Gjest Hilde K S Skrevet 3. januar 2010 #1 Skrevet 3. januar 2010 Her tidligere i høst diskuterte man hva fattigdom var. Der kunne man konkludere med at jeg og mine tre barn, ville hatt kr 13.110,- å leve for hver måned etter at hus og strøm var betalt. Jeg har da ikke tatt med barnetrygd på 3.880,-. Forsøket går ut på å finne ut om det er mulig å leve bra på disse pengene og om jeg kan klare å sette av penger hver uke. Hver søndag betaler jeg regninger som har forfall uken etter og tar deretter ut ukens pott til mat, bensin, klær og alt annet som trengs. Dokumenterer med hva som er handlet, hva det kostet osv. Regner ikke med barnetrygden, så da er det kr 3.025,- pr uke. (13.110,- x 12 mnd / 52 uker. I dag har jeg betalt: bokklubbregning kr 129,- mobilregning til barna kr 624,- Da kan jeg ta ut 2.200,- i morgen.
Kanutte Skrevet 3. januar 2010 #2 Skrevet 3. januar 2010 Tar du i dette regnestykket høyde for at det noen måneder er ekstra mange regninger? Hos oss er for eksempel februar og mars måneder med ekstra store regninger (årsavgift, studielånx2 og forsikring).
Shade Skrevet 3. januar 2010 #3 Skrevet 3. januar 2010 Var det etter at strøm og var betalt? Hvis man har en inntekt i den størrelsen er det vel svært usansynlig at man får dekket strøm av NAV. Så det blir vel ikke helt autentiskt
Gjest Hilde K S Skrevet 3. januar 2010 #4 Skrevet 3. januar 2010 Tar du i dette regnestykket høyde for at det noen måneder er ekstra mange regninger? Hos oss er for eksempel februar og mars måneder med ekstra store regninger (årsavgift, studielånx2 og forsikring). Jeg leier bolig, har ikke bil og dermed ikke store utgifter til forsikring. Siden jeg er på sosialstønad, har jeg et billig fagforeningsmedlemsskap på kr 200,- pr halvår, som også dekker innboforsikring. Jeg har ikke studielån. Det ble nedskrevet, da jeg ikke lenger har inntekt. Derfor har jeg ingen måneder med store regninger. Sosialkontoret ba meg selge bilen, for at jeg skulle klare meg to måneder på det jeg fikk for den. Nå er pengene etter bilsalget borte og jeg har kun sosialstønaden å leve på.
Gjest Hilde K S Skrevet 3. januar 2010 #5 Skrevet 3. januar 2010 Var det etter at strøm og var betalt? Hvis man har en inntekt i den størrelsen er det vel svært usansynlig at man får dekket strøm av NAV. Så det blir vel ikke helt autentiskt Dette er hva en mor med forsørgeransvar for tre barn har fra NAV.
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2010 #6 Skrevet 3. januar 2010 Nå ble jeg forvirret her. Er dette din reelle situasjon eller bare et eksperiment? :klø:
Gjest Hilde K S Skrevet 3. januar 2010 #7 Skrevet 3. januar 2010 Legg merke til at jeg ikke har tatt med bidrag eller barnetrygd ved beregning av hvor mye jeg har pr uke.
Gjest Interessert Skrevet 3. januar 2010 #8 Skrevet 3. januar 2010 Spennende eksperiment som jeg vil følge med på. Men hvorfor tar du ikke med barnetrygden i regnestykket?
Shade Skrevet 3. januar 2010 #9 Skrevet 3. januar 2010 Dette er hva en mor med forsørgeransvar for tre barn har fra NAV. Hehe strøm er ikke gratis selv om man har 3 barn Hva mente du forresten med at studielånet ble nedskrevet?
Shade Skrevet 3. januar 2010 #10 Skrevet 3. januar 2010 (endret) Stønaden ville blitt kuttet tilsvarende bidraget Endret 3. januar 2010 av Shade
Gjest Hilde K S Skrevet 3. januar 2010 #11 Skrevet 3. januar 2010 Nå ble jeg forvirret her. Er dette din reelle situasjon eller bare et eksperiment? :klø: Det er et eksperiment. Etter et halvt år på denne måten, kommer jeg til å ha avsindig mye penger på sparekontoen. Årsaken til dette eksperimentet, er at mange synes sosialstønad er for lite til å kunneleve greit på. Jeg mener det motsatte, så jeg har tatt utgangspunkt i hva sosialstønadssatsene er i dag og ser deretter om det er mulig å leve ok på det.
Gjest Hilde K S Skrevet 3. januar 2010 #12 Skrevet 3. januar 2010 Hehe strøm er ikke gratis selv om man har 3 barn Hva mente du forresten med at studielånet ble nedskrevet? Man får slettet studielånet dersom man blir varig ufør.
Gjest Hilde K S Skrevet 3. januar 2010 #13 Skrevet 3. januar 2010 Hehe strøm er ikke gratis selv om man har 3 barn Hva mente du forresten med at studielånet ble nedskrevet? Strømregningen blir betalt av NAV.
Rosalie Skrevet 3. januar 2010 #14 Skrevet 3. januar 2010 Strømregningen blir betalt av NAV. Du snakker nå om sosialstødnad, sant? Da er det slett ikke sikkert du får dekket strømutgifter, nei. Mange sosialkontor regner også inn bidrag og barnetrygd i livsoppholdsgrunnlaget. Noe de har full anledning til.
LineGourmet Skrevet 3. januar 2010 #15 Skrevet 3. januar 2010 Aha.. du er på sosialstønad og dermed får du selvsagt dekket boutgifter (dvs leie + strøm). Ok Keep us posted. (jeg tviler på at du får noe til overs )
Shade Skrevet 3. januar 2010 #16 Skrevet 3. januar 2010 Du snakker nå om sosialstødnad, sant? Da er det slett ikke sikkert du får dekket strømutgifter, nei. Mange sosialkontor regner også inn bidrag og barnetrygd i livsoppholdsgrunnlaget. Noe de har full anledning til. Netopp, og hvis det er sosialstøtte du går på får du heller ikke slettet studielånet
Gjest Gjest_P_* Skrevet 3. januar 2010 #17 Skrevet 3. januar 2010 Såvidt jeg husker var jeg med i den diskusjonen om fattigdom som du nevner. Der ble det diskutert diverse satser og scenarioer, og såvidt jeg husker skrev jeg noe sånt som at jeg skulle klart meg på 2000,- pr måned, med ett barn, når faste utgifter var betalt, i 6 mnd. Dette begrunnet jeg med at jeg har huset fullt av mat, ved i boden, bilen har nettopp vært på sevice, osv. Du har jo tatt utgangspunkt i en helt annen økonomi enn den som ble diskutert i den tråden, så eksperimentet ditt vil vel ikke vise noe som helst, hvis du ikke holder på i minst 24 mnd. Lykke til,uansett.
Gjest Interessert Skrevet 3. januar 2010 #18 Skrevet 3. januar 2010 Man får slettet studielånet dersom man blir varig ufør. :klø: Er det sosialstøtte eller uføretrygd du skal "leve" på? Som andre påpeker er det en viss forskjell med tanke på om barnetrygd/barnebidrag blir regnet inn, og om studielån blir slettet.
Shade Skrevet 3. januar 2010 #19 Skrevet 3. januar 2010 I min kommune vil forresten en voksen og tre barn ha 11.822 å leve for i måneden i følge sosialhjelp satsene
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2010 #20 Skrevet 3. januar 2010 Jeg kjenner ikke satsene i min kommune, men de dekker ikke strøm, og barnetrygd og barnebidrag (om du får det), blir innkludert i satsene. De har minimums-satsene, men om du er "inne i systemet" vanker det gjerne litt mer penger. Vil være spennede å høre hvordan det går
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå