Gå til innhold

Dårlig forbrenning? Humbug!


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hah, så mange naive folk det var her, jeg visste det. Dere som sier at det er forskjell på forbrenning, blabla, jeg har høyere forbrenning eller lavere, NEI, DERE HAR IKKE DET. Til tross for at en enæringsfysiolog serverer dere sannheten på et sølvfat, så gir dere ikke opp med det tullet.

Til dere som påstår at dere spiser mye dritt, trener ikke, men allikevel holder vekten. På et eller annet vis så gjør dere nok til å holde vekten. Selvom dere spiser en burger på mcdonalds daglig, og så middag hjemme osv, pluss snop, så betyr ikke det at dere har høy forbrenning selvom dere ikke går opp i vekt. Har dere tenkt på at all form for bevegelse forbrenner kalorier?

Bare det å gå rundt på kjøpesenter, som mange jenter elsker å gjøre kan forbrenne mer enn dere tror, det går fort noen timer når man går rundt, bare der har man forbrent kalorier, mange forbrenner mer enn dem er klar over på en shoppingtur, nok til å unne seg en burger uten at det har noe å si.

En enæringsfysiolog vet mer enn dere, så slutt med at "jeg har høyere forbrenning" eller "jeg har lavere", prøv å les det som kommer fra en som kan dette, noe dere ikke kan. Og lotte, for siste gang, ikke kom med "helt enig" kommentarer på ting som ikke stemmer, da henger du deg på gjengen som er uvitende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65
Hah, så mange naive folk det var her, jeg visste det. Dere som sier at det er forskjell på forbrenning, blabla, jeg har høyere forbrenning eller lavere, NEI, DERE HAR IKKE DET. Til tross for at en enæringsfysiolog serverer dere sannheten på et sølvfat, så gir dere ikke opp med det tullet.

Til dere som påstår at dere spiser mye dritt, trener ikke, men allikevel holder vekten. På et eller annet vis så gjør dere nok til å holde vekten. Selvom dere spiser en burger på mcdonalds daglig, og så middag hjemme osv, pluss snop, så betyr ikke det at dere har høy forbrenning selvom dere ikke går opp i vekt. Har dere tenkt på at all form for bevegelse forbrenner kalorier?

Bare det å gå rundt på kjøpesenter, som mange jenter elsker å gjøre kan forbrenne mer enn dere tror, det går fort noen timer når man går rundt, bare der har man forbrent kalorier, mange forbrenner mer enn dem er klar over på en shoppingtur, nok til å unne seg en burger uten at det har noe å si.

En enæringsfysiolog vet mer enn dere, så slutt med at "jeg har høyere forbrenning" eller "jeg har lavere", prøv å les det som kommer fra en som kan dette, noe dere ikke kan. Og lotte, for siste gang, ikke kom med "helt enig" kommentarer på ting som ikke stemmer, da henger du deg på gjengen som er uvitende.

Det er VOLDSOMT så påståelig du er ut fra et lite sitat i et svar til en leser. Kanskje du skal jekke deg ned et par hakk før du slenger sånn dritt til alle andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er VOLDSOMT så påståelig du er ut fra et lite sitat i et svar til en leser. Kanskje du skal jekke deg ned et par hakk før du slenger sånn dritt til alle andre?

Påståelig? Kanskje, men dette kommer faktisk fra en enæringsfysiolog, og de, til forskjell fra dere, VET hva de prater om. Så, nok tull om at man har lav eller dårligere forbrenning.

Det er unntak, som enæringsfysiologen skrev, folk med sykdom eller som går på medisiner, men det har jeg (og mange andre) visst lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hah, så mange naive folk det var her, jeg visste det. Dere som sier at det er forskjell på forbrenning, blabla, jeg har høyere forbrenning eller lavere, NEI, DERE HAR IKKE DET. Til tross for at en enæringsfysiolog serverer dere sannheten på et sølvfat, så gir dere ikke opp med det tullet.

Til dere som påstår at dere spiser mye dritt, trener ikke, men allikevel holder vekten. På et eller annet vis så gjør dere nok til å holde vekten. Selvom dere spiser en burger på mcdonalds daglig, og så middag hjemme osv, pluss snop, så betyr ikke det at dere har høy forbrenning selvom dere ikke går opp i vekt. Har dere tenkt på at all form for bevegelse forbrenner kalorier?

Bare det å gå rundt på kjøpesenter, som mange jenter elsker å gjøre kan forbrenne mer enn dere tror, det går fort noen timer når man går rundt, bare der har man forbrent kalorier, mange forbrenner mer enn dem er klar over på en shoppingtur, nok til å unne seg en burger uten at det har noe å si.

En enæringsfysiolog vet mer enn dere, så slutt med at "jeg har høyere forbrenning" eller "jeg har lavere", prøv å les det som kommer fra en som kan dette, noe dere ikke kan. Og lotte, for siste gang, ikke kom med "helt enig" kommentarer på ting som ikke stemmer, da henger du deg på gjengen som er uvitende.

Alle har forskjellig forbrenning i mer eller mindre grad, akkurat som alle har forskjellig helse. Det er ikke til å komme unna, gjest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hah, så mange naive folk det var her, jeg visste det. Dere som sier at det er forskjell på forbrenning, blabla, jeg har høyere forbrenning eller lavere, NEI, DERE HAR IKKE DET. Til tross for at en enæringsfysiolog serverer dere sannheten på et sølvfat, så gir dere ikke opp med det tullet.

Jeg kan ved å øke muskelmassen få høyere forbrenning, og jeg kan gå på sparebluss ved å spise for lite. Likevel skal du si at det ikke er forskjell på forbrenningen?

Her er en artikkel av Cathrine Borchsenius. Hun sier at man kan ha lavt hvilestoffskifte og fettstoffskifte pga. interaksjon mellom ulike gener, så det er tydeligvis uenigheter om dette, også blant "ekspertene".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hah, så mange naive folk det var her, jeg visste det. Dere som sier at det er forskjell på forbrenning, blabla, jeg har høyere forbrenning eller lavere, NEI, DERE HAR IKKE DET. Til tross for at en enæringsfysiolog serverer dere sannheten på et sølvfat, så gir dere ikke opp med det tullet.

Til dere som påstår at dere spiser mye dritt, trener ikke, men allikevel holder vekten. På et eller annet vis så gjør dere nok til å holde vekten. Selvom dere spiser en burger på mcdonalds daglig, og så middag hjemme osv, pluss snop, så betyr ikke det at dere har høy forbrenning selvom dere ikke går opp i vekt. Har dere tenkt på at all form for bevegelse forbrenner kalorier?

Bare det å gå rundt på kjøpesenter, som mange jenter elsker å gjøre kan forbrenne mer enn dere tror, det går fort noen timer når man går rundt, bare der har man forbrent kalorier, mange forbrenner mer enn dem er klar over på en shoppingtur, nok til å unne seg en burger uten at det har noe å si.

En enæringsfysiolog vet mer enn dere, så slutt med at "jeg har høyere forbrenning" eller "jeg har lavere", prøv å les det som kommer fra en som kan dette, noe dere ikke kan. Og lotte, for siste gang, ikke kom med "helt enig" kommentarer på ting som ikke stemmer, da henger du deg på gjengen som er uvitende.

Er faktisk enig i mye av det du sier! Litt forskjell i folks forbrenning er det nok, men ikke i så stor grad at to friske personer som spiser nøyaktig det samme kan ende opp med at en blir megaovervektig og den andre tynn som en strek. Selv har jeg faktisk to sykdommer som fører til nedsatt forbrenning, så jeg har virkelig lest MYE om kosthold og ernæring for å tilegne meg kunnskap for å greie å holde vekten. Og det har jeg klart, folk tror nesten ikke på meg når jeg forteller at jeg har disse sykdommene, fordi jeg er såpass slank. Ønsker man det sterkt nok er ingenting umulig. Men nok om det...

Jeg hører folk klage over at de er feite, og jeg tenker for meg selv at det er jo ikke så rart. De tror de spiser sunt og ligger i kcal underskudd, men de gjør jo ikke det. Om de hadde skrevet ned ALT de spiste og drakk hver eneste dag i en uke, og reknet ut hvor mange kalorier de har fått i seg, så hadde de nok blitt overrasket.

Ja, mange slanke mennesker lever kun på drittmat. Men de spiser kanskje bare 1-2 måltider om dagen, og en sjokolade til kvelds? Da har de ikke fått i seg så mange kalorier likevel, selv om det såklart er usunne kalorier.

Andre kan spise 5 sunne måltider gjennom dagen, og unner seg også en sjokolade til kvelds. De personene er jo mye sunnere, men likevel kan de ha fått i seg mange flere kalorier enn den slanke usunne personen. Sunn mat inneholder også kalorier!

Jeg kjenner et samboerpar, hvor jenta er superslank, mens gutten har litt ekstra å ta i. De spiser noenlunde likt, og han kan ikke forstå hvorfor det er så stor forskjell på dem. Hallo! Begge spiser slik at de holder vekten, det vil si at de har noenlunde lik forbrenning. Om en feit person spiser det samme som en tynn person så vil han ikke gå ned i vekt. Han må spise MINDRE enn den slanke personen for å gå ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner et samboerpar, hvor jenta er superslank, mens gutten har litt ekstra å ta i. De spiser noenlunde likt, og han kan ikke forstå hvorfor det er så stor forskjell på dem. Hallo! Begge spiser slik at de holder vekten, det vil si at de har noenlunde lik forbrenning. Om en feit person spiser det samme som en tynn person så vil han ikke gå ned i vekt. Han må spise MINDRE enn den slanke personen for å gå ned i vekt.

Dette er jo faktisk ikke logisk. Menn har fra naturens side høyere kaloribehov enn kvinnen. I tillegg vil jo den vekten i seg selv tilsi at kaloribehovet er større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av dem som tror det er forskjell på forbrenningen til folk. Jeg tror at noen har høyere eller lavere forbrenning enn gjennomsnittet. Det eneste jeg lurer på er om forskjellen er så stor at noen kan skylde utelukkende på dårlig forbrenning for at de ikke går ned i vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av dem som tror det er forskjell på forbrenningen til folk. Jeg tror at noen har høyere eller lavere forbrenning enn gjennomsnittet. Det eneste jeg lurer på er om forskjellen er så stor at noen kan skylde utelukkende på dårlig forbrenning for at de ikke går ned i vekt?

Dårlig forbrenning har jo alltid en bakomforliggende årsak, enten fysisk eller psykisk. Så man kan alltids skylde på dårlig forbenning, men det blir å sparke seg selv i leggen. Nå tar jeg selvsagt utgangspunkt i at de allerede spiser sunt og har et normalt aktivitetsnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er faktisk enig i mye av det du sier! Litt forskjell i folks forbrenning er det nok, men ikke i så stor grad at to friske personer som spiser nøyaktig det samme kan ende opp med at en blir megaovervektig og den andre tynn som en strek.

Enig i dette, jeg tror ikke forskjellen er så stor som mange vil ha det til. Jeg så en interessant dokumentar en gang der man tok for seg matvanene til veldig overvektige og undervektige. Det de hadde til felles var at de alle mente at de spiste passe mengde mat og sunn mat. Men det viste seg fort at de overvektige generelt sett spiste for mye og for kaloririk mat, slik at de la på seg. De undervektige spiste på sin side alt for lite mat og mat med for lite kalorier. Det ble ganske tydelig at "passe" og "sunn" er veldig relative begreper.

For veldig mange tror jeg det like gjerne kan ha mye for seg å ta en grundig gjennomgang av sitt eget kosthold, så kan man få en og annen aha-opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i dette, jeg tror ikke forskjellen er så stor som mange vil ha det til. Jeg så en interessant dokumentar en gang der man tok for seg matvanene til veldig overvektige og undervektige. Det de hadde til felles var at de alle mente at de spiste passe mengde mat og sunn mat. Men det viste seg fort at de overvektige generelt sett spiste for mye og for kaloririk mat, slik at de la på seg. De undervektige spiste på sin side alt for lite mat og mat med for lite kalorier. Det ble ganske tydelig at "passe" og "sunn" er veldig relative begreper.

For veldig mange tror jeg det like gjerne kan ha mye for seg å ta en grundig gjennomgang av sitt eget kosthold, så kan man få en og annen aha-opplevelse.

Du tenker på Supersize vs superskinny, som går på TV3. Jeg følger ikke med på den som går på tv3, for jeg har allerede sett alle episodene for flere måneder siden,hehe.

Men jeg skjønner det at det er mange stae folk her, som fortsatt ikke vil innse at alle har lik forbrenning, med mindre man går på medisiner som gør at man legger på seg/sliter med å ta seg, og folk med sykdom.

Jeg har ikke noe imot overvektige, og jeg var det en gang i tiden, og det er så lett å skylde på sykdom og andre ting. Men, jeg gikk ned, jeg kuttet ikke så mye ned på det jeg spiste, men jeg trente, og det hjalp, jeg forbrant mer enn jeg spiste, derfor gikk jeg ned. Kcal inn, kcal ut, for friske folk så er det det som har noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker på Supersize vs superskinny, som går på TV3. Jeg følger ikke med på den som går på tv3, for jeg har allerede sett alle episodene for flere måneder siden,hehe.

Nei, det var ikke supersize vs superskinny, jeg tror de som er med der innerst inne vet at de ikke er sunne. Det jeg så var en BBC-dokumentar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var ikke supersize vs superskinny, jeg tror de som er med der innerst inne vet at de ikke er sunne. Det jeg så var en BBC-dokumentar :)

Nå skal det sies at jeg så en annen interessant dokumentar i samme tidsrom. Den handlet om en gruppe normalvektige mennesker som fikk i oppdrag å spise fire ganger så mange kalorier enn det de vanligvis gjorde. Målet var å se om de la på seg så mye som de "burde" i forhold til kaloriinntaket. Utrolig nok var det noen av deltagerne som nesten ikke la på seg noe som helst. Og når eksperimentet ble avsluttet så gikk de tilbake til sin gamle vekt uten spesielle anstrengelser. Som sagt, dette var bare en dokumentar, så det blir bare en side av saken - men det er likevel interessant og tyder på at det er flere ting enn bare kaloriinntak som styrer vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
Jeg er en av dem som tror det er forskjell på forbrenningen til folk. Jeg tror at noen har høyere eller lavere forbrenning enn gjennomsnittet. Det eneste jeg lurer på er om forskjellen er så stor at noen kan skylde utelukkende på dårlig forbrenning for at de ikke går ned i vekt?

Det som denne gjesten med de store bokstavene og de hysteriske uttrykkene prøver å si er at en mengde mennesker bruker forbrenning som unnskyldning for å ikke gå ned:

"Å nei jeg tar aldri av jeg for jeg har så dårlig forbrenning!" sa hun mens hun slikket fingeren fri for syltetøy hun nettopp hadde fått ut av syltetøyskålen.

Poenget er at forbrenning er ikke en konstant: 1965 Blondie ble født, og dessverre med lav forbrenning. Den kan aldri endres uansett hva Blondie gjør resten av livet.

Det er mye mulig at forbrenningen min for tiden ikke er optimal. Det kan jeg og prøver jeg å få gjort noe med ved å være aktiv og trene slik at jeg øker min muskelmasse og dermed øker forbrenningen. En overvektig person uten muskelmasse og som aldri trener forbrenner nok mindre enn det en veltrent normalvektig gjør.

Og jeg tror det var det ernæringsfysiolog Devon mente. At det ikke er noen vesens forskjell på forbrenningen fra person til person i utgangspunktet, men at vi ødelegger den selv ved å spise feil (for mye eller for lite) og ikke trene på oss muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo også tenke på fordøyelsen da. Mesteparten man spiser kommer jo ut igjen, og dette kan sikkert variere fra person til person. Det er jo stor variasjon mellom hvor ofte folk går på do f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En overvektig person uten muskelmasse og som aldri trener forbrenner nok mindre enn det en veltrent normalvektig gjør.

Tror jeg egentlig ikke stemmer, all den tid en tyngre kropp bruker mer energi på alt den gjør. Hvis en overvektig person og en normalvektig personer trener det samme med samme intensitet vil den overvektige forbrenne mest kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man må jo også tenke på fordøyelsen da. Mesteparten man spiser kommer jo ut igjen, og dette kan sikkert variere fra person til person. Det er jo stor variasjon mellom hvor ofte folk går på do f.eks.

Forbrenning og fordøyelse har vel ikke noe å gjøre med hverandre sånn direkte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Tror jeg egentlig ikke stemmer, all den tid en tyngre kropp bruker mer energi på alt den gjør. Hvis en overvektig person og en normalvektig personer trener det samme med samme intensitet vil den overvektige forbrenne mest kalorier.

Hvilken del av "aldri trener" var det du ikke fikk med deg i mitt innlegg?

JA en overvektig vil forbrenne mer når denne er i fysisk aktivitet enn en normalvektig gjør. Men en person med større muskelmasse vil ha en høyere forbrenning generelt pga sin muskelmasse. Dvs. at man forbrenner mer ved høyere muskelmasse selv uten å trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken del av "aldri trener" var det du ikke fikk med deg i mitt innlegg?

JA en overvektig vil forbrenne mer når denne er i fysisk aktivitet enn en normalvektig gjør. Men en person med større muskelmasse vil ha en høyere forbrenning generelt pga sin muskelmasse. Dvs. at man forbrenner mer ved høyere muskelmasse selv uten å trene.

Det er da ikke bare i fysisk aktivitet den overvektige forbrenner mer, det gjelder da i høyeste grad hverdagsaktiviteter også. Og bare det å holde kroppen i gang - de basale funksjonene. Når man sammenligner en overvektig og en normalvektig person, selv om den normalvektige har stor muskelmasse, så vil den overvektige forbrenne mest kalorier.

Endret av Niema
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...