Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg lurte på om det er noen som vet om noen spesialister på pcos i bergens området, for den saks skyld andre plasser i norge. Jeg er virkelig desperat. De fastlegene jeg har hatt har ikke noen kunnskap eller vet om noen spesialister :S Har ikke vært så fornøyd med gyn. i åsane (bergen), var ikke mye info å få der heller.

Begynt å få skikkelig lege fobi, føler meg som hypokonder hver gang jeg har vært hos fastlege.

Hadde virkelig vært fint å snakket å fått hjelp av noen som kan litt om pcos.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det første jeg lurer på er, hva er det du vil ha hjelp med?

Hvilken info vil du ha?

Dette har betydning for hvem man skal oppsøke

Skrevet

Jeg skrev det i teksten og overskrift, Pcos (polycystisk ovarie syndrom).

Er veldig få leger som kan noe om denne sykdommen/tilstande,men det må da være en i norge som er spesialist innen dette området. Håper det er noen som vet om noen :)

Gjest Problematique
Skrevet

Jeg lurer også på nøyaktig hvilken info du ønsker... Hvorfor skal du til spesialist? Hva ved sykdommen er det du trenger hjelp ved/lurer på? Ja, jeg vet hva PCOS er, jeg har det selv.

Skrevet

Har lest at det er mange som får metaformin til behandling, det er en ting jeg ønsker å vite mer om. Ønsker å vite litt mer om alt, hva kan gjøres for at det ikke kommer mer hårvekst på kroppen, har nok som det er, og det kommer mer og mer, hvordan få ned mannlige hormonene i kroppen osv. uten at jeg må starte på prevensjon. Det er veldig mange symptomer jeg sliter med.

Jeg får ikke den hjelp eller info av mine leger eller han ene gyn, jeg var oss, alt jeg har fått beskjed om start på p pille. og det ønsker jeg ikke. så da var det ikke mer dem gjorde. jeg har masse annet i tilleg som jeg sliter med angående dette. men vil snakke med noen som har kunnskapen om pcos, at jeg ikke snakker til en vegg, som det blir med fastlegen. om det er noen gyn, som kan anbefales som er tålmodig og forståelsesfull, og som kan si meg hva jeg skal gjøre. Er lei av å gå fra legen uten å ikke ha fått noen som helst info.

Jeg står på bar bakke.

Håper dette hjelper mer på å skjønne hva jeg mener.

Gjest Problematique
Skrevet

Jeg går på metformin, med mål om å stabilisere syklusen. Jeg går IKKE på p-prevensjon, og prøver heller ikke å bli gravid. Men syklusen min var så på trynet at jeg fikk overtalt gynekologen min til å prøve, selv om han var motvillig. Vanligvis gies det bare til de med PCOS som prøver å bli gravide.

Hårvekst kan man ikke gjøre noe med. Når en hårsekk først er dannet, er den der for alltid, med mindre man greier å drepe den (noengang nappet brynene og så begynt å blø littegrann fra noen hårsekker? Da er den hårsekken død og kommer aldri tilbake).

Det er ikke mulig å få ned de mannlige hormonene uten p-prevensjon... Men Metformin kan lindre endel symptomer. Jeg personlig har gått på ca. full dose i litt over en måned (jeg har problemer med å spise 3 måltider om dagen, det blir gjerne bare 2...), og så langt har blødningen min blitt litt mer stabil (bare annenhver uke istedet for 7 dager i strekk med 1 dags pause...), huden min ser ut som den er på bedringens vei, jeg har gått ned 1-1.5 kilo (til tross for jul og at jeg ikke har trent det minste siden september). Hårveksten virker som om den bare blir verre; men det tror jeg bare er psykisk, siden jeg fjerner hår mye sjeldnere om vinteren... Hehe.

Det jeg vil anbefale, er å booke time hos en privat gynekolog selv. Jeg var heldig og havnet faktisk hos en på sykehuset som var ålreit og villig til å lytte til meg. Men det er større sjangs for å få en bedre kommunikasjon med en som er privat; da betaler du tross alt for tiden hans/hennes...

Jeg ser du er ca like gammel som meg. All medfølelse til deg; jeg er ikke blant de verst rammede når det gjelder endel symptomer, men jeg har min gode andel jeg også... Det er bare 3 måneder siden jeg fikk diagnosen selv, så jeg forstår frustradsjonen din veldig godt!

Skrevet

Tusen takk for svar :) Setter veldig pris på det. Du ga meg hvertfall litt mer info enn hva fastlegen min kunne.

Menstrasjon er ikke som den skal, det har den vært siden jeg var 13 år gammel, hårveksten har jeg nå levd med i 8 snart 9 år. Mer og mer har det blitt de årene, det har knekt selvtilliten min, og august 2008 fikk jeg vite at det var en grunn til alt som skjer med kroppen. Jeg er gift med en fantastisk mann, likevel så liker jeg ikke å vise enkelte deler på kroppen i lyse, har ikke gått i bikini på mange år. Ansiktet er det eneste jeg ikke kan kjule med klær, og det har jeg fått svi for. Så det tar på.

Ikke minst vil jeg ha mensen i sjakk, barn vil nok bli ønsket her etterhvert.

Har bare lest masse om at metaformin kan gjør at mannlige hormonene minskes. Men eg vet ikke. Ett eller annt må det da finnes, p piller er jeg ikke interessert i å starte med igjen.

I usa vet jeg dem får behandling, derfor jeg har lyst å snakke med noen som har spesialisert seg innen pcos.

Fant ett forum der de anbefalte ei i Trondheim, så får sjekke det ut.

Tusen takk igjen for at du tok deg tid å svare. Godt å komme i snakk med noen som vet hva dette går ut på. Er ikke alltid enkelt for andre å skjønne som ikke vet. Det er noe herk denne pcos. hehe.

Skrevet
Fant ett forum der de anbefalte ei i Trondheim, så får sjekke det ut.

Hva er navnet på hun i Trondheim?

Skrevet

Eszter Vanky, var det ei som skrev inne på ett forum.

Skrevet
Jeg skrev det i teksten og overskrift, Pcos (polycystisk ovarie syndrom).

Er veldig få leger som kan noe om denne sykdommen/tilstande,men det må da være en i norge som er spesialist innen dette området. Håper det er noen som vet om noen :)

Jeg er uenig med deg.

De fleste gynekologer kan mye om denne sykdommen, problemet er bare at det ikke er så mye å gjøre med den.

Den mest effektive "behandlingen" er p-piller for å stabilisere hormonene, og på den måten også få redusert bivirkningene.

Hvorfor vil du ikke begynne med p-piller. Og har du fortalt denne grunnen til legen/gyn?

Om du har dårlige erfaringer fra tidligere, så er det mange andre typer å teste ut.

Metformin gis i hovedsak til pcos'ere som er insulinresistent.

Jeg skriver "i hovedsak", fordi den kan gis til andre også unntaksvis (f.eks ved svangerskapsønske, el.l)

Bestill deg en time hos gyn igjen (enten samme, eller en privat) og skriv ned spørsmålene dine.

Konkrete spørsmål!

Da blir det lettere for legen å svare deg også.

Det er desverre ikke alt med denne sykdommen det er mulig å gjøre noe med.

(Det er 8 år siden jeg fikk diagnosen pcos selv)

Gjest Problematique
Skrevet
Menstrasjon er ikke som den skal, det har den vært siden jeg var 13 år gammel, hårveksten har jeg nå levd med i 8 snart 9 år. Mer og mer har det blitt de årene, det har knekt selvtilliten min, og august 2008 fikk jeg vite at det var en grunn til alt som skjer med kroppen. Jeg er gift med en fantastisk mann, likevel så liker jeg ikke å vise enkelte deler på kroppen i lyse, har ikke gått i bikini på mange år. Ansiktet er det eneste jeg ikke kan kjule med klær, og det har jeg fått svi for. Så det tar på.

JEg forstår deg veldig godt på det med hårvekst... Samfunnet nå tilsier at "hår = urenslighet/ekkelt/ufeminint". Selv har jeg bart (heldigvis lyse hår, men så mye at den må taes innimellom), noen lange, svarte hår på kinnene og haka, noen lnge mørke rundt brystvortene, veiviser, mørke hår på leggene, mye kjønnshår, mørkt hår på baksida av lårene... Det siste året har jeg også begynt å få mer mørk hårvekst på forsiden og innsiden av lårene, slik at nå er det faktisk vanskelig å se hvor kjønnshårene mine slutter... Man føler seg helt jævlig. Skikkelig ekkel. Det kan ta meg opptil en time å fjerne alt av hår... I tilleg er jeg allergisk mot hårfjerningskrem, som var min foretrukne metode å fjerne hår. Voks har jeg ikke råd til...

Chiqitia:

Amerikanske undersøkelser viser at alle PCOS-ere kan ha positiv effekt av metformin-behandling, ikke bare de som er insulinresistente. Ta et google-søk på pcos + metformin.

Skrevet
Chiqitia:

Amerikanske undersøkelser viser at alle PCOS-ere kan ha positiv effekt av metformin-behandling, ikke bare de som er insulinresistente. Ta et google-søk på pcos + metformin.

Selv om noen undersøkelser viser dette, så er ikke det hvordan pcos'ere blir behandlet i norge - som er det vi må snakke om.

Hvordan ting blir gjort andre land spiller jo forsåvidt ikke så stor rolle for oss, så lenge legene vi har ikke behandler oss på den måten.

Vi må forholde oss til hvordan ting blir gjort i norge (desverre)

Skrevet

Jeg var til en gynekolog på Nesttun og fikk påvist PCOS, hadde aldri gått på p-piller før, men siden han anbefalte det begynte jeg på yasminelle, som jeg begynte med etter å ha fått fremprovosert mens med Primlut.(Har gått ned 5kg siden jeg begynte på de uten å gjøre noe spesielt :) og har planer å bli kvitt resten av kjærestekiloene (ca 5 kg) med kosthold og trening)

P-piller fungerer fint siden vi (jeg og sambo) ikke har planer om barn helt enda, og jeg slipper å ha mensen til stadiget. Fikk også beskjed om at når vi kom så langt at vi ønsket barn, var det en medisin jeg kunne ta for at det skulle bli enklere. Fikk også informasjonhefte om pcos fra han. Tror jeg kunne fått mer info rett fra han, men jeg hadde ingen flere spørsmål da jeg var der.

Gjest Problematique
Skrevet
Selv om noen undersøkelser viser dette, så er ikke det hvordan pcos'ere blir behandlet i norge - som er det vi må snakke om.

Hvordan ting blir gjort andre land spiller jo forsåvidt ikke så stor rolle for oss, så lenge legene vi har ikke behandler oss på den måten.

Vi må forholde oss til hvordan ting blir gjort i norge (desverre)

Jeg fikk metformin av min gyn. etter å ha fortalt om disse undersøkelse og at jeg ikke kunne gå på p-piller i det hele tatt, det var totalt uaktuelt for meg. Side jeg var så hardt rammet, sa han seg enig i å forsøke. Poenget mitt er at selv om det ikke er den vanligste behandlingsformen i Norge, så skjer det, man må bare ta iniativ selv. Det er heller ikke alle gyn, og særlig fastleger, som er oppdatert på dette. Derfor må man selv ta med informasjon og mase.

Skrevet

Det er ekstremt lite kunnskap om pco(s) ute og går, både hos fastleger, (jeg måtte nesten forklare min hva det gikk ut på) på sykehuset (ikke på gyn vel og merke) og på kommunale gynekologkontorer (er min erfaring ihvertfall).

Er det ikke Volvat i Bergen? Jeg ville gått dit. Det koster litt ekstra, men du får time nesten på dagen og blir tatt seriøst. I tillegg får du hjelp med en gang, og slipper å vente det obligatoriske året før noe blir gjort.

Skrevet

De fleste med pcos blir forresten satt på diane p-piller. Hvertfall de som ikke prøver å bli gravide. Jeg har ikke gått på dem selv, fordi jeg ble gravid rett etter at jeg fant ut om pco'en, men jeg mener at de inneholder mer østrogen enn andre p-piller. Kanskje de kan være til hjelp..

Håper du finner deg en gynekolog som kan hjelpe deg. Jeg ville ha oppsøkt en som er privat, som Volvat jo er. de har timebestilling på nett, volvat.no

Lykke til! :)

Skrevet

Tusen takk for alle svar :) Skal ta å se på volvat, aldri hørt om dem jeg.

Grunnen til at jeg ikke vil på p pille er at vi i nærmeste tid ønsker barn, men vil helst ned i vekt først, så vi er litt forsiktige enda. Greit å på begynne på pillen, men plagene vil komme tilbake når man slutter på dem igjen. Derfor vil jeg ha noe som jeg ikke må slutte på når jeg blir gravid.

Jeg vet om mange som har slitt med å få barn 2 år etter dem har sluttet på diane. Pluss at jeg la på meg noe så grusomt da jeg gikk på p pillen, for 2 år blir vel kanskje 2 og ett halvt år siden var jeg slank og normal vektig, i dag er jeg 24 kg tyngre. Vekten var det siste symptome som kom. Jeg vil ned i vekt, bli kvitt hårveksten, jeg vil bare føle meg vakker og kunne leve litt, men alt dette stopper meg. Nå er det på ann igjen å trene og slanke seg, men jeg sliter.

Derfor vil jeg ikke behandles med prevensjon. Og det er derfor jeg vil snakke med noen som vet mer om denne sykdommen og hvilke behandlings metoder som finnes. Er veldig synd at andre land har valg muligheter, mens norge ikke har så mange, det sier jo bare litt.

Grunnen til at jeg ikke likte han gyn jeg var hos er måten han snakket til meg på. Han var rett og slett uforskammet hele mannen. Han kunne mistet jobben sin pga det.

Skrevet

Lykke til med å finne en gynekolog du føler kan hjelpe deg!

I forhold til PCOS og fruktbarhet så har jeg noen trøstende ord:

jeg har nemlig lest flere plasser at fruktbarheten til kvinner med PCOS faktisk øker med alderen, så selv om det kan være vanskelig å bli gravid i 20-årene så går det oftest helt greit å bli gravid i 30årene/begynnelsen av 40-årene! Dette pga av PCOS-symptomene blir mindre da. Hos friske kvinner er det jo motsatt; da synker fruktbarheten med alderen.

Så ingen grunn til hastverk med andre ord hvis man har PCOS! :)

Kvinner med PCOS har også veldig god kvalitet på eggene sine, ofte bedre kvalitet enn friske kvinner faktisk. (men dessverre mye sjeldnere eggløsning...)

Så noe positivt er det faktisk oppi elendigheten! :)

Skrevet

Hvis jeg tyder innleggene til trådstarter rett er hun 21 år, og har tydeligvis lyst på barn om ikke så mange årene, så det spørs jo hvor trøstende det var :)

Det trenger imidlertid ikke være noe problem å bli gravid i begynnelsen av 20-årene heller. Jeg ble gravid på første pergotimekur i en alder av 23.

Dette går så fint atte! :)

Skrevet (endret)

For har undersøk og andre har undersøkt for meg og da er det mange som sier at sjansen blir minder med årene visst man ikke blir behandlet.

Men ønsket om barn er allerede kommet hos både meg og han jeg er gift med, er bare det at jeg må ned i vekt.

Jeg ba legen om å ta blodprøve av meg nå, sjekke hvordan ting ligger ann angående stoffskiftet, blodsukker/insulinet osv, har sånne stunder der jeg skjelver jeg er så sulten 1 time etter jeg har spist meg god og mett på ett måltid også er jeg så mye kvalm, vært det over en mnd, mensen fikk jeg 13 desember, så da lot jeg være å ta test. Så målet mitt er ned i vekt først nå, så kommer barn siden.

Endret av orchid1988
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...