Gå til innhold

undulat


kvinne25

Anbefalte innlegg

Jeg har fått 2 undulater for ca 3 måneder siden, en hankjønn og en hunkjønn. De trives veldig godt sammen. De er ca 1,5 år.

Vi har kjøpt et litt større bur til dem, også har vi latt dørene til buret stå open så de kan gå inn og ut som de vil. Men problemet er at hun flyr nesten aldri og han flyr bare 2-3 runder hver dag og ikke mer.

Jeg prøver å gi litt grønt ogsånt sånn at de kan spise men det gjør dem ikke.

Er det noen som kan anbefale meg hva vi kan gjøre for at de skal fly mer og leke med oss. Vi prøver å snakke med de og prøver å få dem til å komme til fingeren vår men det gjør dem ikke. De er veldig redde. Bare vi kommer nær buret så prøver de å gå til hjørner og sånt.

Jeg trenger noen gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det er vanskelig og temme to undulater.da har de selskap i hver andre og trenger heller ikke annet enn å bli fora og få reint bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CamStatic

jeg vil anbefale deg å søke på Google, "Taming and training of budgies"

Det kommer opp mange gode forslag der. Kan også søke på budgies på Youtube, eventuelt kontakte seriøse oppdrettere etter råd. :)

Jeg skulle gjerne ha hjulpet, men fugler er dessverre noe jeg ikke har så voldsomt greie på.

Men jeg har vært igjennom flere temmingsprosesser på usikre reptiler, og fugler har nok et bedre utgangspunkt (større intelligens) for å bli 100% tam.

Men det kreves hardt arbeid og mye tålmodighet. :) Og ikke gå for fort fremover.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akuratt samme problem!!!!!!!

Dem har mistet evnen til og fly! har 5 stk...

dem likte og fly før, men så kom det 1 som ikke kunne, og da ga alle seg..

men kanksje prøve og ta dem inn på en mindre rom og ta dem ut av buret? et par ganger så kanskje det får draget på det, tror kanksje jeg skal prøve det selv

mamma sin onkel hadde 1 undulat som dem greide og temme, og få til og si noen ord - Kom til onkel bjørn og et glass øl:p

Endret av Siiw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok bare det at de er redde. Buret virker veldig mye tryggere enn det store skumle rommet, vil jeg tro, og fugler venner seg også til å ikke fly etter hvert.

Jeg vil desverre tro at det blir veldig vanskelig å temme de, men ikke umulig! De vil ikke bli så samme som du gjerne vil at de skal bli, men jeg ser ingen hindringer for at de etter hvert skal bli trygge nok på deg og rommet til å ta seg en flyvetur i ny og ne :) Gi dem litt tid til å venne seg til ting, og putt hånden din inn i buret for kortere perioder nå og da. Hold den stille, sånn at de merker at en hånd ikke er noe å være redd for. Etter hvert vil hele deg bli "ikke noe å være redd for". Et annet tips jeg kan gi deg, utfra oppførselen på mine egne to undulater (begge er tamme, jenta VELDIG tam, kan sitte og klø henne på kinnet mens hun sitter på fanget mitt når jeg ser på tv), er at du skal holde deg under dem for å gi dem en overlegen posisjon. Du har kanskje lagt merke til at de liker å sitte så høyt oppe i buret som mulig? Dette er et naturlig instinkt, fugler føler seg truet når noe er over dem. Du er stor og skummel nok fra før, gi fuglene muligheten til å tro at de faktisk kan ha overtaket på deg hvis de vil! Jentefuglen min er veldig sikker på at det er hun som er mannen i hjemmet - ikke bare fuglehjemmet, men hele huset. Hun truer og biter og skriker når hun ikke får som hun vil, virker ikke som om hun synes det er noe problem at vi er ca 1000 ganger større enn henne :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøver så godt vi kan, men vi må kanskje være mer tålmodig.

Det er damen i buret som er sjefen i buret, men hun vil ikke gå ut fra buret for å fly i det hele tatt. Det er hann som liker å fly noen runder om dagen. Bare de ser vi kommer nær buren, begynner de å bli redd.

Vi prøver å snakke til de, og vi har buret litt høyt oppe så de kan se hele stuen, og det trives de godt med. når du sier dette, så ser jeg at de står bare høyt oppe i buret.

jeg tar godt av tipsene jeg får, så takk til alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vanskelig å temme to av gangen, men prøv som du gjør å ta en ut og fly av gangen. Forhold deg til en av gangen og sakte vil de venne seg til mennesker. Det tar tid og kan ta mange måneder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...