Gå til innhold

Puslas plass

pusla

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tusen takk for gratulasjoner, jenter :klemmer: Noen ganger må man jo si fra sjøl for å få litt oppmerksomhet :fnise:

Denne bursdagen er den roligste jeg har hatt på lenge, jeg har brukt å iallefall ha familien på kaffe om ikke annet. Men i år gjorde vi ingenting og det var helt greit. Fokus er liksom et annet sted nå.

Jeg hadde besøk i dag da, av ei venninne som er hjemmeværende. Koselig å ha noen venner som er hjemme på dagtid. Hun hadde med noen deilige velværeprodukter til meg i bursdagspresang, sånne ting er alltid kjekt å få. Begge gangene hun har vært her, har selvfølgelig tulla sovet hele tida, så hun har ikke fått sett øynene hennes enda da ;) Men det kommer vel. Det beste er egentlig å besøke oss på kvelden om man vi ha tulla våken, for da er hun ofte mye våken.

Ellers så går det i samme tralten her. Jeg er trøtt da, for nettene er fortsatt urolige. Skulle ønske jeg visste hva som gir luft i magen og ubehaget hos tulla, iallefall om det er noe jeg spiser. Nå har jeg kuttet ut mye for å se, men ingen bedring så langt. Det kan jo hende hun får i seg mye luft når hun spiser eller sutter på smokken også, da er det jo litt vanskeligere å gjøre noe med. Vi skal forsøke en annen type smokk nå da, så får vi se.

Skjønnemannen kom strålende opplagt fra nattevakt i dag tidlig, det hadde vært stille så han hadde fått sove masse (de har lov til det altså). Så da tok han tulla mens jeg fikk nesten to timer i senga. Det var digg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med luft er vanskelig den første tida. Ingen av mine har vært noen rapere, så har hatt noen runder...

Heldigvis går det over etterhvert.

Deilig å sove lenge :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med luft i magen er vanskelig. Etter at hun hadde så vondt magen i helgen tør jeg jo nesten ikke spise noe av frykt for at hun skal få vondt igjen.

Så deilig med to timer alene i sengen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jente79 og Superlilje: :klemmer:

Ja, dette med luft i magen er ikke greit, vanskelig å vite hva som forårsaker det. I dag har jeg hatt besøk av ei venninne og i kveld var et vennepar her, begge har barn. De sa begge to at det ikke trenger være noe jeg spiser heller, små babyer får lett luft i magen og det er ofte bare sånn det er. Så jeg tror jeg går tilbake til å spise normalt igjen hvis det ikke blir bedring om et par dager. Også trøster jeg meg med at hun ikke har mageknip, for hun skriker ikke og vi får jo faktisk sove endel også. Så tulla er nok bare en helt normal baby :)

Nå skal jeg gå og legge meg, så jeg kanskje får en time eller to før det er amming igjen. Istad hadde vi litt dårlig timing; skjønnemannen sendte meg ut på kveldstur med vofs, selvom det var en stund siden tulla hadde spist. Når jeg kom tilbake var det fullstendig krise, tulla hadde hylt fra jeg gikk ut døra, skjønnemannen var helt desperat stakkar. Så blir nok en stund til neste gang jeg får gå tur uten at jeg akkurat har amma ja :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Milla~

Så flott med to timer alene på morgenen, hørtes veldig bra ut ;)

Ikke bare bare stakkar mannen når han ikke har en pupp å gi lillejenta når matlysten blir for stor :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Milla og mocci :klemmer: Det var skjønnemannen selv som så kjekt sendte meg avgårde på tur da, han mente han fint skulle klare å holde deg gående noen minutter hvis tulla ble sulten. Nå vet vi hvor ille det kan bli når tulla er sulten nååå :fnise:

Nå sitter jeg her og lurer på om jeg skal begynne å vaske badet og satse på at tulla sover en stund til, eller om jeg skal vente til hun våkner og ta det neste sovestund. Er ikke alltid like forutsigbart om dagen,hvor lenge hun sover.

Skjønnemannen har dratt avgårde for å trene litt og handle inn til helga, tror han trengte en stund ut av huset. Han er litt på tuppa i dag, tror det er mye fordi vofs er ganske stressa nå. Særlig de to siste dagene har vofs vært rimelig krevende og det er jo skjønnemannen han maser mest på. Meg har han nok gitt opp :fnise:

I morra kommer svigermor hit, greit å få henne inn hit da, hun har jo venta fælt stakkar. Hun tror sikkert det er jeg som har stått bak at det skulle gå 3 uker førhun kom, men det er faktisk skjønnemannen som ønska det sånn. Vi ba søsteren hans og nevøen også, men de kunne visstnok ikke, fikk vi beskjed om. Men når jeg prata med søstra hans på bursdagen min, sa hun at de ikke kom fordi hun var redd det ble for mye for meg. Jeg blir litt frustrert, for vi sa jo at vi skulle si fra når vi var klare og når vi gjør det, så vurderer hun det på nytt til at vi nok ikke er klare likevel :roll: Vel, jeg sa at det ikke var noe problem, så det får være hennes valg å bli hjemme. Og skjønnemannen orker ikke styre mere med dette, det forstår jeg godt. Det har lett for å bli et eller annet når det dreier seg om familien hans og det er vi litt slitne av nå altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare bare for en pappa å klare seg alene med en sulten baby nei... Skal de ha mat så skal de ha mat!!!

Luft får de uansett ja. Umulig å unngå helt tror jeg, spesielt når de er så bittesmå. Heldigvis gir det seg når de blir større. Jeg har prøvd å unngå mat spesielt med storebror som skrek mye i perioder. Men det var det flere gruner til.

Heldigvis går det seg til når de blir større. Hjelper vel gjerne litt ved 6 uker og enda mer ved 3 måneder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hallo: pusla

Tenker skjønnemannen ble en smule svett da tulla ble sulten, var vel ikke greit hverken for han heller hun som var sulten akkurat da.

Luft i magen var jentungen her veldig plaget med også, hun var dårlig på å rape og sovnet gjerne ved brystet før hun var mett.

Resultatet ble jo mageknip, og lufta måtte jo ut :ler:

Vi styra fælt med dette til å begynne med, men det gikk seg til etterhvert.

Håper du får god hjelp av svigermor nå som hun er på besøk, og at dere koser dere ilag med den lille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jente79 og kospia :klemmer:

Det er nok det samme her som det var hos dere, kospia, at tulla sovner ved puppen og det er vanskelig å få henne til å rape. Hun henger ofte og slenger over skulderen min når jeg forsøker å få ut en rap :fnise:

I natt har ikke lufta vært så plagsom, men nå har det heller vært tullas behov for mat. Hun har spist ca hver time i natt, og når det tar rundt en halvtime for oss å roe oss igjen, så har det altså ikke blitt mye søvn. Men det går overraskende greit så langt, hun er veldig våken nå også og spiser ofte i dag. Så kanskje det er et aldri så lite økedøgn vi har, det er bare å stille opp det! ;)

Jeg forventer ikke særlig mye hjelp av svigermor når hun kommer nå i helga, egentlig. Hun er ikke typen som hjelper til, hun setter seg godt ned i sofan når hun er her. Jeg tror ike det nye barnebarnet vil forandre på det, egentlig, men det blir nå spennende å se. Hun vil sikkert holde tulla, men utover det tror jeg ikke det blir så mye hjelp. Men vi har jo ikke henne her for å få hjelp da, det er jo mest for at hun skal få hilse på tulla. Jeg får ikke så mye hjelp av mamma heller foreløpig, men de kommer nok mer på banen når vesla blir større.

Nå skal jeg få bakt en eplekake til i morra, får sette tulla i vippestolen sålenge. Håper hun vil sove litt etterpå, så jeg ikke er helt :søvn: når besøket kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Milla~

Tenk at hun er 3uker allerede.. hvor blir tiden av :dåne:

Hvorfor hjelper de ikke til? Trodde alle bestemødre var helt ville etter å få hjelpe til med den lille.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milla :) Nei, jeg vet ikke, de er vel ikke sånn. Jeg tror mamma vil hjelpe til etterhvert og være barnevakt og sånt, men nå som tulla er så liten så tror jeg ikke hun føler seg så komfortabel. Hun har vært her noen ganger og da holder hun tulla på armen, men det er også alt. Men om jeg ber henne om å hjelpe meg ved bading f.eks. så gjør hun det altså. Men jeg må spørre. Og jeg tror det samme vil gjelde svigermor, men vi får nå se. Jeg er igrunn litt spent på denne helga,hvordan svigermor vil "oppføre" seg :fnise:

Nå har jeg fått bakt og laget pizzabunn-deig, så da skal jeg ikke gjøre mer fornuftig før skjønnemannen og svigermor kommer etterpå. Jeg har ikke fått sovet særlig da, for tulla er mest opptatt av korte lurer og å spise i dag. Men jeg henger da fortsatt sammen :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring var at jeg måtte sparke mamma litt bak. Hun syntes det var litt skummelt når de var så små. Svigermor har vært på pletten fra dag 1, hun er litt mer erfaren bestemor.

Svigerfar og kona er litt mer distansert. De er litt slitne, og virker litt eldre enn alderen tilsier. Så er nok forskjell på besteforeldre også.

Mamma og pappa er helt tussete nå, var bare den første tida når du må passe hode og lignende mamma ikke følte seg komfortabel med. Nå er hun verdens beste mormor. Koselig :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milla: :klemmer: Rapport fra helga kommer nå :)

jente79: er så koselig at du besøker boka mi ofte nå, er kjekt med erfarne småbarnsmødre som kan gi litt råd altså :klem:

Ja, da har svigermor vært her og det har vært en fin helg. Er godt å ha hatt henne her, for jeg vet hun har venta fælt. I går kveld var også min familie her, søs og foreldrene mine, så da hadde vi et lite lag. Familiene våre kommer så godt overens, så det er alltid koselig å samle alle når vi har besøk av familien til skjønnemannen. Besteforeldrene skravla fælt, så jeg trengte liksom ikke si så mye eller engasjere meg. Helt greit for meg det altså. Og tulla gikk fra arm til arm og fikk masse kos :)

Som forventa fikk jeg ikke særlig hjelp av svigermor, men det hadde jeg altså heller ikke regna med. Hun bærer ikke engang ut så mye som en asjett ut etter vi har spist, faktisk, men jeg forsøker å ikke henge meg så mye opp i det. Hun holdt jo tulla da såklart, men det var også alt. Men nå var hun jo ikke her for å hjelpe til, men for å hilse på barnebarnet sitt, så det var greit for meg. Tulla var så rolig i helga og skjønnemannen gjorde det mest med mat og rydding og sånt, så jeg skal ikke klage.

Nå kommer noen uker hvor skjønnemannen skal jobbe eller på kurs hver dag. Jeg er litt bortskjemt da, for de fleste andre nybakte mammaer er jo alene hver dag på dagtid mens mannen jobber. Jeg er heldig fordi skjønnemannen jobber turnus, så vi har mye tid sammen. Gruer meglitt til å være så mye alene i fire uker nå, særlig med tanke på turgåing med vofs. Nå må jeg ut med vofs og barnevogn, men jeg må jo bare få dreisen på det. Nå som vi må ut hver dag alene i fire uker, så blir vi nok proffe på dette :tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra at svigermor besøket var vellykket. :klemmer:

Jeg kjenner til det at besteforeldre ikke alltid er så engasjert, ser at mine foreldre er av den typen. Min søster har flere ganger klaget over at våre foreldre ikke tar initativ til å hjelpe til med barnebarna. De har blitt bedre altså men er fortsatt ganske opphengt i sitt eget liv. De er begge i 50årene og opptatt med full jobb og diverse selvrealiserende aktiviteter.

Du får nok dreisen på barnevogn og voffse skal du se, practice makes perfect! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mocci: :klemmer: Ja, dagens besteforeldre er jo så aktive og spreke, så det er nok mange som ikke føler at besteforeldrene stiller opp som forventa. Jeg er opptatt av å ikke ha særlige forventninger da, men å la dem få forme rollen selv. Det er jo først og fremst opp til dem hva slags forhold de vil ha til barnebarnet. Men jeg tror nok de vil komme mer på banen når tulla blir større og de kan passe henne litt og sånt. Nå er det jo ikke all verdens de kan hjelpe til med, når alt går så fint med oss og vi har kontroll, liksom.

Den som er mest til hjelp nå i forhold til tulla, er søstra mi. Hun har forstått at om jeg ikke trenger hjelp med babyen, så er det kanskje noe i huset som kan være godt å hjelpe til med eller å komme med middag. Så hun er gull verdt og kommer til å bli en super tante. Pappa er også super om dagen, for han hjelper oss med turer med vofsen.

I dag er tulla litt utilpass, tror hun sliter litt med luft i magen. Jeg spiste endel sjokolade og drakk melk i går, så det er muligens derfor. Hun skriker heldigvis ikke og jeg tror ikke hun har mageknip, men hun roer seg best oppå mammaen sin i dag. Det er helt greit for meg det altså :hjerte: Skjønnemannen har dratt på jobb, så nå bare nyter vi tresomheten; jeg, tulla og vofs :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare koselig å være innom. går litt i rykk og napp hvor ofte jeg er innom, men nå er jeg litt flinkere.

Dessuten koselig å kunne bidra litt, vet jo selv at det kommer godt med å få gode råd av mer erfarne mødre. :)

Godt at besøket var vellykket. En kan jo ikke forvente at besteforeldrene endrer seg radikalt "bare" fordi de har blitt besteforeldre. Men jeg synes det er litt merkelig når de ikke bidrar noe når de kommer på besøk til noen med små unger.

Men som sagt er det ene besteforeldreparet til mine unger på samme måten. Hun har skiftet bleie på lillesøster en gang, aldri på storebror. ellers har han trillet et par turer med en av ungene når vi har trengt litt hjelp.

men ser jo også at de har et helt annet forhold til ungene enn de to andre parene. Og det er jo egentlig mest synd for dem. Ungene har heldigvis besteforeldre som de har et nærmere forhold til, og det merker man godt når en ser dem sammen.

Det går nok greit med voffs og barnevogn. Kanskje litt utfordring i begynnelsen, men dere blir nok fort drevne. Men kjenner meg igjen i tankene dine, det er veldig godt å være to.

Ikke så lett med mageknip... godt hun roet seg når hun lå hos deg.

Det er koselig da. Lillesøster har nesten aldri villet ligge sånn, men storebror lå veldig mye på brystet vårt når han var liten. Veldig koselig :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jente79: ja, det er utrolig koselig å sitte sånn med babyen inntil seg altså :hjerte: Det er en av de tingene jeg gledet meg mest til med de første ukene: å kose masse og ha masse nærhet.

Nå har jeg gått kveldstur med vofs og tulla, det var andre gang jeg forsøkte meg alene på tur med vogn og den firbente. Det gikk fint, men vofsen er ikke oppdratt til å gå ved siden av vogn såklart og ikke er han særlig god på å gå pent i bånd heller. Så jeg føler jo at jeg driver litt risikosport, men etter noen minutter roa han seg veldig. Noen turer til denne uka, så tror jeg han skjønner poenget :tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...