Gå til innhold

Å hekle luer


Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne hekle luer til familiens små og store, men lurer litt på hvordan jeg best kan starte fra toppen; hvordan skal det økes? Hver omgang, eller noen omg. imellom? Noen som er kyndige her inne? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest heklegurine
Jeg vil gjerne hekle luer til familiens små og store, men lurer litt på hvordan jeg best kan starte fra toppen; hvordan skal det økes? Hver omgang, eller noen omg. imellom? Noen som er kyndige her inne? :)

Hei!

Jeg hekler luer til stort sett alle familiemedlemmer og gjør det på følgende måte:

Begynn på toppen med å lage fem luftmasker etter hverandre. hekle siste maske i første. Deretter skal det bare brukes fastmasker. begynn de første rundene med å hekle to fastmasker i hver maske fra forrige runde. deretter hekler du to fastmasker i en maske og en fm i neste maske. Fortsett med det noen runder. Deretter øker du litt mindre for hver runde. for eksempel fire enkle fastmasker (altså en fm i hver maske) og deretter to fm i en.

en fin huskeregel er at det skal være helt flatt til du har kommet så langt at du skal begynne på 'veggene' på lua. blir det formet som en skål øker du for lite (hekle to fm i hver maske oftere), blir det ruglete (eller hva jeg skal kalle det) øker du for mye. når du har laget hele toppen til lua slutter du å øke.

Håper det var forståelig.. Jeg foretrekker å hekle med bomullsgarn, erfaringsmessig blir luene mye mer brukt da :)

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for raske svar. Jeg skal teste disse allerede i dag! :dagens-rose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...