Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_meme_*
Skrevet

Hei!

Er det noen som har erfaring med å være flyktningsguide i Røde Kors? Eller kjenner noen som er dette? Evt. hva man kan finne på sammen etc.

Håper på svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her henger jeg meg på, siden jeg lurer på om jeg skal melde meg som flyktningguide selv. :)

Gjest Gjest_norah_*
Skrevet

det kan jeg fortelle om:)

er ikke flyktningeguide selv, men har god kjennskap til det av flere grunner.

tror ikke jeg skal fortelle så mye om røde kors generelt, da de holder kurs - og dette jo er et nettforum - men jeg kan fortelle litt om aktiviteten, og hvordan dette har vært for de jeg kjenner som har vært flyktningeguide(både guiden og brukeren).

det viktigste er jo kanskje å huske på å snakke mest mulig norsk - dette er veldig viktig for at brukeren/flyktninger skal inkluderes i både arbeidsliv og sosialt.

aktivitetene kan være veldig forskjellige, og du avtaler sammen med den du er guide for. generelt sett skal man gjøre ting som fører til at brukeren blir mer inkludert - og det kan være alt fra praktiske ting(hvor pleier man handle ting og tang, hvor er ulike kontorer/hvordan kan de bli aktive på fritiden og møte andre) til faktiske sosiale aktiviteter.

man kan enten trene sammen, gå på cafè, kanksje gå turer i skogen, bade, og gjøre andre ting som er "vanlige" i norge.

det gjelds jo å bli litt kjent med den andre og høre hva de selv vil ha ut av deg - kanskje de vil øve mest på språk(se norsk film, øve seg med flere, låne norske bøker på bibliotek), kanksje de vil være mer sosiale(fortelle hvor nordmenn typisk er sosiale - kor, sport e.l).

ja. i det hele tatt. dere gjør hva dere selv vil gjøre - så lenge det fører til at den andre blir litt bedre rustet til å skjønne hva som er lurt for å inkluderes i det norske samfunnet.

og typisk for det er språk, utdannelse - i tillegg til at frivillighet faktisk er en veldig vanlig ting for nordmenn ifht inkludering. mange får jo sine venner og bekjente gjennom org som rødekors, kor, dansegrupper, korps, osv.

noen blir veldig gode venner, andre møtes bare til faste avtaler.

hvis man ikke passer sammen(men det er sjeldent siden begge intervjues og koples sammen av koordinator) så er det bare til å gi tilbakemelding om det og bytte guide/aktivitet.

man koples ofte sammen med noen som er litt "Lik" en selv i alder/om man har barn eller ikke/noen felles interesser - og man er alltid guid for samme kjønn.

hurra og lykke til:) :jepp:

Gjest Gjest_meme_*
Skrevet

Takk for svar.

Jeg er/har vært flyktning selv (oppvokst i Norge - nå norsk statsborger), og av både den grunn er jeg både engasjert og interessert i integrering av flyktninger/innvandrere i det norske samfunn. Det er noe jeg vil jobbe med på en daglig basis, og med tanke på at jeg går samfunnsvitenskap, vil det være en fin erfaring. Jeg har ingenting imot frivillig arbeid, så lenge det er nogenlunde relevant for meg.

Jeg er mest "redd" for å ikke ha noe å finne på med flyktningen. Samtidig føler jeg og tror også at jeg har noe å bidra med, siden jeg har gått gjennom situasjonen før. Jeg er mest nysgjerrig på hvordan det er å være en guide, hvilke spørsmål man blir stilt ovenfor etc. Og jeg har hjulpet et par nykommere fra ulike land, som jeg har møtt gjennom jobb og utdanning, til å finne seg til rette og hjelpe til med norsken - det kan vel ikke være veldig forskjellig fra hva en flyktningshjelp går ut på?

Jeg har sett at de holder kurs, allerede i februar for både vanlig flyktningsarbeider og for barn/ungdom, og jeg skal melde meg opp, når jeg har fått søkt litt mer rundt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...