arven1 Skrevet 11. juli 2011 #2861 Del Skrevet 11. juli 2011 Huff og huff, her står tiden litt stille skjønner jeg Trøsten er at man føler seg alltid verre enn det man er! Nå har du ikke lenge igjen. Håper det skjer fort nå for din del og at du får det overstått. Tenk snart er du mamma PS! Jeg tipper forresten den 18! Håper du får en bedre ettermiddag og at alt gikk greit på kontroll i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 11. juli 2011 Forfatter #2862 Del Skrevet 11. juli 2011 Masse masse klemmer til dere fantastiske jentene her inne! :klemmer: Joda, dagen har tatt seg opp litt. Var bare litt ekstra gretten helt på starten av dagen :gjeiper: Jeg har faktisk skrevet fødebrev i dag, som var veldig ålreit å gjøre. Hadde en god terapeutisk og beroligende virkning Det var naboen min i går som kunne fortelle at det var en av tingene de hadde angret på at de ikke hadde gjort. Så nå har jeg gjort det, og veldig fornøyd med det Kontrollen hos legen var rask, som forventet. Ødem opp til 2, blodtrykk som normalt og lillemann med fine hjerteslag Jeg har kjøpt meg bok i dag, som jeg har begynt å lese noen sider av. Har stor tro på at jeg kan kose meg noen dager med den "Reisen hjem" -Lori Lansen Denne: http://www.juritzen.no/nor/pages/317-reisen_hjem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MonThe Skrevet 11. juli 2011 #2863 Del Skrevet 11. juli 2011 Innom med en , nå er det ikke mange ukene til du har din lillemann på utsiden du også Kan jeg spørre hva du har skrevet i fødebrevet ditt? Fortsatt i fødselsmodus her.. og synes det er enklere å være det nå, enn før fødselen Håper du får en fin mandag videre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 11. juli 2011 Forfatter #2864 Del Skrevet 11. juli 2011 ØNSKEBREV FOR FØDSELEN – LINE Gourmet & Kjære gourmet Termin 21. juli 2011 Mine håp: Dette er vårt første barn og verken jeg eller pappaen aner noe som helst om hvordan fødselen kommer til å forløpe. Jeg håper at jeg vil få en ukomplisert og fin, naturlig, vaginal fødsel. Mine punkter under er basert denne forutsetningen. Meg og reaksjoner: Jeg tror jeg tåler smerte godt, men er redd for å bli sint og miste kontrollen. Det er viktig for meg at jeg føler at jeg blir lyttet til og sett. Jeg trenger oppmuntring og å høre at jeg gjør ting riktig. Verken “kjeft” eller “dulling” fungerer for meg. En fin balanse med rolige stemmer og oppmuntring tror jeg fungerer best. Det er også beroligende å få høre/vite at diverse er normalt. Og hva som sannsynligvis vil skje videre. Litt humor kan også være greit. Jeg ønsker ro og færrest mulig mennesker inne på rommet (1 student er ok). Gjerne dempet belysning hvis mulig. Jeg ønsker hjelp til å konsentrere meg om pusten og få flyt under riene. Åpningsfasen/aktiv fase Jeg vil at Kjære skal være så delaktig som mulig. Med sine oppgaver som å ta tiden på riene, fortelle meg hvor lenge det er igjen av en rie, og massere/trykke på korsryggen. Jeg ønsker også å “henge” på han under rier om det føles bra. Jeg ønsker også at han blir tatt hensyn til, og ser det ut til at han trenger en pause, så er det helt ok. Smertelindring: • Konsentrasjon, pust og avslapning • Bevegelse og ulike stillinger • Badekar, vann, varmepute • Lystgass Jeg vil ta stilling til andre smertestillende og eventuelt epidural underveis om det trekker ut i langdrag og jeg blir veldig sliten, men håper at jeg kan klare meg med punktene over. Utdrivningsfasen: • Ønsker selvsagt å revne minst mulig, om smøring med olje av mellomkjøttet kan hjelpe vil jeg at det gjøres. • Jeg forventer at kroppen forteller meg hva jeg skal gjøre i denne fasen. • Ellers tydelige instrukser fra jordmor. • Jeg ønsker ikke å ligge med beina i bøyle. • Mulig halvt sittende/liggende, eller på alle fire er en god fødestilling. • Hvis mulig og om omstendighetene tillater det vil jeg gjerne “dra ut/ta i mot” sønnen min selv. Etter fødsel: Jeg er opptatt av hud mot hud og.. • Ønsker barnet rett til brystet, han kan tørkes mens han ligger på meg. • Ønsker at han skal få tid til å søke seg frem til brystet før mere stell, vask etc. • Pappaen kan klippe navlestreng om han ønsker Stell: Ingen av oss har erfaring med småbarn og stell. Vi trenger veiledning begge to. Jeg vil veldig gjerne amme og ønsker all mulig hjelp og tilrettelegging for at dette går seg til raskt. Vi ønsker overflytting til pasienthotell så fort formen tillater det Ved komplikasjoner: • Må få så mye info om hva som skjer nå og etterpå som mulig. Dette gjelder både meg og pappaen. • Om jeg av ulike grunner ikke kan ha barnet hud mot hud rett etter fødsel ønsker jeg at pappaen er erstatter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 11. juli 2011 Forfatter #2865 Del Skrevet 11. juli 2011 Kan jeg spørre hva du har skrevet i fødebrevet ditt? Fortsatt i fødselsmodus her.. og synes det er enklere å være det nå, enn før fødselen Her ser du - hva tenker du? Du må gjerne kommentere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ekkornet Skrevet 11. juli 2011 #2866 Del Skrevet 11. juli 2011 Hei, Så fint fødselsbrev Jeg hadde ikke noe selv, men er nok nyttig å ha tenkt litt igjennom hva man ønsker. Synes dine mål under smertelindring er veldig fine. For meg var det som hjalp aller mest pust, konsentrasjon og bevegelse. Det er også greit å være åpen for epudural om fødselen blir lang og tung. Blir spennende å følge med fremover alstå! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommerfuglen1982 Skrevet 11. juli 2011 #2867 Del Skrevet 11. juli 2011 Hei Så fint fødselsbrev Jeg skrev også ett.. på 3 A4 sider.. Jm min synes det var veldig fint skrevet og hun holdt seg til det under hele fødselen.. Absolutt positiv erfaring med det jeg også, så det vil du nok ikke angre på Line Sitter og koser meg med verdens fineste klump her nå, tenk om litt har du din også.. Han har forvoldt mye vondter for mamma'n sin de siste ukene og månedene.. Men, så myk og god som han er så er alt glemt.. Bare alt det positive som sitter igjen GLED DEG Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 12. juli 2011 Forfatter #2868 Del Skrevet 12. juli 2011 Hei Så fint fødselsbrev Jeg skrev også ett.. på 3 A4 sider.. Jm min synes det var veldig fint skrevet og hun holdt seg til det under hele fødselen.. Absolutt positiv erfaring med det jeg også, så det vil du nok ikke angre på Line Takk sommerfuglen og Ekornet Jeg ble veldig fornøyd selv og det var godt å skrive det. Nå ligger det skrevet ut sammen med helsekortet -------- Dårlig natt her, men desto bedre morgen. Sovet godt fra 6 til 11 Jeg var utrolig stiv i korsryggen i hele går, føltes som om ryggen skulle låse seg når som helst :gjeiper: Har løsnet litt i løpet av natten da, med murringer i "bekken-beltet" i stedet Tenker at det definitivt er ting som klargjør seg i alle fall. Jeg har fortsatt tro på at jeg ikke trenger å vente så lenge over termin. 39 uker i dag! Planen er å komme meg litt ut i dag. Skal se etter en uro eller lignende å henge over stelleplassen på badet, en kaffe med en venninne om det passer, og lese bok Fint vær og Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MonThe Skrevet 12. juli 2011 #2869 Del Skrevet 12. juli 2011 Her ser du - hva tenker du? Du må gjerne kommentere Kjempefint fødselsbrev! Tenkte mye det samme som deg i forkant av fødselen! 39 uker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mjau-mjau Skrevet 12. juli 2011 #2870 Del Skrevet 12. juli 2011 Måtte jo innom og hilse på her og Kjempefint fødebrev, jeg har også skrevet. Min jordmor oppfordret meg til å gjøre det, jeg har sykehusangst og sliter litt med tanken på amming så det kan komme godt med å informere om det. Syns kanskje det virket litt krast det jeg skrev men ville ikke at det skulle bli for langt så ble mer sånn nøkkelsetningform. Hurra for 39 uker! Ha en fin kveld! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusilus Skrevet 12. juli 2011 #2871 Del Skrevet 12. juli 2011 Herremin, du er jo snart på termin Line Kjempefint fødselsbrev Håper fødselen blir slik du ønsker , og at lillegutt kommer om ikke så lenge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasjonsblomst Skrevet 12. juli 2011 #2872 Del Skrevet 12. juli 2011 Da har du fødebrevet klart.. og bagen er pakket? Virker som du er fattet og klar for en stor opplevelse.. Jeg er superspent på dine vegne. Går nok uansett bra, man må bare ta imot det som kommer og make it happen. Og det er gutten din som kommer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zia Skrevet 13. juli 2011 #2873 Del Skrevet 13. juli 2011 (endret) så bra fødselsbrev Line Lurt å skrive et sånt, så slipper man iallfall å tenke på alt slikt midt i det hele Endret 13. juli 2011 av Zia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 13. juli 2011 Forfatter #2874 Del Skrevet 13. juli 2011 Da har du fødebrevet klart.. og bagen er pakket? Virker som du er fattet og klar for en stor opplevelse.. Jeg er superspent på dine vegne. Går nok uansett bra, man må bare ta imot det som kommer og make it happen. Og det er gutten din som kommer Ehm.. fødselsbag, og barselkoffert er under pakking... :gjeiper: men stelleveska til lillemann er klar Gleder meg! -------- Ikke så mye å melde herfra i dag utenom vanlige småmurringer, men jeg har lagd en kjempegod middag! Ble utrolig fornøyd så dette må dere prøve! Grillet (eventuelt bakt) ørretfilet med auberginekrem (Nammis!! ), tomatcarpaccio og poteter. Utgangspunktet er denne oppskriften: http://www.aperitif.no/index.db2?id=137120 Men ørret i stedet for laks (fordi laks smaker for mye tran ) Tomatene fulgte oppskriften til punkt og prikke, mens auberginene ble skåret i 2 og bakt i ovnen på 200 C i ca 40 min. Da tok jeg de ut og snudde de, tok en smørklatt på hver halvdel og strødde totalt 3 hakkede hvitløksfedd over de 4 halvdelene. Stekte 10 min til. Mens det avkjølte litt pressa jeg en halv sitron i en kasserolle, tilsatte hvitvinseddik (tror ikke man trenger dette egentlig), smørklatt (i stedet for olivenolje), + 2 spiseskjeer rømme. Skrapte ut innmaten av auberginene og fant frem stavmixeren. Kjør til purè og la det koke seg opp. Smak til med sukker, salt og pepper. Utrolig godt og perfekt tilbehør til fisk (blir på en måte i stedet for saus ) Tomatcarpaccio'n skaper spenningen i retten. Jeg skal definitivt lage dette igjen - og da skal jeg drikke vin til!! For gravide passer det perfekt med eplemost til Prøv det, prøv det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siebaeo Skrevet 13. juli 2011 #2875 Del Skrevet 13. juli 2011 Å i heiteste det hørtes godt ut!! Det skal prøves veldig snart! MED vin Kjempefin fødebrev synes jeg Du er flink til å sette ord på tankene dine. Og det er kjempelurt å skrive brevet Både for å komme i fødemodus og for å formidle ønskene (så klart). Mitt ønskebrev ble vel ikke akkurat fulgt til punkt og prikke, men jordmor(mødrene) var veldig flink til å tilpasse seg, i fødselen som ble litt anderledes enn forventet, til det jeg hadde skrevet! Guri så dårlig skrevet.. Poenget var, det er lurt å skrive brevet.. Så bra at du gleder deg! Da har du masse positiv energi med deg. Og det er det aller beste utgangspunkt du kan ha! til deg fra meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 14. juli 2011 Forfatter #2876 Del Skrevet 14. juli 2011 Det blir garantert ikke noe fødsel i dag. Det er jeg alt for trøtt og sliten til :gjeiper: Har sovet så elendig som man kan i natt og jeg klarer ikke ligge å sove til langt utover dagen heller Det verker i kroppen og humøret er slact.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mjau-mjau Skrevet 14. juli 2011 #2877 Del Skrevet 14. juli 2011 Usj, sender deg en også Line. Jeg har også en skikkelig drittdag i dag, formen er elendig - både psykisk og fysisk. Klarte heldigvis å sove noen timer nå i ettermiddag, men den j**** hodepinene ga seg ikke... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommerfuglen1982 Skrevet 14. juli 2011 #2878 Del Skrevet 14. juli 2011 Håper du får sove bedre i natt Line, og at lillemann snart vil hilse på mamma og pappa... Lykke til når det skjer noe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 15. juli 2011 Forfatter #2879 Del Skrevet 15. juli 2011 (endret) Formen og humøret er mye bedre i dag! Vet ikke om jeg har sovet så innmari godt egentlig, men jeg har i hvert fall ikke følelsen av å vært våken hele natten Det viktigste er at jeg føler meg normalt glad og har litt energi til å finne på noe. Dessuten, så er det jo fredag! I dag skal jeg henge opp litt klær, legge pakkelapper på fødsels/barselbager, bake kringle-boller (dvs kringle one-on-one, med kanel ), dra på butikken og handle inn til ostekake til svigermor som skal lages i morgen, handle til fredagskos med kjære, pakke vekk gammel pc, ta ut bilstolen fra boden kanskje og putte i bilen? , og litt sånn småtteri Symtomer som normalt: kynnere og litt murringer foran og bak, men mest om natten. Er ved godt mot i dag! edit: Jo, og merker at lillemann beveger seg vesentlig mindre enn før. Merker fortsatt godt med bevegelse hver dag altså, men åpenbart at han har mindre plass og hviler/lader opp til ferden ut! Endret 15. juli 2011 av LineGourmet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*lilly* Skrevet 15. juli 2011 #2880 Del Skrevet 15. juli 2011 Innom og ser hvordan det går med deg! Spennende tider, nå kan det skje når som helst Du har så mye fantastisk i vente, jeg blir nesten misunnelig Har heldigvis verdens vakreste lille tulle på fanget Mange, mange klemmer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå