Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2010 #1 Skrevet 6. januar 2010 http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.6903596 Jeg visste endel om kyllingproduksjon fra før, men faktisk ikke at det er så ille som det beskrives her. Før jul bestemte jeg meg for å ikke kjøpe mer konvensjonell kylling, og dette innslaget overbeviste meg om at jeg skal være konsekvent på dette... jeg spiser relativt lite kjøtt fra før, så føler det bør gå greit å enten bruke litt mer penger på økologisk i ny og ne (hvis noen kan bekrefte at dette ikke skjer med disse kyllingene?) eller la være å spise kylling i det hele tatt.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2010 #3 Skrevet 7. januar 2010 Jeg tror faktisk ikke det hjelper dyrevelferden å kjøpe økologisk kylling. Har i alle fall ikke funnet noe som tilsier at økologisk kylling blir transportert på andre måter enn annen kylling, eller at de vokser så mye saktere at de vil ha en sterkere beinstruktur før de transporteres til slakteriet. Det står at de fores lenger enn vanlig kylling, men også at de er vesentlig større, så da skulle vel nesten det gå opp i opp?
cilipili Skrevet 8. januar 2010 #4 Skrevet 8. januar 2010 Det beste er bare å la være å spise kylling
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2010 #5 Skrevet 9. januar 2010 Hei. Det er stor forskjell mellom økologisk og konvensjonell kylling. For det første er reglane for transporttid strengare. Samstundes er det krav om uteareal, sandbad, vaglepinne og strengare krav til areal og flokkstørrelse innan økologisk kyllingproduksjon. I tillegg er det krav om kortare dagar innan økologisk. dvs at ein må skru av lyset til ei viss tid. Ein økologisk kylling veks også saktare enn konvensjonell. I tillegg er reglane for slaktealder i økologisk kyllingproduksjon strengare enn i konvensjonelt. trur det er noko som 30 dagar v konvensjonelt og 80 i økologisk (!). Dette gjer at ein ikkje vil ha ein raskveksande kylling i økologisk. Det har no vorte utvikla ein kyllingrase som veks saktare enn den som normalt vert brukt i konvensjonelt. (dvs denne er sjølvsagt også utvikla for å då vekse raskare). Ein finn også eksempel på gardar som har slakteri på garden. T.d Holte gård. Frå dei kan ein kjøpe økologiske egg og konvensjonell eller økologisk and og kylling. Det viktigaste ein kan gjere som forbrukar er å kjøpe det ein meiner er etisk riktig. dette er for meg økologisk. Slik kan ein gi eit signal om i kva retning ein vil at matproduksjonen skal gå. Eg vil heller betale litt ekstra for å vite at dyra har hatt det betre enn ved konvensjonelt. Det er trass alt vi som set krava til produsentane (billig og rask mat). Sara L
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå