Huldra Skrevet 28. august 2003 #1 Skrevet 28. august 2003 Etter et flott bryllup den 9. august tenkte jeg nå å få gjort "Benjamin Roberts" kjolen min ren og pen igjen... som sagt så gjort, troppa opp med hele stasen på det lokale renseriet. Til min store overraskelse så sier hun at de ikke kan rense en slik kjole fordi den ikke er P-merket... altså tåler den ikke slik rens som de kan tilby, da må jeg til utlandet, sier hun.... hm.. Så hva gjør jeg da? Kan man vaske en slik kjole? (de i brudebutikken mente det) Hva har dere gjort? Det er både perler, strass og "broderi" på kjolen.... Hjelp!
Tyren Skrevet 28. august 2003 #2 Skrevet 28. august 2003 Har du vært i kontakt med butikken der du kjøpte kjolen? Kanskje de har noen råd. Jeg ville ihvertfall ikke ha forsøkt å vaske den selv... Jeg har en selskapskjole som det ikke står noe p-merke i og det har aldrig vært noe problem å rense den... Hvis det er flere renserier i nærheten, vil jeg anbefale deg å prøve hos noen andre.
Gjest Anonymous Skrevet 28. august 2003 #3 Skrevet 28. august 2003 Når man renser klær benyttes det et stoff som heter Perklor (P). Dette stoffet ødelegger plasten i perlene/strassen. Brudekjoler blir derfor vasket forsiktig, og der det er flekker benytter man flekkfjerning.
Gjest Anonymous Skrevet 28. august 2003 #4 Skrevet 28. august 2003 Renset min kjole på Flekken Renseri OleVigs gt. Oslo. Måtte ta ansvar for perlene selv... Men det gikk så fint så. De er kjent for å være veldig dyktige på brudekjoler der.
smile Skrevet 28. august 2003 #5 Skrevet 28. august 2003 Jeg ble nettopp anbefalt å vaske min lilly kjole selv og den ble visst helt fin etterpå. Men tror ikke de brukte vaskepulver men zalo eller grønnsåpe....???? Kanskje ikke zalo for det bleker jo . Jeg skal sjekke det, men all skitt nederst på aknten hadde gått av!
Huldra Skrevet 28. august 2003 Forfatter #6 Skrevet 28. august 2003 Hvis det blir aktuelt å bare vaske kjolen så blir jeg å la Renseriet vaske den, da de har mye større maskin. Sløret tar jeg bare i badekaret til naboen.
Pip Skrevet 30. august 2003 #7 Skrevet 30. august 2003 Jeg ble frarådet å levere min kjole hos renseri, da den var i flere lag chiffon, og dermed svært tynn og 'sårbar'. Jeg kjøpte derfor nylonvask på dagligvarebutikken, og la kjolen i bløt i badekaret. Den ble helt fin den! :D
-ida- Skrevet 30. august 2003 #8 Skrevet 30. august 2003 jeg har akkurat levert min penkjole som har masse perler og stener brodert på seg til rens, de ville først ikke ta i mot den der heller, det sto ikke noen p i den heller. Men jeg har kjøpt den i Usa og det sto på at den kunne renses, den holdt seg like pen etterpå den og nå er den som ny!! All pynten besto vasken, og jeg vet jo ikke hva de har gjort med den, men ren er den i allefall blitt.
ringblomst Skrevet 31. august 2003 #9 Skrevet 31. august 2003 Min kjole må syes litt her og der, og da spurte jeg om de renser den før jeg skal bruke den. Ja, det skulle de, så jeg regner med å spørre brudesalongen hvilket renseri de vil anbefale meg å bruke når den tid at jeg må rense den igjen kommer.
silja Skrevet 31. august 2003 #10 Skrevet 31. august 2003 Jeg ble frarådet å levere min kjole hos renseri, da den var i flere lag chiffon, og dermed svært tynn og 'sårbar'. Jeg kjøpte derfor nylonvask på dagligvarebutikken, og la kjolen i bløt i badekaret. Den ble helt fin den! :D samme her! Min demetrios med broderier og perler er i polyester, og iflg Christiane blir resultatet mye bedre dersom man vasker selv. De har hatt så mye dårlig erfaring med renserier, så de sluttet helt å sende dem på rens, og gjør det heller selv. Putter den faktisk i maskinen på 50grader(!) Men kan også vakse for hånd. Det beste er visst å bruke omo/blenda colour ev milo el nylonvask. Og disse kjolene blir kjempefine! abslolutt å anbefale! Derfor går min kjole i maskina uten at jeg er engstelig for den. (perlene/broderiet blir ikke ødelagt, da kjolen tar så mye plass i maskina at den ie har sjans for å bli kastet så rundt...) Så jeg, jeg anbefaler dere alle å styre unna renseriet! Spar pengene og kjolen, gjør det selv! Ta gjerne kontakt med salongen så får du nærmere beskrivelse for fremgangsmåte for akkurat din kjole
ringblomst Skrevet 31. august 2003 #11 Skrevet 31. august 2003 Vil bare kommentere at min kjole ikke har et eneste broderi, perle el.l, og er i mikado, sikkert derfor det er helt greit å rense min kjole, for ellers virker det jo som brudesalongene fraråder rensing.
Gjest Gjest_smiley_* Skrevet 19. november 2008 #12 Skrevet 19. november 2008 Vil bare kommentere at min kjole ikke har et eneste broderi, perle el.l, og er i mikado, sikkert derfor det er helt greit å rense min kjole, for ellers virker det jo som brudesalongene fraråder rensing. Plukker opp denne gamle tråden! er det noen som vet hvor høy sentrifugering man skal ha, eller skal man droppe det, og ta den ut søkkvåt og henge opp? Og hvordan er det med korsettet som er i kjolen, går det bra? Brukte dere tøymykner?
Honey Skrevet 19. november 2008 #13 Skrevet 19. november 2008 Har kjøpt kjole brukt jeg, og den var ikke renset siden jeg fikk valget mellom rensing eller underskjørt. Tror jeg kommer til å slite litt med å få den ren hvis ikke renseri kan det. Kan jeg f.eks. håndvaske kantene som er de verste? Den er jo ikke skitten på utsiden, bare på kantene på innsiden.
LilleMy28 Skrevet 19. november 2008 #14 Skrevet 19. november 2008 Har kjøpt kjole brukt jeg, og den var ikke renset siden jeg fikk valget mellom rensing eller underskjørt. Tror jeg kommer til å slite litt med å få den ren hvis ikke renseri kan det. Kan jeg f.eks. håndvaske kantene som er de verste? Den er jo ikke skitten på utsiden, bare på kantene på innsiden. Problemet med å bare ta flekker eller en kant er at det kan bli en vannrand der og det ser ikke pent ut, derfor er det bedre å ta hele kjolen. Jeg har kjøpt kjole i en butikk med lang erfaring med leiekjoler og de sier at de vasker de på 40 grader i vanlig vaskemaskin. Men sikkert greit å bruke mild og flytende vaskemiddel slik at det ikke setter seg såperester i stoffet. Ellers har jeg en selskapskjole i chiffon med perlebroderier, den tok jeg og håndvasket i milo pga av en flekk midt på skjørtet, den ble helt fin.
HelloKjersti Skrevet 20. november 2008 #15 Skrevet 20. november 2008 Jeg brukte først nylonvask på flekkene på kjolen min, deretter stappa jeg den inn i et dynetrekk og kjørte den på håndvaskprogrammet i vaskemaskina. Jeg skrudde av sentrifugen, og brukte Milo som vaskemiddel. Funka helt fint! Var heller ikke noe problem å henge opp kjolen til tørk etterpå. Den ble faktisk fint lite krøllete, kan ikke se at den har vært i maskinen. Men så rettet jeg på den da jeg hang den opp også. Renseriet ville ikke rense kjolen, pga perler, og ville heller ikke garantere at den overlevde vask hos dem. Derfor tok jeg meg av det selv. Hadde også et sjal til kjolen, med samme perlene på, som jeg brukte som testkanin før jeg turde å hive kjolen i maskinen.
pinkybride Skrevet 20. november 2008 #16 Skrevet 20. november 2008 Vasket kjolen min selv. brukte milo og la først litt i bløt i badekaret, vasket for hånd og hang opp til tørk er så god som ny. Hadde masse perler strass ol. på kjolen, men alt er like fint
Gjest Fru Dion Skrevet 20. november 2008 #17 Skrevet 20. november 2008 Jeg giftet meg i helgen og kjolen ble ganske så skitten nede ved kanten og oppe rundt brystet ( hadde brukt spraytan). Renseriene ville ikke ta ansvar for noe (men de kunne gjerne ta den den inn - for iregel gikk det bra.. Akkurat som det holder for en kjole til nesten 20tusen kr) så min mor vasket den i badekaret med Milo. Hengte den så opp for å drypp tørke og nå er den helt ren og ser ut som den er opp dampet i tillegg. Steiner og perler er like fine. ANBEFALES! Helt sykt at renseriene fraskriver seg et hvert ansvar - da burde de ikke ta inn kjolene til rens om de ikke klarer få den ren uten å ødelegge den.
Grønt blad Skrevet 20. november 2008 #18 Skrevet 20. november 2008 Helt sykt at renseriene fraskriver seg et hvert ansvar - da burde de ikke ta inn kjolene til rens om de ikke klarer få den ren uten å ødelegge den. Jeg vil tro at de klarer å få den ren og pen uten å ødelegge den det minste i de aller fleste tilfeller. Problemet er bare at hvis det skulle skje et eller annet, som f.eks. at noen perler løsnet el., så vil noen klage og kanskje kreve nye kjole eller noe annet dyrt. Derfor er renseriene/vaskeriene svært opptatt av å gjøre det klart for kunden at det kan hende at kjolen blir litt ødelagt, i form av f.eks. å miste noen perler. Når kunden vet det får han/hun selv avgjøre om det er verdt å ta risikoen, eller om de velger å gjøre den ren selv.
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2008 #19 Skrevet 20. november 2008 Hvilket stoff var kjolene dere vasket selv i?? Agape tar den inn til rens, men skal ha 750 kr. vil helst selge den etterpå, men må jo gå masse ned i pris og vil derfor ikke betale så mye for vask. Problemet er bare at kjolen har ett chiffonlignende stoff øverst og vet ikke om det vil reagere på vasking. har jo ikke lyst å øelegge en kjole til 10 000 kr. Har heller ikke badekar. Kan jeg vaske den dusjen? Ellers får jeg gå til innkjøp av en stor balje
Gjest Gjest_Hester_* Skrevet 21. november 2008 #20 Skrevet 21. november 2008 Hvis du har en kjole med mye perler på må den renses hos et renseri som har en Hydrokarbon rensemaskin. Tror det er et renseri på Vinderen som har dette -Vinderen vask og rens????
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå