Kjetil S. Skrevet 3. januar 2010 #1 Del Skrevet 3. januar 2010 Syns du at det er litt slitsomt at enkelte stadig plukker på rettskrivingen her inne, eller er det positivt å lære det skriftlige språket vårt bedre? :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 3. januar 2010 #2 Del Skrevet 3. januar 2010 Kan du ikke skrive hva du mener i disse spørsmålene dine også? Nå er det flere her inne som har påpekt akkurat dette med spørsmålene dine, hva med å ta det til etteretning? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Mim* Skrevet 3. januar 2010 #3 Del Skrevet 3. januar 2010 Det kommer litt an på hvordan det gjøres. Jeg er tilhenger av å spre kunnskap om språk, og kan være litt nazi, men ser generelt ikke noe galt i å påpeke språklige feil så lenge det gjøres på en fin og diskret måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil S. Skrevet 3. januar 2010 Forfatter #4 Del Skrevet 3. januar 2010 Kan du ikke skrive hva du mener i disse spørsmålene dine også? Nå er det flere her inne som har påpekt akkurat dette med spørsmålene dine, hva med å ta det til etteretning? Jeg har det med å være litt træig, tror jeg. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sissan Skrevet 3. januar 2010 #5 Del Skrevet 3. januar 2010 Det heter etterretning med to r-er. I Norsk Ordbok med 1000 illustrasjoner står det at 'ta noe til etterretning' betyr 'merke seg innholdet i en meddelelse, uten at man tar stilling til det eller foretar seg noe'. Det er altså fullt mulig Kjetil har "TTE" det som er skrevet tidligere. Det du egentlig mener er kanskje hvorfor han ikke retter seg etter tidligere henvendelser som etterspør hans mening? (Sorry blondie - med tanke på trådens tema, var det helt umulig å la være) Jeg syns det er greit at det kommenteres når det brukes ord og uttrykk som er helt feil brukt, slik at innlegg kan misforstås. Eller når noen skriver feil med vilje, eller er veldig vanskelige å forstå. Ellers syns jeg bare det er dust å bruke slike korrigeringer som maktmiddel i en diskusjon. Dette er ikke norsk språkråd sine sider. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 3. januar 2010 #6 Del Skrevet 3. januar 2010 Når det gjelder staving, rettskriving og gramatikk ... Hvis man ønsker å bli tatt seriøst og bli forstått kan det være greit å skrive på et av våre eksisterende skriftspråk. Det kan være greit å bruke tegnsetting og det kan være greit å bruke luft mellom avsnittene. De fleste av oss synes at lange tekster uten tegnsetting er tunge å lese og gir lite hvile for øynene samt at det er vanskelig å følge med helt til slutten av setningen eller avsnittet dersom man ikke får en naturlig pause i form av et komma eller et punktum der det ellers er naturlig.enda verre blir det om man glemmer sånne ting som stor bokstav i begynnelsen av en setning Eller om disse dukker opp som troll av eske der du Minst forventer dem. Avsnitt og luft mellom disse der det naturlig hører hjemme er også fint. Moderne tekstbehandlinger avslutter også linjene for deg av seg selv slik at det å trykke enter for å lage linjeskift der det ikke naturlig kommer av seg selv gjør teksten oppstykket og hakket å lese. Når det gjelder skrivefeil så er det en gang slik at de fleste av oss gjør slike hele tiden. Noen sliter ekstra med dette, i den forstand at de er dyslektikere eller fremmedspråklige. Men så er det noen som rett og slett overhodet ikke gidder. Det har vært et par slike på Kvinneguiden tidligere - og de har vært tildels vanskelige å forstå. Innlegg fra slike brukere har jeg sluttet å lese. Og så er det disse som skriver som de snakker - og som ikke har kontroll på norske spørreord f.eks. og andre særdialektiske trekk. - Hvem bil har du - Den fløy mellom vindu - Det var en fin sjole - Jeg skal kjære brød - og divere andre eksempler som jeg ikke akkurat nå kommer på. Det SKJÆRER i ørene å se sånne skrivefeil. For mitt vedkommende blir skrivefeil kun kommentert dersom de er svært graverende eller de gjør innlegget umulig å forstå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 3. januar 2010 #7 Del Skrevet 3. januar 2010 Det heter etterretning med to r-er. språkråd sine sider. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eplefe Skrevet 3. januar 2010 #8 Del Skrevet 3. januar 2010 Det er vel mer logisk å skrive at det svir i øynene, med mindre du leser høyt for deg selv. Ang. tittuleringen i emnet er ikke fire punktum etter hverandre godkjent i noen grammatikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil S. Skrevet 3. januar 2010 Forfatter #9 Del Skrevet 3. januar 2010 Kan du ikke skrive hva du mener i disse spørsmålene dine også? Nå er det flere her inne som har påpekt akkurat dette med spørsmålene dine, hva med å ta det til etteretning? Jeg mener at disse korrigantene er bittelittegranne morsomme av og til. ;-)) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2010 #10 Del Skrevet 3. januar 2010 Jeg har utrolig lyst til å rette opp i språk/stavefeil her på forumet, og har vel gjort det et par ganger i useriøse tråder, men holder meg unna ellers. Blir liksom litt feil i å svare "her skal det være 'hun' og ikke 'henne'" når trådstarter antagelig sitter og gråter fordi mannen har vært utro. Jeg har imidlertid kjempelyst når jeg er i det småsure hjørnet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 3. januar 2010 #11 Del Skrevet 3. januar 2010 Jeg reagerer ikke så mye på enkle skrivefeil, det kan alle ha i blandt. Jeg reagerer mer på det som Blondie65 skriver - "Hvem bil liker du?" Det vrenger seg i meg når jeg leser slikt, og jeg forstår ikke hvor det kommer fra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sissan Skrevet 3. januar 2010 #12 Del Skrevet 3. januar 2010 Det skjærer. Jeg sier det, for jeg har den dialekten. Sier ofte hvem bil, hvem hus osv. Men jeg skriver det aaaaaaldri. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 3. januar 2010 #13 Del Skrevet 3. januar 2010 Retting av skrivefeil og dårlige formuleringer passer seg ikke alltid - som "Gjest 12:14" skriver. Men som vist her i tråden er det ekstra fristende å slå ned på feil når skribenten selv faller i fellen. Jeg tar til etterretning at det er to r'er i etterretning og at jeg brukte ordet feil. Jeg tar det også til meg og skal skjerpe meg kraftig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilljan Skrevet 3. januar 2010 #14 Del Skrevet 3. januar 2010 Jeg har problemer med orddelingsfeil. Da har jeg lyst å rette feilen og gi beskjed. Enda verre er det med slike feil i statusen på fb. Slurvefeil eller dobbelkonsonant feks. er det sjelden jeg bryr meg så mye om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JollyJolly Skrevet 3. januar 2010 #15 Del Skrevet 3. januar 2010 Det kjennes som orddeling er en tapt sak. Veldig mange jeg kjenner skriver orddelingsfeil hele tiden. Jeg er nødt til å ignorere det, ellers ville jeg blitt gal! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 3. januar 2010 #16 Del Skrevet 3. januar 2010 Er sjelden jeg kommenterer det, men jeg har alltid lyst. Noen innlegg er så ille at jeg har vurdert å skrive hele vedkommendes innlegg på nytt, korrekt. Jeg vet skrivefeilene her inne er irrelevante i de fleste tilfeller, men de irriterer oss som er stolte av morsmålet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 3. januar 2010 #17 Del Skrevet 3. januar 2010 Jeg er en stor synder når det gjelder ord delings feil selv. Dette oppstod hos meg da jeg begynte å skrive en del engelsk. Men jeg prøver så godt jeg kan å skjerpe meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 3. januar 2010 #18 Del Skrevet 3. januar 2010 Jeg er en stor synder når det gjelder ord delings feil selv. Dette oppstod hos meg da jeg begynte å skrive en del engelsk. Men jeg prøver så godt jeg kan å skjerpe meg. Gjorde du dette med vilje? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosteskaft Skrevet 3. januar 2010 #19 Del Skrevet 3. januar 2010 Hvis det er totalt utenfor sammenheng med temaet, så mener jeg det er en uting å påpeke skrivefeil. Det er kun til irritasjon. Hvilken rolle spiller det om det er skrivefeil, ordeling, tegnsettingsfeil, når det spørres etter råd om mye viktigere saker? (feks, utroskap, sorg, etc) Alle kan, spesielt når man er svært opprørt, rote ekstra mye med skrivefeil og slikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 3. januar 2010 #20 Del Skrevet 3. januar 2010 Gjorde du dette med vilje? Ja :^) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå