Gå til innhold

LineGourmet har blitt mamma

LineGourmet

Anbefalte innlegg

I morgen er lillemann 6-uker :filer: Når jeg leser om søvn-rutiner og sånn så er det visst det som er grensen for når man kan begynne ;)

Vi hadde så bra netter forrige uke, men nå i det siste har det stadig vært krøll og mye rart :gjeiper: Blir veldig slitsomt for mamma :sukk:

Jeg tror at jeg snart bare må bestemme hvor han skal sove, tror han blir forvirret jeg :sjenert: Vi har jo 4 forskjellige steder som vi bytter på :daane: Har det noe å si tror dere det? Han er jo veldig liten ennå :rodmer:

Sovesteder:

1) Vugga på soverommet

Har ikke vært brukt i det hele tatt da vi ikke lyktes med å få han til å sove der i starten. Jeg syns den virker hard og kald, selv om jeg har lammeskinnspledd under lakenet.

2) Vognbagen i vugga/hele vogna på soverommet

Ble brukt litt for noen uker tilbake, men typisk at han våkner 10 min etter at vi legger oss. Why?

3) På dyne i sofaen

Det var her han sov så lenge forrige uke (opp til 5 1/2 time i strekk :sove: ) Har vært veldig praktisk, særlig når mannen har lagt seg for kvelden og jeg sitter oppe og lillemann sovner på meg etter pupp- da kan jeg bare svippe han enkelt over på dyna... :sjenert:

4) Sammen med meg i senga

Funker ikke så bra for tiden. Veldig opp og ned hvor rolig/urolig han er. Mye puppe-sliting og el-propell. Kaldere har det blitt om natten også, så jeg syns det er mye styr med ekstra tepper over skulderene + gass-bleier for å dekke pupp 2 for lekkasje og nattlys og bla, bla :roll:

På dagen sover han gode lurer i vogna ute på terassen eller på tur, så det virker som han trives godt i den ;)

Jeg tror kanskje at jeg må gjøre en innsats og ikke velge enkleste utvei (les: dyne i sofa) for å få han til å sove bedre om natten. Har jo lest masse om kveldsritualer og at de skal sove på soverommet fra kveld til morgen. Han sovner jo gjerne i 19-tiden pluss minus, men det er ulikt hvor han sover... :filer: Bør nok legge han i vugga igjen - eventuelt vognbag i vugga - fra han sovner der. Og amme på soverommet når han våkner igjen og legge han ned på samme sted..... Hmm... er det for tidlig? Kan det gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror jeg ville satset på senga på rommet om natta altså. Om dagen er vel litt sånn her og der greit, men når det er natt er det natt :) Ihvertfall det jeg gjorde i sin tid hehe. Tenk 6 uker - tia går så fort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du laken over lammeskinnet..? :klo: Poenget med et lammeskinn er jo på mange måter at man ikke skal bruke laken. Det er lunt og godt og skal ventilere (noe lakenet nok ødelegger litt for) og så er det antiseptisk (om du har kjøpt et lanolinskinn, f eks fra Nøstebarn). Så om babyen tisser på skinnet omdannes det til såpe faktisk. Du behøver altså ikke vaske det om det kommer tiss på det. Gulp ol børster du bare bort. Det kan også vaskes i maskin om det kommer f eks bæsjeflekker på det. Jeg hadde en gulpeklut under hodet hans i starten i tilfelle gulp. Nå har han ikke det en gang.

Jeg ville også satset på vognbagen en tid til. Eller vugga. Du skal jo sove du også. :jepp: Hva om du har lammeskinnet i vognbagen? Eller ruller et håndkle eller to i vugga (under skinnet langs kanten) for å få det lunere, om den er litt stor for han? Lammeskinnet gir en helt annen lunhet enn laken og kan være beroligende. Om du har bagen/vugga rett ved senga kan du strekke hånda nedi og stryke på han. Du kan også la han få et skjerf/klut eller en leke med din lukt på med seg i senga.

Min erfaring er at ting forandrer seg hele tiden.. :roll: Og at alle babyer er forskjellige. Noen vl bare være oppå mamma, mens noen kan være trygge for seg selv også. Men også at alle som har nr 2 forteller meg at de har mer rutiner enn første gang og det virker som det funker.. Det er vel ikke før de er 3 mnd man kan "forme" søvnmønsteret deres på grunn av utviklingen av hjernen/hormoner eller hva det når er. Men jeg tror nok de kan lære seg at mørkt betyr natt (på en eller annen måte :roll: ). Men når natten begynner er jo litt forskjellig. Når han bare er 6 ker er det ganske vanlig at natta starter når deres natt starter. Hva om han ligger i stua (om du ikke føler at han blir forstyrret av det) til dere skal legge dere en stund..? For så å ligge i bag/vugge om natta.

Dette fant vi ikke ut av før nå de siste mnd :ler: Her var det rutine som løste problemet. Både natt og dag. Men Bolla er jo mye eldre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du laken over lammeskinnet..? :klo: Poenget med et lammeskinn er jo på mange måter at man ikke skal bruke laken. Det er lunt og godt og skal ventilere (noe lakenet nok ødelegger litt for) og så er det antiseptisk (om du har kjøpt et lanolinskinn, f eks fra Nøstebarn).

Jeg ville også satset på vognbagen en tid til. Eller vugga. Du skal jo sove du også. :jepp: Hva om du har lammeskinnet i vognbagen? Du kan også la han få et skjerf/klut eller en leke med din lukt på med seg i senga.

Min erfaring er at ting forandrer seg hele tiden.. :roll: Men også at alle som har nr 2 forteller meg at de har mer rutiner enn første gang og det virker som det funker.. Det er vel ikke før de er 3 mnd man kan "forme" søvnmønsteret deres på grunn av utviklingen av hjernen/hormoner eller hva det når er. Men jeg tror nok de kan lære seg at mørkt betyr natt (på en eller annen måte :roll: ). Men når natten begynner er jo litt forskjellig. Når han bare er 6 ker er det ganske vanlig at natta starter når deres natt starter. Hva om han ligger i stua (om du ikke føler at han blir forstyrret av det) til dere skal legge dere en stund..? For så å ligge i bag/vugge om natta.

Dette fant vi ikke ut av før nå de siste mnd :ler: Her var det rutine som løste problemet. Både natt og dag. Men Bolla er jo mye eldre..

Takk for gode innspill Siebaou og Ebitt :) Blir nok vognbagen i vugga tenker jeg.. vet bare ikke helt når jeg skal begynne :sjenert: Syns det er litt problematisk at mannen legger seg ca 23, men det er et typisk tidspunkt hvor lillemann fortsatt er våken mellom lurer ;) Kan eventuelt ha vognbagen ute i stua da, og ta den inn på soverommet i vugga når jeg legger meg. Ehm... jeg vet ikke :daane: Man skulle jo amme på soverommet! Føler det blir for mye forstyrrelse for mannen da :filer:

Jeg har ikke lammeskinn som i lammeskinn Siebaou. I vogna har jeg skinn tilpasset vogn (mulig det er lammeskinn? - fikk i gave av mutter :) Jeg la merke til at lillemann var litt nuppete i ansiktet her og fikk for meg at det var pga skinnet skjønner du... så jeg la laken over... :flau:

"Skinnet" jeg har i vugga er et tykkt ullpledd/teppe/leketeppe-variant fra ullboden - sånn type ull man forer sko med omtrendt... :roll::ler:

Jeg håper ting går seg til av seg selv igjen - har lest om utviklingssprang også, og satser litt på at det er det :ler: Som dere sier, ting forandrer seg hele tiden. Det sa jo helsesøster også ;)

Kan hende det beste er å bare slappe av og ta ting som det kommer noen flere uker også :briller:

Vi har forøvrig kjøpt billett t/r Oslo - Kiel med colorline i dag, og booket eksakt dato på italienske riviera! :nigo:

:reise: 1 mnd til bare :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner :) Nupper i ansiktet kan være hormonutslett forresten. Ser ut som små kviser eller røde nupper. De går bort av seg selv.

Anbefaler forresten lammeskinn i senga! Da kan man også ta med seg skinnet når man reiser og legge i andre senger. Så føler babyen at den har senga si med seg.. :) I tillegg til alt det andre jeg skrev om det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urgh, jeg ble litt irritert og grinete jeg :kjefte: Snakket nettopp med kjære på telefonen og han forteller meg at han skal jobbe i morgen. Jobbe i morgen?! "Men jeg sa jo til deg for 2 dager siden at på lørdag: ja, da vil jeg ta en tur ned til byen - så du må være alenepappa på dagen ;)" Jeg trodde du sa i dag jeg, sier han. :roll: Bullshit altså, det har bare gått inn det ene øret og ut det andre :angry: Altså: når skal jeg få ha noen timer alene? som er mine? Jeg trenger også noe fast å se frem til. Om man tror at jeg har alenetid når lillemann sover så har jeg jo ikke det. Det blir på en helt annen måte :daane: Ahh... mannfolk! Ja, men du kan jo fra ned i dag etterpå da sier han. Men jeg hadde jo planlagt i morgen! Nei, jeg kan ikke det for det regner og jeg er ikke i mood til å shoppe bukser i dag! Funker dårlig å shoppe når man er sur nemlig.... :fnise:

Nei, får nå kommer han snart hjem (håndtverkere har korte dager på fredager), og da er han hjemme med lillemann mens jeg skulle på butikken og polet og kjøpe ingridienser til kalv entrecote (som vi kjøpte i sverige) med potetpure, balsamicosaus og norske brekkbønner. Så skulle jeg hjem igjen mens kjære fortsatt hadde hovedansvaret for lillemann og forberede så mye som mulig til middagen i kveld. Planen er litt sånn kjærestemiddag etter at han har sovnet mellom 18-20 et sted for minst et par timer. Føler meg ikke særlig romantisk akkurat nå :forvirret:

Vi var på helsestasjonen i går forresten, ikke på 6-ukers kontroll (det skal vi neste uke) men hos helsesøster. Motorikken er fin og vekta ok :) Jeg var hos legen til kontroll etterpå, ok det også. Men ingen GU som jeg trodde vi skulle. Legen var selvsagt 40 min forsinket og innen den tid hadde A våknet. Amming og sutring om hverandre på venterommet og inne hos legen. Ble mange timer for han på farten i går formiddag ;)

Vi har ikke innført nye natterutiner ennå, men fikk ny rekord på gammel måte i natt. 6 timer! :jepp: Fra 0000 - 06 :nigo: Men da hadde han vært våken 6 timer på kvelden også da, kun avbrutt av 2-3 mislykkede soveforsøk hvor han sover 15-20 min og våkner igjen ;)

Kjære ringte meg igjen og foreslo at han handlet greiene på butikken og vinen så kunne jeg dra direkte ned til byen. Ok da :)

Tenker jeg venter til lillemann våkner, i mellomtiden kan jeg forberede litt saus og sånn, så ammer jeg, så blir kjære alenepappa etterpå et par timer! :jepp::biggrin: Jeg skal bare drikke et glass vin jeg altså :vin: Men det er fest for meg :ler: Har pumpet ut ekstramåltid til han også :)

Ha en fin helg!

:skya:

Nå kom solen igjen :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei hei Line!

Hehe, må le litt.. mannfolk.. :gjeiper: Har det litt på samme måten her også :sjenert: De er litt korttenkte i blandt, men jammen meg godt å ha innimellom også :rodmer:

Skjønner sovested-frustrasjonen din... har ingen innspill til hva du bør gjøre men, her i huset har jeg innført vuggesoving i hverdagslig "bråk" i stua, skifter til pysj sånn i 20-21 tiden og så er han våken med oss til vi legger oss sånn i 22.30-23 tiden.

I begynnelsen hadde vi han i mellom oss hver natt med stort hell (han sov fra 23-07), det likte ikke svigermor :gjeiper: Så jeg følte vi MÅTTE endre på det (jepp, jeg har irritert meg grønn over den dama enkelte ganger).. Vi forsøkte da å amme i senga vår og flytte han over i sin egen seng etter mating, det gikk ikke. Han våknet og skrek leeenge før vi måtte ta han oppi til oss igjen. Løsningen for oss har blitt å ta av ene siden på senga hans og sette den heelt inntil sengen vår (kjære har skrudd den fast) :sjenert: Så vi ammer i senga vår, så har jeg varmeflaska som jeg legger under dyna hans (så det liksom ikke skal bli så kaldt og ensomt å bli flyttet dit igjen etter amming)Det fungerer veldig fint for oss..

Håper du har en fin helg og at shoppingturen ble vellykket :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vi ammer i senga vår, så har jeg varmeflaska som jeg legger under dyna hans (så det liksom ikke skal bli så kaldt og ensomt å bli flyttet dit igjen etter amming)Det fungerer veldig fint for oss..

Håper du har en fin helg og at shoppingturen ble vellykket :klem:

Hei Sommerfuglen! :) Så koselig at du er innom :jepp:

Høres ut som dere har funnet en bra løsning på nattesøvnen hos dere da. Bed side-crib :tommelopp: Syns forøvrig ikke du skal høre på svigermor! :ler:

---------------------

Her begynte helga ikke særlig bra. Kjærestekvelden gikk i vasken da lillemann hadde bestemt seg for å sin 3 lange våkne sutrete kveld. Jeg ga opp å forsøke å få han til å sove da klokka begynte å nærme seg 21 og vi hadde holdt på 3 timer (da hadde han vært våken siden kl 15 eller noe ). Jeg syns vi var et godt team så lenge vi begge hadde håpet om at vi skulle lykkes, men når realitetene åpenbarte seg så endte det hele i krangel faktisk :sukk: Dvs kjære kranglet, jeg diskuterte - forsøkte i alle fall helt til vi ikke snakket sammen lenger.... :roll: Fryktelig med krangler når man har små babyer syns jeg, merker jeg holder tilbake sinne for lillemanns skyld - hvilket resulterer i en litt ubalansert "meningsutveksling" :filer: Kjære satt på pc'n til han la seg, og jeg forsøkte å roe lillemann så godt som mulig i sofaen. Han sovnet nærmere 00. Overtrøtt stakkars....

Kjære jobbet jo i går, og kvelden før var fortsatt ugjort. Så etter en lang følelsesmessig prat på vei for å hente pizza og filmer så kom vi oss tilbake på normalen igjen :hjerte: Vi fikk igjen for kvelden før også, vidunderet vårt sov fint fra 1930 - 22 så vi fikk både spist og sett en hel film! :ler::kyss: Deilig det :) Sovnet han igjen kl 0000 i vognbagen som jeg plasserte i vugga på soverommet. (Bra, Line! Bruke soverommet! :ler: )Sov ikke så fryktelig lenge, men brukte bare 1 time på å sovne han igjen. La han tilbake i vugga 0330 hvor han sov til 0630. Da tok jeg han opp i senga :rodmer:

Vi hadde en koselig oppvåkning alle sammen i 9-10 tiden og vi har shinet huset også. Det er en bra søndag! :sol:

Lillemann begynner forresten å få flere og flere perioder hvor han er våken, fornøyd og kan sitte/ligge å pludre litt uten at han blir direkte underholdt. Tror det er på tide med en babygym snart jeg :) Og jeg syns det er vanvittig digg at det var mulig å få han til å sove igjen så raskt i natt! :jepp::nigo: Føler vi er på vei mot noe bra nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom og oppdaterer meg! Her har vi også sliti med soving et par dager i det siste, men dog på dagtid. På natten sover hun 6-9 timer i strekk!! Sorry, jeg vet det ikke er moro å høre for dere som har nattvåkne barn... Vi legger henne på soverommet i bage'en i senga hennes ca 20:30 og da sovner hun som regel innen den neste timen. Har vi henne ute på stua med lys og tv på så finner hun liksom ikke natteroen. Så det er kanskje verdt å prøve, det fungerer for oss iallefall. Men alle barn er jo ulike... Lykke til iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom og oppdaterer meg! Her har vi også sliti med soving et par dager i det siste, men dog på dagtid. På natten sover hun 6-9 timer i strekk!! Sorry, jeg vet det ikke er moro å høre for dere som har nattvåkne barn... Vi legger henne på soverommet i bage'en i senga hennes ca 20:30 og da sovner hun som regel innen den neste timen. Har vi henne ute på stua med lys og tv på så finner hun liksom ikke natteroen. Så det er kanskje verdt å prøve, det fungerer for oss iallefall. Men alle barn er jo ulike... Lykke til iallefall!

Hehe.. jeg blir ikke misunnelig på dere som har barn som sover hele natten. ;) Syns ikke jeg har det så værst selv egentlig :jepp: Ny rekord på soverommet fra 2130 - 0245 i natt :) Det er bra! :tommelopp: Tror absolutt det er noe i det du sier om å la de små ha nattero. Får flere og flere erfaringer nå med at lillemann kan klare å sovne selv, selv om jeg ikke har sovnet han i koma ved puppen/brystet/mei-tai'en :ler: Begynner å lære meg at det er håp selv om de rører på seg og ynker litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny uke! :sol:

Jeg må få gjort unna litt sånne praktiske gjøremål de neste 2 ukene:

Det er ferie snart :nigo: og dåp visstnok ;)

Jeg har ringt Kampen kirke (den er sååå fin! :jepp: ) og fått vite at vi kan døpe der selv om vi ikke tilhører den menigheten ;) Han skulle ringe meg tilbake med mere info. Vi tenker å døpe i november da, siden vi er på ferie halve oktober ;)

Ja, da var vi booket inn til dåp 13. november :gjeiper: Da blir det bare å booke lokaler, sende invitasjoner, fikse mat og kaker og dåpsantrekk. Jeg har lyst på dåps-dress jeg :jepp: Hva syns dere om denne? http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=15495203

Så MÅååå jeg bare få unna besøket på jobben. Vi spikrer det til torsdag tenker jeg :Nikke: Lillemann skal på 6-ukers kontroll på onsdag.

Og så må jeg få tatt passbilder av han til passet! Hvordan i huleste får man en nesten 2 mnd baby til å sitte alene inne i fotoboksen da? Tenker at jeg får fikset bildene før vi drar ned på politistasjonen i hvert fall :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dressen var kjempesøt!

Lykke til med dåpsplanleggingen!

Jeg vet ikke hva som er vanlig i fht passbilder av så små, men kan du ikke gå innom en fotobutikk? De tar jo passbilder de fleste steder. Kanskje koster det bittelitt mer enn fotoboks, men de vet iallfall hva som kreves og har et håndholdt kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Sommerfuglen! :) Så koselig at du er innom :jepp:

Høres ut som dere har funnet en bra løsning på nattesøvnen hos dere da. Bed side-crib :tommelopp: Syns forøvrig ikke du skal høre på svigermor! :ler:

Hei ja.. :vinke:

Jeg er innom og snoker litt vettu :fnise:

Ja, jeg føler vi har fått litt dreisen på det ved hjelp av den sidegreia som vi skrudde av :rodmer: Virker som om han synes jeg ligger nært nok selv om vi sover i hver vår seg :)

Nei, svigermor har rett og slett vært litt slitsom oppi alt dette.. men men.. det går seg vel til.

:duskedame: for ny rekord for nattsoving til Andreas :nigo: det kommer seg nok litt etter litt.. Lykke til på 6 ukers kontroll.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig med dåp. Blir dere mange? :)

Hei Milla :)

Nei, det blir bare den nærmeste familien - så vi blir 15 totalt. Syns det er passe jeg ;)

-----

Kjenner forøvrig press på meg på å lage sånn "design-dåps-kake". "Alle" driver jo med det for tiden... :roll::ler:

http://www.google.no/search?q=d%C3%A5pskake&hl=no&rlz=1C1ASUT_noNO439NO439&prmd=ivns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=BC5mTunwPJHJsgbr6_yiCg&ved=0CCsQsAQ&biw=1366&bih=643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har jeg også så lyst til å prøve meg på :)

Man kan få kjøpt ferdig marsipanpynt på f.eks meny så da burde jeg jo klare det :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg også så lyst til å prøve meg på :)

Man kan få kjøpt ferdig marsipanpynt på f.eks meny så da burde jeg jo klare det :klo:

Ja, og ferdig marsipanlokk :jepp: Man trenger jo ikke å gjøre det så fryktelig komplisert første gangen :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke klinke til en skeiv, svett og knallblå kake med håndtrillede skeive kuler på?? :lol:

:hoho: var inne på tanken om å bestille den fra deg :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...