Gå til innhold

Aldersgrense på spill og filmer


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Lar dere barna deres se filmer og spille filmer som er beregnet for eldre barn? Jeg kan tillate mine barn på 10 år og se film eller spille spill opp til 12-årsgrense men lengre går jeg ikke. Jeg vet imidlertid om flere 10-åringer som spiller spill med 16 og 18 årsgrense. Det mest ekstreme tilfelle var et barn på 8 år som får spille spill med 18-årsgrense. Jeg synes at det ikke er bra at man tillater så små barn og spille slike spill. Hvis man som 8 åring spiller spill med 18-årsgrense hva er da spennende når man blir 16 år? Jeg synes ikke at det holder å si at hvis man ikke får lov hjemme så gjør man det andre steder. Hva synes dere om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hilde K S

Jeg er en nazi-mor på alt som har med aldersgrenser å gjøre. Tror det er viktig at barn forstår at det finnes grenser og at grensene har en årsak.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man skal se an ungene og filmene.

Da jeg var barn så hadde vi egentlig ikke noen spesielle regler mot det. Så egentlig ikke på noe særlige filmer før jeg var 12 og innen jeg var 13 så så jeg alt. Hadde egen tv og det var ikke noe kontroll.

Nå fungerte det fint for meg og ble aldri påvirket, men det er ikke likt for alle.

Og en aldersgrense er jo ikke noe fasittsvar heller og den er ikke alltid absoulutt. Barn ned i 12 har "lov" å se filmer med 15 årsgrense med foreldre (noen har jo anbefalt 15).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en nazi-mor på alt som har med aldersgrenser å gjøre. Tror det er viktig at barn forstår at det finnes grenser og at grensene har en årsak.

Hva gjør en "nazi-mor" når barna bryter reglene? :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S
Hva gjør en "nazi-mor" når barna bryter reglene? :lur:

Hehe. Du håpte jeg skulle svare "gasskammeret" nå?

Det hender ikke så ofte at de bryter reglene. Eller, mer korrekt er det vel å si at det ikke er så ofte de blir fersket i det.

Filmer blir tatt fra dem, det samme gjelder spill. Samt den pokkers moralprekenen om hvorfor det er satt aldersgrense på ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Karusell

Stesønnen min på 11 får lov å spille spill med 16- og 18-årsgrense. Men det er ikke jeg som har laget den regelen! Jeg synes det blir helt feil. Det er jo foreldrene som bestemmer hva barna skal få lov til, men jeg har satt ned foten når det gjelder 18-årsspill. Det får han ikke lov til hjemme hos oss. Min begrunnelse er at INGEN 11-åringer vil få lov til å spille sånt hjemme hos oss, uansett hvem som er barnas foreldre. Skulle gjerne sagt det samme om 16-årsspillene, men der er gutten så vant (de fleste spillene hans har den grensa) at jeg ville nok kjempet i kraftig motvind om jeg skulle gjort noe med det. Så jeg sier meg halvfornøyd med å nekte 18 år.

På film er det lettere å håndheve grensene. Han har ingen ønsker om å se 18-årsfilmer. Han får se noen 15-årsfilmer, men da skal vi (far og jeg) ha sett dem først og vurdert om de er ok. Dette synes gutten er greit, for han har ikke lyst til å se for skumle filmer. De aller fleste filmene han ser er 11 årsgrense.

Jeg synes ordningen vår med film er ok, for der vurderer vi voksne hva som passer og ikke. Jeg tenker at de filmene som var på vippen mellom 11 og 15 år og som tilfeldigvis vippet til 15 ikke er så ille, mens de som er på vippen mellom 15 og 18 er altfor fæle for en 11-åring. Med spillene er det verre, for der forandrer jo ting seg underveis. Vi kan ofte ikke si noe verken ene eller andre veien bare ved å spille sammen med han, for spillet kan jo inneholde så mye mer som vi ikke får se siden vi ikke sitter og spiller i timesvis. Når vårt felles barn (2 år) blir eldre vil vi nok følge aldersgrensene mye mer enn med stesønnen, men neppe slavisk. Et par år før grensa tror jeg vi vil tillate dersom vi tror at barnet er klar for det, litt det samme som med film på kino.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde alle mulige slags regler da jeg selv var ung, men snek meg likevel til å se filmer ol. med 18-årsgrense uten å ta skade av det i det hele tatt. Noen foreldre tar jo helt av i våre dager, og jeg tror det er et mye større problem at barn blir pakket inn i bomull enn at de får spille GTA som 13-åringer.

Når jeg får barn selv skal jeg heller se an barnets modenhet. Jeg tror dette er en "fare" som er ganske oppkonstruert egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er da en grunn til at man har aldersgrenser for slikt.sier seg selv.foreldre som lar en 10 åring f.eks se på 15 års grenser burde sette seg ned å tenke litt med hue.

og jeg vet det er mange som gjør dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at foreldrene må vise at de har respekt for aldersgrensene som er satt. De er satt der av en grunn, selv om altfor mange synes å ikke tro at ikke deres barn blir påvirket. Spesielt når det gjelder spill bør man være oppmerksom, for i og med at man selv er "delaktig" i det som skjer, blir man påvirket i større grad enn man tror.

Selv er jeg oppvokst uten grenser i forhold til film og spill, og så skrekkfilmer fra 4-5 årsalderen. (Skjønte ikke spesielt mye, men fikk likevel med meg mye rart) Jeg tror ikke jeg har blitt påvirket i særlig grad, men min søster har i voksen alder blitt veldig lettskremt og mørkeredd. Dette viste hun ingen tegn til som liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel veldig an på. Hovedregelen er at jeg har sett filmen først og vet hva som kan ventes.

Min eldste elsker bilfilmer ( han er 10 ) og har sett bla Dukes of hazzards. Han ville nok også likt å se Gone in 60 seconds, men det er ikke aktuelt pga alle voldsscenene.

Min yngste på 8 derimot er mer lettskremt og holder seg til filmer tilpasset hans alder. Han elsker Harry Potter som forøvrig har 11-årsgrense, og selv om han har sett filmene mange ganger tør han ikke se dem alene.

Det samme gjelder for spill.

Selv elsker jeg skrekkfilmer, jo verre jo bedre. Og det hele startet med childsplay filmene som jeg så første gangen da jeg var 8.

Aldersgrensene er der for en grunn, men det er forskjell fra person til person hva som er egnet/ikke egnet.

Jeg ser derfor filmene/spiller spillene først og finner ut om det er ting som skremmer mine barn, eller ting jeg ikke har lyst til at de skal se før jeg bestemmer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan aldersgrensene håndteres?

Skavisse, forferdelig strengt med førstemann, litt slappere med andremann, ikke-i-det-hele-tatt med tredjemann... :lol: Jeg ha ri alle fall store problemer med å argumentere for at Minsten må gå ut av stua når de største skal se Harry Potter, fordi han er to år for liten. Jeg har mer respekt for 18- og 15-årsgrensene enn for 11-årsgrensen, så jeg vil ikke fire så mye mer på kravene når de blir eldre, heller tvert imot.

Men nå skal det sies at realistiske vold- og sexfilmer ikke er en issue i det hele tatt her i huset, jeg er den type kvalm mor som oppfordrer ungene til å se naturprogrammer på NRK2 og entusiastisk argumenterer for at Bubble Trouble er supergøy. Foreløpig kjøper de det, men vi får se hvordan det går videre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Gjest_mia_*

Hei

Jeg blir både provosert og trist av at foreldre lar barn se filmer de ikke er gamle nok til......i klassa til gutten min på 11 år er det noen gutter som har sett Fritt vilt...det er jo forferdelige filmer,som de ikke er modne nok og i stand til å sortere sterke inntrykk....hva er poenget med at barn skal se filmer før de er gamle nok ?Har ei veninne som også sier at "sånn er verden og sånn har det blitt" NEI sier jeg - vil IKKE være med på en sånn utvikling. Det er vi foreldre som må passe på!! Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_mann 36_*

Her i gården så har jeg sett på aldersgrensen som en anbefaling med litt rom for å tolke selv. Barn er forskjellige og jeg synes det er rom for å bruke sunn fornuft. Å være helt "nazi" på aldersgrensene virker på meg som en "lettvint" løsning. "NIKS! du er ikke 18 før i morgen så GLEM DET!!!" :)

Min sønn fikk se det meste av vanlig actionfilmer fra han var 10-12 år. Dette med forutsetning av at jeg visste hva slags type film det var og at det ikke var spesielt gale. I tillegg så skulle vi se dem sammen!

Når det gjelder spill så har dette egentlig gått sin naturlige gang. Det er kun et spill han vil spille som jeg nekter ham og det er GTA. Synes ikke han skal spille et spill der man klubber ned gamlinger og ligger med horer.

Jeg spiller ikke det spillet selv engang.

Nå e det mange andre spill som han ikke får spille, men dem har han heller ikke spurt om.

Synes egentlig vi har fått til en fin ordning og selv om han har ytret ønske om å se en eller annen skrekkfilm så har det ikke vært snakk om fra min side. Han er klar over dette og spør med et smil om munnen da han vet at sjangsen er lik null:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest katrine
:rope: jeg er ikke så streng på dette jeg synes det er greit iverfall på spill siden de lærer jo ganske mye av det og :jepp: jeg skjøner heller ikke hva som er så farlig med det :kjefte:
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldersgrenser er satt av fagmennesker med bakgrunn i filmen/spillet. Jeg forholder meg til at det er en grunn til at de er satt der de er, og mitt barn får se film/spille spill når hun er gammel nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei

Jeg blir både provosert og trist av at foreldre lar barn se filmer de ikke er gamle nok til......i klassa til gutten min på 11 år er det noen gutter som har sett Fritt vilt...det er jo forferdelige filmer,som de ikke er modne nok og i stand til å sortere sterke inntrykk....hva er poenget med at barn skal se filmer før de er gamle nok ?Har ei veninne som også sier at "sånn er verden og sånn har det blitt" NEI sier jeg - vil IKKE være med på en sånn utvikling. Det er vi foreldre som må passe på!! Hva mener dere?

Ang. Fritt vilt-filmen:

13-åringen vår har sett filmen sammen med faren. Han blir ikke redd eller "påvirket" av slike filmer.

11-åringen er av et helt annet kaliber og hadde hverken villet eller fått lov til å se den. Hun tør knapt se Thriller-videoen.

Hjemme syns dette må vurderes av hver enkelt familie.

Er det snakk om at filmer skal vises i bursdag eller på skolen syns jeg aldersgrenser skal respekteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir stort sett en stor F i aldergrenser og ser heller an innholdet. Hadde ikke hatt noe problem med å la min 8-åring spille Golden Eye til N64, men hadde nok ikke latt hun spille de mildeste Mortal Kombat spillene. Begge har 15. Tror til og med Golden Eye hadde 16 da det kom ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en kontrollfreak og barna får lov å se de filmene jeg tør å se på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...