Gå til innhold

Dere som er sykmeldt


Fremhevede innlegg

Skrevet

..ringer dere for å bestille ny time for å forlenge sykmeldinga? Noen dager før den går ut eller 1-2 uker før for å være sikret å få time på legekontoret?

Tenker at det er dumt å ringe en uke før, for da føler jeg at jeg "planegger" å være syk lenge. Men det kommer kanskje an på diagnose..

Hva pleier dere å gjøre?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Meg_*
Skrevet

Hei

Jeg har vært sykmeldt over lengre tid. Det jeg gjør for å forlenge perioden, er at jeg bestiller time (over nett) til "evt. forlengelse av sykmelding" - hvis jeg skulle bli bra innen den tid, kan jeg jo bare avbestille sykmeldingen!

Ellers hadde jeg fått problemer, for sykmeldingen skal gå i ett, og da kan jeg ikke vente en uke på å få time, rett og slett.

Skrevet

Det avhenger veldig av situasjonen. Har man langvarig sykdom som forventes å vare i månedsvis, så ringer jeg noen dager før og ber om å få sendt sykmelding i posten. Men dreier det seg om influensa o.l, så ringer jeg evnt dagen før sykmelding går ut.

Får du ikke time samme dag så gjør ikke det noe, lege kan tilbakedatere sykemelding til den dagen du ringte og bestillte time, men ikke før.

Skrevet
Det avhenger veldig av situasjonen. Har man langvarig sykdom som forventes å vare i månedsvis, så ringer jeg noen dager før og ber om å få sendt sykmelding i posten. Men dreier det seg om influensa o.l, så ringer jeg evnt dagen før sykmelding går ut.

Får du ikke time samme dag så gjør ikke det noe, lege kan tilbakedatere sykemelding til den dagen du ringte og bestillte time, men ikke før.

Om jeg forstår deg rett her så mener du at en lege ikke kan tilbakedatere lenger enn da du en ringte? Det stemmer ikke helt. Min lege gjør det. Jeg ringer aldri for å få time. Ringer jeg så tar det 2 måneder før jeg får time, MEN det er bare å dra til legesenteret så får man komme inn innen ca 1 time. Jeg er nå sykmeldt og den går ut i helgen. Jeg skal dra til legen på fredag.

Skrevet

Hvis man ikke får time så er jo ikke det noe man selv kan noe for. Min lege daterer sykmeldingen fra dagen etter den forrige gikk ut, og det gjør hun både om jeg kommer før sykmeldingen går ut, og om jeg kommer etter den går ut. Når man ringer og avtaler time har ingenting med saken å gjøre. Jeg pleier å bestille time samtidig som jeg går derfra, og da til et par dager før sykmeldingen går ut.

Skrevet
Om jeg forstår deg rett her så mener du at en lege ikke kan tilbakedatere lenger enn da du en ringte? Det stemmer ikke helt. Min lege gjør det. Jeg ringer aldri for å få time. Ringer jeg så tar det 2 måneder før jeg får time, MEN det er bare å dra til legesenteret så får man komme inn innen ca 1 time. Jeg er nå sykmeldt og den går ut i helgen. Jeg skal dra til legen på fredag.

Legen har faktisk ikke lov til å gjøre dette. Hvis du ringer 12 oktober, kommer til lege 15 oktober og sier at du har vært syk fra 10 oktober, så har ikke legen lov til å sette sykemeldingsdato tidligere enn 12 oktober. Hvis legen din gjør dette, bryter h*n loven.

Skrevet
Hvis man ikke får time så er jo ikke det noe man selv kan noe for. Min lege daterer sykmeldingen fra dagen etter den forrige gikk ut, og det gjør hun både om jeg kommer før sykmeldingen går ut, og om jeg kommer etter den går ut. Når man ringer og avtaler time har ingenting med saken å gjøre. Jeg pleier å bestille time samtidig som jeg går derfra, og da til et par dager før sykmeldingen går ut.

Hvis man har løpende sykemeldinger, så stiller det seg selvsagt annerledes.

Skrevet
Hvis man har løpende sykemeldinger, så stiller det seg selvsagt annerledes.

Ja, det er nok annerledes når man går over lengre tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...