Gå til innhold

LineGourmet har blitt mamma

LineGourmet

Anbefalte innlegg

Jeg syntes du er med godt mot til tross for trøblete netter! :) Her har vesla funnet ut at mat om natten er veldig greit. Men hun sovner igjen med en gang etter hun har spist. De trenger vel litt ekstra i den alderen, vokser masse og er i masse aktivitet :)

Hvordan går det med manduca'en? Jeg får den fremdeles ikke helt til jeg så går dessverre lang tid mellom hver gang den blir brukt. Fester du bena hans med de knappene? Jeg har alltid gjort det, men vet ikke om det er meningen å slutte med det når de blir større.. Er det det som kalles spedbarnsinnlegget? :question:

Vet du, vin har jeg enda ikke vært borti enda siden vesla ble født.. og jeg som er så glad i vin.. :) Det måltidet hørtes forresten nydelig ut! :spise: kos dere, håper dere er flinkere enn oss på kjærestetid.............. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan går det med manduca'en? Jeg får den fremdeles ikke helt til jeg så går dessverre lang tid mellom hver gang den blir brukt. Fester du bena hans med de knappene? Jeg har alltid gjort det, men vet ikke om det er meningen å slutte med det når de blir større.. Er det det som kalles spedbarnsinnlegget? :question:

Vet du, vin har jeg enda ikke vært borti enda siden vesla ble født.. og jeg som er så glad i vin.. :) Det måltidet hørtes forresten nydelig ut! :spise: kos dere, håper dere er flinkere enn oss på kjærestetid.............. :)

Tja... vi har hatt en ny runde med manduca'n nå nettopp. Spedbarnsinnlegget er jo for spedbarn - lillemann er jo stor gutt nå :ler: Vesla di også ;) Så det har jeg såvidt sett på. Jeg syns fortsatt det er vanskelig og få han inn og ut kjapt og enkelt. Har funnet ut at beste måte er å ha manduca'en helt på, men løsne alle remmer sånn at det blir rom til å putte han nedi. Problemet med det er at jeg syns det er masete å komme til på di remmene på siden som skal strammes (spesiel mot bakover liksom... :eeeh: ) Får jo fiksa det på et vis, men føler ikke helt at alt er helt på plass. A er veldig sutrete når jeg putter han oppi hjemme, men det går bedre på parkeringsplassen - da er det nytt og spennende miljø :ler: Han liker ikke å ha dårligere utsikt - og dessuten syns jeg det er dårlig nakkestøtte for han... nei.. ikke helt fornøyd ennå. Tror det blir bedre på vårparten når vi trenger mindre klær? :jepp::sol:

Har drukket svært lite vin til nå jeg også, og selv om jeg har følt lenge nå, at A har vært stor nok til at jeg kan drikke et glass og likevel amme uten noe mèn for han - så har det vært lite :filer: Vi har ikke vært flinke til å være kjærester nei - baby har tatt alt fokuset mitt frem til nå, kun i det siste jeg har "ønsket" å gjøre litt av det vi gjorde før liksom (altså; mat + vin, light-versjon).

Vanskelig for forholdet denne perioden - det krever en innsats fra begge. Jeg syns menna har det for lett! :kjefte::fnise:

edit: hvorfor må du feste bena hennes egentlig? :klo:

Endret av LineGourmet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper dere koste dere masse med gårsdagens festmåltid :sikle:

Synes du er så flink å oppdatere her inne, jeg følger med deg altså, selv om jeg sjelden legger igjen ord!

God helg til deg og dine fine menn Line :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper dere koste dere masse med gårsdagens festmåltid :sikle:

Synes du er så flink å oppdatere her inne, jeg følger med deg altså, selv om jeg sjelden legger igjen ord!

God helg til deg og dine fine menn Line :klemmer:

Det gjorde vi! :jepp: Tror kanskje det var den første super-matchen jeg kan huske på lenge. Anbefales på det sterkeste: http://www.aperitif.no/content/view/full/230677 med Soave Classico 2010 ;)

Det har liksom blitt en del av min morgen-rutine å oppdatere... skulle ønske flere gjorde det daglig egentlig... :ler:

God helg til deg og Monthe! :klemmer:

------------------------

Mornings! ;)

Hadde en plan om å bysse lillemann i senk på siste luren i går, for å time det bedre til leggetiden. Men jeg mislyktes... :sjenert: Han var utvilt han (mente han i alle fall) etter en halvtime. Dermed så var han våken fra 17 i stedet fra 18 og fikk joine mamma og pappa på festmiddag fra sin nye Stokke tripp trapp stol som han fikk av tantene til jul :ler: Han liker veldig godt å sitte sammen med oss ved middagen :jepp:

Han blir jo selvsagt trøtt en time før, men jeg nektet å legge han for var rimelig sikker på at da ville vi få en ny power-nap og lys våken baby til langt på kveld. Ga han babymassasje i går for første gang. Måtte finne på noe for å stoppe sutringen. Han likte det veldig godt :nigo: Vi var i dobbeltsengen på soverommet og jeg brukte hvetekim-oljen fra graviditeten (som vi skulle smøre nedentil med.... :gjeiper: ) Han syns det var litt rart, men var blid og koste seg :)

Han ble lagt i seng av pappa 2037, ny ekstrarunde med amming og i seng 2123. Våknet rett etter at jeg la meg, amming 2330 og 0200 og 0515. Byssing til 6 før jeg fikk han til å sove :roll: og tror han sov til nesten 0830.... det var i hvert fall da jeg våknet, men godt mulig han har vært våken lenger for han virker ikke så opplagt her nede på babygymmen... :sjenert: Virker som forkjølelsen hans har blitt litt verre, han har enda mere forkjøla-stemme nå :sukk:

Klumpen min... :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miraklenes tid er ennå ikke forbi... :engel:

Jeg har vært ute på en topp trilletur! :sol: Noen mener kanskje det er uansvarlig og dra med småforkjøla liten gutt i 12 minus :fryse:

Men jeg har god samvittighet - masse lammeskinn underst, ull på ull på ull på kroppen, ull-baklava og langt nedi dunposen :)

Men.... jeg triller da.. og han sovner raskt, dermed blir jeg litt usikker på min opprinnelige runde som tar sammenlagt 1 time.... (redd for at han skulle våkne og kreve å komme opp - og det går ikke i dag :riste: tok i med bæretøy heller) så jeg tar en kortere runde, får allikevel trimmet rumpa i og med at det ikke er noe vei utenom å gå masse oppover hjemover... men han sover fortsatt etter 37 min.... så jeg tar en runde til i nabolaget,, sover fortsatt etter 50 min og parkerer i solen på terassen.. og våknet etter 1 time :) Bra lur! :nigo:

Og superdigg for mamma og komme seg ut - det er friskt! :sol:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God nydelig lørdags morgen! :sol:

Vi har hatt en virkelig ikke værst natt :jepp: Han ble lagt 2025 i går, og ingen ekstrarunder! Amming 0145, liten rask byssing 0300, amming 0615, over i seng og pupp 0715 og slumret til 0815 :) Og ingen problemer i dag tidlig med at han var lys våken, det er deilig :nigo:

Jeg tror vi er i gang med å fremskynde leggingen hans til 2030-ish, i stedet for 21 nå... Prøvde også å gi han 3 lurer igjen i går - det har vært mange 4-lurers dager denne uka, men 4 korte vel merke. Så etter den gode times-luren hans på trilleturen i går, holdt jeg han faktisk våken 3 timer før han fikk sove igjen. Planen var en dobbel runde, men lyktes bare sånn halvveis ;) Har troa på at lengre lurer på dagen skaper bedre netter... :sove: Han fikk bade i går kveld også - herre gud for en kamp... :fnise: og vann over hele badet :ler:

Prøver liksom å finne ut hvorfor han sover bra en natt... kanskje maten var riktig i går? Eller at det var den veldig friske lufta? Eller times-luren? Eller at det bare var tilfeldig?

Ønsker alle en strålende lørdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ble natt for lillemann 2120 i går. Egentlig skulle han ha sovet minst en halvtime tidligere, men det var mannens tur i går - og teknikken hans er ikke like finslipt som min :ler::roll: (de må jo bare få øve seg da, disse menna :fnise: ) Gikk ikke så smooth i går som forrige natta - ekstrarunde 2230, og første nattamming 0045 (en halvtime etter at jeg la meg :filer: ) så 0445, over i senga mi kl 07 hvor vi begge sov godt til 9 :) Så føles egentlig ganske bra ;)

I dag skal jeg lage rødvinsbresert høyrygg. Egentlig ville jeg lage viltgryte, men fant ikke viltkjøtt i går.... Dermed blir det en kremet okse-sak i stedet. Kjøttet skal koke/bakes i maaaange timer - hele dagen :kokk: og om litt skal jeg og A ut på trilletur :sol:

Chao!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

Vi er også begynt å få leggingene frem til et ok tidspunkt nå :) Er ikke så ofte hun våkner til igjen og absolutt ikke sovner igjen, sikker bare en gang i uka eller noe :)

Er som regel i seng mellom 21 og 22 så det er jeg veldig fornøyd meg! :jepp:

Mannen her begynner å få dreisen på å bysse henne i søvn, så det er viktig å slippe dem til ja ;) Han har bare laget grøt til henne to ganger, på oppfordring fra meg sånn at han også skal kunne det, så jeg pusher litt på da sånn at han skal føle seg siker på ting :)

Han mener at jeg er jo utdannet, så jeg må lære videre :fnise:

(Er barne og ungdomsarbeider og har jobbet i barnehage i 8 år, i tillegg til at jeg er tante til 10 og har tre småsøsken ;) )

Han har god dreis på bæsjebleiene nå, men liker godt at jeg ER der for støtte :) Han har jo ikke fått så mye trening stakkars, for Vesla bæsjet jo bare en gang i uka før, og det var jo ofte mens han var på jobb ;)

Det er faktisk skikkelig uvant å ta såpass mange bæsjebleier nå, for nå er det gjerne to på en dag noen ganger, og det går sjelden mer enn 3 dager imelllom :)

Hvordan går det med den nye bæreselen din? Jeg SKAL få sydd med en MeiTai nå snart slik at jeg får prøvd litt. Bæresjalet jeg har føler jeg hun er for tung for nå, og jeg får henne ikke til å sitte godt fremover i det. Bruker det bare som slynge nå, sånn at hun sitter på hofta mi :)

Hvordan ligger du an kroppsmessig forresten Line? Er du på startvekt? Har du fått strekkmerker eller andre varige mèn?

Jeg VAR på startvekt, men har lagt på meg 2 kg i etterkant nå i det siste (jula tror jeg ;) ) Så jeg pusher meg selv for å komme ut å gå mer ;)

Er litt for farlig å gå hjemme, jeg tråler skapene for noe godt :flau:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ligger du an kroppsmessig forresten Line? Er du på startvekt? Har du fått strekkmerker eller andre varige mèn?

Jeg VAR på startvekt, men har lagt på meg 2 kg i etterkant nå i det siste (jula tror jeg ;) ) Så jeg pusher meg selv for å komme ut å gå mer ;)

Er litt for farlig å gå hjemme, jeg tråler skapene for noe godt :flau:

Da er vi tilbake fra trilletur... en skikkelig dårlig idè! Eneste positive er at det var digg å komme hjem og at lillemann fortsatt sover :ler: Dårlig føre (dårlig veigrep = 2 skritt frem og ett tilbak) piskende snø i ansiktet og lett vind :roll: Så nå har jeg trøstet meg med 2 feite skiver av bananbrød som jeg lagde her om dagen ;)

Morsomt spørsmål Ruccola.... her er vekta 2 kg under startvekt :sexy: Føler at formen er fin. Er nok mye mere aktiv totalt sett enn før baby, selv om jeg ikke trener nå (trilletur regnes som trening da, mye oppoverbakke). Jeg spiser overhode ikke bare bra, nesten daglig muffings/kake etc sånn rundt denne tiden og mengder med sjokolade til kvelds. Allikevel virker det som vekta fortsatt går litt nedover, sakte da.... Jeg burde nok spise mere ordentlig mat - blir stort sett bare frokost og middag, holder på øve meg på å spise en brødskive i stedet for muffinsene :gjeiper:

Ellers ingen strekkmerker eller noen forandringer - magen er jo litt løsere da, men det plager meg ikke i det hele tatt :)

Bra mannen din for øvd seg også. Her prøver han å komme seg unna i blandt med unnskyldningen: det er best at den som kan best gjør det :roll: Særlig, jeg sier: vi må begge to bli best på alt :lur:

Ikke fornøyd med manduca'en ennå - mest fordi A ikke er helt fornøyd med den.... Kan man bære forover med mei tai? og fortsatt være ergonomisk riktig? :klo: Viktig med utsikten her skjønner du, han digger ikke at den blir begrenset. Ikke liker han så godt å være på hofta inne heller - men mulig det er jeg som ikke får festa oss skikkelig sånn at det er 100 % behagelig :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som amminga gjør susen med forbrenninga di! :tommelsmil:

Skulle til å spørre om det samme, hvordan det gikk med manducaen. Vi har trent litt her hjemme. Men hun snur hodet fra ene til den andre siden og syntes nok hun blir snytt for litt utsikt :fnise:

Men de selene som går over skuldrene mine er akkurat i munnhøyde til vesla så hun bare gnager på de. Har A angrepet de? Vet ikke helt hvordan jeg skal hindre det.. smokk kanskje? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som amminga gjør susen med forbrenninga di! :tommelsmil:

Skulle til å spørre om det samme, hvordan det gikk med manducaen. Vi har trent litt her hjemme. Men hun snur hodet fra ene til den andre siden og syntes nok hun blir snytt for litt utsikt :fnise:

Men de selene som går over skuldrene mine er akkurat i munnhøyde til vesla så hun bare gnager på de. Har A angrepet de? Vet ikke helt hvordan jeg skal hindre det.. smokk kanskje? :klo:

Amming gjør godt for forbrenningen ja! :ler:

Har svart deg lenger opp ang manducaen også ;) Selene er gode å sutte på her også :sikle: Og jeg ser ikke noe problem med det egentlig. Men når jeg bærer han på hofta så går den rett foran ansiktet hans, og selen gnager meg inn i halsen - kan da ikke være riktig?? :klo: Og den som skal gå bak kommer alt for langt ned så jeg føler han får for liten støtte på ryggen. Må liksom være der med armen min for støtte.... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mornings! ;)

Lille store gullklumpen ble lagt kl 2105 i går, og ingen ekstrarunder! :nigo: Amming kl 0000, 0345 og over i min seng kl 07. Jeg våknet av klokka til mannen 6:15, men da sov A med sine beste baby-snork :rodmer: Jeg elsker å høre han snorke :ler: Han sovnet ikke på puppen og jeg måtte bysse han 5 min, så sov han til 0830. Vet ikke helt om jeg sovnet, duppet så vidt kanskje....

Vet ikke helt hva vi skal gjøre i dag, det blir i hvert fall ikke noen trilletur i det mørke, litt blåsende snødrevet. Blitt mildere da... Kanskje dra på H & M og bruke opp gavekort? ..i manduca.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:kaffekopp:

Det begynte så bra, med gode lurer på dagtid på opp mot 80 min! :hakeslepp: Natten startet 2045 og ingen ekstrarunder - ok, jeg innrømmer det - forventningene var litt høye... :sjenert:

Amming 2334, byssing 0100, amming 0215, amming 0545, byssing 0700 :daane: Og morgen kl 09 :Gjesp:

Jeg fikk forresten vite i går at jeg IKKE kom videre i intervju-rundene :sukk: Må si jeg ble litt sjokka faktisk, og veldig skuffa. Ved middagstid ble det en real krangel om eventuell bilbruk til og fra min nåværende jobb (vi har jo bare 1 bil, og mannen bør jo ha tilgang på en når han er hjemme i perm). Jeg ble skikkelig emotional og syns tanken på dra på jobb 0630, og ikke være hjemme før 1730 er helt grusom! :grine::tristbla: Vet ikke om jeg overlever med å bare være sammen med den skjønne klumpen et par timer før han skal legge seg....

Æsj, det løser seg nok. Finnes også flere jobber der ute :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

Så leit med jobben da!

Noen er veldig selektive på å ansette noen med små barn, så kan også vere det som er grunnen.... første året i barnehage er det nemlig vanlig at barnet er myyyye syk.... :sjenert: spesiellt merkes dette på førstemann. de neste blir litt mer herdet fra starten av fordi eldstemann da "drar med seg hjem" alt mulig ;)

Jeg vet at noen bevisst ikke plukker ansatte med så små barn, men det er jo demmers tap da vettu! ;)

Her skal vi på forsinket 6 mnd i dag. tok veiingen da vi var der sist, men legen var syk så legesjekken blir i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal vi på forsinket 6 mnd i dag. tok veiingen da vi var der sist, men legen var syk så legesjekken blir i dag :)

Håper kontrollen gikk greit! :)

--------------

Urgh! Jeg innrømmer det - jeg lurer virkelig på når det skal bli flere bra netter enn dårlige? :daane: Er litt redd for at vi må sette inn noen tiltak nå snart for å endre noen dårlige vaner.... veldig i tvil på om det blir bra av seg selv.. :sjenert:

Natt kl 2010! :sove: Og ingen ekstrarunder.... ikke før han våknet 2245. Da så jeg og mannen på CSI og som jeg har gjort mange ganger før ammer jeg han mens tv er på, men lyden fryktelig lav og mannen rett ved siden av (som vet han skal være helt stille). Men plutselig, når han egentlig var godt på vei inn i søvnen (Andreas altså ;) ), så forstår han at pappa er rett ved siden av og dermed - plutselig! lys våken! :sol::roll: Det ble en hel del byssing og ny amming og klokka ble 0030 før jeg fikk lagt han igjen. Så er det ny oppvåkning allerede 0215, så 0545, og over i min seng 0730 hvor det ikke ble mere soving... :Gjesp: Altså, vi snakker maks 3 timer sammenhengende soving, kanskje 4 på en god natt - og det syns jeg ikke er tilfredstillende når han får fast føde på dagtid! Og jeg merker jo at matlysten ofte er dårlig på dagen - og det er jo ikke noe rart når han har spist hele natten!

Jeg er litt frustrert i dag, det tar på å være trøtt og ikke opplagt flere dager på rad :sjenert:

I dag blir det trilletur. Vi var forresten på bytur i går, i manduca - begynner å få dreisen på den nå, og A liker den helt fint så lenge det skjer noe rundt ;)

Endret av LineGourmet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når nettene er ille - husk at det alltid kan bli verre! :daane:

Natt kl 2040 i går og en liten ekstrarunde med byssing 35 min senere. Han sov godt til 0020, men da var det slutt. Her har vi vært oppe hver 1,5 timer siden da. Skjønner ikke greia jeg - kan man ha økenetter etter at fast føde er introdusert? Er det et nytt utviklingssprang? Var det bananen som ikke var moden nok i går kveld? Gud vet :roll:

I går bestemte jeg meg for at om netter ikke er bra (dvs 1-2 amminger skal holde fra leggetid til morgen) innen februar er over så blir det redusert puppe-tilbud på natta. Kan ikke ha det sånn - er jo bare 2 mnd til jeg begynner å jobbe igjen også :sjenert:

For en uke asså - Jeg har prøvd å legge meg tidlig hver kveld (23-ish) men han har våknet like etter og før jeg har rukket å sovne hver eneste gang. Om ikke natt til fredag blir bedre - så må mannen ta en natt i helga. Jeg takler det ikke lenger - blir psykotisk! :bond:

:kaffekopp: :kaffekopp: :kaffekopp: :kaffekopp: :kaffekopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg så du hadde svart ang manducaen tidligere også. Jeg har nok bare lest det å glemt å kommentere det. Blir litt til og fra med ei aktiv lita frøken! :)

Syntes det er leit å høre om de trøblete nettene deres.

Er det bare i sengen hans han sover så dårlig om jeg kan kalle det det? Vi har hatt veldig bra netter så jeg har ikke mange råd av erfaring jeg kan komme med. Bruker han smokk så han kan bruke som trøst? Event få vann om natten istedenfor amming? Spiser han nok før han legger seg om kvelden? Kan han være for varm/kald? Er det noe som gjør at han føler seg utrygg? Vil han ha det litt trangt i senga med å bli tullet godt inn i teppe og litt tett rundt hodet også eller er det best med litt armslag? Ligger han på lammeskinn eller noe som kan klø eller tirre nesen? Eller legge en tshirt som pappaen har brukt nedi sengen hans så kan kjenner og føler tryggheten? Så ja, få pappaen til å ta en natt. Lillegutt trenger en opplagt mamma!!

Du har sikkert tenkt på alt dette før, men jeg vet hvor godt det er å få sove om natten og håper du også snart får mulighet til det!! Men forrsten, hva sier helsesøster? Skal det være sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom og titter til deg med grus i øya og en stoor kaffekopp i hånda - her er det tannframbrudd (tror jaggu det kommer to og jeg!), og F har vært mer eller mindre våken hele natta, og grått :sukk:

Du har min fulle medfølelse når det gjelder trøblete netter, har hatt min del jeg og, det er sliiitsomt! :klem:

Men du? Kom til å tenke på noe.. Ser du over skriver at du ammet mens dere så tv eter han var lagt for kvelden-- kan jeg spørre hvor A sover? Du har nok skrevet det før, men jeg husker ikke. F ligger i senga si på soverommet vårt, og blir ikke tatt ut fra soverommet med mindre han er syk/har bæsjebleie etter han har lagt seg, mao foregår all byssing/amming etter leggetid på et mørkt, stille soverom. Jeg tenker (tror) at dette gjør det lettere for han å falle til ro igjen, da det ikke er noe som forstyrrer. Vet ikke om dete var til noe hjelp, men da har jeg iallefall sagt det :)

Når det gjelder økenetter så har vi hatt flere netter der han har spist 1-2 time til tross for at han nå er oppe i 3 måltider med fast føde. Har lest en eller annen plass at dette ikke er uvanlig i denne alderen, da de trenger mer pga. mye aktivitet. Vet ikke om dette heller var til noe hjelp men... ;)

Har tenkt tanken på å natt-avvenne litt jeg og. Samtidig så føler jeg meg ikke trygg på at han får nok mat, er ikke store måltidene han spiser. Så sålenge det går rette veien (sakte, men sikkert), med lengre soveperioder (den første varer vanligvis fra 19-00, mens resten av natta er hipp som happ) så smører jeg meg med tålmodighet (enn så lenge).

God helg til deg og dine Line :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...