Lizz84 Skrevet 4. januar 2010 #1 Skrevet 4. januar 2010 Det er nytt år og nye muligheter som det så fint heter! Planen er å starte året med å fylle opp kjøleskap, fryser og skap med sund og god mat. Vil du hjelpe meg å skrive handleliste, så blir jeg kjempe glad for forslag! Supert om du vet om butikker som har noen gode tilbud denne uken også
Tropehus Skrevet 4. januar 2010 #2 Skrevet 4. januar 2010 Jeg velger magert kjøtt og spiser som regel 2 vegetarmiddager i uken. Jeg lager det meste fra "bunnen av" - altså ingen Toro etc, men klart - jeg lager ikke mine egne hermetiske tomater. Jeg spiser mye kyllingfilet, karbonadedeig og magert svinekjøtt. Jeg lager endel gryter der jeg tar det jeg har i skapet; squash, løk, hvitløk, gulrøtter, purre, paprika, aubergine osv og lager en spicy saus til. Ved siden av kan man ha pasta, ris og/eller salat. Dette kan varieres i det uendelige; mexicansk vri, indisk vri osv. Billig, og metter godt. Egner seg også fint som lunsj dagen derå. Lager du tomatsaus fra bunnen kan dette fryses og brukes i pasta bolognese, lasagne, enchiladas osv - mye bedre, sunnere og billigere enn den du kjøper på glass! Jeg lager min på slump, men basisoppskriften er omtrent sånn: 2 store løk (finhakkes) 1 hvitløk (finhakkes) 2 store gulrøtter 3-4 stenger selleri 3 bokser tomater (400g) 1 boks tomatpurè 3ss god olivenolje salt pepper basilikum (jeg bruker tørket) timian (også tørket) chilli sukker 1 flaske eller boks øl (eller vann, men øl setter utrolig god smak!) Grønnsakene hakkes og blankes i smør eller olje, så tilsetter man tomatene, øl eller vann og krydder etter behag. Jeg bruker ganske mye chilli. La småkoke så lenge du gidder, minst 20 min, gjerne 1 time eller mer - juster med vann for å få riktig konsistens. Denne oppskriften blir ca 2.5 liter saus. Av pålegg spiser jeg hamburgerrygg, leverpotei og mager spekeskinke med masse grønnsaker til. Jeg bruker ofte sennep, majones eller pesto som alternativ til smør - fordi det gir bedre smak og oljen i pesto og majones er "sunnere" enn smør.
Lizz84 Skrevet 4. januar 2010 Forfatter #3 Skrevet 4. januar 2010 Takk for supre tips!! Tomatsausen skal testes ut i dag, helt klart!
mia83 Skrevet 4. januar 2010 #4 Skrevet 4. januar 2010 Ica Maxi har 10kr-tilbud denne uka! Kanskje du finner noe der?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå