Gå til innhold

LineGourmet har blitt mamma

LineGourmet

Anbefalte innlegg

Er på oppdateringsrunde og jeg skal definitivt skaffe meg tørrmopp! Har hund og føler det er hår over alt! Ikke noe særlig å legge vesla på gulvet selv på et krabbetppe. Er så lei av å støvsuge.. men det er vi vel alle :gjeiper:

Har du funnet oppskrift på pastasalat? Det hørtes jo bare sååå deilig ut... :) Kos dere og ha en flott helg! :)

God helg til dere også BareBea :)

---------------------

En nydelig natt! :sol::ler:

Natta 2025, amming 2330, 0230 og 0530 ;) Måtte en halvtimes byssing der i dag tidlig og han sov bare til 7 før han våknet igjen. Men vi snakker 3 timers intervaller i stor stil, og det er uendelig godt for mamma i motsetning til annenhver time :) Tok han over i senga 7 og han hang på puppen en hel time faktisk før jeg forløste han kl 8, men vi sov fortsatt helt til litt over 0830 :biggrin:

A koser seg i kjøkkenhjørnet med pose brus-flasker til bursda'n ;) Spennende... :fnise:

Snart skal jeg komme meg i dusjen, mens mannen skal får gi A grøt for en gangs skyld - så skal han sove (A altså.. ), så drar vi på butikken en tur, så blir det å lage sjokoladeganasje til kaka, og ostekrem til muffinsene (både kake og muffins er i fryser'n), og potetsalat :) Jeg kom frem til en avgjørelse i går nemlig - det blir ikke pastasalat :riste: Men røkt lammelår med appelsinsalat, http://www.aperitif.no/Mattips/kokebok/forretter-og-smaaretter/smaaretter/smaaretter-med-kjoett/Roekt-lammelaar-med-appelsinsalat , potetsalat og foccacia. Hadde lammelår i fryser'n nemlig ;)

Ha det fint - må redde A fra plante-spising :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

God mandag ;)

Natt for A 2030 i går, ingen ekstrarunder. Amming 00 og 0330 Bra! :tommelopp: Men så ble det byssing 0445, og enda en gang 06.. så da tok jeg han over i senga for pupp og vi sov til litt over 0730 :) Jeg sover faktisk ganske greit med han i senga for tiden :jepp:

Bursdagen var hyggelig og appelsinsalaten til lammelåret var nammis! Men det blir mye greier som skal ordnes og liten tid å slappe av på. Mannen tok jo klumpen så jeg fikk gjort det som måtte gjøres, men det går i ett liksom.. :ler: Deilig når de går igjen da :fnise:

Tenker på påsken - vi har jo tenkt oss et lite sted utenfor kjøben... mamma og mannen, og lillebror og kona skal på camping, men vi vil på hotell - uansett ikke langt fra hverandre. Men jeg lurer på om jeg og A skal fly... i hvert fall en vei.. :sjenert: Greit å ha bare en vei med bil å grue seg til :gjeiper:

Tror A har våknet der inne nå - han skal få litt grøt, så skal vi forsøke oss på sitte-trilling i det fine været :sol: Apropo grøt, han har blitt så uinteressert i grøten siste dagene.. kanskje fordi han er blitt så superglad i brødskive med leverpostei? Han hiver innpå og er kjempeflink til å sugetygge i stykker bitene :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa mi ble også veldig glad i skiver, men det tar så lang tid, så det får hun bare til frokost... :sjenert:

hun liker heller ikke så godt grøt lenger, selv ikke 8 mnds grøten. men etter jeg blandet den halvt om halvt med den grove grøten jeg lager selv spiser hun som bare det!! :nigo:

Tydelig hun er som sin mor og ikke er så glad i finmoste ting ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa mi ble også veldig glad i skiver, men det tar så lang tid, så det får hun bare til frokost... :sjenert:

hun liker heller ikke så godt grøt lenger, selv ikke 8 mnds grøten. men etter jeg blandet den halvt om halvt med den grove grøten jeg lager selv spiser hun som bare det!! :nigo:

Tydelig hun er som sin mor og ikke er så glad i finmoste ting ;)

Her liker han vel fortsatt at ting er finmost, så lenge det er most. Men det virker som "ordentlig" mat er stas :ler: Hva mer av pålegg kan vi ha på? Har hørt at prim er fint, men det er det vel innmari mye sukker i? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei ;)

Vi hadde en strålende fin trilletur i går :jepp: Tydelig at han sitter bedre i sports-delen enn i bagdelen med plate opp. Så han satt der og glante rundt og myste i solen :sol: Inne på senteret fant jeg det best og tryggest å ta han i manduca og parkerte vogna - flaks at ingen stjal den :fnise: Jeg savner en sånn barnevogn-parkering med lås :ler: På tur hjem, fikk han mindre klær og liggestilling og sovnet uten et knyst :sove:

Jeg bestilte hotel til oss og booket fly til meg og A på tur ned - så nå blir det påskeferie! :nigo: Blir spennende å fly, litt av en logistikk man skal få til da... Har tenkt å klare oss med kun manduca og stelleveske (håndbagasje) fra 14 - 18.... burde gå bra det? Han må sove på meg.... på flyet helst.. :sjenert:

A er litt forstoppet igjen :sukk: Han bæsjer jo flere ganger om dagen, men det er harde små klumper. Så nå er vi i gang med detox igjen :hoho: Det betyr 0 banan, og desto mere sviske.. Han fikk ikke banan i går, men tror han hadde litt mageknip likevel - var i hvert fall litt prompete i natt = mange oppvåkninger :daane:

Natt 2120, etter 1 time med byssing! Han var så trøtt, så trøtt - men klarte ikke å sovne - han bare lå der i nesten-søvn :roll: Han tok til og med smokk i går, må jo prøve litt greier når det står på.. la han våken i seng - men da ble det lek etterhvert (men ingen skriking) . Til slutt fikk han en ny pupp i senga som han sovnet på. Ekstrarunde 22 med byssing. Amming 01 og 03 og 0430 (forsøkte å bysse, men umulig), byssing 20 min senere.. og 0530... tok han i senga på puppen, så sov vi mer eller mindre til 9 :sjenert:

Lite planer i dag, bortsett fra liten trilletur i vårværet. Også skal jeg forberede supermiddag med hjort, potetpure, rødløkskompott og champagnesaus - ja det blir en glass vin (og et glass champagne også ;) ) :vin:

Håper alle har en fin dag! Nå skal A få grøt med pære-sviske :spise:

Ååååå! Jeg har glemt å si noe viktig! A kan si ma-ma! :rodmer: Vi har jo øvd masse, og nå roper han på meg med ma-ma (selv om jeg er usikker på om han forstår hva det betyr... ) :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir prim på skiva vi altså. :jepp: Leverpostei liker hun også, og eplemos. Det er vel favoritten. Avokado- og banan er også nam, men det kan vi bare gi av og til for hun blir skikkelig prompete. :fnise: Tenkte jeg skulle prøve å ha litt yogolino på en dag også. :spise:

Så gøy med tur! Kan jeg spør hvor dere skal? Da vi reiste til Lisboa hadde vi 6 timer i Amsterdam på vei hjem og av den grunn kjøpte vi oss reisetrille som kunne tas med i håndbagasjen. Men det er fordi A ikke alltid roer seg i bæreselen og ihvertfall ikke sovner der sånn vanligvis. Da hadde det bare blitt til at vi måtte ha båret på henne i armene over alt. Ikke så lett med en baby på 10 kg. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi gir prim på skiva vi altså. :jepp: Leverpostei liker hun også, og eplemos. Det er vel favoritten. Avokado- og banan er også nam, men det kan vi bare gi av og til for hun blir skikkelig prompete. :fnise: Tenkte jeg skulle prøve å ha litt yogolino på en dag også. :spise:

Så gøy med tur! Kan jeg spør hvor dere skal? Da vi reiste til Lisboa hadde vi 6 timer i Amsterdam på vei hjem og av den grunn kjøpte vi oss reisetrille som kunne tas med i håndbagasjen. Men det er fordi A ikke alltid roer seg i bæreselen og ihvertfall ikke sovner der sånn vanligvis. Da hadde det bare blitt til at vi måtte ha båret på henne i armene over alt. Ikke så lett med en baby på 10 kg. :lol:

Da skal vi prøve prim her også snart ;)

Tror du hun promper av bananen eller avokadoen? Sånn som i går kveld da, så fikk A avokadomos med pære i stedet for grøt med banan.. :sjenert: *vil ikke at næringsrike avokado skal gi prompers* :fnise:

Vi reiser til et lite sted rett utenfor Køben :jepp: Så planen er at mannen drar med bil (og vogn og all bagasje) tidligere på dagen, så plukker han oss opp på kastrup når vi har landa :) Burde gå smooth ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så imponert over de middagene deres jeg, Line... Her blir det fiskepinner i dag lissom :gjeiper:

Kos dere i det fine vårværet :sol: her er vi inne med omgangssyken på femte dagen nå.. Har gått værst utover lillegutt, men håper og tror han er på bedringens vei nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jiiiiz... for en natt altså :Gjesp:

A har gått fra propell til super-propell :bond: Det er nesten umulig å få på han bleie på stellebordet - jeg holder han i beina, og han vrir seg og står på hodet, eller enda verre - han vrir seg helt i bro og ender opp med hodet i enden - litt av en kamp altså :fnise: Det må store distrasjoner til for at han skal bli ørlite grann okkupert sånn at det er mulig å skifte på han :daane:

Han gikk helt av konseptene i går før leggetid, men jeg tok litt "tai-chi" (dvs, han ligger bare på rygg mellom bena mine og jeg stryker han på kroppen med litt trykk og sier sssh, sshh.. ) på han mellom puppingen så ble han rolig og mannen kunne legge han på 5 min ;)

Sovnet 2045, amming 2245, 0130, stryke på i søvn 0230, amming 04 og over i min seng 0530 :roll: Jeg tåler jo ikke alkohol lenger, så 2 enheter gjorde at jeg fikk skikkelig hjertebank og fikk ikke sove før 2-tiden :eeeh: Og morgen ble det 0730 og nå sover han første luren. Håper han tar en dobbelrunde nå, kan ikke skjønne annet enn at han også trenger litt kvalitetssøvn :sove:

Forøvrig da... så har jeg jo kviet meg og utsatt og utsatt denne inngrepen som skulle foregå på natta, sånn at han (og vi) kan sove litt bedre.. også mye fordi mannen bare lar det gå (ikke så rart, er jo ikke han som står opp), så i natt bestemte jeg meg :jepp: Ikke noe vits å gjøre noe nå med en gang, bortsett fra å begrense puppen litt, siden vi reiser bort i påsken og sånn.. men vi skal jo bare være borte første delen - og er hjemme igjen på helligdagene, da blir det mannen som står opp :nigo: Da blir det pupp på A i søvne før jeg legger meg, og så ikke før 0530-06 (dvs når jeg må stå opp for å rekke jobb :daane: ) Det skal nevnes at så lenge han ikke er plaget med noe magesmerter så er han innmari lett å få til å sove på natta nå. Det er 2 sup på puppen, så sover han igjen ;) Trenger ikke bysse noe mer etterpå sånn jeg gjorde før, bærer han bare i senga igjen - så jeg tror ikke det skal bli så vanskelig egentlig.. :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så imponert over de middagene deres jeg, Line... Her blir det fiskepinner i dag lissom :gjeiper:

Kos dere i det fine vårværet :sol: her er vi inne med omgangssyken på femte dagen nå.. Har gått værst utover lillegutt, men håper og tror han er på bedringens vei nå

Husk at det bare er de bedre middagene jeg skryter av :fnise: Nevner det ikke når vi spiser ferdigkjøpt grøt, pannekaker, spagetti etc :ler:

Så kjedelig med omgangssyken! Må være noe av det værste man kan ha :gjeiper: Håper dere begge er bedre nå da :) Gruer meg til A blir skikkelig syk jeg.... :sjenert:

Skal vi prøve en trilletur i vårværet igjen snart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en fin nattplan :jepp: sikkert kjekt at dere har fri på dagen også, sånn hvis det skulle bli litt våkentid på natta. Kanskje det er en ide at du sover i stua eller no også, så han ikke lukter puppen? :klo:

Vi er såååååå klare for vårværet!!! Han er fortsatt slapp, så tror vi skal holde oss inne litt til, men har dere planer på mandag f.eks? Evnt tirsdag er også en fin dag for oss

*forte seg og skrive og poste før den dumme iPaden hvier meg ut*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en fin nattplan :jepp: sikkert kjekt at dere har fri på dagen også, sånn hvis det skulle bli litt våkentid på natta. Kanskje det er en ide at du sover i stua eller no også, så han ikke lukter puppen? :klo:

Vi er såååååå klare for vårværet!!! Han er fortsatt slapp, så tror vi skal holde oss inne litt til, men har dere planer på mandag f.eks? Evnt tirsdag er også en fin dag for oss

*forte seg og skrive og poste før den dumme iPaden hvier meg ut*

Foreløpig ingen planer på tapeten neste uke, så trilletur i starten av uka høres bra ut! :tommelopp:

*forte seg å skrive før batteri på pc er oppbrukt*

Ut å trille nå snart :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått baby-oppskrifter fra Belle :nigo:

copy-paste:

I går lagde jeg to sånne:

1 kyllingfilet

1 gulrot

50 g brokkoli

3 ss eplemos

3 små håndfuller couscous

2 klyper kanel

olje

1 kyllingfilet

1 gulrot

50 g brokkoli

1 søtpotet

masse oregano

olje

Jeg har også, med stort hell, lagd grønnsaksgryte med 1 søtpotet, et par gulrøtter, ca 10 cherrytomater og 1 squash. Og så kan du godt putte en kyllingfilet og litt couscous oppi også, det er godt.

Lagde også bolognese her en dagen, men den oppskriften er enorm! Fikk 8 porsjoner til A og to svære porsjoner til meg selv.

4-500 g kjøttdeig (aller annet kjøtt)

1 stor løk

2 fedd hvitløk

2 gulrøtter

1 stor selleristilk

olivenolje

2 ss oregano

2 bokser à 400 g hakkede tomater

1 boks vann

3-400 g tørket fullkornspenne

Skrell og finhakk løk, hvitløk, gulrot og selleri. Ha olje og oregano i en stor gryte og varm opp. Tilsett grønnsakene og rør jevnlig til alt er mykt.

Ha i kjøttet, tomatene og den ene boksen fylt med vann.

Skru ned varmen og la alt koke under lokk i 0,5-1 time.

Kok opp pasta ved siden av og ha oppi kjøttsausen når den er ferdig.

---

Håper du fikk noen idéer

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God morgen ;)

Natt 2030 i går, ingen ekstrarunder. Jeg la meg allerede litt over 22, men rakk ikke å sovne før amming 2245. Byssing 00, men så ble det stille til 03. Han våknet uten gråt, lå og romsterte i senga si i 20 min før han ga lyd fra seg. Det ble amming og la han ned 0330, ny stryke på 20 min senere, og ny byssing halvtime senere :roll: Også våknet han igjen 0520 :daane: Tydelig at propell-formen på dagen fortsetter på natta - lurer på om det er noe utviklingssprang på gang igjen jeg? :klo: Mulig det er like før både reise seg, krabbing, sitte oppe og tenner også :bond: Jeg tok han over i senga til meg - litt våken i 7-tiden men sovnet igjen til 8 :)

Detoxen vår går veldig bra, han har ikke fått banan på 3 dager nå - får avokado med litt grøtpulver i stedet :jepp: I går hadde han 6! bæsjebleier, dagen før - 4 :hakeslepp::fnise: Med den kampen det er å skifte bleie om dagen så er det greit om bæsjingen roer seg litt nå :ler:

Ellers så fikk han bløtkokt egg til frokost i går, som var en stor suksess! :jepp: Han fikk brødskive med prim til lunsj, men likte ikke det så godt som leverpostei. Fikk smake litt brokkoli-mos med smør til etterrett, men han takler ikke konsistensen så godt. Får det ikke finmost nok med stavmixeren. Mulig det går bedre når jeg lager større porson og putter i blender.

I dag skal vi vente på fin-været så skal vi ut å trille i våken tilstand - han liker det :nigo:

Vi skal på butikken å handle ingridienser til 2 stk middager til han. Tenker 1 med tomat, squash, løk, hvitløk, urter, fullkornspagetti ca.. også en med kylling, kokosmelk, eple, sviske, couscous, brokkoli? ca.. Håper han liker det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wow, du har til og med avansert babymat du Line :fnise:

Her går det foreløpig i hjemmelaget grøt, og potet, gulrot og makaroni middag ;)

Må finne noe kjøtt å ha i, for jeg har vert litt i tvil på hva som kan brukes. Alt som ikke er for salt fikk jeg beskjed om ;)

Så får se hva jeg finner på ;) Er jo så dyyyyrt å kjøpe på denne barnematen! :daane:

Her er vi også begynt å protestere på å ligge fint på stellebordet!

Vi har ei smilendes blid jente, men holder vi henne fast kommer udyret ut gitt! :hoho: DET hater hun! Så kan tenke deg det er morro å klippe negler ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen! :sol:

Her har vi hatt en bra natt! I hvert fall sånn sett i forhold til de fæle :ler:

Han fikk bade i går for å få av seg litt stress og uro og mannen bysset han i søvn på 2 min kl 2015. Amming 2345 og 03. Og over i min seng 0530, morgen 0715 (litt tidlig, men ok.. ) :) Ingen ekstra-byssinger i natt, og det er deilig!

Jeg lagde min første hjemmelagde babymiddag i går og ble satans fornøyd :nigo: Ingen dårlige reaksjoner fra lillemann heller.

Kokosgryte:

1 fedd hvitløk, 3-4 vårløk, 1 gulrot, 2 cm revet ingefær, 1 søtpotet og 1 eple surres i smør. 1 bx kokosmelk og kjøtt tilsettes og kokes til alt er mørt. Legg til 3-4 ss couscous og kjør i blender og du har ca 5 porsjoner smakfull babymat :jepp: Han likte det godt og det varmet både mamma- og kokke-hjertet :fnise:

Vet ikke helt hva vi skal gjøre i dag ennå... tåken ligger tykk over oslo - men en trilletur blir det vel etterhvert ;)

Endret av LineGourmet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

wow, du har til og med avansert babymat du Line :fnise:

Her går det foreløpig i hjemmelaget grøt, og potet, gulrot og makaroni middag ;)

Må finne noe kjøtt å ha i, for jeg har vert litt i tvil på hva som kan brukes. Alt som ikke er for salt fikk jeg beskjed om ;)

Så får se hva jeg finner på ;) Er jo så dyyyyrt å kjøpe på denne barnematen! :daane:

Jo takk, må jo nesten leve opp til brukernavnet mitt :hoho:

Alt av rent kjøtt kan jo brukes ;) "filet'er" av ulike typer kjøtt.

Glass blir dyrt ja, spesielt når de ikke faller i smak :roll: Men ikke så rart syns jeg, de smaker jo null. Du burde prøve den gryta jeg lagde i går :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gryta hørtes fin ut :) hva slags kjøtt brukte du? Og ca mengde?

Syns mannen det er gøy og være aktiv i leggingen? Her storkoser han seg når han "får" legge han alene. Hører han småprater og duller med lillegutt :rodmer: Føler han har blitt mye mer aktiv etter at vi fikk en baby. Og ikke bare en liten bylt som kun ville ha pupp :)

Høhø, utfordrer deg forresten på middagsfronten i dag, vi skal prøve oss på biff wellington :gjeiper:

Ha en flotters dag og helg :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gryta hørtes fin ut :) hva slags kjøtt brukte du? Og ca mengde?

Syns mannen det er gøy og være aktiv i leggingen? Her storkoser han seg når han "får" legge han alene. Hører han småprater og duller med lillegutt :rodmer: Føler han har blitt mye mer aktiv etter at vi fikk en baby. Og ikke bare en liten bylt som kun ville ha pupp :)

Høhø, utfordrer deg forresten på middagsfronten i dag, vi skal prøve oss på biff wellington :gjeiper:

Ha en flotters dag og helg :klemmer:

Jeg hadde litt kalve-filet i fryser'n, og brukte det (ca 100 gram). Men en kyllingfilet passer nok finfint :) eller svin...

Syns mannen det er gøy... eh.. tja.. :fnise: helst vil han nok slippe, men samtidig er han like stolt hver gang når A sovner raskt :ler: Han har jo pysj-skifte fast hver kveld, og han vil vel helst slippe det også - men har det veldig gøy med A på badet likevel :)

Merker forskjell her også, har blitt lettere for mannen etter at A begynte å gi tydelig uttrykk for hvor/hvem han vil til :)

Biff wellington har jeg hatt lyst å prøve å lage lenge, men har ikke prøvd ennå. Du får melde fra om hvordan den blir da :kokk::biggrin:

Ha en fin helg Møffi :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 kyllingfilet

1 gulrot

50 g brokkoli

3 ss eplemos

3 små håndfuller couscous

2 klyper kanel

olje

1 kyllingfilet

1 gulrot

50 g brokkoli

1 søtpotet

masse oregano

olje

Jeg har også, med stort hell, lagd grønnsaksgryte med 1 søtpotet, et par gulrøtter, ca 10 cherrytomater og 1 squash. Og så kan du godt putte en kyllingfilet og litt couscous oppi også, det er godt.

Takk for oppskrifter! :jepp:

Men du? Hvordan lager du denne gryta? Tenker på.. har du alt oppi sammen, og så koker du det? Evt hvor lenge? Eller stekes kyllingen, for så å puttes oppi?

God helg :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...