Gå til innhold

Bytte av samværshelger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om andre har noen synspunkter her.

Har nå en diskusjon gående med mine barns far, om helgefordelingen ettersom fjoråret hadde 53 uker.

Barna har vært til han annenhver helg, oddetallshelger, i flere år nå, men siden fjoråret hadde 53 uker, så vil han nå bytte til partallshelger.

Jeg har lagt opp kalenderen min, og fritidsakt. til barna etter at de skal være til meg partallshelgene, men det vil han ikke forstå.

Er det jeg som er urimelig når jeg vil holde fast på partallshelgene mine, selv om det ikke flyter ifht fjoråret?

Ble kanskje litt vanskelig formulert dette, men håper noen har synspunkter på det :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har nå en diskusjon gående med mine barns far, om helgefordelingen ettersom fjoråret hadde 53 uker.

Barna har vært til han annenhver helg, oddetallshelger, i flere år nå, men siden fjoråret hadde 53 uker, så vil han nå bytte til partallshelger.

Jeg har lagt opp kalenderen min, og fritidsakt. til barna etter at de skal være til meg partallshelgene, men det vil han ikke forstå.

Er det jeg som er urimelig når jeg vil holde fast på partallshelgene mine, selv om det ikke flyter ifht fjoråret?

Ble kanskje litt vanskelig formulert dette, men håper noen har synspunkter på det :)

Ja, du er urimelig. når du har så lite slingringsmonn da dere ikke bor sammen, så tør jeg ikke tenke på hvordan det var da dere bodde sammen.

tenk en uke i fjor ødelegger alt.

Er det rart det er krig i verden

Skrevet

Vi hadde samme problemet, det passet for oss å fortsette med oddetall, da hadde vi i tillegg fått ungene på diverse bursdager og andre happeninger. Men mor jobber turnus, og den tar ikke hensyn til det - dermed måtte vi bytte, ellers hadde mor jobbet 2 av 3 helger når hun hadde ungene. I tillegg har noen venner hatt samma samværshelg som oss, men det blir endret nå, så de ungene kan ikke leke så ofte sammen lenger, og det er også ganske leit. Vi har gitt oss uten kamp egentlig, for alternativet er jo heller ikke til det beste for ungen.

Men dette burde du jo ha avtalt med han FØR du begynte å planlegge diverse fritidsaktiviteter og slikt... Nå får du godsnakke med han og spørre hvorfor, og heller gi litt for å få det som du vil.

Skrevet

Jeg er også skilt og måtte "bytte" helger, og ja; jeg synes du er skikkelig underlig som skal tviholde på partallet. Kan virkelig ikke se grunnen for det annet enn at du kanskje er litt stivbeint.

Om eksen hadde begynt å lage et nummer av dette ovenfor meg så tror jeg at jeg hadde begynt å lure...

Skrevet

Jeg forstår jo at du TS har lagt opp din kalender etter hva som har vært praksis tidligere. Har selv alltid hatt det slik at jeg har oddetallsuker og eksen har partallsuker (vi har 50/50). Vi fortsetter med det nå også uavhengig av antall uker i året. Jeg hadde ikke reagert noe om eksen ville endre eller om han var negativ til å ikke endre. Det kan være like gode grunner til å bytte på det som å ikke ville bytte på det. Sånn sett så synes jeg hverken at du TS eller eksen din er vrange. Dere vil på en måte begge to beholde det slik det er: Han med å fortsette å ha ungene annenhver uke (uavhengig av hvilket ukenr. det er), og du vil beholde ordningen med at han har de i oddetallshelger. Ettersom det sikkert ikke har vært en slik problemstilling for dere tidligere så har dere vel heller ikke tatt høyde for dette i avtalen dere har gjort. Her må dere bare finne ut av hva som er mest praktisk for begge parter.

Gjest Gjest_Kaja_*
Skrevet

Hvis dere har en avtale hvor det står at barna skal til far i oddetallshelger så skal de det nå også uavhengig av hvor mange uker det har vært i et år. Hvis ikke så måtte det stått at de skulle til far annenhver uke fortløpende. Far forholder seg til at sistnevnte er tilfelle mens du mor forholder deg til oddetallshelger.

Jeg og eksen har alltid startet opp året på nytt med samvær fra uke 2. Og da er partallsukene har vært mine. Men må har vi byttet om slik at vi har partall og oddetall annethvert år. Ellers blir det slik at de f.eks. alltid er hos meg 17. mai og at det alltid er den samme som har de i uken med ekstra fri i.f.m. 1. mai f.eks. Vi har ihvertfall i fellesskap kommet frem til at det er fint å bytte på det.

Jeg forstår godt at du har planlagt som vanlig for året. Men det kan jo hende at du må gjøre om på planene. En av dere må jo gjøre om - eller så må dere møtes litt på midten her.

Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet

Kjære deg, ikke lag noe problemer ut av dette - det oppnår dere ikke noe positivt ved. Jeg skjønner problemstillingen - men det er vel ikke noe her som ikke lar seg løse - du greier sikkert å legge kabalen for aktiviteter en gang til. Og skjærer det seg noen helger, så spør om fleksibilitet de spesielle helgene for at barna skal kunne delta som normalt.

Om noen år vil de le av problemstillingen......så bare fiks det du får til å fikse og be om fleksibilitet for det som evnt kræsjer helt - hvis noe skulle skjære seg.

Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet

Ha som mål å få ting til å fungere og ikke skape hindringer i samarbeidet. Det vil ungene være tjent med.

Skrevet

For meg hadde det vært svært ubeleielig om far plutselig skulle bytte fra partallshelger til oddetall. For jeg jobber turnus, og har en snill sjef som har tilrettelagt slik at jeg har minimalt med jobbing de helgene jeg har ungene. Og dette er planlagt for lang tid framover. Det er ikke enkelt å endre på dette, det involverer mange og også deres turnus. Som de igjen har planlagt sine liv etter.

Da far fikk ny samboer med eget barn som også er til sin far annenhverhelg fikk jeg først beskjed om at helgene for mine unger heretter ble byttet slik at de fikk barnehelger sammen. Kommer ikke på tale! Det er faktisk ikke mitt ( eller sjefen min) sitt problem.Så jeg er nok en av de som havner i kategorien lite hjelpsom.....

Gjest Gjest_Siw_*
Skrevet
For meg hadde det vært svært ubeleielig om far plutselig skulle bytte fra partallshelger til oddetall. For jeg jobber turnus, og har en snill sjef som har tilrettelagt slik at jeg har minimalt med jobbing de helgene jeg har ungene. Og dette er planlagt for lang tid framover. Det er ikke enkelt å endre på dette, det involverer mange og også deres turnus. Som de igjen har planlagt sine liv etter.

Da far fikk ny samboer med eget barn som også er til sin far annenhverhelg fikk jeg først beskjed om at helgene for mine unger heretter ble byttet slik at de fikk barnehelger sammen. Kommer ikke på tale! Det er faktisk ikke mitt ( eller sjefen min) sitt problem.Så jeg er nok en av de som havner i kategorien lite hjelpsom.....

Ja om du ikke er medgjørlig så er du lite hjelpsom. Og om eksen din ikke er medgjørlig så er han lite hjelpsom.

Hvorfor er det sånn at den som ikke aksepterer en endring av en avtale som er lite hjelpsom? Det er vel den som bare endrer ting uten å spørre og uten å undersøke hva det får av konsekvenser for andre som er lite hjelpsom? Sånn sett synes jeg det var svært lite hensynsfullt av din eks Windy å bare kreve bytte (fordi det passet ham og hans nye dame) uten å høre med deg om hva som ville skje praktisk for deg.

Samtidig må jeg si at det er litt av en kabal som skal gå opp når man som skilt etterhvert får seg ny partner som også er skilt og det blir ekser i mange ledd som skal forholde seg til barnehelger osv.

Som et nytt par med barn på hver sin kant så har man da vel ikke rett til å kreve at eksen skal bytte om på uker bare for at man - sammen med den nye - skal få totalt barnefrie uker? Får man det til så er det kjempefint. Men man kan da ikke kreve at eksene sine skal gjøre om på alt bare for at man selv skal få alenetid med ny dame/mann?!!

Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet

Nei, jeg synes du har reell grunn til å holde fast ved en samværsordning. Det er en reell problemstilling; jobb og livsopphold. Men har du ikke slik grunn, vel så prøver man å fikse det til det beste. Da er ikke noe som ikke noe som man med god vilje ikke kan få til.

Mitt poeng var at man må prøve å få ting til og ikke stille seg opp i en maktkamp for kampens skyld.

Gjest Gjest_Sonja_*
Skrevet
Ha som mål å få ting til å fungere og ikke skape hindringer i samarbeidet. Det vil ungene være tjent med.

Men det betyr ikke at man alltid skal legge seg flat og godta alt hva eksen finner på hele tiden.

Man må forholde seg til avtalen man har og vil man endre avtalen så skal det være fordi begge er enige i endringen. Blir man ikke enige så må man bare forholde seg til den avtalen man allerede har.

Og det kan ikke være sånn at den som ikke vil endre avtalen er vrang og steil! En avtale er ofte satt opp fordi det er det man da ble enige om som er mest praktisk. Hvis det fortsatt er mest praktisk for meg så vil ikke jeg endre avtalen når endringen medfører at livet mitt og arbeidsforholdet mine blir skadelidende av det. I så fall må eksen ha en eksepsjonell god grunn for at vi skal endre. At han har fått ny dame som han vil ha barnefri med holder ikke for at jeg skal endre turnusvakter og måtte be både arbeidsgiver og kollegaer om å bytte på vakter i flere måneder fremover.

Jeg kan være med på å endre det jeg kan endre. Noe annet vil være å være vrang. Men man må klare å skille ut hva som er viktig og lite viktig.

Å endre på fritidsaktiviteter annenhver helg i året skulle jeg fint ha klart. Og gjerne også gjort det for at eksen skulle få barnefri med en ny kjæreste) Men jobben min hadde jeg ikke endret. Jeg ville ikke krevd noen annet av eksen min heller.

Gjest Gjest_heisan_*
Skrevet

Jeg og eksen byttet helger når min søster ble singel og hennes eks jobbet turnus. Det var pga at søskenbarna skulle få møte hverandre og få et godt forhold. Var ingen problemer med det. Jeg og eksen kan også bytte helger uten å følge skjema, hvis det passer bedre for den andre og har aldri tenkt tanken på at "nå får han være alene med den nye dama si".

For barna er det best at foreldrene samarbeider og setter seg selv litt til side. Jeg tror det går an å bytte turnusvakter også, men det bør ikke skje for ofte.

Gjest Gjest_Gro_*
Skrevet
Jeg og eksen byttet helger når min søster ble singel og hennes eks jobbet turnus. Det var pga at søskenbarna skulle få møte hverandre og få et godt forhold. Var ingen problemer med det. Jeg og eksen kan også bytte helger uten å følge skjema, hvis det passer bedre for den andre og har aldri tenkt tanken på at "nå får han være alene med den nye dama si".

For barna er det best at foreldrene samarbeider og setter seg selv litt til side. Jeg tror det går an å bytte turnusvakter også, men det bør ikke skje for ofte.

Man skal ikke nekte å bytte fordi man ikke unner eksen tid alene med dama si. Men man skal ikke akseptere at eksen krever å få bytte (når det er vanskelig for en selv) bare fordi han vil ha tid alene med dama si! Han må jo tenke litt på hvorfor han også! Og hvis den nye dama har barn fra før så kan man ikke forvente at alt blir så enkelt når det gjelder barn. En av de vil kanskje alltid ha barn tilstede. Og man kan ikke bare kreve at eksene på begge sider skal tilrettelegge for at det nye paret skal få barnefri!

Det er kjempefint om man klarer å hjelpe hverandre og blir enige. Men man skal ikke stemple noen vanskelig og vrien bare fordi vedkommende ikke føyer den som vil endre. Den som vil endre kan jo da stemples som minst like vanskelig!

Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet
Man skal ikke nekte å bytte fordi man ikke unner eksen tid alene med dama si. Men man skal ikke akseptere at eksen krever å få bytte (når det er vanskelig for en selv) bare fordi han vil ha tid alene med dama si! Han må jo tenke litt på hvorfor han også! Og hvis den nye dama har barn fra før så kan man ikke forvente at alt blir så enkelt når det gjelder barn. En av de vil kanskje alltid ha barn tilstede. Og man kan ikke bare kreve at eksene på begge sider skal tilrettelegge for at det nye paret skal få barnefri!

Det er kjempefint om man klarer å hjelpe hverandre og blir enige. Men man skal ikke stemple noen vanskelig og vrien bare fordi vedkommende ikke føyer den som vil endre. Den som vil endre kan jo da stemples som minst like vanskelig!

Det skal bare 1 person til med disse tanker, om krav og forventninger, til for å kjøre hele situasjonen i dass.

Tanken burde være "hva kan vi få til".....være på tilbyder siden og prøve å holde hjulene i gang ved å være positiv og ikke opphengt i maktkamp.

Man kan ikke gjøre noe med hvilke tanker den andre part har - man kan bare gjøre noe med situasjonen selv. Det er positivt å få ting til å gli - se heller det enn at en "mister" eller "gir" mer enn den annen part.

Gjest aleinemor med null alenetid
Skrevet
Det skal bare 1 person til med disse tanker, om krav og forventninger, til for å kjøre hele situasjonen i dass.

Tanken burde være "hva kan vi få til".....være på tilbyder siden og prøve å holde hjulene i gang ved å være positiv og ikke opphengt i maktkamp.

Man kan ikke gjøre noe med hvilke tanker den andre part har - man kan bare gjøre noe med situasjonen selv. Det er positivt å få ting til å gli - se heller det enn at en "mister" eller "gir" mer enn den annen part.

Joda, men da må den som ønsker endring også akseptere at det enkelte ganger ikke er mulig å endre.

Hva hvis mor også får seg en samboer med barn fra tidligere og samværshelgene ikke stemmer ihop sånn at de ikke får noen alenehelger sammen, hva gjør man da? Da bør det vel være like stor aksept for at mor ønsker å endre samværshelgene slik at også hun får være alene med sin samboer.

Blir komplisert dette hvis biomor og far har funnet hver sin nye samboer med barn fra tidligere og hvor også disses gamle partnere har funnet seg samboere med egne barn, da blir det nok ikke så lett å få det til å gå opp, blir mange personer som må endre og bli enige. :)

Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet
Joda, men da må den som ønsker endring også akseptere at det enkelte ganger ikke er mulig å endre.

Hva hvis mor også får seg en samboer med barn fra tidligere og samværshelgene ikke stemmer ihop sånn at de ikke får noen alenehelger sammen, hva gjør man da? Da bør det vel være like stor aksept for at mor ønsker å endre samværshelgene slik at også hun får være alene med sin samboer.

Blir komplisert dette hvis biomor og far har funnet hver sin nye samboer med barn fra tidligere og hvor også disses gamle partnere har funnet seg samboere med egne barn, da blir det nok ikke så lett å få det til å gå opp, blir mange personer som må endre og bli enige. :)

Får begge foreldrene seg nye partnere også med barn.......fortsatt så er det kun 1 par som må bytte - enten det er på den ene siden eller den andre siden eller dere selv. Og det får man MYE enklere til med den instillingen jeg gir uttrykk for enn den fremstillingen du gir ;)

Skrevet

Ettersom de fleste samværsavtaler sier "annenhver uke" (eller helg), så er det mest naturlig at man går fra partalls- til oddetallsuker i 2010, pga uke 53 i 2009.

Hvis noen vil beholde partallsukene (eller omvendt) i 2010 også, er det DE som vil bytte, og ikke den som vil fortsette med annenhver uke (eller helg).

Det blir selvsagt motsatt hvis det står "oddetallsuker" og "partallsuker" i samværsavtalen.

Dersom det ikke foreligger en skriftlig avtale, er det etter min mening scenario 1 som er mest naturlig.

Skrevet

Nå er vel ikke poenget med å ha barna fra begge kull samtidig for å kunne ha barnefri helger, men for at stesøsknene faktisk skal bli kjent med hverandre.

Skrevet

Hva er odde-helg og hva er partallshelg egentlig??????

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...