Gjest Gjest_himmel_* Skrevet 6. januar 2010 #21 Skrevet 6. januar 2010 Hva er odde-helg og hva er partallshelg egentlig?????? Gått litt glipp av skolen eller...???
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2010 #22 Skrevet 6. januar 2010 Gått litt glipp av skolen eller...??? he he, neida... er partallshelg helg nr 2 og 4 og oddetallshelg helg nr 1 og 3? trodde de fleste hadde annenhver uke fordeling med start/slutt i forb m helg, overrasket over at noen driver med helg og en dag i uka opplegg...
Frk Johansen Skrevet 6. januar 2010 #23 Skrevet 6. januar 2010 Jeg er selv en av disse 50/50'ene. Og vi har skrevet samværsavtale, er ikke det vanlig?? Jeg trodde man måtte det jeg, vi var på familievernkontoret og skrev avtale ved bruddet. Der står det at mor skal ha partallsuker og far oddetallsuker. Jul og nyttår byttes på så vi må alltid bare se an hvordan vi kommer "i rute" igjen på nyåret. Jeg er så innarbeidet med mine partallsuker at jeg vil helst holde på de og ditto med min ex som også er i nytt forhold og har tilpasset barn og kjæreste der. Det er ikke 53 uker igjen før i 2016 så det er jo ikke så ofte fenomentet oppstår så jeg skjønner godt at man vil ha "sine faste" uker enten det er med eller uten barn. At noen velger å bytte underveis er jo selvfølgelig helt opp til hver enkelt familie. Det beste for barna er jo at mor og far kan samarbeide, uavhengig om de har partall eller oddetalls uker eller helger.
FangeLiv Skrevet 6. januar 2010 #24 Skrevet 6. januar 2010 Veldig enig med Frk Johansen, dette er ikke noe å lage problemer ut av, hver familie får finne sin løsning. I vår situasjon var jeg innstilt på å beholde oddetallsuker, mens mannen min mener det er riktig å fortsette annenhver uten å ta to helger etter hverandre. Så da må en av oss få viljen sin, og sånn er det bare. For øvrig har ikke vi samværsavtale, mor og far avtaler med hverandre etter hvert. Har muntlig avtale om annenhver jul og nyttår, men ellers ikke noe. Så må ikke ha avtale nei.
Gjest Gjest_Helene_* Skrevet 6. januar 2010 #25 Skrevet 6. januar 2010 Her har vi alltid hatt annenhver helg, så dette er ikke noe problem for oss. Jeg jobber annenhver lørdag, når barna er hos faren, jobben min følger ikke odde eller partall, helldigvis, jeg ser jo at det kunne blitt et problem. Jeg finner det mest natulig at dere fortsetter med annenhver helg med mindre dere har en avtale om odde og partalls helger.
Kipa Skrevet 6. januar 2010 #26 Skrevet 6. januar 2010 her fortsetter vi med partall barne-frihelg for meg og oddatall for han.Det står i avtalen vår også, og da blir det sånn uavh av 53 uker. jeg skal bare ha barna 2 uker etter hverandre.. den som var og førstkommende og det gjør jo ingen verdens ting ;-)
Far til 2 Skrevet 6. januar 2010 #27 Skrevet 6. januar 2010 Lurer på om andre har noen synspunkter her. Har nå en diskusjon gående med mine barns far, om helgefordelingen ettersom fjoråret hadde 53 uker. Barna har vært til han annenhver helg, oddetallshelger, i flere år nå, men siden fjoråret hadde 53 uker, så vil han nå bytte til partallshelger. Jeg har lagt opp kalenderen min, og fritidsakt. til barna etter at de skal være til meg partallshelgene, men det vil han ikke forstå. Er det jeg som er urimelig når jeg vil holde fast på partallshelgene mine, selv om det ikke flyter ifht fjoråret? Ble kanskje litt vanskelig formulert dette, men håper noen har synspunkter på det Som så mange andre fikk vi også denne uvanlige samværsproblemet. Vi valgte å løse dette med en "spesial tilpasset løsning" som fordelte samværet jevnere enn den fastasatte odde/partalls løsningen ved å dele helga + ta noen dager midt i uka å overføre. Det synes som om ungene også ble fornøyd med en slik løsning.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2010 #28 Skrevet 7. januar 2010 Vil dere ha mest mulig tid med ungene eller minst mulig tid sammen med de? Jeg gremmes hvis barna deres hadde lest her. De virker som noe man ikke vil ha og i alle fall bare når det passer en selv.
Frk Johansen Skrevet 7. januar 2010 #29 Skrevet 7. januar 2010 Når man er skilt og ikke har barna mer enn 50% er vel de fleste av oss innstilt på at slik er det. Jeg gleder meg vilt til det er "min" uke å ha barna. Samtidig koser jeg meg alene den uka jeg er alene for jeg vet at barna mine er hos sin far som er en super pappa og de har alt de trenger hos han. Jeg treffer de også sporadisk når de er hos han via idrett og skolearrangementer og vice versa. Man blir da ikke mindre glad i barna sine selv om man også nyter en uke med bare voksentid?
Gjest Gjest_Liv_* Skrevet 7. januar 2010 #30 Skrevet 7. januar 2010 Vil dere ha mest mulig tid med ungene eller minst mulig tid sammen med de? Jeg gremmes hvis barna deres hadde lest her. De virker som noe man ikke vil ha og i alle fall bare når det passer en selv. Det er da ikke snakk om å ha mer eller mindre tid! Det er snakk om å dele på ansvaret og kunne samarbeide slik at man får opp kabalen som livet med barn faktisk er.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2010 #31 Skrevet 7. januar 2010 Jeg kan ikke skjønne at man skal være vanskelig selv om man ikke vil bytte fra partall til oddetall. Som regel er jo hele livet lagt opp og tilrettelagt ut fra hvilke rutiner man har. Dette gjelder selvfølgelig barna også. Min eks og jeg har hatt det samme systemet i årevis, og det er helt uaktuelt for meg å bytte nå. Det vil si det samme som at jeg ikke kan være med på aktiviteter som har vært planlagt etter partall/oddetall- rutinen. Nei, ingen skal snu hele livet mitt på hodet bare fordi det er 53 uker i et år.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2010 #32 Skrevet 7. januar 2010 Uke 53 var da en oddetalshelg, det samme er uke 1. Det er to oddetalls helger etter hverandre det.
Leanne Skrevet 7. januar 2010 #33 Skrevet 7. januar 2010 skjønner situasjonen.. hadde samme problemet på jobb. Jeg jobber 90% og har alltid hatt fri en dag i uken i oddetalls ukene.. Regnet med at jeg skulle fortsette med dette, helt til sjefen kom med ny vaktliste Hadde ikke tenkt over at det var tok oddetalls uker etter hverandre og at det ville bli kluss i systemet! Hadde vært så flink og ordnet meg frisørtimer, legetimer og div på det jeg trodde skulle være fridagene mine... Heldigvis løste dette seg, da kollagen min - som jobber når jeg har fri - også hadde tenkt slik som meg, at vi skulle fortsette å jobbe de ukene vi var vant til... Så vi byttet tilbake
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2010 #34 Skrevet 8. januar 2010 Men hva hvis far har vært vrang og nektet å samarbeide siden skilsmissen, det har gått ut over barna hele tiden (fars temperament og dominante oppførsel), og mor innser at hun ikke alltid bare skal gi etter for fars innsfall om samvær, og hun har tyngre argumenter for å beholde samværsavtalen som ble fastsatt etter dom. Når far som har oddetallsuker "har glemt" at det var 53 uker i fjor (og han skulle ha både uke 53 og 1), og derfor har andre planer (fritidsplaner) for sine samværsuker i hele 2010. Mor jobber skift og har fått tilrettelagt det slik at hun jobber mye inkl nattevakter i oddetallsukene siden avtalen sier at de skal være sammen med far da, og så jobber hun lite (og dag-) i sine egne samværsuker for å ha tid med barna. Hvorfor skal hun la far få viljen sin i å bytte(han har alltid diktert samvær på tvers av avtalen, men at han nå skal bestemme for hele 2010 finner jeg svært urimelig!) Det er lett å si at foreldre må samarbeide til beste for barna. Hva når det bare er den ene forelderen som setter barna høyest, den andre er psykopat og dikterer verden riundt seg! Det finnes søren ikke noen enkle løsninger bestandig!
Gjest negasjon Skrevet 8. januar 2010 #35 Skrevet 8. januar 2010 Hva skal til for å få en spesialtilpasset samværsordning (far til 2)??? På hvilke vilkår gis det og på hvilket grunnlag basert ut fra loven, ja, loven siden du skriver slike voksne ord. Hva må til for at den ene ikke får slik spesialtilpasset samvær med sine egne barn? Hvorfor får noen det? Igjen ber jeg deg vise til lover og paragrafer og gjerne tillegg til loven som stadig skytes ut fra departementene. Ikke fordi jeg selv er i denne suppa, men en venninne av meg er det, dvs barna er det.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2010 #36 Skrevet 8. januar 2010 Hvis dere har avtale om partallsuker og oddetallskuker så er det det som er avtalen, og det man må forholde seg til dersom ikke begge ønsker å endre på dette. Ren logikk, ikke noe å diskutere!
Far til 2 Skrevet 8. januar 2010 #37 Skrevet 8. januar 2010 Hva skal til for å få en spesialtilpasset samværsordning (far til 2)??? På hvilke vilkår gis det og på hvilket grunnlag basert ut fra loven, ja, loven siden du skriver slike voksne ord. Hva må til for at den ene ikke får slik spesialtilpasset samvær med sine egne barn? Hvorfor får noen det? Igjen ber jeg deg vise til lover og paragrafer og gjerne tillegg til loven som stadig skytes ut fra departementene. Ikke fordi jeg selv er i denne suppa, men en venninne av meg er det, dvs barna er det. Jeg sitter med inntrykk av at felles omsorg (50/50) som oftest medfører et godt samarbeid. Av denne grunn vil problemer som dette ikke oppstå like ofte ved 50/50 som ved skjevdeling (dette er min subjektive mening basert på historiske fakta og tidligere undersøkelser). Det refereres stadig til samarbeid og barnas beste når samværsavtaler lages og når politikerene kommer på banen med sine store bokstaver i talene. HVIS !!! en dommer rent juridisk sett skal ta hensyn til dette med samarabeid og barnas beste vil han sansynligvis påtvinge foreldrene en fordeling utover det "normale" pga den spesielle situasjonen vi er i dette årsskiftet. Vi vet imidlertid at en del dommere velger en enklere måte å dømme på, og ofte tilsier dette at de holder seg til samværsavtalen. Men vær klar over at samværsavtalen ikke er juridisk bindende om det er en avtale inngått på et melingskontor. Dette er kun en avtale som blir brukt som retningsgivende når den blir fremlagt for domstolene. Derfor er det ingen problemer for en dommer som ønsker minst mulig konflikt og mest mulig samvær for barna, å dømme noe helt annet enn det samværsavtalen tilsier. Om han vil gjøre det i situasjoner der det er "50/50" (på papiret) er en annen sak.
Gjest mor til 3 Skrevet 8. januar 2010 #38 Skrevet 8. januar 2010 Heilt ærleg...Dersom foreldra bur i samme by, bør ikkje dette vere noko problem...Dei kan vere fleksible ved at ungane er nokre ekstra dagar hos den andre slik at ein får den kontakt ein ønsker og komme inn att på den faste helga som du hadde i utgangspunktet. Noko av det viktigaste i eit foreldresamarbeid er å vere fleksibel. Av og til må ein gjere endringar, bytte helgar...Men det er viktig å ha eit fast utgangspunkt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå