Gå til innhold

Fotografert av alt og alle


Gjest Kamerasky

Anbefalte innlegg

Gjest Kamerasky

Det har blitt utrolig vanlig at folk drar fram kameraet og skal ha bilder i alle mulige sammenhenger. Nå har jo de fleste kamera på mobilen også. Jeg absolutt hater å bli tatt bilde av. En ting er at jeg er særdeles lite fotogen og alltid ser gal ut på bilder. En annen ting er at de bildene folk tar nå oftest fyker ut på facebook og andre steder før man rekker å blunke. Jeg prøver å si nei eller gå vekk hver gang noen prøver seg, men mange tar bilde likevel. Er det å bli tatt bilde av i alle sosiale sammenhenger noe man bare må forvente? Er det frekt å si nei? Eller er det flere som meg som mener de som knipser uten å spørre er de frekke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det gjør meg ikke noe om noen tar bilder, men jeg hadde forventet at man ikke la ut bilder av andre på Facebook (eller andre steder) uten vedkommendes samtykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns i alle fall at det er frekt å ikke ta nei for et nei. Selv hater jeg de som absolutt skal ha meg til å se inn i kamera når de blinker med denn megablitzen. Jeg klarer ikke holde øya oppe når det blitzer og jeg ser rødt med blå dotter i flere minutter etterpå. Det er skikkelig plagsomt, og det hjelper ikke å se "forbi" kamera heller. Og nå i jula har det jo blitt noen middagsselskaper hvor familie går rundt hele kvelden "se her", "nei, men se i kamera da!". Hvorfor må man se i kamera på alle bilder? Kan man ikke bare ta knipse i vei mens folk ser dit de ser og gjør det de gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes venner og familie bør få ta bilder av gjester i sosiale lag. Å bli tatt bilde av er noe av det verste jeg vet, men jeg skjønner at det er viktig for mange å ha minner. Å legge ut bildene, derimot, synes jeg man skal ha respekt for at mange ikke liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å legge ut bilder av personer uten tillatelse fra vedkommede er jo faktisk forbudt.

Unntak er offentlige arrangementer, som f.eks 17.mai tog, ridestevner osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle egentlig ønske at folk ble litt flinkere til å ta bilder av hverdagslige situasjoner, og ikke bare konstruerte settinger i "festlig lag". For når jeg f.eks. tenker på slektninger som har gått bort, så er det jo slik de var i hverdagen man husker dem. Bestefaren min døde for noen år siden, og når jeg tenker på ham så ser jeg han for meg fra tiden før han ble pensjonist, og jeg var 6-7 år gammel. Han kom gående fra jobben, i kjeledress og med en slitt, mørkeblå skyggelue på hodet. Han bar på en sort skinnveske, der hadde han matboksen og den rutete termosen sin, og disse tok han alltid ut av veska og satte i oppvaskkummen når han kom inn. Så løftet han meg opp, og ga meg en god klem. Skulle gitt en god del for å ha bilde av ham sånn, akkurat som jeg husker ham. Men ingen tenkte vel på å fotografere en mann som kom hjem fra arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det er ganske typisk det, vi har bilder fra ferier og høytider, men glemmer å dokumentere hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle egentlig ønske at folk ble litt flinkere til å ta bilder av hverdagslige situasjoner, og ikke bare konstruerte settinger i "festlig lag". For når jeg f.eks. tenker på slektninger som har gått bort, så er det jo slik de var i hverdagen man husker dem. Bestefaren min døde for noen år siden, og når jeg tenker på ham så ser jeg han for meg fra tiden før han ble pensjonist, og jeg var 6-7 år gammel. Han kom gående fra jobben, i kjeledress og med en slitt, mørkeblå skyggelue på hodet. Han bar på en sort skinnveske, der hadde han matboksen og den rutete termosen sin, og disse tok han alltid ut av veska og satte i oppvaskkummen når han kom inn. Så løftet han meg opp, og ga meg en god klem. Skulle gitt en god del for å ha bilde av ham sånn, akkurat som jeg husker ham. Men ingen tenkte vel på å fotografere en mann som kom hjem fra arbeid.

Som jeg skulle sagt det selv. Er mye bedre når man ser på bilder av hverdagslige ting. Har få bilder fra familien fra gammel tid, er mest søndagsbilder. Morsomt når man kommer over et bilde der de lager mat, jobber, steller med dyr osv. ^^

Og ja, de der bildene på fester hele tiden. Gjør meg egentlig ingenting, men er mange som bare tar bilder for å skryte på Facebook "Se, jeg har vært på fest, er jeg ikke kul?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emmanuelle

Jeg er av den meninger at jo flere bilder som er tatt på en fest, jo kjedeligere var den.

Er festen virkelig så fantastisk morsom har man andre ting å gjøre enn å ta 100 bilder av venninner som skåler og lager trutmunn.

Jeg kan legge ut bilder på facebook, men kun de jeg synes er fine eller beskriver stemningen. Ber noen meg om å fjerne et bilde av dem gjør jeg det uten diskusjon og forventer at de gjør det samme for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skulle sagt det selv. Er mye bedre når man ser på bilder av hverdagslige ting. Har få bilder fra familien fra gammel tid, er mest søndagsbilder. Morsomt når man kommer over et bilde der de lager mat, jobber, steller med dyr osv. ^^

Og ja, de der bildene på fester hele tiden. Gjør meg egentlig ingenting, men er mange som bare tar bilder for å skryte på Facebook "Se, jeg har vært på fest, er jeg ikke kul?"

Åååååå, jeg hadde en stille stund i romjula med bare jeg og bestemor, og jeg spurte om jeg kunne få se på gamle bilder. Her var små sort-hvite bilder av hele familien i slåttonna, i kaffepausa, bilder fra arbeidshverdagen hennes, mamma som koste seg meg sauen som toåring, bilder fra et kaffeslabberas utenfor huset en varm sommerdag på 50-tallet, og masse hverdagslig fra gamle dager. Kjempekoselig!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååååå, jeg hadde en stille stund i romjula med bare jeg og bestemor, og jeg spurte om jeg kunne få se på gamle bilder. Her var små sort-hvite bilder av hele familien i slåttonna, i kaffepausa, bilder fra arbeidshverdagen hennes, mamma som koste seg meg sauen som toåring, bilder fra et kaffeslabberas utenfor huset en varm sommerdag på 50-tallet, og masse hverdagslig fra gamle dager. Kjempekoselig!!!

Hahahaha ja ikke sant? Husker jeg har sett mange bilder av bestefar med en beryktet hvit hest de hadde. "Det var bare bestefar som kunne holde på med han, vi andre var redd for den" og rett og slett bygg som er forandra "Sånn så det ut før det ble butikk der". EPIC!

Savner stunder sammens med bestemor som hadde bilder og historier fra krigens dager :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Syrin_Ulven
Er det å bli tatt bilde av i alle sosiale sammenhenger noe man bare må forvente?

Er det frekt å si nei?

Eller er det flere som meg som mener de som knipser uten å spørre er de frekke?

Nå for tiden, ja. Det er noe du må forvente, folk er jo meir avhengige av kameraet sitt enn de er av oksygen.

Det er ikkje frekt å si nei, men det er frekt å ikkje ta nei for et nei.

Ja, eg og meiner det.

Eg er også lite fotogen, ser som oftest bra ut på bilder når eg ikkje er obs på at eg blir tatt bilde av. Derfor syns eg det er plagsomt med sånne som omtrent insistere på at man skal se rett inn i kameraet og smile når bildet blir tatt. Ser alltid heilt nepa ut på sånne bilder. :gjeiper:

Folk som hiver bildene på facebook, uten tillatelse, syns eg er så forbanna toskete. Spesielt når de hiver ut bilder man tydelig ser at folk ikkje ser heilt normale ut. Det er også sjukt frekt av folk å ikkje fjerne bildene når man ber om det.

Har sjøl ei bekjent eg ikkje liker heilt. Ho er sånn som skal dokumentere hvert sekund av livet, hver fest, biltur bare for å kjøpe kaffe etc, og ho hiver bildene ut på facebook forløpende. Luker selvfølgelig ut stygge bilder av seg sjøl, men bryr seg ikkje om at venner og venninner ser ut som vrak (dvs, ho gjør det for de aller aller beste vennene sine, men resten... næææh). Og ho fjerner ikkje bilder heller, selv når man ber om det. I tillegg er ho såpass frekk at ho tar bilder, hiver de ut, lar vær å tagge bildene ho har tatt av folk som ho veit ikkje vil bli tatt bilde av, bare så personene ikkje skal oppdage at ho har tatt bilder av de "i skjul" og at ho har heve de ut på facebook. Heldigvis har ho ikkje gjort det med meg, ennå.

Sånn som det er nå, må man faktisk legge ned kamera forbud om man skal på fest. Sambo ba ein kompis gjøre det når han skulle på fest hos han. Utrolig nok hørte folk etter. Eg og sambo hater bli tatt bilde av, av andre folk (eg bryr meg ikkje så mye når det er familien som tar) nettopp fordi at når fremmede, bekjente eller venner tar, så blir bildene ALLTID heve ut på facebook. Men det er naturligvis alltid noen som er frekke nok til å snike med seg kamera likevel og prøver ta bilder i det skjulte. Det skjedde på innflyttningsfesten vår, vi hadde 4 folk på besøk, og ho bekjente eg nevnte over og typen hennes drog selvfølgelig med seg kamera og satt med tlf ute heile tida, ganske sikker på at begge tok bilder med tlf og noen med kamera. Havna ihvertfall bilde av folka på festen, og ett av samboeren min på FB dagen etter. Blir så irritert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder er koselige. Det er bra å ha minner. Før likte jeg heller ikke å bli tatt bilde av, men så fant jeg ut at det var jo koselig at folk ville ha bilde av meg. De fleste liker å bli sett og lagt merke til. Det trenger ikke nødvendigvis være at man er oppmerksomhetssyk, men det handler om å bli inkludert i et fellesskap. Hvis det er ti mennesker tilstede på et arrangement og det er tatt flere bilder av alle andre, så er det jo stusselig om enkeltpersoner ikke er med på noen av de. Jeg synes også det er koselig med hverdagsbilder og ikke bare oppstilte bilder. Selvsagt er det ikke alt som blir bra, for eksempel spisebilder der kameraet knipser i det noen åpner munnen og skal til å putte mat inn, men generelt er bilder koselige.

Selvsagt skal man ikke legge ut bilder på internett uten samtykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...