Gå til innhold

"sammensetningen" av babyull-garn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tenkte jeg skulle strikke et lite baby-teppe, bare for å ha noe å gjøre på kveldene. Jeg har noe garn liggende i fine farger, som er 50% super-wash merino-ull og 50% Peru Pima bomull, de er akkurat like myke som babyullet jeg ellers har liggende (mangler etikettene på dem) men de heter jo ikke "babyull"! Er det bra nok? Kan jeg strikke teppe av dette ullet og faktisk gi det bort til noen med barn / spare det til egne barn og faktisk bruke det?

Takk for svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ofte så bruker man jo ikke ulleteppe rett på huden, så det går sikkert bra. Og et av dem var jo bomullsgarn, så det går nå hvertfall bra. Og så lenge garnet ikke klør, kan det jo brukes til det meste.

Skrevet
Ofte så bruker man jo ikke ulleteppe rett på huden, så det går sikkert bra. Og et av dem var jo bomullsgarn, så det går nå hvertfall bra. Og så lenge garnet ikke klør, kan det jo brukes til det meste.

Nei altså, det er ikke to forskjellige garntyper. Ett garnnøste er spunnet av 50% ull og 50% bomull. Det klør ikke i det heletatt, er heeelt mykt og godt, minst like godt som babyull synes nå jeg. Men er usikker på hvordan babyull egentlig er, om det er større mengde bomull enn ull, hva slags ull som brukes, osv.

Ingen som vet?

Skrevet

Babyull kan være litt av hvert, det varierer fra merke til merke. Jeg har sett babyull med 50/50 ull og akryl... Fellesnevneren er vel ganske enkelt at det er mykt. Jeg har ikke strikket noe i babyull til lillejenta, men heller valgt andre myke og kløfrie kvaliteter til det som har skullet være inntil huden, hovedsaklig alpakka, men også noe merinoull og kløfri ull. Jeg er utrolig vár for kløete strikkeplagg selv, så jeg har testet på meg...

Skrevet
Babyull kan være litt av hvert, det varierer fra merke til merke. Jeg har sett babyull med 50/50 ull og akryl... Fellesnevneren er vel ganske enkelt at det er mykt. Jeg har ikke strikket noe i babyull til lillejenta, men heller valgt andre myke og kløfrie kvaliteter til det som har skullet være inntil huden, hovedsaklig alpakka, men også noe merinoull og kløfri ull. Jeg er utrolig vár for kløete strikkeplagg selv, så jeg har testet på meg...

Ja, jeg er også utrolig var. Når de i butikken sier "dette er et kjempefint lue-garn" og jeg kjenner på det får jeg helt angst; kunne aldri hatt noe sånt på hodet, eller grøss, rundt halsen. Dette garnet er helt kløfritt, sykt mykt og ... ja, syns det ligner mye på babyull jeg:p

Skrevet

For meg er det viktigste at det ikke er syntetiske stoffer i garnet, hold deg langt unna akryl og lignene uhumskheter. Eneste garnet jeg tåler syntetisk i er sokkegarn, men der er det rundt 20-25% syntetisk for å gjøre garnet sterkere, noe som trengs på alt annet enn babysokker.

Son noen andre her sa, babyull er ikke en spesiell type garn. Det kan være mye rart. Selv foretrekker jeg ren ull, gjerne superwashbehandlet slik at det kan vaskes på litt høyere temp sammen med andre ting.

Til et babyteppe ser jeg ingen problemer med å bruke et blandingsgarn, iallfall ikke så lenge det er snakk om ull og bomull.

Gjest faerytale
Skrevet

Enig med innlegget foran meg - så lenge det ikke er noe syntetisk i så er det det viktigste for meg! Når det er sagt så foretrekker jeg 100 % ull til min kommende baby. Jeg har laget et teppe i ull/bomull-blanding så strikkes resten i babyull (100 % merinoull når det er fra Dale og Sandnes) og alpakka!

Skrevet

Når det gjelder det garnet det er snakk om regner jeg med at det egner seg veldig bra til et babyteppe. Det eneste du bør være obs på er at et babyteppe gjerne blir smakt litt på, og gir garnet fra seg mye hår er det ikke så heldig for babyen å få det i munnen. Det kan også være frustrernde for foreldrene at det legger fra seg hår over alt, siden et babyteppe ofte blir brukt mye rundt omkring på fang og i sofaer (hvis det ikke skal lages for å brukes bare som vognteppe da, men babyen vil nok klare å få også det inn i munnen). Så sjekk at garnet holder godt sammen før du begynner å strikke, legger det fra seg hår når du gnir det over en et kraftig stoff bør du revurdere. Ellers vil jeg påpeke at det er blandede meninger når det gjelder syntetiske stoffer, det har både positive og negative sider. Jeg er selv slik at jeg klør av selv den fineste og dyreste ull, og jeg kjenner til babyer som blomstrer av utslett bare av å ha på ull i veldig korte perioder. Men for babyer og barn som ikke klør er ull et selvsagt førstevalg. Ull trekker til seg fuktighet og er varmt selv om det er fuktig hvilket er et stort pluss, men for de som klør kan kløen bli verre når man svetter. Syntetiske stoffer er ofte veldig lett antennelig, så man må være forsiktig rundt åpen ild, spesielt på små barn som springer mye rundt. Ull og bomull brenner ikke på samme måte som syntetisk. Bomull er mindre varmt, men trekker til seg en del fuktighet og klør ikke. Akryl trekker ikke til seg fuktighet på samme måte som ull og bomull, men det klør ikke og det holder bra på varmen når det ikke er alt for kalt ute (vi snakker en del minus her). Så er alternativet at babyer og barn får utslett eller kler av seg ute på grunn av kløe, blir det for dumt å si at man skal holde seg unna syntetiske stoffer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...