Gjest ~Milla~ Skrevet 11. september 2010 #981 Del Skrevet 11. september 2010 Hva skal du ha for å komme hjem til oss og lage en deilig middag Tror samboern savner det, han er egentlig litt bortskjemt der, men etter jeg ble gravid, ja matlysten har jo forsvunnet, så er begrenset hvor mye og spennende mat du finner her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VirreVapp Skrevet 11. september 2010 #982 Del Skrevet 11. september 2010 Imponert over hva du steller i stand av mat altså.. Blir sjelden noe så avansert hjemme hos oss for å si det sånn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 12. september 2010 Forfatter #983 Del Skrevet 12. september 2010 Imponert over hva du steller i stand av mat altså.. Blir sjelden noe så avansert hjemme hos oss for å si det sånn TAkk Milla og Virre. Jeg liker det vet dere Og er utrolig facsinert over alle mulige tilberedningsmetoder og konserveringsmuligheter. For ikke å snakke om hva som skjer med enkelte matvarer under ulike temperaturer! Skal jeg omskolere meg noen gang, så skal jeg ta kokke-utdannelse ---------------------------- God morgen! Noen våkne? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasjonsblomst Skrevet 12. september 2010 #984 Del Skrevet 12. september 2010 Hei på deg! Kjekt å lage mat, ja... særlig i helgene når jeg har tid for min del. Lager lite stek osv, men litt and, biff, og en hel haug ulike thai/indiske retter fra bunn av... Kjempekjekt med alle duftene og de gode smakene man får til. Hva har dere på menyen idag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 12. september 2010 Forfatter #985 Del Skrevet 12. september 2010 Hei på deg! Kjekt å lage mat, ja... særlig i helgene når jeg har tid for min del. Lager lite stek osv, men litt and, biff, og en hel haug ulike thai/indiske retter fra bunn av... Kjempekjekt med alle duftene og de gode smakene man får til. Hva har dere på menyen idag? God morgen Aurelia Jeg skal lage Får i kål i dag Thai-mat er digg. Dessverre blir det litt begrenset av det hos oss fordi sambo syns det er så "merkelige" smaker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasjonsblomst Skrevet 12. september 2010 #986 Del Skrevet 12. september 2010 hehe.. motsatt hos oss.. sambo mener ting som Fårikål er det mest smaksløse i hele verden, så da lager jeg ikke slikt noe. Sånt kan det gå :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 12. september 2010 Forfatter #987 Del Skrevet 12. september 2010 Jeg har bare veldig veldig veldig lyst til å bli gravid snart i dag Men kan ikke drive å dvele ved ting som ikke er, så har sysselsatt meg litt. Får-i-kålen står på komfyren. Og Room Gulrotkake i ovnen. Tror den blir veldig god Men først tvinge kjære ut på en bitte liten tur siden solen så vidt er fremme. Så blir det kake etterpå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest boobla Skrevet 12. september 2010 #988 Del Skrevet 12. september 2010 mmmm, får-i-kål er det beste!!! Har alltid laget det sammen med mamma, men her om dagen kjøpte jeg meg jaggu en får-i-kål kasserolle! Så nå skal jeg imponere på egenhånd! fikk nesten ikke plas i skapet til den digre kasserollen, da men! Ha en fin søndag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*lilly* Skrevet 12. september 2010 #989 Del Skrevet 12. september 2010 (endret) Jeg har bare veldig veldig veldig lyst til å bli gravid snart i dag Men kan ikke drive å dvele ved ting som ikke er, så har sysselsatt meg litt. Får-i-kålen står på komfyren. Og Room Gulrotkake i ovnen. Tror den blir veldig god Men først tvinge kjære ut på en bitte liten tur siden solen så vidt er fremme. Så blir det kake etterpå Skal si du var tidlig oppe da Ikke noe urimelig ønske å ville bli gravid, dere har jo prøvd en stund allerede. Det skjer nok noe snart tenker jeg, dere traff jo godt på EL denne PP, og hvis ikke det gir resultater så er det jo LAP snart. Håper dere får noen svar der hvis dere kommer så langt Får-i-kål og gulrotkake høres fantastisk ut.. *misunnlig* Er Room Gulrotkake en spesiell oppskrift eller? God tur i solen Endret 12. september 2010 av *lilly* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 12. september 2010 Forfatter #990 Del Skrevet 12. september 2010 Er Room Gulrotkake en spesiell oppskrift eller? Interiørkjeden Room har visstnok en egen cafè og har blitt berømt for sin fantastiske gulrotkake (som også består av eple og sjokolade ) Jeg har akkurat lagd ostekremen nå, og den ble bare sååååå god! Det var alt for mye krem så jeg måtte besinne meg på å mauvle resten av kremen... Nå står kaka i kjøleskapet så kremen for stivnet litt og kaka blir ordentlig kald. Gulrotkake ala Room Bunnen: 3 store egg 2,5 dl matolje 350 gram sukker 2 ts vaniljesukker 2 ts kanel 1/2 ts muskat 1/2 ss natron 1/2 ss bakepulver 325 gram hvetemel 100 gram mørk kokesjokolade, finhakket 400 gram gulrot, revet 1 1/2 eple, revet Ostekrem (obs, kan halveres!): 200 gram romtemperert smør 500 gram melis 400 gram romtemperert kremost, naturell 3 ss vaniljesukker Fremgangsmåte: Sett ovnen på 180 grader. Pisk sammen egg, sukker og olje til massen blir lys. Sikt i hvetemel og de øvrige tørre ingrediensene og bland røren forsiktig sammen. Rør i hakket kokesjokolade. Riv gulrøttene (jeg pleier å rive ca halvparten på den fineste delen av råkostjernet, og den andre halvparten på den groveste delen). Skrell eplene og riv de også. Vend inn gulrøtter og epler i deigen. Ha deigen i en liten, bakepapirkledt langpanne. I oppskriften anbefales en form på ca 20x30 cm. Jeg brukte en form som måler 22x32 cm, og det fungerte veldig bra. Stek kaken på rist midt i ovnen på ca 180 grader i ca 60 minutter. Sjekk med kakenål! Min kake var perfekt etter 50 minutter, så her lønner det seg å følge med mot slutten. Avkjøl kaken i formen. Hvelv den ut og fjern bakepapiret. Sett kaken på et egnet fat. Rør sammen romtemperert smør og melis til ostekremen. Pisk deretter inn romtemperert kremost og vaniljesukker. Bre ostekremen over den avkjølte kaken, og kaken er klar til servering! Jeg halverte mengden ostekrem, og synes det var mer enn nok. Men faller du for fristelsen til å lage hele porsjonen så har jeg full forståelse for det, for ostekremen er KJEMPEGOD! Gulrotkaken kan fryses. Fra Trines mektige matblogg: http://trineblogg.blogspot.com/2009/08/gulrotkake-la-room.html ------ Jeg hadde ikke muskatt og bare 1 egg. Så jeg delte bunn-oppskriften på 3. Jeg glemte dette på kremen (for der hadde jeg stort sett det jeg trengte) og delte på 2 slik Trine anbefaler, men det var selvsagt omtrent dobbelt så mye som man trenger fortsatt Jeg har også hatt saften av en halv sitron i bunnen og en saften av andre halve i kremen. For deig-bunnen smakte veldig søtt. Man kan nok redusere sukkeret litt om man vil Kaken min er lagd i ildfast form ca 20 x 15 cm. Passet fint. Nok til 4 pers ------------ Jeg og kjære har gått litt i skogen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasjonsblomst Skrevet 12. september 2010 #991 Del Skrevet 12. september 2010 mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm :gjeiper: Tempting!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*lilly* Skrevet 12. september 2010 #992 Del Skrevet 12. september 2010 Nam, den såg god ut Mange fine oppskrifter på den bloggen, der er jeg innom også! Fin tur i skogen altså Høres ut som de ble litt romantikk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 12. september 2010 Forfatter #993 Del Skrevet 12. september 2010 Nam, den såg god ut Mange fine oppskrifter på den bloggen, der er jeg innom også! Fin tur i skogen altså Høres ut som de ble litt romantikk Hehe.. romantisk var vel litt og ta i Men setter veldig pris på at han blir med ut en sjelden gang for min skyld Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*lilly* Skrevet 12. september 2010 #994 Del Skrevet 12. september 2010 Koslig å gjøre ting sammen uansett Heldige dere som skal kose dere med får-i-kål og gulrotkake! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Coriander Skrevet 12. september 2010 #995 Del Skrevet 12. september 2010 Det er ingenting i veien med å maule restrerende ostekrem! Synes det var veldig fornuftig jeg. Høres ut som om du har en koselig søndag, med skogstur, får-i-kål og kake. Tror nesten jeg må undersøke mulighetene for å lage det her, selv om jeg ikke tror jeg skal be noen på middag, kan ikke tenke meg at skottene blir like begeistret som oss... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Coriander Skrevet 12. september 2010 #996 Del Skrevet 12. september 2010 Har sett på noen får i kål oppskrifter og det står bare fårikålkjøtt på dem alle sammen. Vet du sånn ca hvor fra lammet kjøttet kommer fra? Aner jo ikke hva jeg skal kjøpe :klø: Og nå har jeg fått så lyst på fårikål at jeg nesten sikler her... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 12. september 2010 Forfatter #997 Del Skrevet 12. september 2010 Har sett på noen får i kål oppskrifter og det står bare fårikålkjøtt på dem alle sammen. Vet du sånn ca hvor fra lammet kjøttet kommer fra? Aner jo ikke hva jeg skal kjøpe :klø: Og nå har jeg fått så lyst på fårikål at jeg nesten sikler her... Så vidt jeg har forstått så er det kjøtt fra forparten (bogen) som brukes som "får-i-kål-kjøtt" eller grytekjøtt. Så du skal ha forparten av lammet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ~Milla~ Skrevet 12. september 2010 #998 Del Skrevet 12. september 2010 Det er altfor mye godt i Trines mektige matblogg. Et greit sted då få middagsinspirasjon fra når hjernen er tom for ideer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dalmore Skrevet 13. september 2010 #999 Del Skrevet 13. september 2010 Mhmm, det var ikke lurt å være innom i denne dagboken rett før man skal gå til lunsj. Nå ble jeg SUPERsulten og har bare lyst på kake! Krysser fingrene for at det er full klaff for dere denne måneden, det hadde vært veldig stas. Må si at jeg er full av beundring for dere som holder ut etter mange prøveperioder, synes det er så fint å se at dere holder motet oppe! Ønsker sterkt at det skal ordne seg for dere!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 13. september 2010 Forfatter #1000 Del Skrevet 13. september 2010 Mhmm, det var ikke lurt å være innom i denne dagboken rett før man skal gå til lunsj. Nå ble jeg SUPERsulten og har bare lyst på kake! Krysser fingrene for at det er full klaff for dere denne måneden, det hadde vært veldig stas. Må si at jeg er full av beundring for dere som holder ut etter mange prøveperioder, synes det er så fint å se at dere holder motet oppe! Ønsker sterkt at det skal ordne seg for dere!! Takk Dalmore Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå