Gjest negasjon Skrevet 4. januar 2010 #1 Skrevet 4. januar 2010 Hva er dette? Jeg har alltid hatt et godt syn, og har enda et langsyn som fungerer, i alle fall ser jeg skarpt da. Men nærsynet har i løpet av et år blitt så ille at jeg har måttet skaffe meg lesebriller, som jeg selvfølgelig til alles bestyrtelse kjøpte på Rema. Styrke to. Noen ganger når jeg leser, og jeg leser helst uten briller bare lyset er godt nok, får jeg en sort flekk som virker som det er på høyre øyet. Den er liten, mindre enn ett knappenålsøye. Optiker skriker alle sikkert, men jeg bare spør om noen har hørt om det, en så dramatisk reduksjon av nærsynet og den flekken. Flekken har jeg ikke sett på par dager, men jeg driver ikke og gjeter den. Men er det bare alderen? Jeg er 41. Mine foreldre hadde ikke lesebriller i den alderen, men kanskje jeg husker feil. Jeg har ikke spurt dem, for da får jeg spørsmål selv. Men jeg synes nærsynet mitt har blitt veldig svekket i løpet av de ...skal vi si tre siste årene..
Aftensol Skrevet 4. januar 2010 #2 Skrevet 4. januar 2010 Jepp! Jeg roper optiker eller øyelege! Det kan jo selvfølgelig være dette: http://www.lommelegen.no/332773/svarte-prikker-i-synsfeltet Eller noe mer alvorlig... Og for all del, ikke kjøp briller på rema.. Hvis du har kjøpt noen som er sterkere enn det du egentlig trenger så tilpasser øyet seg til det og du får faktisk såpass dårlig syn..
Gjest Katee Skrevet 7. januar 2010 #3 Skrevet 7. januar 2010 Hvis det er én flekk du ser som følger øyets bevegelse og som du gjerne merker når du ser på en hvit vegg... så er det sannsynligvis ingenting. Har opplevd det selv og det er veldig vanlig. Men ser du flere flekker oppfordrer jeg deg å stikke til optiker kjapt som bare det! Han/hun henviser deg til øyelege om det er fare på ferde. Du bør absolutt ta en synsprøve før du kjøper briller (om det være seg billigbriller på Rema..) Ferdigbrillene er laget med ett standarisert PD-mål (avstanden mellom pupillene dine) og vil ikke være optimale. De har også lik styrke på hvert øye noe mange IKKE har og de korrigerer ikke skjeive hornhinner. Du får forresten lesebriller til under 200-lappen hos optikeren med DINE styrker =) Du er i aldersgruppen som gjerne må ha lesebriller/progressive briller, men du er jo heldig som kunne vente så lenge da Var 24 da jeg fikk påvist såkalt 'alderstillegg' =) Det får vel være nok optikus-babbel fra meg for i dag
Gjest negasjon Skrevet 8. januar 2010 #4 Skrevet 8. januar 2010 Ok...har ikke lest linken for jeg tør ikke å bli syk. På rema først, og etterpå på Nille tok jeg selv en synstest og prøvde brillene mot små usynlig skrif som jeg før kunne lese uten problemer. Men var ikke klar over at det kan være forskjell på øynene...men brillene der er jo så billige at jeg kan kjøpe med meg alle styrker og så foreta min egen analyse hjemme? Jeg tuller, men så er det tannlegen, gyn.us. osv osv.
Gjest Katee Skrevet 8. januar 2010 #5 Skrevet 8. januar 2010 hihi, ser det for meg! Det finnes utroooolig mange styrker sånn egentlig da men, men... Uansett: Lykke til
Gjest negasjon Skrevet 9. januar 2010 #6 Skrevet 9. januar 2010 hihi, ser det for meg! Det finnes utroooolig mange styrker sånn egentlig da men, men... Uansett: Lykke til Takk takk. Jeg glemmer brillene for det meste og har skiftet til høyere watt på lesebordslampa. Det er bare når jeg må, at jeg bruker brillene. Siden jeg alltid har lest på senga før jeg sovner (singel eller sambo), synes jeg brillene er et fremmedlegeme som bare irriterer meg og da får jeg ikke sove. Må man har briller? Noen sier at synet kan bli verre hvis man ikke bruker briller eller leser i dårlig lys (ja, har lest mye med lommelykt eller helst talgelys, så moren min har kommentert det når jeg har vært på besøk. Det er vel noe jeg må forholde meg til, å bruke briller når jeg leser. Men jeg synes tekststørrelsen blir stor, og bare å ha brillene på, i redsel for å ødelegge dem, holder meg våken. Men å ødelegge briller som ikke koster mer enn noen småpenger, burde ikke plage meg, jeg kan jo ha et lager i skuffa.
Gjest negasjon Skrevet 9. januar 2010 #7 Skrevet 9. januar 2010 Jepp! Jeg roper optiker eller øyelege! Det kan jo selvfølgelig være dette: http://www.lommelegen.no/332773/svarte-prikker-i-synsfeltet Eller noe mer alvorlig... Og for all del, ikke kjøp briller på rema.. Hvis du har kjøpt noen som er sterkere enn det du egentlig trenger så tilpasser øyet seg til det og du får faktisk såpass dårlig syn.. Hvis det er én flekk du ser som følger øyets bevegelse og som du gjerne merker når du ser på en hvit vegg... så er det sannsynligvis ingenting. Har opplevd det selv og det er veldig vanlig. Men ser du flere flekker oppfordrer jeg deg å stikke til optiker kjapt som bare det! Han/hun henviser deg til øyelege om det er fare på ferde. Du bør absolutt ta en synsprøve før du kjøper briller (om det være seg billigbriller på Rema..) Ferdigbrillene er laget med ett standarisert PD-mål (avstanden mellom pupillene dine) og vil ikke være optimale. De har også lik styrke på hvert øye noe mange IKKE har og de korrigerer ikke skjeive hornhinner. Du får forresten lesebriller til under 200-lappen hos optikeren med DINE styrker =) Du er i aldersgruppen som gjerne må ha lesebriller/progressive briller, men du er jo heldig som kunne vente så lenge da Var 24 da jeg fikk påvist såkalt 'alderstillegg' =) Det får vel være nok optikus-babbel fra meg for i dag Takk til dere begge. Jeg klarer ikke forholde meg til at øynene blir dårligere...alder eller ikke alder. Jeg liker jo solbriller og har flere som jeg bytter etter humør, som man bytter klær. Men dette er ikke det samme. Jeg skal forsøke å lese linken, men flekken forflytter seg ikke...det er når jeg leser at jeg har oppdaget den, men jeg har oversett den og dyttet den bak i bevisstheten. Hvis jeg var vant til briller fra jeg var ung, ville det kanskje vært lettere nå, men jeg sliter, spesielt med det å lese på senga. Kontaktlinser må jo tas ut om kvelden, så det kan jeg glemme.
Gjest Katee Skrevet 9. januar 2010 #8 Skrevet 9. januar 2010 du får linser som du kan sove med de er faktisk ganske gode nå. Mine funker fint. SYns det er veldig fint å faktisk kunne se NOE når jeg står opp om morgenen (jeg ser praktisk talt ingenting uten briller eller linser) hehe
Gjest troyamin-utlogget Skrevet 9. januar 2010 #9 Skrevet 9. januar 2010 får jeg en sort flekk som virker som det er på høyre øyet. Den er liten, mindre enn ett knappenålsøye. Jeg skal forsøke å lese linken, men flekken forflytter seg ikke...det er når jeg leser at jeg har oppdaget den, men jeg har oversett den og dyttet den bak i bevisstheten. . Ikke for å skremme, men det var en "flekk" som ikke forsvant i synsfeltet til min samboer som gjorde at vi kontaktet legevakten. I tillegg hadde han litt influensasymptomer (men det hadde vi alle i fam på den tiden) Det tok ikke mange timene og blodprøvene før han fikk konstatert leukemi. Så gå og sjekk deg grundig!!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå