Gå til innhold

Hamser


MiniMuffin

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt opptil flere hamstere i oppveksten, og nå ønsker jeg meg et nytt. Men det har seg sånn at jeg har glemt litt hvordan de er som kjæledyr :P

Jeg vet at de er nattdyr og lever i 2-4 år og slike ting. Det jeg egetlig lurer på er:

Hvor lenge kan de være alene hjemme uten tilsyn? Flere dager?

Gnager de på ledninger ol.?

Hva er foretrukket, jente -eller guttehamster?

Håper på respons, viktig for meg å finne ut av :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor lenge kan de være alene hjemme uten tilsyn? Flere dager?

Gnager de på ledninger ol.?

Hva er foretrukket, jente -eller guttehamster?

Håper på respons, viktig for meg å finne ut av :D

Så lenge de har mat og vann kan de klare seg alene lenge.

Ingen av de hamstrene jeg har hatt har gnagd på ledninger.

Men noen kan fortsatt gjøre det, så bare pass på når den er ute.

Jentehamster har løpetid hver 4-6 dag og skiller ut en sterk lukt i buret (så det må skiftes oftere), mens guttene ikke lukter så veldig.

Så det er vel egentlig mest det det står på når det gjelder forskjell på dem.

Har selv fått et jentehamster som var gravid (uten at vi visste det), og fikk 5 nydelige unger, så vi skal ha ei jente og en gutt fra kullet. Men selv har jeg kun hatt jentehamster tidligere.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge de har mat og vann kan de klare seg alene lenge.

Nå skal alle dyr ha friskt vann hver dag, og det er ikke greit å reise fra noen dyr i dagesvis (kanskje med unntak av fisk). Mye kan skje, de kan f.eks. skade seg!

TS, om du ikke har mulighet til å være hjemme å ta deg av dyr, og ikke har noen til å passe på de er det bedrre at du ikke skaffer deg syr i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, om du ikke har mulighet til å være hjemme å ta deg av dyr, og ikke har noen til å passe på de er det bedrre at du ikke skaffer deg syr i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hamsteret ikke får friskt vann hver dag er det ingen krise. Så lenge det ikke er snakk om dagevis med samme, stillestående vann. Reis bort ei helg i ny og ne med god samvittighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående å være alene i noen dager er jeg enig med Troyamin om at det ikke er noen krise om ikke vannet byttes hver dag. Jeg har selv drukket flere dager gammelt vann fra plastflaske. Det smaker ikke som iskaldt fjellvann, men det er ikke ille heller. Bare vask drikkeflaska før du drar, og ha gjerne to vannflasker i tilfelle den ene skulle tette seg.

Det jeg derimot er skeptisk til ved å la dyret være alene hjemme i flere dager er at ting kan skje. Dyret kan bli sykt, eller skadet, uten at noen er der til å hjelpe. Hadde jeg dratt fra burdyret mitt en helg og kommet tilbake til et dødt dyr som f.eks. hadde hengt fast foten i burgitteret, hadde ikke samvittigheten min vært helt på topp nei... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg derimot er skeptisk til ved å la dyret være alene hjemme i flere dager er at ting kan skje. Dyret kan bli sykt, eller skadet, uten at noen er der til å hjelpe. Hadde jeg dratt fra burdyret mitt en helg og kommet tilbake til et dødt dyr som f.eks. hadde hengt fast foten i burgitteret, hadde ikke samvittigheten min vært helt på topp nei... :sjenert:

Nettopp - det er derfor man ikke skal skaffe seg dyr om man ikke kan være hjemme for å passe på de. Man lar ikke dyr være alene hjemme over lengre tid, jeg hadde til nød reist bort natten over hvis jeg absolutt hadde måttet, men noe lengre enn det er ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp - det er derfor man ikke skal skaffe seg dyr om man ikke kan være hjemme for å passe på de. Man lar ikke dyr være alene hjemme over lengre tid, jeg hadde til nød reist bort natten over hvis jeg absolutt hadde måttet, men noe lengre enn det er ikke bra.

Jepp. Men samtidig må det jo gå en grense et sted. Det er få som har mulighet til å være sammen med dyra sine døgnet rundt. De fleste mener at det er greit å ha en fulltidsjobb selv om man har burdyr, men dyrene kan jo like gjerne bli akutt syke eller skade seg de timene man er på jobb. Kanskje drar man i tillegg rett ut på byen etter jobben, og kommer hjem først på kvelden? Da har dyra vært alene en hel dag, likevel er det få burdyreiere som takker nei til å bli med ut og ta en øl etter jobb fordi de må hjem og se om hamsteret sitt fortsatt lever.

Så man må bare bruke sunn fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp - det er derfor man ikke skal skaffe seg dyr om man ikke kan være hjemme for å passe på de. Man lar ikke dyr være alene hjemme over lengre tid, jeg hadde til nød reist bort natten over hvis jeg absolutt hadde måttet, men noe lengre enn det er ikke bra.

Så dersom man jobber eller studerer full dag, så burde man ikke skaffe seg dyr fordi det kan skade seg mens man er borte...?

TS snakker om en weekend innimellom, og det er ikke over lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest*

Å reise med et hamster er ikke noe problem i det hele tatt, kjøp et reisebur som er stort nok til at huset får plass + litt tomleplass (til litt snacks og titting). Hamsteren kommer til å sove 99% av tiden lell. Ha et bur hjemme hos deg selv, og et bur hos foreldrene dine. Ettersom du har hatt hamster før regner jeg med du har et og annet bur stående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dersom man jobber eller studerer full dag, så burde man ikke skaffe seg dyr fordi det kan skade seg mens man er borte...?

TS snakker om en weekend innimellom, og det er ikke over lengre tid.

Ser du ikke forskjellen på å ligge skadet i noen timer før eier kommer hjem, og å ligge skadet en hel helg før eier kommer hjem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cipheria

Eg vil eigentleg anbefale å lese ei bok om hamsterar først. Det kan hende dei trenger ting som du og din familie ikkje har tenkt på. Eg veit at i min oppvekst, kjøpte vi dyr utan nokon forkunnskapar. Så når eg har lest om dei i ettertid, ser eg at det var mykje som burde ha blitt gjort annleis. Eg syns alle burde lese om dyra før dei får dei. Men det verkar som om det er ganske sjeldan at folk gidder sette seg inn i det. Bur, for og vatn er liksom greit nok for dei fleste. Det er og overraskande mange som skaffar seg større dyr som hund og katt utan særleg med kunnskapar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vil eigentleg anbefale å lese ei bok om hamsterar først. Det kan hende dei trenger ting som du og din familie ikkje har tenkt på. Eg veit at i min oppvekst, kjøpte vi dyr utan nokon forkunnskapar. Så når eg har lest om dei i ettertid, ser eg at det var mykje som burde ha blitt gjort annleis. Eg syns alle burde lese om dyra før dei får dei. Men det verkar som om det er ganske sjeldan at folk gidder sette seg inn i det. Bur, for og vatn er liksom greit nok for dei fleste. Det er og overraskande mange som skaffar seg større dyr som hund og katt utan særleg med kunnskapar.

Enig, alle bør lese om dyra før de skaffer seg dem. Utrolig mange burdyr lider pga eiernes uvitenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å reise med et hamster er ikke noe problem i det hele tatt, kjøp et reisebur som er stort nok til at huset får plass + litt tomleplass (til litt snacks og titting). Hamsteren kommer til å sove 99% av tiden lell. Ha et bur hjemme hos deg selv, og et bur hos foreldrene dine. Ettersom du har hatt hamster før regner jeg med du har et og annet bur stående.

Jeg har hørt at gnagere kan oppleve veldig mye stress med å bli flyttet, og kanskje spesielt på lengre reiser. Det er mange år siden vi hadde hamster, så har desverre ikke buret lenger.

Eg vil eigentleg anbefale å lese ei bok om hamsterar først. Det kan hende dei trenger ting som du og din familie ikkje har tenkt på. Eg veit at i min oppvekst, kjøpte vi dyr utan nokon forkunnskapar. Så når eg har lest om dei i ettertid, ser eg at det var mykje som burde ha blitt gjort annleis. Eg syns alle burde lese om dyra før dei får dei. Men det verkar som om det er ganske sjeldan at folk gidder sette seg inn i det. Bur, for og vatn er liksom greit nok for dei fleste. Det er og overraskande mange som skaffar seg større dyr som hund og katt utan særleg med kunnskapar.

Jeg har lest veldig mye om det på nettet, og jeg har hatt 4-5 hamstre når jeg var mindre så føler meg ganske trygg på akkurat det der. Det eneste er dette med å reise bort som plager meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...