Gå til innhold

Puslas plass

pusla

Anbefalte innlegg

Tinio: tusen takk for tips :klemmer: Men jeg leste på flaskeposten og diverse andre sider i går at vannet skal holde minst 70 grader når man blander med pulveret ifølge WHO's anbefaleringer. Så jeg gjør som dere på dagtid og blander det kokte vannet med pulveret først før jeg tar i kokt, nedkjølt vann. Men på natta blir det jo verre med denne metoden da, synes jeg. Så i natt løp jeg inn på kjøkkenet og ordna, men da gråt jo tulla imens. Så litt klønete foreløpig!

Pupsilure: :goodbye: Så koselig at du kom innom! Jeg har jo sett deg i andre bøker her inne. Og det er kjekt å følge andre med barn på samme alder. Og her er også tre timers søvn av gangen på natta det vanlige. Jeg trodde kanskje hun ville sove lenger i natt pga MME i går kveld, men det gjorde hun ikke faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ups da.. Jaja mine barn lever jo enda! :gjeiper: Men er uansett lenge siden de fikk nattmat med vann fra termosen, nå blander vi jo kun på den måten med varmt vann og deretter kaldt vann på dagtid. Men da har jeg en ny ide om nattmaten deres! :fnise: Nemlig TO termoser på nattbordet! En med iskaldt kokt vann og en med glovarmt vann! Da kan dere blande på samme måte som på dagtid uten å måtte stå opp! :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner at det var litt kjip beskjed å få,men tenk at det er lett å gjøre noe med iallefall. er ingen nedtur å måtte gi mme ved siden av altså. her får jo snuppa mme og litt mm ved siden av.

her gjør vi det sånn på dagtid: har ferdigkokt vann på flasker i kjøleskapet,varmer i microen( flere barnepleiere på sykehuset som sa det IKKE var noe farlig) blander i pulver,ferdig.

om natta gjør vi det på samme måten, jeg har etterhvert begynt å våkne når snuppa begynner å smatte,da vet jeg at hun straks våkner og er sulten,så jeg rekker å løpe på kjøkkenet og blande før det blir krise. vi har avent flaskesterilisator,veeeldig lettvindt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, kjedelig at du har fått tull med amminga. Det er jammen ikke enkelt, jeg har hatt en venninne som har vært igjennom det samme. Er enda godt man har alternativer, får håpe det hjelper på vekt oppgangen.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da har jeg en ny ide om nattmaten deres! :fnise: Nemlig TO termoser på nattbordet! En med iskaldt kokt vann og en med glovarmt vann!

Du er nå søt og :fnise: Takk for godt forslag :klemmer:

her gjør vi det sånn på dagtid: har ferdigkokt vann på flasker i kjøleskapet,varmer i microen( flere barnepleiere på sykehuset som sa det IKKE var noe farlig) blander i pulver,ferdig.

Jeg har noen tusen spørsmål til deg ;): Hvordan synes du det går med amming og tillegg? Ammer du alltid før flaske? Og hvordan gjør du det med amming på natta? Jeg synes metoden din høres smart ut, varmer du da vannet til 40 grader i mikroen eller?

Og flaskesterilisator sier alle jeg har hørt med er et must så slipper man styre med vannkoking. Så det står på lista vår nå!

Uff, kjedelig at du har fått tull med amminga. Det er jammen ikke enkelt, jeg har hatt en venninne som har vært igjennom det samme. Er enda godt man har alternativer, får håpe det hjelper på vekt oppgangen

:klemmer: Og jeg som trodde amminga gikk så fint :sjenert: Det er ikke så lett som det ser ut som, nei!

I dag ringte helsesøster og spurte hvordan det hadde gått på sykehuset på fredag. Hun er i utgangspunktet veldig positiv til amming, men hun sa ikke noe da. Men jeg spurte litt om dette med amming på natta, for nå tar det en time ganger to på natta for å amme begge sider og så gi flaska. Nattammingen er visst veldig viktig for produksjonen, så hun synes ikke jeg skal gi opp det. Så da får jeg bare holde ut så lenge det går. Jeg vil jo gjerne at tulla skal få de dråpene jeg har også, det er jo det som er det beste.

I dag har jeg faktisk fått bakt noen kjeks til besøk vi får i morra. Satte tulla i vippestolen på kjøkkenet, hun kikka og smilte og lo mens jeg bakte. Så det fungerte helt strålende :jepp:

Endret av pusla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å spørre det vet du :) ammer faktisk mindre og mindre nå,jeg har jo hele tiden hatt en glupsk baby og lite melk. så nå ammer jeg en gang om dagen,bare for at hun skal få i seg litt og gir kun mme resten. dette kommer ikke av at jeg har gitt mme,så ikke bli redd,jeg ga jo mme som hovedmat fra vi kom hjem :sjenert: men var jo ikke det du spurte om ;)

amming og tillegg var/er for meg ikke noe problem,det viktigste er at snuppa blir mett og får i seg nok mat. bare man finner en god rutinme på det,går det så det blåser :) jeg ammet før hvert måltid på dagtid,om natta har jeg sjelden ammet. (dumt,men fant aldri noe god teknikk i senga og snuppa ble bare kavete og utålmodig.)

jeg synes det fungerer veldig bra med metoden min,blir lite styr utav det. varmer til 40 grader ja,ca 30 sek i alle microer jeg har prøvd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk, dream :klemmer: Det er godt å høre hvordan andre gjør det. Jeg har lest at det anbefales å blande ut pulveret i minst 70 grader varmt vann, så jeg har vært usikker på andre metoder. Men ingen jeg har prata med følger det, så nå tror jeg at jeg blåser i det jeg også. Og da blir det nok metoden din, ja :jepp:

I natt sov tulla fra kl 22 til kl 3 før mating. Det er ny rekord :tommel: Så sov vi til kl 6 og videre til kl 8. Deilig! Etter at vi begynte med mere mat, gulper hun mye igjen og blir så urolig når jeg legger henne ned på rygg igjen på natta, så det tar litt tid da. Men jeg skal likevel ikke klage. Vi har ei mett og fornøyd tulle som legger på seg (tror jeg iallefall!) og da er alt bra :)

I dag har vi vært på barseltreff hos en av jentene, det er koselig å møtes og prate om baby. Vi har snakka om å gå på babybio sammen også, så jeg tror dette blir en bra gjeng.

Og nå venter jeg på ei venninne som ikke har sett tulla enda, blir hyggelig :)

Endret av pusla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg lager MME (han får en flaske hver kveld før jeg legger meg) pleier jeg å heller oppi 60 ml med vann som er i vannkokeren fra forrige gang (romtemperert) og ca 60 ml med kokende vann, og så tre strøkne skjeer med HIPP. Og da er det passe temperatur for han å spise :)

Det står på pakken at den skal blandes i vann som har 40-50 grader, men WHO anbefaler 70 grader :klø:

Endret av Pupsilure
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pupsilure: ja, det er disse 70 gradene til WHO som har gjort meg veldig usikker. For på pakka står det jo 40 grader og det ville vel ikke gjort det om det var farlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt om noen som varmer opp til 70 grader,og går bra med alle,så ikke noe fare tenker jeg :)

DEt som står på pakkene er nok trygt.

har du prøvd MME enda forresten,går det bra?

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milla: ja, det er ikke bare greit å være første gangs mamma nei :)

har du prøvd MME enda forresten,går det bra?

Jada, vi begynte på MME så fort vi kom fra kontrollen forrige fredag vi så tulla har gått på tillegg etter amming i en uke nå. Og det går kjempefint. Hun elsker flaska, sluker den i full fart og er rasende når det er tomt ;)

Skjønnemannen har fått influensa og litt feber, så han la seg klokka 19 i dag. Tulla har nesten ikke sovet i dag, så hun slokna nå i åttetida, er spent på når hun våkner for mat. Hun bruker å få siste måltid i åttetida, så det blir vel ikke alt for lenge til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har vi hatt en fin dag, alle mann. Ja kanskje bortsett fra skjønnemannen, som er forkjøla og har 12-times vakt på jobb i dag. Men vi andre har kost oss :fnise:

Mamma og pappa var her en tur i dag, så da trilla vi tur med tulla og vofs. Godt å få trille tur igjen, etter to uker hvor tulla kun har vært ut og inn av bilen pga kulda. Tulla har vært i godt humør i dag og har sjarmert foreldrene mine i senk mens jeg fikk pakka inn alle julegavene. Så nå er den jobben gjort og i morgen gjenstår å skrive adresse på alle julekortene + skrive invitasjoner til dåpen. Jeg skal vel få til det imellom slagene også kommer ei venninne hit i morgen. Er koselig å ha litt selskap når samboeren jobber så mye i helga!

Nå har tulla sovet i over to timer, hun er så uforutsigbar på søvn på dagtid for tida at jeg blir helt tullerusk. Før var det to lange lurer på faste tider, nå sover hun som regel korte dupper men så plutselig innimellom er det et par timer. Men aldri på sammet ida. Så her nytter det ikke å planlegge, men bare henge på :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjedelig at det har vært så kaldt ja. Godt det er litt mildere vær nå så man kan komme seg ut litt, men er visst meldt kaldt igjen fra mandag og snø.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milla :)

I dag var vi innom helsestasjonen og veide tulla. Hun har lagt å seg drøye 800 gram på de ni dagene vi har gitt tillegg :tommel: Så dette går rette veien og nå er hun vips på samme kurven som hun begynte på igjen :)

Hun virker så mye mer fornøyd om dagen også, og vi merker at hun begynner å bli større. Nå kan hun ligge endel alene på ryggen eller magen og pludre og jobbe med nakken. Hun sovner også av seg selv stadig oftere, så nå er vi inne i en fin periode :rødme:

Vi har vært på besøk hos ei venninne som også har permisjon i dag, det er alltid like koselig. Vi dro fra henne klokka halv tre og tulla sovna somvanlig i bilen. Og nå sover hun faktisk i bilstolen enda. Hun har ikke spist siden klokka halv ett, så nå begynner jeg nesten å lure her!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

800 gram på 9 dager er jo kjempebra! Så godt at ting går den rette veien nå :jepp:

Hehe, jeg skjønner at du nesten begynner å lure, det har skjedd et par ganger her også at det plutselig går 4-5 timer mellom måltidene på dagen. Og da går jo jeg bare og venter på at hun skal våkne og være sulten :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Superlilje: ja, jeg går også bare rundt og venter på at hun skal våkne. Får ikke gjort noe jeg, for jeg vet jo aldri når hun tar disse lange lurene.

Pupsilure: ja, jeg er ganske nøye på å opprettholde amminga fortsatt, så jeg ammer stort sett alltid først. Det hender også at jeg bare ammer, hvis jeg merker at hun er sulten kort tid etter hun har spist. Det har hendt at hun bare får flaska, men det er sjeldent. Viktig å holde produksjonen oppe så lenge som mulig!

I dag har tulla virkelig vært på topp. Når hun endelig våkna i stad var det mat og så har sambo og jeg fått en tur i badekaret. Tulla satt i vippestolen og så på, herlig når hun kan sitte sånn og kose seg :)

Nå ligger hun på magen på gym-matta og løfter hodet mens hun kommer med koselyder :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...