Gjest Gjest_Stemor_* Skrevet 5. januar 2010 #1 Skrevet 5. januar 2010 Hei. Må bare spørre dere "erfarne" mødre her inne på kvinneguiden. Jeg er stemor for et barn på 7 år, og er lei av måten han går kledd på. Han går i Cherox hver vinter, helt utslitte. Vinterskoene hans var for små i fjor, og han har fortsatt ikke fått nye. Han går i en tynn "sommerbukse", riktignok med en tynn ustlitt ullstilongs under. Og inni cheroxene har han vanlige sokker. (ikke ull) Når det gjelder jakke har han en sånn "ski" jakke, litt foret. synes dere dette er ok når han skal være ute i minus 10 og leke? burde man ikke ha ordentlig bobletøy og tykke sko med ullsokker? Eller jeg er bare hysterisk? Stemor
nessi Skrevet 5. januar 2010 #2 Skrevet 5. januar 2010 Jeg hadde aldri sendt ut min stedatter så tynt kledd. Hadde moren sendt henne ut så tynnkledd hadde mannen min måtte ta en alvorlig samtale med henne. Nå har min stedatter heldigvis en ansvarlig mor som ser etter at hun kler seg godt, og hun har også gode uteklær hos oss. Hadde jeg vært deg hadde jeg straks gått og kjøpt skikkelige uteklær til gutten. Kranglina om hvem som egentlig skulle dekket utgiftene hadde jeg tatt i etterkant. Det viktigste er at gutten har det bra.
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2010 #3 Skrevet 5. januar 2010 vil ikke si han går så bra kledd at det gjør noe.utslitte og for små vinter sko.han blir jo iskald på beina med de små skoa der. grei han går i cherox hvert år.men de må formyes. greit med fora skijakke om den er varm. har ikke foreldrene mo/far penger til og kjøpe nye klær til han? utslitt stilongs og bukse høres njo helt på tryne ut.greit stilongsene blir utslitte.men ærlig talt. den gutten trenger og fornyes!
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2010 #4 Skrevet 5. januar 2010 Har du spurd barnet om det fryser? Noen barn er varmere en andre barn. Mine barn bruker også tynne lester i Cherokser. Tykkelester har vi så dem kan bruke om dem vil. Så jeg tror du kanskj bekymrer deg uten grunn.
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2010 #5 Skrevet 5. januar 2010 Hadde jeg vært deg hadde jeg straks gått og kjøpt skikkelige uteklær til gutten. Kranglina om hvem som egentlig skulle dekket utgiftene hadde jeg tatt i etterkant. Det viktigste er at gutten har det bra. Kanskje dere finner noe brukt på finn.no? Jeg kjøpte fin dunjakke til sønnen min der for 300 kroner.
Gjest Gjest - mor til 2 Skrevet 5. januar 2010 #6 Skrevet 5. januar 2010 Har du spurd barnet om det fryser? Noen barn er varmere en andre barn. Mine barn bruker også tynne lester i Cherokser. Tykkelester har vi så dem kan bruke om dem vil. Så jeg tror du kanskj bekymrer deg uten grunn. Uansett varm eller ikke .. så bruker en boblebukse eller noe lignenede når en leker ute i snøen .. ikke olabuker etc. De blir jo stive før en rekker bunnen av akebakken.
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2010 #7 Skrevet 5. januar 2010 Da får pappaen sørge for at ungen får skikkelige klær da. Eller var det slik at du EGENTLIG ville skrive om den ("/%4#76)#0#+ mora som sitter på ræva og mottar penger osv osv osv.
Myrthel Skrevet 5. januar 2010 #8 Skrevet 5. januar 2010 Hei. Må bare spørre dere "erfarne" mødre her inne på kvinneguiden. Jeg er stemor for et barn på 7 år, og er lei av måten han går kledd på. Han går i Cherox hver vinter, helt utslitte. Vinterskoene hans var for små i fjor, og han har fortsatt ikke fått nye. Han går i en tynn "sommerbukse", riktignok med en tynn ustlitt ullstilongs under. Og inni cheroxene har han vanlige sokker. (ikke ull) Når det gjelder jakke har han en sånn "ski" jakke, litt foret. synes dere dette er ok når han skal være ute i minus 10 og leke? burde man ikke ha ordentlig bobletøy og tykke sko med ullsokker? Eller jeg er bare hysterisk? Stemor Godt å høre at du reagerer på klærne til gutten, men det er viktig at du også gjør noe med det. Snakk med pappa`n hans og kjøp nye klær til gutten. Det tristeste jeg ser, er unger med dårlige vinterklær. Unger som hutrer og fryser - og dermed får motforestillinger mot å være ute. Gutten bør absolutt ha ull innerst. Her hos oss bruker ungene "tynn ull" trøye og og ullstrømpebukse - utenpå har de strikka ullkær og ullsokker. Ytterst har de bobledress (evt todelt), som er vanntett og vindtett. Jeg kler meg slik selv, og det er ikke noe problem å få eldstejenta til å kle seg godt heller.. Cherox syntes jeg skulle vært forbudt....Ikke sitter de godt på foten, ikke gir de noen støtte. De er tunge, klamme og absolutt ikke noe å bevege seg i... (kun et alternativ i slapsevær, hvis barnet KUN leker utenfor huset hjemme) Kjøp skikkelig vinterstøvler med goretex. De kan brukes i både slaps og kulde. De sitter godt på foten, er gode å gå turer i, og støtter foten. Dessuten er det viktige med gode votter, gjerne vanntette og en god lue...Her bruker ungene buff i halsen... Jeg elsker selv å være ute i kulda, men fryser jeg - forsvinner all gleden. Lykketil
Gjest TS Skrevet 5. januar 2010 #9 Skrevet 5. januar 2010 Takk for mange seriøse svar. Vi er i dialog med mor, og vi (faren og jeg) har kjøpt nye klær til gutten. Moren mener bare at han har bra nok klær. Dette er ikke en diskusjon ang penger, mer at jeg synes mor er "sløv" som ikke kler på gutten ordentlig. Jeg kan godt bruke tusenvis av penger på gutten jeg, men det hjelper ikke når mor ikke gidder å kle på han
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2010 #10 Skrevet 5. januar 2010 Om der kjøper vinterklær til han, så er han jo stor nok til selv å passe på å sette på seg disse uten at den sløve moren trenger å kle på han. Han var vel 7 år og ikke 7 mndr? Barna mine har kledd på seg selv i fra 5 års alderen. Om det var mitt barn hadde jeg tatt en prat med den andre foreldren (om det var denne sin oppgave å kjøpte klær) og allerede første gang jeg så en slik påkledning vinterstid! Hadde ikke denne foreldren gjort noe med saken, så hadde jeg tatt over ansvaret for innkjøp av klær med en gang! Skjønner ikke hvordan faren (og du) kan ha latt dette pågå.... er ikke bare mor som er sløv (stakkars barn)
Myrthel Skrevet 5. januar 2010 #11 Skrevet 5. januar 2010 Om der kjøper vinterklær til han, så er han jo stor nok til selv å passe på å sette på seg disse uten at den sløve moren trenger å kle på han. Han var vel 7 år og ikke 7 mndr? Barna mine har kledd på seg selv i fra 5 års alderen. Om det var mitt barn hadde jeg tatt en prat med den andre foreldren (om det var denne sin oppgave å kjøpte klær) og allerede første gang jeg så en slik påkledning vinterstid! Hadde ikke denne foreldren gjort noe med saken, så hadde jeg tatt over ansvaret for innkjøp av klær med en gang! Skjønner ikke hvordan faren (og du) kan ha latt dette pågå.... er ikke bare mor som er sløv (stakkars barn) Jeg er enig i at selvsagt må en 7 åring kle på seg selv. Men jeg tror ikke mange 7 åringer klarer å vurdere bekledning fra innerst til ytterst utifra grader. Derfor bør det være en ansvarlig voksen bak, som legger ting litt til rette. Er gutten vant til å bare kle på seg "det han finner", vil han nok ikke huske på alt til å begynne med - når han får noe annet. Jeg er også enig med deg, i at dette burde noen ha tatt tak i for lenge siden. Faren bør dessuten ta en skikkelig prat med sin eks. Vet ikke hvor man ellers bør gå, men hva med å ta en prat med helsesøster?
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2010 #12 Skrevet 5. januar 2010 Om der kjøper vinterklær til han, så er han jo stor nok til selv å passe på å sette på seg disse uten at den sløve moren trenger å kle på han. Han var vel 7 år og ikke 7 mndr? Barna mine har kledd på seg selv i fra 5 års alderen. Om det var mitt barn hadde jeg tatt en prat med den andre foreldren (om det var denne sin oppgave å kjøpte klær) og allerede første gang jeg så en slik påkledning vinterstid! Hadde ikke denne foreldren gjort noe med saken, så hadde jeg tatt over ansvaret for innkjøp av klær med en gang! Skjønner ikke hvordan faren (og du) kan ha latt dette pågå.... er ikke bare mor som er sløv (stakkars barn) En syvåring kan kle på seg, men slett ikke vurdere hvor mye klær han bør ha på seg i forhold til temperaturen ute. En liten smilehistorie i forhold til kulda. Var ute og gikk en tur med 5 åringen og han ble som vanlig gretten når han måtte ha på seg votter. (det var 15 kuldegrader ute) Jeg sa at det var kaldt ute og at jeg frøs på hendene. Da ser han forundret ut og sier "du fryser på hendene og så må JEG ha på votter"!!
cilja Skrevet 5. januar 2010 #13 Skrevet 5. januar 2010 Om der kjøper vinterklær til han, så er han jo stor nok til selv å passe på å sette på seg disse uten at den sløve moren trenger å kle på han. Han var vel 7 år og ikke 7 mndr? Barna mine har kledd på seg selv i fra 5 års alderen. Enig med Myrthel. 7 åringer kan kle på seg, men er kanskje ikke så gode til å vurdere hva som passer best etter været. Når det er -10 ute hjelper jeg til med påkledning der det trengs før gutten min springer ut døra.
Gjest TS Skrevet 5. januar 2010 #14 Skrevet 5. januar 2010 Hei igjen Denne 7 åringen kler selvsagt på seg, men han vil helst gå med shorts og T-skjorte året rundt....hvis han hadde fått lov.. ;-) Det hjelper ikke om vi kjøper nye tykke vinterklær så lenge ikke mor gidder å finne det frem eller ta det med på skolen / SFO. Vi har snakket med familievern kontoret, men de sier at folk har forskjellig oppfatning om hva som er greit med bekledning. Vel, det er ikke så greit når mor og far har helt vidt forskjellige begreper om hva som er greit om vinteren. Vi har tatt det opp 100 ganger. Stemor
Kosejenta Skrevet 5. januar 2010 #15 Skrevet 5. januar 2010 Hva med å prøve å lære ham hva som er lurt å ha på, så kasnkje han klarer å kle seg bedre selv siden han ikke får hjelp av mor. Mener selvsagt ikke at gutten skal ha ansvar for å passe på, men i dette tilfelle må vel mor hente frem vintersko etc. hvis han insisterer på å ha de på?
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2010 #16 Skrevet 5. januar 2010 Er gutten spesielt mye syk? Du skriver at han liker å gå tynnkledd - kanskje han faktisk har det bra?
Serenity88 Skrevet 5. januar 2010 #17 Skrevet 5. januar 2010 Hvis han selv ikke fryser så pass bare på at han ikke blir våt. Har selv en bekjent som går i shorts hele året, han blir fryktelig varm! Eneste han passer på er å ikke bli våt Tok noen år før foreldrene forstod at han faktisk holdt på å krepere av varmen
Lemming Skrevet 5. januar 2010 #18 Skrevet 5. januar 2010 Selv om gutten er "varm" som jo mange er, så hemmer det leken å ikke være kledd. Javel, kanskje han ikke fryser når han er ute i olabukse og skijakke, men han kan jo ikke leke i snøen da. Da blir han våt - og fort kald. Jeg jobber på skole, og det irriterer meg at foreldrene ikke passer på at ungene har klær. Alle leker i snøen og noen står bare å "henger" utenfor skolen fordi de ikke har vinterbukse. Helt ned i 1.klasse. Får lyst å kjøpe klær til ungene selv jeg... =/
Gjest Gjest_Anna_* Skrevet 6. januar 2010 #19 Skrevet 6. januar 2010 Ja, mange er varmere enn andre. MEN: Det er viktig å dekke til "hele" kroppen når det er så kaldt, for hvis hud og muskulatur blir for kalde (selvom man føler seg fin), kan dette gi senskader, spesielt når man er i aktivitet og dermed blir varm av det. (Ser det på flere jeg kjenner som ikke har kledd seg godt nok når de har trent ute, og jeg ser på lek som en type trening) Guttungen må ha noe isolerende og fukttransporterende innerst som gjør at hud og muskulatur beskyttes mot senskader! Det handler ikke bare om en stabil kroppstemperatur, for noen kan generere mye varme, men om beskyttelse.
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2010 #20 Skrevet 6. januar 2010 Selv om gutten er "varm" som jo mange er, så hemmer det leken å ikke være kledd. Javel, kanskje han ikke fryser når han er ute i olabukse og skijakke, men han kan jo ikke leke i snøen da. Da blir han våt - og fort kald. Jeg jobber på skole, og det irriterer meg at foreldrene ikke passer på at ungene har klær. Alle leker i snøen og noen står bare å "henger" utenfor skolen fordi de ikke har vinterbukse. Helt ned i 1.klasse. Får lyst å kjøpe klær til ungene selv jeg... =/ Viktig poeng. Jeg har ikke så mye erfaring med barn, men jobbet en periode i barnehage, og der var det enkelte barn som ikke hadde skikkelig tøy (gjennomgående at det ikke bare gjaldt vintertøy, men f eks sekk som ikke passet/satt godt, dårlig med regntøy, sko osv). Det var jo lett å se at det gjorde at barnet ble mer passivt. Hvis man ikke ser sammenhengen er det kanskje lett å tro at barnet bare "er sånn" og at det er flink til å holde klærne tørre etc, men jeg synes det er i nærheten av omsorgssvikt å passivisere ungen på den måten... Og man trenger ikke nødvendigvis lag på lag på lag med klær, og en bør også ta hensyn til om ungen blir for varm, men f eks tynne ullsokker varmer mye bedre enn bomullssokker og ull generelt blir ikke så lett FOR varmt og klamt hvis man ikke overdriver.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå