Gå til innhold

Barn uten internett.....

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

I grunnskolen og på vgs er det blitt vanlig å bruke internett og pc til innlevering av lekser osv.

Jeg kjenner en jente i grunnskolen som skulle lage en brosjyre i lekse. Jenta hadde ikke pc-tilgang hjemme så da hun leverte, hadde hun laget det av vanlig ark og skrevet på med skrift. Som tilbakemelding får hun: "Ser veldig rotete ut, og hvorfor har du klip og limt? +++" Jenta svarte at hun ikke kunne lage på pc, og da svarte læreren: "Åja. Men da kunne du klipt jevnere, og brukt større ark.."

Det er helt villt!! Hva synes dere??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis pc er et "krav" må man vel som lærer finne ut om alle faktisk har pc?

Skrevet

Her høres det ikke ut som om det er PC-tilgang som er problemet, men at jenta har slurvet. For dersom man gjør slike ting for hånd, må man være sirlig nøyaktig. Det vet vel alle vi som vokste opp før internettets inntog.

Skrevet
Hvis pc er et "krav" må man vel som lærer finne ut om alle faktisk har pc?
Velkommen til 2010, der de aller, aller fleste har pc, og de som ikke har det kan bruke pc-ene skolen stiller til rådighet. På VGS får man utdelt pc fra fylekskommunen, på grunnskolen har skoler alltid et "datarom" hvor maskinene er tilgjengelig for alle som trenger å printe ting eller lignende.
Skrevet

Har aldri opplevd at man må ha tilgang til pc hjemme for å gjøre lekser, faktisk. På ungdomsskolen her har de av og til hjemmedager der de møtes i et virtuelt klaserom i stedet for å være på skolen, de elevene som ikke har pc hjemme får da være på skolen og bruke deres maskiner.

Vil da tro at alle skoler har en løsning for de som ikke har pc.

Skrevet
Har aldri opplevd at man må ha tilgang til pc hjemme for å gjøre lekser, faktisk.

Vi har 2 barn som går på barneskolen og eldstemann får lekser som må gjøres på datamaskinen. Alle i klassen har brukernavn og passord som de må bruke for å logge inn og gjøre disse leksene. Jeg vet ikke hvordan de gjør det med de som ikke har datamaskin, men jeg antar da at disse elevene enten får leksene på ark eller får gjøre de på skolen.

Skrevet
Vi har 2 barn som går på barneskolen og eldstemann får lekser som må gjøres på datamaskinen. Alle i klassen har brukernavn og passord som de må bruke for å logge inn og gjøre disse leksene. Jeg vet ikke hvordan de gjør det med de som ikke har datamaskin, men jeg antar da at disse elevene enten får leksene på ark eller får gjøre de på skolen.

Samme gjelder her, her har de hatt ikt lekser som gjøres på data fra 1.klasse. De ungene som ikke har pc/internett hjemme gjør disse leksene på skolen eller hos klassekamerater.

Gjest negasjon
Skrevet

for en lærer.

Hvis alle har pc og hun må bruke saks, er det en grunn i seg selv til å slurve hvis ikke skolen legger veldig mye vekt på estetiske fag. I større grad enn den vanlige norske skolen i dag.

Jeg kjente en som var voksen og som gikk på en privat reklameskole. Nav dekket ikke pc til han, så han måtte sitte og klippe og lime. Han gjorde så godt han kunne, og visste han var dyktig men han ristet på hodet for han kom langt bak de andre og yngre elevene mht til kompetanse. Han var allsidig, en tusenkunstner, og da kan man vel tenke seg et barn som blir fratatt det alle andre har, som ikke er vokst opp med saks og vakre fargestifter.

Alle barn må jo lære seg å bruke saks og lage fine ting av det, og fargeblyanter med mere, men dette er et hån mot alle barn. Skjer det en slik forskjellsbehandling i dagens skole-NOrge?

På alle skoler?

Som forelder vet jeg ikke hva jeg ville gjort hvis jeg ikke hadde hatt penger til å kjøpe en pc til min datter. Jeg vet ikke, trolig ville jeg tatt henne ut av skolen.

Forbaskate skolan, hadde jeg sagt, også hadde vi gått hjem og kjøpt noen bøker dagen etter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...