Gå til innhold

Kjæresten min gir meg UVI

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en kjæreste, og jeg får UVI omtrent hver gang han spruter inni meg, en gang fikk jeg til og med UVI uten at han sprutet i meg. Nå spruter han ikke i meg lenger, men har hatt UVI sånn 3-4 ganger nå. Har ikke hatt UVI omtrent før, utenom da jeg var 5-6 år vil jeg tro.

Har smakt på sæden hans en gang, og den var usedvanlig SUR i kjeften. Brant i kjeften lenge etterpå liksom. Han har også liten blære elns, må tisse ofte.

Han skal gå til legen for å undersøke sæd og evnt urin, men jeg bare lurer på om det er noen her som har en ide eller to om hva dette kan være? Regner ikke med noen fasit. :P Han er 25, og jeg er 22.

UVI = urinveisinfeksjon

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_jenta_*
Skrevet

Tisser du og vasker du deg etter sex? Dette kan hjelpe. Tisse må du gjøre rett etterpå!

Skrevet

fikk også UVI etter sex,men legen mente det kom av oralsex ikke sæden til mannen.Dette fordi en blir mer fukt/våt og bakterier kan lettere komme til urinrøret.At mannen tømmer seg kan ikke gi UVI da dette ikke skjer ved urinrør men inne i deg som du selv sier. Kronglete forklart

Skrevet

Det har ingenting med spruting å gjøre. Jeg har heller aldri hørt at det har noe med oralsex å gjøre. Du er nødt til å tisse etter sex hver eneste gang, det hjelper. En gang uten å tisse etterpå kan gi deg UVI igjen - og ikke vent for lenge med å tisse.

Jeg slet med samme problemet, den ene UVIen fulgte den andre. Av og til brukte jeg antibiotika, av og til holdt jeg ut uten. Man vil jo ikke bruke antibiotika hele tida heller, og jeg hadde UVI ti ganger i året da det sto på som verst..

Det kan være at du ikke har fått rett antibiotika, slik at du ikke er kvitt bakteriene skikkelig. De kan da være der selv om symptomene er borte, og dermed blusser UVIen opp igjen snart. Er du disponert for UVI må du følge vanlige "regler" - ikke sitte kaldt, fryse etc.

Jeg gikk til lege og fikk noen tabletter som skal gjøre urinen surere, og dermed sørge for at bakteriene sliter med å få "tak". De hjalp meg en periode, for å komme over det verste. Husker ikke hva de heter, men søker du her finner du mange tråder om emnet.

Gå til legen din neste gang du får UVI, selv om det går over etter noen dager uten antibiotika er det en mulighet for at bakteriene sitter igjen.

Skrevet

Jepp, det er sant. Har hatt det sånn jeg og. Opp å tisse, så slipper du det.

Skrevet

Jeg har slitt med akkurat det samme med min "nye" kjæreste gjennom 5 år. Jeg har etterhvert funnet ut at jeg ALLTID må tisse med det samme vi er ferdige, dessuten tar jeg tranbær hver morgen, dette har hjulpet meg. Det første året gikk jeg konstant på pensilin men etter at jeg begynte å drikke litt appelsinjuice og ta tranebær hver dag OG tisse med det samme så har jeg ikke hatt det på veldig lenge. Trolig er det ingenting galt med kjæresten din, men kjemien mellom dere passer ikke, dessverre...

Skrevet

Dette var nytt for meg, har jeg aldri hørt om..

Skrevet

UVI har som sagt ingenting med spruting å gjøre. UVI forårsakes av at bakterier kommer seg inn i urinrøret og skaper en betennelse. Under sex er det veldig lett at bakterier forflyttes fra f.eks endetarmen til urinrøret og dermed kan det oppstå infeksjon. Du har fått mange gode råd over her, følg dem så blir det forhåpentligvis bedre. :)

Gjest Var plaget
Skrevet

Dette sleit jeg også utrolig mye med, og det var kjempevondt! Men etter utallige antibiotika kurer leste jeg om Hiprex som jeg nå får på blå resept. (og jeg spør meg selv, hvorfor ble jeg ikke informert om dette før av legen min???), og nå har jeg ikke hatt UVI på snart 2 år :)

Skrevet

Du må vaske deg FØR sex, både foran og bak. Det må også han. Når dere er ferdig med sexen må du tisse, og vaske deg. Gjør du dette hver gang(ja, jeg vet inderlig godt det er noe styr..), kan jeg love deg at du ikke vil oppleve dette smertefulle UVI monsteret igjen.

Gjest Gjest_susanne_*
Skrevet

Jeg sliter med akkurat det samme! Jeg har slitet med dette i et par år nå, ellers ikke siden barndommen. Men utallige tips har jeg fått, mange av dem nevnt over.

Jeg ble i hvertall veldig lei av å gå på pencilinkurer og det er jo absolutt ikke bra for immunforsvaret heller, som mitt allerede er på bunn. Men noen ganger kan selv de virkelige vonde tilfellene gå over ved hjelp av de enkleste ting.

Forebyggende:

- ta c-vitaminer, det hjelper å holde urinen *sur slik at bakteriene trives mindre. Ikke drikk mye søtt som eks. cola, men drikk sure ting. Ett glass appelsinjuice presset selv av sure appelsiner, gjerne med en dæsj sitron gjør underverker. Det ovennevnte middelet hiporex brukte jeg i barndommen, men etter erfaring er det like greit å drikke mye surt :)hiporex er kun *surt brusepulver (satt veldig på spissen)

- Drikk mye! Hele tiden, masse vann eller surt og tiss ofte! selv når du bare må litt tisse

- ikke bli kald på føttene, i mitt tilfelle er det så gale at når jeg blir kald på bena kan jeg kjenne at jeg begynner å få vondt umiddelbart.

- tiss alltid rett etter sex, legerådet er vel *innen 15 min etter samleie

Når du først har fått det:

- Hvis du begynner å merke symptomer, drikk vann, drikk og drikk og drikk vann, og tiss OFTE! Da renser du ut og får skyllet bort bakterier. Selv når jeg har veldig vondt pleier det gå bort etter et par timer hvis jeg drikker konstant vann og tisser. da slipper jeg antibiotikaen. Hvis jeg ikke drikker masse vann, men bare tar antibiotika, kan det ta en halv dag før jeg merker bedring. Det er irriterende.

(poenget med å drikke vann hele tiden er visst også at blæren ikke skal være tom)

- press din egen appelsinjuice av ferske appelsiner og sitron *nam

- ta på deg varme sokker eller tøfler, legg deg på sofaen med litt snacks og sett på favorittfilmen ;)

Ellers: jeg som har så mye problemer vet at f.eks hvis jeg går ut fredagskveld i åpne stilletthæler, kan det være smart å ta en pencillinpille før jeg går ut, da slipper jeg få urinveisinfeksjon lørdag morgen og ødelegge helgen. selv om jeg er mot hyppig bruk av pencillin er dette greit innimellom. homoepatmedisin er også noe å prøve hvis du plages ofte, men generelt sett sier du det er pga sex, og selv om som ovennevnt det ikke har noe med spermen til kjæresten din å gjøre, så er det lett for å få urinveisinfeksjon som følger av bakterier som kan bli forflyttet inn i feil sted under samleie. Så vask dere begge før samleie og tiss rett etter samleie ;)

Forøvrig sliter jeg som sagt mye med det selv, så hvis noen har noen gode råd som jeg ikke har fått med meg kan det redde manges dager tror jeg! -inkludert meg.

Gjest trude.lutt
Skrevet

Forebyggende:

- ta c-vitaminer, det hjelper å holde urinen *sur slik at bakteriene trives mindre. Ikke drikk mye søtt som eks. cola, men drikk sure ting. Ett glass appelsinjuice presset selv av sure appelsiner, gjerne med en dæsj sitron gjør underverker. Det ovennevnte middelet hiporex brukte jeg i barndommen, men etter erfaring er det like greit å drikke mye surt :)hiporex er kun *surt brusepulver (satt veldig på spissen)

- Drikk mye! Hele tiden, masse vann eller surt og tiss ofte! selv når du bare må litt tisse

- ikke bli kald på føttene, i mitt tilfelle er det så gale at når jeg blir kald på bena kan jeg kjenne at jeg begynner å få vondt umiddelbart.

- tiss alltid rett etter sex, legerådet er vel *innen 15 min etter samleie

Når du først har fått det:

- Hvis du begynner å merke symptomer, drikk vann, drikk og drikk og drikk vann, og tiss OFTE! Da renser du ut og får skyllet bort bakterier. Selv når jeg har veldig vondt pleier det gå bort etter et par timer hvis jeg drikker konstant vann og tisser. da slipper jeg antibiotikaen. Hvis jeg ikke drikker masse vann, men bare tar antibiotika, kan det ta en halv dag før jeg merker bedring. Det er irriterende.

(poenget med å drikke vann hele tiden er visst også at blæren ikke skal være tom)

- press din egen appelsinjuice av ferske appelsiner og sitron *nam

- ta på deg varme sokker eller tøfler, legg deg på sofaen med litt snacks og sett på favorittfilmen ;)

HAr også i perioder slitt med UVI, og det som fungerer best for meg er C-vitaminer. Tar morgen og kveld, og følger de vanlige rådene som å tisse rett etter sex osv.....

Skrevet
Trolig er det ingenting galt med kjæresten din, men kjemien mellom dere passer ikke, dessverre...

Det stemmer. Den mennesklige kjemien, blandingen av fysiske elementer, passer ikke. Da får kvinnen merke det gjennom UVI og av og til også fallende blære.

Har merket det selv, spesielt gjaldt dette med en nyskilt bitter mann som hadde sur smak på væsken sin. Vet ikke om slikt henger sammen?

Skrevet

Om sæd kommer inn i urinrøret ditt, kan det skape UVI, da sæden er basisk, og miljøet i urinrøret skal være surt. Som flere sier, husk å tisse etterpå, da kommer som regel bakterier ut sammen med urinen, og ta tranebærkapsel hver dag for å forebygge UVI, det gjør jeg, og det hjelper!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...