Gå til innhold

Styrketrening


Gjest Niema

Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for å begynne med styrketrening igjen etter mange års opphold, og i den forbindelse har jeg den siste tiden tenkt litt på sånne treningsapparater vs frie vekter. Jeg har fått inntrykk at at frie vekter er "best", men jeg vegrer meg veldig for å stå der sammen med gutta og "pumpe jern" :P Det er altså ikke musklene jeg evt får som er problemet, jeg føler det rett og slett ubehagelig og trene der alene (har ingen å trene med). Er det veldig stor forskjell på treningsutbyttet når det gjelder maskiner vs frie vekter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elfrida

Gutta i frivektshjørnet elsker det når det kommer noen jenter der, de syns det er kjempetøft med jenter som løfter jern. Og de gir gjerne litt hjelp også. I hvert fall er det min erfaring. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det veldig stor forskjell på treningsutbyttet når det gjelder maskiner vs frie vekter?

Ja, de kan ikke sammenlignes i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror som de andre at det nok går helt bra :) Får trent støttemuskulaturen mye bedre med løse vekter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jo begynne med treningsapparater, for deretter å gå over på frivekt?

Med det vil du få et grunnlag med styrke og riktig teknikk, og så etterhvert kan du avansere med frivekter..

Jeg tenkte slik som deg i begynnelsen, men nå løfter jeg frivekter med de store gutta, og det er ikke så ille som frykta. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj. Må jobbe litt med psyken da ;)

Enig med innlegg over, sats på fri-vekter, men om du ikke har brukt det før, så anbefaler jeg at du får en veiledningstime for å unngå at du utfører øvelsene feil og pådrar deg skader.

Tro meg, etter ett par ganger i vekt-rommet så vil du ikke tenke på det lenger, det gjelder å bare hoppe i det. Ha musikk i ørene så får du tankene bort og kan konsentrere deg om treningen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo begynne med treningsapparater, for deretter å gå over på frivekt?

Med det vil du få et grunnlag med styrke og riktig teknikk, og så etterhvert kan du avansere med frivekter..

Men apparater gir overhodet ingen trening i den teknikken som skal til for å bruke frivekter. Den eneste måten å innarbeide riktig teknikk på er å øve med, nettopp, frivekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men apparater gir overhodet ingen trening i den teknikken som skal til for å bruke frivekter. Den eneste måten å innarbeide riktig teknikk på er å øve med, nettopp, frivekter.

Enig, forkort "øve-tiden" ved å få en PT time, få h*n til å vise deg riktig utførelse for øvelsene og start med fri-vekter!

Endret av Lotte28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Sats har de styrkegruppetimer. Her bruker man vektstang og bestemmer hvor tungt det er selv, men instruktøren leder øvelsene. Det er sikkert lurt å si fra at man er ny. Andre treningssentre har sikkert også slike timer. Kanskje det kunne være noe? Det er veldig kjekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, forkort "øve-tiden" ved å få en PT time, få h*n til å vise deg riktig utførelse for øvelsene og start med fri-vekter!

Noen/mange PT-er har peiling og noen/mange har ikke peiling, og det kan være vanskelig å se forskjellen hvis man ikke har peiling selv (og dermed ikke har særlig behov for en PT i utgangspunktet). Et stalltips er at hvis vedkommende skal ha deg til å gjøre halvbøy (dvs. knebøy hvor du ikke går minst dypt nok til at lårene er parallelle med gulvet) har vedkommende ikke peiling og bør ignoreres.

Enda bedre enn å finne en PT vil være å finne en styrkeløfter eller to. Styrkeløftere er stort sett blide og hjelpsomme folk og vil som regel gi teknikktips helt gratis til nybegynnere som prøver å løfte ordentlig. De har dessuten løftet tunge ting mange tusen ganger uten å ødelegge seg helt og vet dermed hvordan man gjør det.

Endret av Leifr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men apparater gir overhodet ingen trening i den teknikken som skal til for å bruke frivekter. Den eneste måten å innarbeide riktig teknikk på er å øve med, nettopp, frivekter.

Til en viss grad enig, men jeg tenker fortsatt at ts godt kan begynne å trene apparater før frivekter hvis det trengs for "å kvinne" seg opp til å trene samme plass som gutta.

Litt basic styrke og framgang i bånn kan gjøre underverker for psyken. Men det kan være at det bare er jeg som tenker slik.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare for å påpeke en side ved frivekter som sjeldent blir nevnt: Er man utrent er det en viss fare for at en ikke har nok støttemuskulatur til å utføre øvelsene riktig. Er man hypermobil, slik jeg er, er frivekter dessuten skadelig. Mange er sikkert ikke engang klar over at de er løsere enn andre, og at frivekter dermed kan resultere i skader. Apparater er veldig upopulært for tiden, men det er vanskelig å gjøre teknikkfeil fordi bevegelsene følger faste baner (med unntak av de maskinene som har friere bevegelsesbaner, som nedtrekk) og du får en fin basisform som du siden kan bygge videre på med frivekter.

Ikke løft vekter i hytt og pine uten veiledning først, i alle fall. De fleste sentre har gratis introtime. En gruppetime er nok også lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...