Gå til innhold

Hva koster nye innerdører til et hus?


Dolly-Betty

Anbefalte innlegg

Vi er på husjakt, og jeg er egentlig fasinert av 70- og 80-tallshus pga rominndeling og god plass. Kvisthus er ofte penere å se på, men ikke like praktiske. Hus som er 30-40 år har ofte gamle slitte dørere, og jeg synes at et malingstrøk på veggene og nye dører ville gjort mye i et slikt hus. Er det noen som har erfaring med hvor mye innerdører koster? Er det forskjell på dimensjonene på dørene fra 70-tallet og de som blir produsert til nye hus i dag? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du så heldig at du bare må bytte dørblad kan du slippe unna med 800-1000 kroner pr. dør. Det er jo litt avhengig av hvor mye profilering du vil ha på døren. Skal du ha en helt slett dør kan det hende det blir enda billigere.

Men om du bare kan bytte dørblad er avhengig av hva slags hengsler det er på den eksisterende døren. Dagens dører har stort sett snap-in hengsler, men det tror jeg ikke de begynte med før på 80-tallet. Må du bytte både dør og kram blir det jo fort litt mer arbeid pga. lister osv. En komplett dør får du for 1500,-.

Hus fra 70-tallet har ofte smalere dører enn dagens hus. De er ofte kun 70 cm brede, mens dagens "krav" er helst 90 cm (evt. 80). Men du får 70-dører nå også, det vil bare føles litt "trangt". Høyden på dørene er vanligvis 210 cm både da og nå. Eventuelt 200 cm, som også er å få kjøpt ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange gode innspill. Jeg har nå funnet prisliste fra Monter http://viewer.zmags.com/publication/0a01a128#/0a01a128/7

Der koster ca prisen du beskrev. Det fantes både dører i 70/80/90cm bredde og 200/210cm høyde der til greie priser.

Vil det bli stygt å sette inn nåtidsdør i en 70-talls karm? Festene til karmen må jo da kanskje endres hvis ikke det var "snap-in" hengsler for lenge siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dallandra

Hvis karmen/hengslene ikke passer må karmen byttes. Da må man ta av lister, få ut den gamle karmen, sette inn ny, sette på listene igjen og hekte på døra. Om man får til dette selv eller må ha håndverker til å gjøre det har også noe å si for totalprisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det bli stygt å sette inn nåtidsdør i en 70-talls karm? Festene til karmen må jo da kanskje endres hvis ikke det var "snap-in" hengsler for lenge siden...

Det kan vel hende at du kan bytte til snap-in hengsler i karmen også, men dersom det er slike hengsler som har en tapp med hette på (hvis du skjønner hva jeg mener), så er jo de som regel frest inn i karmen, mens snap-in hengslene stort sett ligger mellom karm og dørblad. Da må du jo få fylt i utfresingen og det kan nok ikke bare gjøres med sparkelmasse siden det er det de nye hengslene skal sitte. Underlaget må være sterkere enn 1 cm med sparkelmasse. Ellers vil jeg tro at dørbladene er omtrent like tykke før som nå slik at de får plass i en gammel karm.

Hilsen gjesten i innlegg 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel hende at du kan bytte til snap-in hengsler i karmen også, men dersom det er slike hengsler som har en tapp med hette på (hvis du skjønner hva jeg mener), så er jo de som regel frest inn i karmen, mens snap-in hengslene stort sett ligger mellom karm og dørblad. Da må du jo få fylt i utfresingen og det kan nok ikke bare gjøres med sparkelmasse siden det er det de nye hengslene skal sitte. Underlaget må være sterkere enn 1 cm med sparkelmasse. Ellers vil jeg tro at dørbladene er omtrent like tykke før som nå slik at de får plass i en gammel karm.

Hilsen gjesten i innlegg 2

Interessert i en bijobb? :fnise: :gjeiper:

Verken meg eller min kommende sambo er så veldig vant med sånne ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interessert i en bijobb? :fnise: :gjeiper:

Verken meg eller min kommende sambo er så veldig vant med sånne ting...

Nei takk! :fnise: Å sparkle er ikke min favorittsyssle. Det var greit nok med omtrent en million spikerhull i panelen på hytta, men ikke så tykt som det vil bli etter en utfresing for hengsler.

Strengt talt bør dere i så fall felle inn en trekloss i utfresingen, men det blir jo ganske mye pirkejobb. Da er det nok bedre å gjøre som Dallandra sier å bytte alt sammen på en gang.

Hilsen gjesten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei takk! :fnise: Å sparkle er ikke min favorittsyssle. Det var greit nok med omtrent en million spikerhull i panelen på hytta, men ikke så tykt som det vil bli etter en utfresing for hengsler.

Strengt talt bør dere i så fall felle inn en trekloss i utfresingen, men det blir jo ganske mye pirkejobb. Da er det nok bedre å gjøre som Dallandra sier å bytte alt sammen på en gang.

Hilsen gjesten

Må jo bare prøve meg her :gjeiper:

Eller kanskje ikke kjøpe et 70-talls hus kanskje kanskje, men fra 80-taller... :lur: Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo bare prøve meg her :gjeiper:

Eller kanskje ikke kjøpe et 70-talls hus kanskje kanskje, men fra 80-taller... :lur: Hehe

Det var verdt et forsøk. :fnise:

Men jeg tror faktisk jeg ville gått for et hus fra 80-tallet dersom dere ønsker store rom. Et typisk 70-talls hus for meg er mye korridorer og dører for omtrent hver meter. Da må dere i så fall velge et hus fra sent 70-tall. Mine foreldre bygde hus i 1980 og det hadde store rom. Var jo forsåvidt et stort hus også, men de fleste husene på det byggefeltet var nok slik dere ønsker dere. Mener også å huske at vi hadde en slags variant av snap-in henglser på dørene, så det hadde tydeligvis kommet i 80. Huset til venninnen min som var 2-3 år eldre hadde såvidt jeg husker den tapp-typen, men det skyldtes nok at de hadde massivdører, mens vi hadde lettdører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du så heldig at du bare må bytte dørblad kan du slippe unna med 800-1000 kroner pr. dør. Det er jo litt avhengig av hvor mye profilering du vil ha på døren. Skal du ha en helt slett dør kan det hende det blir enda billigere.

Men om du bare kan bytte dørblad er avhengig av hva slags hengsler det er på den eksisterende døren. Dagens dører har stort sett snap-in hengsler, men det tror jeg ikke de begynte med før på 80-tallet. Må du bytte både dør og kram blir det jo fort litt mer arbeid pga. lister osv. En komplett dør får du for 1500,-.

Hus fra 70-tallet har ofte smalere dører enn dagens hus. De er ofte kun 70 cm brede, mens dagens "krav" er helst 90 cm (evt. 80). Men du får 70-dører nå også, det vil bare føles litt "trangt". Høyden på dørene er vanligvis 210 cm både da og nå. Eventuelt 200 cm, som også er å få kjøpt ennå.

Det er ike noe kravtil 90 dører i dag. Det var ikke smalere dører på 80 tallet. I de fleste nye hus i dag blir det satt inn 80 dører

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...