Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2010 #1 Skrevet 2. januar 2010 Har Global kjøkkenkniver og det er det sikkert mange andre her inne som har også. Har lest at jeg bør få slipt knivene mine og har lest tråden til han som er knivsliper. Hadde egentli bestemt meg for hvem jeg skulle ringe til over nyttårshelga. Men nå ser jeg at kokken "Roy" skriver at Global-kniver og andre dyre kniver ikke skal slipes hos hvem som helst, og da blir jeg veldig usikker. Dere som har Global kniver og har slipt dem - hvor har dere vært? Var dere fornøyd med knivene etterpå? Kan gjerne ta imot anbefalinger fra folk med andre dyre kniver også altså!
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2010 #2 Skrevet 2. januar 2010 Hallo Har fått slipt mine 7 Globalkniver nå før jul. Sendte de ned til "skjerp deg" i Oslo, og er kjempefornøyd med de. Hun var skikkelig kjapp med å gjøre jobben, og sendte de tilbake dagen etter at hun mottok de. Skikkelig skarpe og fine kniver. Hadde fått noen hakk i et par av dem, og de fikk hun bort, så nå er de faktisk bedre enn nye. Anbefales
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2010 #3 Skrevet 3. januar 2010 Hallo Har fått slipt mine 7 Globalkniver nå før jul. Sendte de ned til "skjerp deg" i Oslo, og er kjempefornøyd med de. Hun var skikkelig kjapp med å gjøre jobben, og sendte de tilbake dagen etter at hun mottok de. Skikkelig skarpe og fine kniver. Hadde fått noen hakk i et par av dem, og de fikk hun bort, så nå er de faktisk bedre enn nye. Anbefales Så kult! Takk for tipset! Googlet og fant hjemmeside dit også, ser innmari seriøst ut. Og viss du er fornøyd så kan jo jeg tørre å prøve meg også. Hvis ikke andre har andre anbefalinger da. Anyone? Skjønner du forresten hvorfor kokken i den andre knivtråden mener at Global må slipes av spesialister og kan forklare meg det?
Zzyzx Skrevet 4. januar 2010 #4 Skrevet 4. januar 2010 Det er ingen spesiell grunn til det. Kan hende denne kokken ikke har vært klar over at det finnes proffer som gjør dette, for det virker som om han snakker om folk som har knivsliping som hobby. Jeg ville ikke vært bekymret for at f.eks. Skjerp Deg Knivsliperi ikke skal klare en Global-kniv.
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2010 #5 Skrevet 5. januar 2010 Det er ingen spesiell grunn til det. Kan hende denne kokken ikke har vært klar over at det finnes proffer som gjør dette, for det virker som om han snakker om folk som har knivsliping som hobby. Jeg ville ikke vært bekymret for at f.eks. Skjerp Deg Knivsliperi ikke skal klare en Global-kniv. Tusen takk for svar! Jeg også håpet at det kanskje var noe sånt som var svaret, dumt at kokken ikke svarer i den andre tråden, men da er jeg ganske sikker på at svaret hans må være ometrent det samme. Har du også slipt knivene dine? Er det noe "alle" gjør og som jeg bare ikke har funnet ut om før nå i vinter sånn at jeg er litt treig? eller er det ikke så vanlig? Hvis du vet da? Takk for svar på det andre spørsmålet ivertfall. Og godt nyttår!
Zzyzx Skrevet 5. januar 2010 #6 Skrevet 5. januar 2010 Jeg tror ikke det er så vanlig for privatpersoner å gjøre det. Vi vet liksom ikke bedre, om du skjønner hva jeg mener. Mange bruker jo billige kniver av variabel kvalitet og bytter dem bare ut når eggen er hakkete og dårlig. Jeg har ikke slipt mine ennå, men jeg skal gjøre det en eller annen gang snart. Jeg har flere kokkekniver, og jeg føler liksom ikke at de er sløve, men jeg vet at jeg får meg en aha-opplevelse når jeg får dem slipt. Dessuten er noen av dem så dyre at jeg ikke vil la dem forfalle. Ellers bruker jeg en keramisk skjerpestav på dem hver gang jeg bruker dem. Jeg kastet metallskjerpestavene, for de fliser metall av kniven, og det er ikke helt bra.
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2010 #7 Skrevet 6. januar 2010 Jeg tror ikke det er så vanlig for privatpersoner å gjøre det. Vi vet liksom ikke bedre, om du skjønner hva jeg mener. Mange bruker jo billige kniver av variabel kvalitet og bytter dem bare ut når eggen er hakkete og dårlig. Jeg har ikke slipt mine ennå, men jeg skal gjøre det en eller annen gang snart. Jeg har flere kokkekniver, og jeg føler liksom ikke at de er sløve, men jeg vet at jeg får meg en aha-opplevelse når jeg får dem slipt. Dessuten er noen av dem så dyre at jeg ikke vil la dem forfalle. Ellers bruker jeg en keramisk skjerpestav på dem hver gang jeg bruker dem. Jeg kastet metallskjerpestavene, for de fliser metall av kniven, og det er ikke helt bra. Takk igjen. Da trenger jeg ikke å føle meg helt treig og uttafor skjønner jeg. Men er jo samtidig kjempeglad for at jeg fant tråd om det her sånn at jeg fant ut at det er noe som heter å slipe kniv og at det er noen som gjør sånt for folk. Tror sikkert at jeg også kommer til å få sånn ahaopplevelse som du skriver for nå syns jeg ikke at knivene mine er like skarpe som da de var nye, og håper de blir sånn igjen etterpå.
Zzyzx Skrevet 6. januar 2010 #8 Skrevet 6. januar 2010 Etter det jeg hører, så blir de sannsynligvis skarpere enn de var da de var nye. De fleste nye kniver er visst ikke så skarpe som de kan bli. Skjærslipern her kan nok si mer om det. Husk å skjerpe dem jevnlig for å beholde skarpheten så lenge som mulig!
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2010 #9 Skrevet 9. januar 2010 Nå har jeg gjort det!!! Siden dere her inne mente at jeg trygt kunne bruke Skjerp Deg, ringte jeg dit på onsdag og siden jeg jo også bor i Oslo kunne jeg levere knivene mine til der allerede samme ettermiddag. Hentet dem igjen på alt på torsdag, og da var de fint innpakket, og ikke var det dyrt heller, betalte 100 for stykket og bare 80 for den lille kniven. Og viss noen kan slipe kniver så er det den dama der! De er så skarpe og fine at det er morro å skjære hva som helst, skal lage kålrotstappe til middagen i dag og nå har jeg akkurat stått og skrelt og delt kålrot og det er nesten ikke nødvendig å bruke krefter i det hele tatt, og det pleier å være et slit. Så takk til dere som sa det var trygt å bruke Skjerp Deg, dere hadde helt rett og jeg er kjempefornøyd!! Og anbefaler alle som har Globalkniver til å slipe dem hos henne! Og sikkert alle andre typer kniver også selv om jeg bare har prøvd med Global.
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2010 #10 Skrevet 16. januar 2010 Nå har jeg gjort det!!! Siden dere her inne mente at jeg trygt kunne bruke Skjerp Deg, ringte jeg dit på onsdag og siden jeg jo også bor i Oslo kunne jeg levere knivene mine til der allerede samme ettermiddag. Hentet dem igjen på alt på torsdag, og da var de fint innpakket, og ikke var det dyrt heller, betalte 100 for stykket og bare 80 for den lille kniven. Og viss noen kan slipe kniver så er det den dama der! De er så skarpe og fine at det er morro å skjære hva som helst, skal lage kålrotstappe til middagen i dag og nå har jeg akkurat stått og skrelt og delt kålrot og det er nesten ikke nødvendig å bruke krefter i det hele tatt, og det pleier å være et slit. Så takk til dere som sa det var trygt å bruke Skjerp Deg, dere hadde helt rett og jeg er kjempefornøyd!! Og anbefaler alle som har Globalkniver til å slipe dem hos henne! Og sikkert alle andre typer kniver også selv om jeg bare har prøvd med Global. Måtte du vente til dagen etter før de var ferdige? Hvorfor det? Ville gjerne hatt dem med meg med det samme jeg da, blir jo så tuklete å måtte reise tilbake igjen dagen etter for å hente dem syns jeg. Vet du om det går an?
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2010 #11 Skrevet 17. januar 2010 Måtte du vente til dagen etter før de var ferdige? Hvorfor det? Ville gjerne hatt dem med meg med det samme jeg da, blir jo så tuklete å måtte reise tilbake igjen dagen etter for å hente dem syns jeg. Vet du om det går an? Hvis du sjekker hjemmesiden til Skjerp Deg (som det var snakk om her): http://www.skjerp-deg.no/Skjerp_Deg/Prisliste.html så står det der at det tar 1-2 dager å få dem igjen, men at hvis du MÅ ha dem igjen med en gang kan du avtale det mot å betale ekstra. Men det er jo mange andre ting du må vente på å få igjen også, da. Tenker på renseri og skomaker og sånt, det er jo litt av det samme. Så det er kanskje ikke så rart egentlig.
Gutt84 Skrevet 17. januar 2010 #12 Skrevet 17. januar 2010 Skjønner du forresten hvorfor kokken i den andre knivtråden mener at Global må slipes av spesialister og kan forklare meg det? Mest sansynlig fordi global knivene er laget av så vanvittig hardt stål (rockwell 58 eller så) at en amatør med clas ohlson bryne ikke vil klare jobben. Godt å høre at skjerp deg gjorde en bra jobb, tror jeg må sende inn mine en dag også, de er ikke så skarpe som de en gang var
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2010 #13 Skrevet 18. januar 2010 Mest sansynlig fordi global knivene er laget av så vanvittig hardt stål (rockwell 58 eller så) at en amatør med clas ohlson bryne ikke vil klare jobben. Godt å høre at skjerp deg gjorde en bra jobb, tror jeg må sende inn mine en dag også, de er ikke så skarpe som de en gang var Høres ut som en fornuftig forklaring. Men hos http://www.skjerp.deg.no er det altså garantert trygt, uansett hva denne kokken måtte tro. Er også helt overbevist om at hun sliper andre knivmerker like bra som Global, virket både proft pluss at hun var innmari hyggelig også, og det gjør jo ikke noe?
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2010 #14 Skrevet 19. januar 2010 Høres ut som en fornuftig forklaring. Men hos http://www.skjerp.deg.no er det altså garantert trygt, uansett hva denne kokken måtte tro. Er også helt overbevist om at hun sliper andre knivmerker like bra som Global, virket både proft pluss at hun var innmari hyggelig også, og det gjør jo ikke noe? Oops - feil lenke. Sorry! Skal være http://www.skjerp-deg.no
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2010 #15 Skrevet 6. mars 2010 Jeg fikk slipt knivene mine på Skedsmokorset til www.gokniven.no Betalte kr 50,- for kokkeknivene. Han slipte 8 kniver mens jeg ventet ca 20 minutter. Har aldri hatt så skarpe kniver.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå