn. Vanlig syrtek (reseptfri allergi medisin) hjalp meg veldig. Dette brukte jeg på dager der jeg f.eks skulle svømme, stå på ski, osv.. Og i perioder der det var veldig kaldt.

Jeg fikk også kuldeallergi på sommeren, så har ikke så mye med temperatur og gjøre. Det er når huden blir nedkjølt, så litt vindt kan være nok, eller bare at man er litt kald.. Kunne skje når jeg gikk til skolen, selv om det var varmt ute.. Tror vinden som kom av at jeg gikk, var nok til å utløse det.

Om jeg spiste is eller annen kald mat fikk jeg reaksjon i halsen, men ikke mer enn at jeg klødde veldig.

Jeg fikk elveblest som reaksjon, og min reaksjon var kraftig. Mamma kjente meg ikke igjen i fjeste første gang det skjedde. Var da 5 år, og hadde blitt kald i fjeset da jeg sto på slalomski. All hud som ikke var beskyttet av hjelm og skibriller var opphovnet.

Jeg ble ikke tørr og sprukken som reaksjon, fikk bare veldig kraftig elveblest.

HELDIGVIS, har jeg nesten vokst det helt av meg nå. Jeg er 22 år. Får jeg reaksjoner, så er det gjerne bare en bitte liten klump på kinnet (ser ut som et lite myggestikk), eller så blir jeg bare rød og det klør litt.

Kuldeallergi er i følge min lege (han er barnelege), noe de aller fleste vokser helt, eller delvis av seg.

En ting dere kan være litt obs på er at personer med kuldeallergi lettere kan få kramper i vannet når de bader, dersom vanner et litt kaldt. Dette er jeg fremdeles nøye på, bader aldri alene pga dette.

Endret av supermy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...