LineGourmet Skrevet 16. august 2011 Forfatter #3061 Del Skrevet 16. august 2011 Godt å høre at det ikke bare er meg! ---- Jeg velger å fokusere på det positive i dag, så nevner ikke natten Her har jeg funnet ut at om Lillemann får 2 pupp til frokost så vil han nå gjerne være litt våken før han sover igjen. Så det jeg gjør er å sette på en vaskemaskin, sette han i vippestolen ved siden av vaskemaskinen - så sitter han der hypnotisert mens mamma dusjer! Etter dusjen er han lei, og da tar jeg han i mei tai'en mens jeg sminker meg, etter det igjen har han sovnet relativt godt og jeg kan overføre han til sofaen, hvor han ligger nå Så får jeg spist litt frokost og hengt litt på KG Jeg har en litt vågal plan i dag.... Tenker at vi skal dra på oslo city i dag. Trenger bursdagsgaver både til mamma og lillebror - dessuten kunne jeg tenkt meg noen flere amme-topper av noe slag Jeg er foreløpig ikke trygg på hvordan lillemann oppfører seg i vogna, men tenker å kjøre ned - flytte han over i mei tai'en så er vi på shopping! Der er han garantert rolig liksom... Men først må han våkne igjen, få pupp og ny bleie :kgbaby: Han har begynt å smile til oss forresten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mjau-mjau Skrevet 16. august 2011 #3062 Del Skrevet 16. august 2011 Oi spennende med tur på Oslo City!! Må få høre hvordan det gikk! Jeg skal driste meg på en tur til byen på fredag tror jeg, møte en venninne og trille en tur. Har ikke bil så må ta t-banen. Gruer meg litt, redd for at hun skal skrike skikkelig og at jeg ikke skal klare å roe henne... Men en gang må være den første! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 16. august 2011 Forfatter #3063 Del Skrevet 16. august 2011 Oi spennende med tur på Oslo City!! Må få høre hvordan det gikk! Jeg skal driste meg på en tur til byen på fredag tror jeg, møte en venninne og trille en tur. Har ikke bil så må ta t-banen. Gruer meg litt, redd for at hun skal skrike skikkelig og at jeg ikke skal klare å roe henne... Men en gang må være den første! Det gikk veldig veldig bra! Jeg føler meg så stolt når jeg går ut i offentligheten med lille klumpen på magen Jeg var ikke så lenge der nede da - 1 time og 15 min - det holdt akkurat. På slutten begynte han å orme seg litt, ble jo varmt etterhvert :gjeiper: Men jeg syns det var en super løsning Begrenser seg selvfølgelig med handleposer da, men fikk kjøpt gave til både mamma og lillebror, og litt til meg selv --------- Siste kveldene har lillemann sovnet i 20-tiden og blitt lagt på sofaen. Det har medført at jeg har måttet vekke han rundt 22 sånn at det skulle være noe håp om normal leggetid for oss begge, men det har ikke gått så bra, drøyer lenger enn jeg ønsker Etter flere råd på nett, har vi nå lagt han i vognbagen som vi har satt i vugga på soverommet - så får vi se hvordan det går. Litt kjøligere, roligere og mørkere der inne. Spent på hvor lenge han kommer til å sove. Redd han våkner sånn ca 23, så er vi like langt Jeg skal i hvert fall ikke vekke han - selvregulering, selvregulering Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siebaeo Skrevet 16. august 2011 #3064 Del Skrevet 16. august 2011 Håper han sover enda! Skjønner godt at du er stolt når du går med godklumpen på magen Magisk! Du burde prøve deg på en babykino! Jeg synes det gikk absolutt best når M var så liten som A er nå Kjempekoselig!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 17. august 2011 Forfatter #3065 Del Skrevet 17. august 2011 Håper han sover enda! Han sov til 2345 Jeg la meg samtidig med kjære, så rakk å sovne før han våknet - da blir alt mye bedre -------- Hadde tenkt å trille en litt lengre tur på butikken i dag, men har nå prøvd 2 ganger og har snudd hver gang. Virker ikke som gullklumpen min lar seg dysse i søvn av vogna Vi får ta bilen/mei tai senere i dag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zia Skrevet 17. august 2011 #3066 Del Skrevet 17. august 2011 Guri, så flinke dere er da! Oslo City og greier Høres ut til at dere har funnet en fin rytme, med vaskemaskin og meitai Man bruker vel det som funker ville jeg tro Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mjau-mjau Skrevet 17. august 2011 #3067 Del Skrevet 17. august 2011 (endret) Så godt å høre at det gikk bra! Men kjedelig at han ikke liker vogna da, her elsker hun heldigvis den. Skriker litt når hun kommer oppi, men med engang vi begynner å trille er det greit Skal våge meg en tur på butikken nå ... eller ikke, nå åpna alle sluser seg... Jaja, får legge bort litt tøy som snuppa allerede har vokst ut av da. Syns det er litt trist at de vokser så fort... Endret 17. august 2011 av mjau-mjau Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 17. august 2011 Forfatter #3068 Del Skrevet 17. august 2011 Skal våge meg en tur på butikken nå ... eller ikke, nå åpna alle sluser seg... Forandringer i planene kan fort oppstå! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 17. august 2011 Forfatter #3069 Del Skrevet 17. august 2011 Her kommer fødselshistorien før den går i glemmeboka ----- Fødselshistorie Jeg må få skrevet fødselshistorien før jeg glemmer det :gjeiper: Jeg oppdaterte jo godt samme dagen som det startet, men kort oppsummert fikk jeg en ørliten (minimal, men synlig) blødning i truseinnlegget på ettermiddagen den 20. juli. Jeg skiftet innlegg og like etterpå er det allerede veldig vått, våtere enn normalt og jeg lurte på om det var fostervannslekkasje. Etter middagen ringer jeg føden og forteller hvordan det står til og de ber meg komme inn til kontroll dagen etter kl 0900. Jeg og kjære slapper av sammen i sofaen senere på kvelden og ser på “detektimen”, da plutselig kjenner jeg et knepp oppi der, og litt samme følelsen som når legen tar celleprøve av livmor-halsen, så kjenner jeg bare at noe begynner å renne, renne ordentlig! Jeg knep beina sammen og sier til kjære: “nå tror jeg det skjer noe alvorlig!” “vannet går!” Jeg krøker meg bare ut på badet for å unngå at det renner gjennom buksa og i sofaen og gulvet og alt da, og kommer meg på do. Masse renner rett i do, og jeg sitter der en liten stund. Men når jeg reiser meg opp igjen, renner det enda mer – det ville liksom ikke stoppe! Jeg fant frem håndklær, og kluter, og gassbleier, og alt som kunne brukes. Stod også i dusjen husker jeg, naken fra livet og ned og bare lot det renne og lurte på hvordan jeg skulle gripe an det hele Jeg fikk på meg noe som funket midlertidig så ringte jeg føden igjen. De sa bare at jeg fikk komme på kontrollen som avtalt, men ringe hvis det skjedde noe mer. Rett etter at jeg la på begynte den første rien. Ganske moderat menssmerte som økte i styrke for så å avta, med liksom et belte rundt bekkenet. Vi så ferdig episoden, og jeg sendte kjære i seng sånn at han kunne sove litt. Jeg var helt hyperaktiv i starten husker jeg, og fikk informert både dere og facebook og andre Rieteller.no målte ca 30 sekunders rier i starten med 5 min mellomrom. Etter noen timer økte det til 40 sekunder og 3-4 minutter. Da ringte jeg føden igjen, og fikk beskjed om å prøve å slappe av og vente med å komme inn til jeg hadde rier som varte nærmere 1 minutt! Jeg husker jeg var litt bekymret for en eventuell styrtfødsel (siden det startet med vannavgang), men føden beroliget meg og mente det gikk helt fint å vente. Jeg skulle bare prøve å sove litt…. Hæ??! Sove?? Særlig Utover natten ble riene vondere og vondere. Jeg merka at om jeg lå på sofaen med laptop og rieteller oppe så varte de lenger og med lengre mellomrom enn om jeg beveget meg. Så jeg tok meg en tur i dusjen, pakket ferdig fødebager og styra rundt hjemme midt på natten Men det gikk fortsatt helt fint å puste seg igjennom de. Selv om jeg måtte stoppe opp og lene meg på noe når de kom. Kl 0330 vekte jeg kjære og sa at nå må vi dra på sykehuset! Han var helt enestående Lagde kaffe og tok det helt med ro, strøk meg på ryggen når jeg fikk rier og var støtten selv . Vi kom oss av gårde og 0430 var vi på Ullevål. Fikk komme inn på fødestue og ble spurt om jeg ville hadde vært på do, eller om jeg ville ha klyster. Jeg sa jeg hadde vært på do, og dermed ble det ikke noe klyster…. Vi var mye alene de første timene der husker jeg. Jeg ble undersøkt etter en time eller noe og hadde da åpning på 5 cm. Fikk lystgass også. Den virket godt på meg Ble ganske avslappet i starten. Etter hvert som det tok seg enda mere opp, hjalp lystgassen meg til å konsentrere meg, og å puste ordentlig. Jeg er i hvert fall glad jeg hadde tilbudet! I 7-tiden begynner riene å bli skikkelig kiipe. Kjære prøver å presse korsryggen min, men jeg kjenner jeg blir kvalm og rar av det. Jeg spydde også, og de måtte skru ned styrken på lystgassen . Helt til nå har jeg pustet kjempefint og ikke lagd noen rare lyder (a’la fødeavdelingen ), men nå varer de lenge, og de kommer så tett! Og midt i rien så kjenner jeg plutselig skikkelig pressetrang! Disse blandingsriene syns jeg var utrolig vonde og ekle – pressrie når man prøver å puste seg igjennom liksom – da blir det litt rare lyder som kommer Jeg ba kjære ringe på jordmor og hun sjekket åpningen igjen og jeg var da på 8 cm. For øvrig hadde jeg overhodet ikke tillitt til jordmor 1 og priser meg lykkelig over vaktskifte som var kl 0800. Jordmor 1 var der nesten ikke i det hele tatt og hadde heller ikke lest fødebrevet mitt. Hun var bare helt merkelig. Men så kom jordmor 2, Sissel – helt fantastisk dame! Hadde ikke klart det uten henne! Sissel sjekket åpning igjen og jeg var på 9 cm. Snart i mål! Hun ordna masse greier inne rundt meg og barnepleier kom også. Syns det var deilig at det endelig var litt folk der inne med kompetanse! Hun var super på coache meg igjennom både rier, og det mentale med å få baby “ned”. Jeg hadde litt sperre på å slippe løs ordentlig (pga manglende klyster), men hun fikk overbevisst meg. Jeg ble sjekket igjen og var nå 10 cm! Kjære holdt meg i hånden hele veien og det var godt å kunne skvise han under hver rie Han hentet også vann til meg hele tiden. Takk gud for camelback drikkeflaske sier jeg bare :gjeiper: Den viktigste tingen jeg hadde med under fødselen. På et tidspunkt husker jeg at jeg ba om mere vann – og kjære løper ut på do og tilbake til meg. Også drikker jeg da: “Æsj, dette er jo varmt!” Han var litt stressa noen øyeblikk der Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 17. august 2011 Forfatter #3070 Del Skrevet 17. august 2011 (endret) dobbel Endret 17. august 2011 av LineGourmet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 17. august 2011 Forfatter #3071 Del Skrevet 17. august 2011 (endret) Del 2: Tid for pressing. Lystgassen ble etter hvert fjernet så jeg skulle utnytte riene bedre. Jeg var i alle stillinger. På rygg, på alle 4, på siden, og tilbake på rygg igjen. Hun var utrolig flink Sissel, og jeg slet litt med at jeg fikk et press for lite pr rie. Så hun ba meg stimulere brystvortene for gjøre rien lenger. Herre gud, jeg var så sliten! Jeg hadde skrevet at jeg ikke ville ha beina i fotbøyler, men jeg ble så skjelven i beina av å ha de i “fri” at jordmor mente jeg burde prøve. På med fotvilene og hendene i håndtak og press!!! En til, en til, en til! Jeg skjønte underveis at om jeg skulle klare å få han ut så må jeg presse mer enn jeg gjør nå – lengre på hver gang liksom. Jeg fant det siste jeg hadde av krefter og presset alt jeg maktet! Og jeg kjenner det svir der nede. Jordmor oppmuntret meg med at hun ser masse mørkt hår i åpningen og like før han kom fikk jeg også kjenne på hode hans! Det var så lite! Nok motivasjon til å yte litt til og endelig kjente jeg at noe kom ordentlig ut! Og vips, så hadde jeg noe varmt, tungt og fuktig på brystet mitt! Det var så fint – der lå han og lagde litt rare lyder (han gråt ikke ordentlig, mere ynking) og bare litt blod og gørr på seg. Han ble tørket mens han lå sånn og jeg kikket på kjære som var så rørt som jeg aldri har sett han Han gråt (kjære gråter ikke! ) Det var så fantastisk å endelig komme i mål Jeg var så lettet, og glad Andreas lå litt på brystet mitt og fikk suge littegrann også, før han fikk komme til brystet til kjære. Jeg måtte ordnes litt med pga stort blodtap og etc. Men det var så fint å ligge å se på kjære som holdt vidunderet vårt på sitt bare bryst Andreas ble født kl 1009, etter 10 timers rier og 55 min pressing. 51 cm lang og 3844 gram og helt perfekt! Jeg fikk et par pyntesting, intravenøst og hun presset fælt på magen min (herre gud! Må du være så voldelig?” – sa jeg) for å få ut både blod og morkaker og alt Jeg lå på barselavdeling i 3 dager og kjære besøkte meg så lenge han kunne hver dag. Så flott å være 2 stolte nybakte foreldre Endret 18. august 2011 av LineGourmet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spatula Skrevet 17. august 2011 #3072 Del Skrevet 17. august 2011 En sånn fødsel vil jeg også ha neste gang! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alabama Skrevet 17. august 2011 #3073 Del Skrevet 17. august 2011 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Småkjekset Skrevet 18. august 2011 #3074 Del Skrevet 18. august 2011 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mary Poppins Skrevet 18. august 2011 #3075 Del Skrevet 18. august 2011 For en herlig fødselshistorie Historier som denne gjør at jeg gleder meg til å oppleve fødsel selv, selvom det kommer til å gjøre %R#/**! vondt Ha en super dag både du og Andreas! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BareBea Skrevet 18. august 2011 #3076 Del Skrevet 18. august 2011 For en rørende fødselhistorie! Så herlig å høre om den stressende barnefaren. Han er nok ikke alene om det i den situasjonen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ruccola Skrevet 18. august 2011 #3077 Del Skrevet 18. august 2011 Så flott histore! Min jordmor het faktisk også Sissel! Og helt enig med deg i at de overgangsriene akkurat når det gikk over til pressrier var de verste! Da ante jeg ikke hvor jeg skulle gjøre av beina, trodde jeg skulle eksplodere nedentil, og i tillegg hadde jeg ikke fått lystgass enda! Så når de skikkelige pressriene kom var det helt greit, de var nesten behagelige Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mjau-mjau Skrevet 18. august 2011 #3078 Del Skrevet 18. august 2011 Så fin fødselshistorie!! Syns du oppfølgingen på Ullevål var bra? Jeg syns den var veldig bra! Legen sokm forløste lille T ringte meg til og med halvannen uke etter fødselen og lurte på om alt gikk bra og om jeg hadde noen spørsmål osv... Det kaller jeg oppfølging!! Så du måtte bli på barsel og fikk ikke komme på hotellet? Var det på grunn av blodtapet eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 18. august 2011 Forfatter #3079 Del Skrevet 18. august 2011 Så fin fødselshistorie!! Syns du oppfølgingen på Ullevål var bra? Jeg syns den var veldig bra! Legen sokm forløste lille T ringte meg til og med halvannen uke etter fødselen og lurte på om alt gikk bra og om jeg hadde noen spørsmål osv... Det kaller jeg oppfølging!! Så du måtte bli på barsel og fikk ikke komme på hotellet? Var det på grunn av blodtapet eller? Ja, det ble barselavd pga blodtap og andre forhold jeg ikke vil gå inn på Men er i grunn glad for det. syns jeg fikk veldig godt stell, omsorg og alt på barsel. Ser for meg at det blir minimalt av det på hotellet Ingen som ringte meg etter at jeg kom hjem, men fikk klar beskjed om å ringe de om det dukket opp spørsmål eller andre ting i løpet av de neste 14 dagene. Jordmoren som hjalp Andreas var innom meg på barsel Fornøyd med Ullevål Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
arven1 Skrevet 19. august 2011 #3080 Del Skrevet 19. august 2011 Åååh, så fin historie Tross vondter og at man er sliten høres det ut som det gikk så rolig for seg. En sånn fødsel ser jeg også for meg at jeg vil ha Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå