Gå til innhold

Hvorfor ble creme brulee'en min mislykket?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Prøvde å lage creme brulee for første gang, og ble ikke fornøyd med resultatet. Den ble rett og slett ikke sånn deilig kremete, mer porøs og litt som...eggerøre? Det karamelliserte lokket ble derimot helt perfekt! :D

Oppskriften jeg brukte er følgende (til 2 porsjoner):

3 dl kremfløte

4 ss sukker

1 vaniljestang

3 egg

Kokte opp fløte, sukker og vaniljestang, lot det avkjøle seg litt før jeg vispet eggene lett sammen og rørte inn i fløteblandingen. Silte blandingen og fordelte i former. Stekte dem i vannbad, nederste rille, 150 gr i 45 min.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer på om du kan ha stekt de litt for lenge. Prøv å steke de 10 min mindre. Du bør også piske fløteblandingen inn i eggeblandingen og ikke omvendt, men ha i litt og litt og rør godt. Når du gjør det omvendt er det lettere for at eggeplommene koagulerer før du får rørt de ut.

Skrevet

Hvis du bruker eggeplomme i stedet for hele egg blir crème brûléen både bedre på smak og mer kremet i konsistensen, så jeg ville rett og slett prøvd en annen oppskrift. :)

Skrevet

hmm, dette må jeg også prøve-

Har laget mislykket creme brule, så det ble med den ene gangen.

Tror det var eggene som gjorde at den ble vassen. Jeg brukte også hele egget.

Gjest æ kan bake
Skrevet

opskriften er fin den, foruten eggen bruk kun plommer.

kok opp fløten med vanilje stanken (husk å splitt den å skrap ut frøene ds :gjeiper: ) å la det så en time å trekke smak..

du kan gjerne steke dem på 95'c uten vannbad, tar litt lengre tid men blir et bedre resultat.. den eer ferdig når den er som å riste på en gele.. den setter seg når den blir kjølig..

den sprekker ved for høy/for mye varme

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...