Gå til innhold

Puslas plass

pusla

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Takk Milla, god helg til deg og :klemmer:

I dag har jeg visst vanskelig for å løsrive meg fra laptopen :sjenert: Sitter her og følger med på tulla da, hun har liggi på magen på gulvet en lang stund nå og storkoser seg. Hun har blitt kjempeflink til å ligge på magen nå, løfter seg høøøyt opp og løfter også beina. Hun har vært våken et par timer nå og fått trent seg litt sliten, så da skal vi snart kle på oss og gå ny tur med vofs :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom med en :klem: skjønner at nettene er urolige her... Har du en teori på hvorfor?

Hvordan ser måltidene ut, ammer du enda en del eller?

Ellers har jeg bedre erfaring med barn som sover ute, hadde da ikke plassert henne i blokkgården midt i Oslo sentrum men Hehe jeg bor såpass at det går fint å ha henne ute, deilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klemmer: Neytiri. Ja, jeg delammer fortsatt, men bare det ene brystet. Tilbyr brystet først hver gang, men ikke alltid hun vil ha det.

Når det gjelder de urolige nettene, så hadde vi ikke noen teori egentlig. Den standard-forklaringen med tennene stemte liksom ikke. Men så prata jeg med pappa i går og fortalte han at hun nok hadde vondt i magen natt til i går, for hun prompa endel og roa seg når jeg la henne på siden. Og da sier han at det å gi grøt på kvelden kanskje kan være litt tøft for magen hennes?

Så da testa vi det i går, hun fikk veldig tynn grøt kl 17 og fruktmos til kvelds. Og jaggu sov hun ikke fra 19.45 til 4.30 :tommel: Og da putta jeg bare inn smokken kl 23. Jeg holdt på å dø når jeg våkna kl 4 og hun fortsatt sov. Deilig :nigo: Riktignok tok det veldig lang tid å sovne igjen etterpå da, men det var utrolig mye bedre enn den siste uka.

I dag har jeg fått sove litt lenge og så har jeg sett på skirenn. Skjønnemannen gikk tur med tulla og vofs mens jeg så på VM, så tulla fikk sove litt ekstra ute. Så var vi på et senter i nærheten og kjøpte krabbesokker til tulla, med gummi på tærne. For jeg ser at hun forsøker å krype nå, ved å legge tærne i gulvet og spenne fra. Så kanskje sokkene kan hjelpe.

Nå har tulla sovna midt i dobbeltsenga vår, etter å ha vært overtrøtt en halv evighet. Pinnekjøttet står på ovnen og vi er klare for koselig lørdagskveld :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å pinnekjøtt i februar høres deilig ut! Eeeelsker pinnekjøtt ;)

Håper de strømpebuksene hjelper, de skal være veldig fine og effektive! Håper dere koser dere med ski vm i dag også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dine, Hopsideisi og Milla :kose:

De krypesokkene kjøpte vi på Polarn O. Pyret. Såvidt jeg vet er det eneste stedet de har gummi på tærne og ikke bare under føttene. Under føttene er jo ikke så mye vitsi når de er så små, så rart at det lages sånn egentlig. Sokkene var av god kvalitet også, men det var jo ikke akkurat billig da - 75 kr. for to par sokker.

I dag fikk jeg ikke sett mennenes skirenn, for skjønnemannen ville så gjerne at vi skulle ut på tur alle sammen. Og det falt seg selvfølgelig sånn at det passa best å gå akkurat under rennet. Men vi hadde en fin tur og tulla satt i sportsvogndelen for første gang. Hun satt halvveis oppreist med store øyne de første fem minuttene, før hun sovna :) Det går an å legge ned sportsvogndelen helt ned i liggestilling og med voksiposen lå hun fint pakka inn der.

I ettermiddag har vi vært på middag hos en venninne av meg og hennes familie. Hun har to barn på 6 og 9 år, som elsker vofsen og tulla. Det er masse energi og veldig morsomt å være der. Og godt å bli bedt på middag :)

I dag har vi droppa grøten helt og tulla har vært i fint slag. Så jeg tror kanskje magen hennes ikke har tålt den grøten hun har fått. Skal høre med helsesøster i morra om hun må ha grøt eller om vi kan erstatte med noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting som sier dere MÅ gi grøt, er mye annet man kan gi de små.....avokado er en av beste tinga man kan gi hvis man har tanker rundt vitaminer de trenger.

Det finnes sånne strømpebukser på Sparkjøp med gummi på foten og knærna.....tror det virker veldig praktisk, tenkte å teste de ut for snuppa har veldig lyst å komme seg fremover nå.

Synes din er kjapp som allerede nå viser tegn til å ville krype :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neytiri: Sparkjøp ja, skal sjekke ut de strømpebuksene. Og tulla er jo bare 5 mnd, så det bør jo ikke haste med denne grøten. Jeg tror nok jeg skal teste ut avokado, du har jo gode erfaringer med den :)

Hun forsøker å komme seg framover - ser kjemperart ut; hun legger hodet nedi gulvet og løfter opp bena helt strakt og forsøker å skyve fra :fnise: Men det går ikke så veldig bra foreløpig da ;)

Milla: du får følge med her, så kan jeg melde om jeg synes sokkene har noe for seg :)

Endret av pusla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er ingen hast med grøt hvis du merker at hun har bedre kvelder/natt uten. Avokado har vi gitt til kvelds i en uke nå og herrigud jeg tror nesten ikke mine øyner, etter hun spiser bader vi og leker, så får hun pupp, legger henne i senga og vips sover..............i 4 dager har hun sovet til 4-5 før hun vil spise litt :nigo:

Mange mente jeg burde absolut gi grøt fordi jeg har en prematur jente med tanke på jern. Men har lest meg opp og avokado inneholder bra med jern og andre viktige vitaminer, blandt annet sunn fett(omega), så er en superfrukt å gi.

Husk at den bør være moden nok, når du klemmer den så er den myk men ikke sånn at du nesten får fingerene igjennom skallet. vi tar kokt vann sammen med avokado i mikser, til en konsistense snuppa liker(foreløpig ganske tynn).......blander man forøvrig med banan blir den også mye mer flytende :)

åååå så søt hun er da, få trene av seg Bollelårene......jeg har en som prøver seg, men forløpig blir hun sur at hun ikke kommer fremover så da ruller hun seg på rygg igjen :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åååå så søt hun er da, få trene av seg Bollelårene

:fnise: Ja, det gjør vel strengt tatt ikke noe her i gården ;)

Nå skal vi avgårde på 5-mndkontroll. Jeg gleder meg veldig til vekt og lengde, for der ser nok kurven ganske vill ut nå. Men er spent på vaksinen og om hun fårnoen reaksjon. Kjenner flere som ikke har reagert på første, men reagert veldig på den andre vaksina. Men vi får ta det som kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ohh lykke til på 5mnd kontroll! gleder meg høre hvor stor hun er blitt.

Her fikk Bumba feber første gangen og var umulius, men andre gang bare små feber men ellers opplagt.......så det går nok bra skal du se ;)

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

her ble det reaksjon på den andre vaksinasjonen ja :jepp: Krysser fingrene for at det går bra. Spent på målene hennes :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neytiri, HopsiDeisi, Dine og Pupsilure :klem:

Hold dere fast jenter, her er målene:

3 mnd: 5.550 gram og 57,5 cm

5 mnd: 8.800 gram og 64 cm :daane:

Liten og stutt, med andre ord :fnise: Hun er nå helt på øverste kurve på vekta og vi håper jo at det skal flate ut, men det gjør det nok. Ellers gikk kontrollen veldig fint. Tulla er som hun skal, hun grep ikke særlig etter leka som helsesøster holdt fram, men hun griper masse etter lekene her hjemme. Så vi bekymrer oss ikke for det.

Helsesøster syntes ikke vi skulle kutte helt ut grøten når vi først hadde startet, det virket heller ikke helt som hun trodde at det var det som gjorde tulla urolig på nettene. Men jeg er ganske sikker på det, egentlig. Nå skal vi gi litt tynnere og mindre mengde grøt, midt på dagen. Så får vi se.

Og det kan se ut som det blir reaksjon på vaksina denne gangen, ja. En stund etter vi kom hjem begynte sutringa og absolutt alt var galt. Nå har jeg trillet litt og hun sovna i vogna. Så håper hun skal sove litt nå. Heldigvis er samboeren hjemme et par dager nå, det passer jo bra, så vi kan bytte litt på. Det passer utrolig dårlig nå egentlig, for jeg er i dårlig form og sliten fra før. Men det skal vel gå, dette og :tommel:

Endret av pusla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, hun er stor ja! :nigo: Min veier ikke 8 kg engang, og var 69 cm på 6 mnd kontrollen :fnise:

Får håpe det hjelper med tynnere grøt da! Men syns du skal gjøre det du selv mener er best istedenfor å høre på hs alltid :jepp: Du kjenner jo barnet ditt best. Kanskje det hjelper å bare gi grøt på morgenen, og heller grønnsaker til ettermiddag/kvelden?

Nå er det leeenge til neste sprøyte :klemmer:

Endret av Pupsilure
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...