Gå til innhold

Urin og ullundertøy


Gjest TS

Anbefalte innlegg

En ullstilongs som fikk seg et uhell i dag, en som tisset seg ut og den ble selvsat søkkevåt.Lurer bare på hvor mye jeg skal vaske denne ullstilongsen på? Pleier å vaske klær på 60 grader ved slike uhell (og det går greit),men har aldri gjort det med ull for å si det sånn.Vasker den til vanlig på 40 grader på ullprogram da det er det den er beregnet på. Så det jeg egntlig lurer på er hvordan vasker du/dere (evt. ville gjort)ulltøy når det er snakk om urin på den? Finnes det en ok løsning for den mon tro? En annen ting jeg lurer på om den blir liggende å samle bakterier så lenge den er våt og uvasket? Hadde vært veldig glad om noen hadde et svar,så visste jeg hva jeg skulle gjøre med den med en gang. Kan jeg vaske den på en eller annen måte eller må vi få tak i nytt (har ikke så altfor mye ulltøy dessverre)?

På fohånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest strykebrett

Jeg ville slengt den i vaskemaskina på 30 grader med milo med en gang, så går det nok fint. Husk at urin ikke inneholder bakterier i seg selv, men dersom urin får ligge litt så gir det veldig god grobunn for bakterier.

Hvis du ikke har anledning til å vaske i maskin nå, kan du skylle godt i lunkent vann, og henge intil videre.

Tror ikke mer enn 30 grader er en god ide for ull, det ødelegger ullfibrene med for sterk varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av ullens positive egenskaper er at den er mer "lettvasket" enn bommull, lin og mange syntetiske stoffer. Det er sauens "pels" og er skapt for å avvise smuss og sånn.

Enda et hell i uhellet: urin er vannløselig.

Best er det å skylle den i rent vann, eventuelt med milo, biotex-ull eller vanlig såpe, mest for at den ikke skal tørke ut, slik at luktstoffer får feste seg, dels for å tynne ut pisset. Du vil helst unngå at den tørker ut (i alle fall ikke uten at du får skylt av den først), og dernest er det ikke ønskelig at den blir liggende tissevåt i en halv evighet heller. I begge tilfellene kan luktstoffer få fotfeste. Skyller du av den relativt raskt, er det faktisk tilstrekkelig å legge den i ei bøtte rent vann, eller to. Men såpe gjør at vannet lettere trenger inn overalt rundt fibrene.

Og en trettigradersvask som nevnt over, er mer enn godt nok, hvis den blir tatt innen kort tid. Dån't vørri, bi hæppi :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har den på merkelig vis klart å tørke allerede, så hva gjør jeg da? Det var før jeg fikk skylt den i vann eller noe som helst.Ull tørker jo veldig fort og den var blitt liggende på varmekabler av alle ting.Skulle likt å bare fått vasket den med en gang, men vi bor så tett at jeg er redd naboen ikke blir særlig glad over å bli vekket av vaskemaskinen som ikke akkurat er så stille av seg.jeg var på vei til å skylle den, men så var det jo noe annet som kom i veien og det ble glemt..(litt mye som foregår her akkurat for tiden så jeg er sliten og nok litt surrete). Noen råd til hva jeg nå gjør med ullstilongsen?

Resten av tøyet som ble vått er ikke vasket foreløpig heller, men regner med det går greit å vaske slik jeg pleier på høyere grader og at de tingene da kan vente. Der blir jo alt vasket vekk likevel.

Noen råd?

Tusen takk for rådene forresten. Håper på litt mer hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen råd?

Ja, det saamme. Få den i ei bøtte med såpevann (milo, biotex-ullvask, lano, shampoo) la den ligge der fem minutter, skyll med et vann eller to, og heng den kjølig på ei snor når den slutter å dryppe - til i morgen, når vaskemaskina våkner. Verre er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest mormor

Datteren min har gått helt over til mørkt ullundertøy av den grunn du beskriver. Urinflekkene gikk ikke bort i vask. Det ble rent, men gulfargen ble sittende igjen. Det er jo sånn med bananflekker også,vi vasker til og med på 60 gr, men fargen sitter igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...