Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2010 #1 Skrevet 4. januar 2010 Det var det jeg har sagt hele tiden: http://tpn.vg.no/intervju/index.php?Inr=2127 Så søker dere opp "ulik forbrenning", så kan dere se hva enæringsfysiologen svarer. Det er jeg som har sagt hele tiden, det er så mange her, og utenfor internett som syter sånn over "jeg klarer ikke å gå ned fordi jeg har så dårlig forbrenning"!, folk som hverken bruker medisiner, eller er syke, så nå kan dere kanskje klappe igjen om det. Dere har akkurat lik forbrenning som alle andre friske mennesker.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2010 #2 Skrevet 8. januar 2010 Tragisk, ikke en kommentar engang, det var visst mange her som sleit med å akseptere det kanskje?
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2010 #3 Skrevet 8. januar 2010 Jeg tror nok det er noen som har lettere å legge på seg enn andre, men i det store bildet; man er hva man spiser i forhold til bevegelse. Er inntaket større enn x minutter bevegelse pr. dag, klart man legger på seg. Kom dere ut på tur / trening!
Pjukset Skrevet 8. januar 2010 #4 Skrevet 8. januar 2010 Det finnes sykdomstilstander som resulterer i dårlig forbrenning. Når folk sier at de har dårlig forbrenning er nok dette ofte tatt ut av lufta i frustrasjon over at de ikke har funnet en måte å gå ned i vekt på, men som nevnt - det finnes fysiske tilstander som gjør at mange sliter med forbrenningen, ja.
tineline Skrevet 8. januar 2010 #5 Skrevet 8. januar 2010 Dette er jo gammelt nytt. Det er det samme med de som sier de har dårlig immunforsvar. Sliter ikke det minste med å akseptere dette.
Pjukset Skrevet 8. januar 2010 #6 Skrevet 8. januar 2010 Dette er jo gammelt nytt. Det er det samme med de som sier de har dårlig immunforsvar. Sliter ikke det minste med å akseptere dette. Så du mener at det ikke det finnes folk med dårlig immunforsvar?
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2010 #7 Skrevet 8. januar 2010 Folk er forskjellige. Jeg og hun jeg bor sammen med spiser som regel det samme, men hun spiser mye mer. Hun er ganske så bedaglig av seg, mens jeg er litt mer aktiv. Mye vanskeligere for meg å holde vekta enn henne, enda hun spiser mer enn meg. Så det er forskjeller, men ikke så store som enkelte skal ha det til. Man kan jo ødelegge forbrenninga og ved f.eks. å spise lite over en periode osv. Og det finnes folk med dårligere immunforsvar, selv om de ikke har alvorlige sykdommer, immunsvikt, osv. Folk som hele tiden er forkjøla, folk som røyker, følk med elendig livsstil, dårlig kosthold, og flust av andre ting har dårligere immunforsvar.
Gjesten Skrevet 8. januar 2010 #8 Skrevet 8. januar 2010 Dette er jo gammelt nytt. Det er det samme med de som sier de har dårlig immunforsvar. Sliter ikke det minste med å akseptere dette. Tull. Noen har bedre immunforsvar enn andre.
Gjest Niema Skrevet 8. januar 2010 #9 Skrevet 8. januar 2010 Folk er forskjellige. Jeg og hun jeg bor sammen med spiser som regel det samme, men hun spiser mye mer. Hun er ganske så bedaglig av seg, mens jeg er litt mer aktiv. Mye vanskeligere for meg å holde vekta enn henne, enda hun spiser mer enn meg. Så det er forskjeller, men ikke så store som enkelte skal ha det til. Man kan jo ødelegge forbrenninga og ved f.eks. å spise lite over en periode osv. Du tror ikke det heller er sånn at hun har høy forbrenning, mens din forbrenning er normal?
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2010 #10 Skrevet 8. januar 2010 Og det finnes folk med dårligere immunforsvar, selv om de ikke har alvorlige sykdommer, immunsvikt, osv. Folk som hele tiden er forkjøla, folk som røyker, følk med elendig livsstil, dårlig kosthold, og flust av andre ting har dårligere immunforsvar. De som er mest oppegående på sykehjem, fysisk og psykisk er røykere.
tineline Skrevet 8. januar 2010 #11 Skrevet 8. januar 2010 (joda, folk har forskjellig immunforsvar, men LAVT immunforsvar skal du vel ha indremedisinske, reelle problemer for å ha. Akkurat som dårlig forbrenning fordrer medisinske problemer. Greit nå?)
Pjukset Skrevet 8. januar 2010 #12 Skrevet 8. januar 2010 (joda, folk har forskjellig immunforsvar, men LAVT immunforsvar skal du vel ha indremedisinske, reelle problemer for å ha. Akkurat som dårlig forbrenning fordrer medisinske problemer. Greit nå?) Indremedisinske, reelle problemer? Man trenger ikke ha alvorlig "indremedisinsk" sykdom for å ha dårlig immunforsvar, vitamin-mangel, depresjon osv er vel så mulige årsaker både ved immunforsvar og forbrenning.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2010 #13 Skrevet 8. januar 2010 Du tror ikke det heller er sånn at hun har høy forbrenning, mens din forbrenning er normal? Så det er mulig å ha høy forbrenning men ikke lav...? Er det DET debatten dreier seg om?
Tabris Skrevet 8. januar 2010 #14 Skrevet 8. januar 2010 Jeg har litt vanskelig for å tro at det ikke er forskjell i folks forbrenning. Min mor har alltid spist "vanlig mat" i vanlige mengder, og kun litt snop i helgene. Har også vært normalt aktiv først som husmor og så deretter ut i fysisk jobb, fulltid. Men hun har alltid vært ganske rund. Også har jeg ei venninne som har drukket minst en halv liter cola hver dag i minst fem år, spiser usunt og er lite aktiv - og hun er tynn som en strek.
Pjukset Skrevet 8. januar 2010 #15 Skrevet 8. januar 2010 Jeg har litt vanskelig for å tro at det ikke er forskjell i folks forbrenning. Min mor har alltid spist "vanlig mat" i vanlige mengder, og kun litt snop i helgene. Har også vært normalt aktiv først som husmor og så deretter ut i fysisk jobb, fulltid. Men hun har alltid vært ganske rund. Også har jeg ei venninne som har drukket minst en halv liter cola hver dag i minst fem år, spiser usunt og er lite aktiv - og hun er tynn som en strek. Selvsagt er det forskjell i folks forbrenning, på lik linje som det er forskjell i folks helse osv. Ingen av oss er like
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2010 #16 Skrevet 8. januar 2010 De som er mest oppegående på sykehjem, fysisk og psykisk er røykere. Og hva har det med forbrenning og immunforsvar å gjøre? Skulle likt å sett en kilde på at røykerne er de mest oppgående folkene på sykehjem btw. (joda, folk har forskjellig immunforsvar, men LAVT immunforsvar skal du vel ha indremedisinske, reelle problemer for å ha. Akkurat som dårlig forbrenning fordrer medisinske problemer. Greit nå?) Men man har vel strengt tatt lavt immunforsvar om man er under normalen? Det er jo ikke slik at med en gang man er litt under normalen så er man dødsyk. Enkelte blir veldig fort syke, pga bl.a. dårlig kosthold og usunn levestil, men de er ikke nødvendigvis syke av den grunn, kroppen tåler bare mindre. Vil jo si at folk som blir forkjøla 3 ganger i året f.eks. har et dårligere immunforsvar enn hva en som sjelden blir forkjøla har. Immunforsvar og slike ting har ofte med genetikk å gjøre, og kan tenke meg at forbrenning går litt på det samme. Men det er ikke slik at man kan skylde på dårlig forbrenning at man er feit, enten har man en sykdom, eller så gidder man bare ikke å jobbe hardt nok (om man virkelig vil bli tynn vel og merke)
starligt Skrevet 9. januar 2010 #17 Skrevet 9. januar 2010 for dumt og høre at alle har lik forbrenning.jeg har sky høy forbrenning.legger ikke på meg noen ting.noe jeg har sliti med i mange år.spiser normalt.men samboern legger på seg bare ved å se på en sjokolade.
Gjest Blondie65 Skrevet 9. januar 2010 #18 Skrevet 9. januar 2010 (endret) Problemet her er at det er enkelte som påstår at de ikke kan ta av eller at de er overvektig på grunn av en VARIG og UENDREBAR forskjell i deres forbrenning forhold til andres. De er uvitende om at de aller fleste mennesker kan forandre sin egen forbrenning ved å spise anderledes og trene anderledes. Når det gjelder imunforsvar så tror jeg også at det er liten forskjell fra en person til en annen når det gjelder et utgangspunkt for et friskt normalt menneske, men at enkelte pådrar seg et dårlig imunforsvar av forskjellige grunner og sykdommer er jeg helt overbevist om. Endret 9. januar 2010 av Blondie65
Chanel.No5 Skrevet 9. januar 2010 #19 Skrevet 9. januar 2010 Selvsagt er det forskjell i folks forbrenning, på lik linje som det er forskjell i folks helse osv. Ingen av oss er like Så absolutt enig her.
Pankreas Skrevet 9. januar 2010 #20 Skrevet 9. januar 2010 Medisinsk sett har man svært god grunn til å tro at det finnes store individuelle forskjeller i hvor mye man forbrenner på en dag, ved lik aktivitet og likt matinntak. Noen kan spise mye drittmat og aldri trene og likevel være tynne som fliser, mens andre må jobbe veldig mye med både trening og kosthold for å klare å holde seg på normal vekt. Å ha et usunt kosthold og lav fysisk aktivitet og likevel være syltynn er faktisk verre enn å være en overvektig som spiser sunt og trener regelmessig. Men joda, det finnes ignorante mennesker her også...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå